|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Ja, det blir bra! Siden sist har jeg investert i en plastkasse med lokk og diverse smarte matvarer og essensials oppi. Fra før har vi vann og MYE vin. Og vi har gassbluss og turmat og slikt. Jeg må få kjøpt jod-tabletter.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg kjenner mest på det med strøm nå, egentlig, og vurderer et sånt solcelle-kit.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Ja, men jeg føler dieselaggregat er litt heavy igjen...
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Enig, i Florida var ikke dieselaggregat helt uvanlig, pga orkaner. Der burde jo solselle være mye mer aktuelt (til tross for at det er mye overskyet ved en organ, men noe får man vel kanskje ut av det uansett). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg har vurdert et lite solcellepanel på kolonihagen, helt uavhengig av apokalypse. Men det er virkelig et felt jeg ikke har greid å sette meg ordentlig inn i. Hvor mye kraft jeg trenger, hva som faktisk funker og hva som evt. kan henge på vegg, ikke som en fastmontert installasjon.
|
|
|
#8 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Ny apokalypse-brosjyre fra lokale myndigheter i dag, hvor det også står hva man bør pakke ved evakuering. Nesten så jeg lurer på å laminere lista og henge i boden eller noe, jeg vet at akutt mentalt stress får hjernen min til å bli enten helt idiot eller veldig løsningsorientert, men jeg tør ikke å ta sjansen på det siste. (De nevner klær og medisiner for tre dager, tepper, litt mat og drikke, id-papirer og mobil + ladeutstyr).)
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Kanskje jeg skal overføre listen jeg har i hodet, til en Keeper-liste, som jeg kan dele også.
|
|
|
#10 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Det var en eller annen prepper-video jeg så på der de hadde noen store batterier som fungerte som generator, altså at man kunne drifte huset på dem. Må selvsagt prioritere mer enn med et dieselaggregat, men man kan iallefall ha litt lys, mobiltelefon og kjøleskap/frysere. Husker dessverre ikke hva de het, var noe med Eco.
|
|
|
#11 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg skal ikke være alt for skråsikker. Men er ganske sikker på at jeg har hørt noen koble teslaen til strømmen på hytta. De har ikke innlagt strøm, men et lite solcelleanlegg. Mange sitter på stort batteri der. Lys trekker ikke mye strøm, men varme gjør klart det.
|
|
|
#12 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?
Jeg tipper du tenker på EcoFlow? Finnes i mange forskjellige utgaver og størrelser og kan for eksempel kjøpes hos Clas Ohlson. Prisen går fra noe tusenlapper og godt oppover. Da lader man via strømnettet når det er strøm, og ellers kan man eventuelt koble opp solcellepanel.
|
|
|
#13 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg er blant de som er litt lempfeldig forberedt til apokalypsen. Vi har nok nok mat til ei uke nesten til enhver tid (i kjøleskap, fryseboks og tørrvarer), og vi har nok vin, og antagelig en firpakning med pepsi max også. Og så har vi radio som både går på batterier, kan sveives i gang og har solcellepanen. Og vi har batterilager (som vi pleier å ha). Men powerbankene er nok ikke fast oppladet, jeg vurderer sånne små solcellepaneler som kan lade mobil/nettbrett. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg har vann og sjokolade.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Største problemet med radio er vel at dabsenderne ikke er satt opp til å være selvforsynt med strøm. 72 t på de få med aggregat og kun få timer de med batteri drift som sikkerhet. |
|
|
|
![]() |
|
|