Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-26, 02:01   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?

Ja, det blir bra! Siden sist har jeg investert i en plastkasse med lokk og diverse smarte matvarer og essensials oppi. Fra før har vi vann og MYE vin. Og vi har gassbluss og turmat og slikt. Jeg må få kjøpt jod-tabletter.

Gammel 25-01-26, 15:42   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Har ryddet i beredskapslageret. Behov for etterfylling:
Knekkebrød
Havregryn
Matolje
Powerbank
Stearinlys

Gammel 25-01-26, 17:55   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mest på det med strøm nå, egentlig, og vurderer et sånt solcelle-kit.

Gammel 26-01-26, 09:01   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner mest på det med strøm nå, egentlig, og vurderer et sånt solcelle-kit.

Har du funnet noe fornuftig?

Man er jo avhengig av sol, selvsagt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 13:13   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg føler dieselaggregat er litt heavy igjen...

Gammel 26-01-26, 16:43   #6
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, i Florida var ikke dieselaggregat helt uvanlig, pga orkaner. Der burde jo solselle være mye mer aktuelt (til tross for at det er mye overskyet ved en organ, men noe får man vel kanskje ut av det uansett).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 17:05   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vurdert et lite solcellepanel på kolonihagen, helt uavhengig av apokalypse. Men det er virkelig et felt jeg ikke har greid å sette meg ordentlig inn i. Hvor mye kraft jeg trenger, hva som faktisk funker og hva som evt. kan henge på vegg, ikke som en fastmontert installasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 17:47   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ny apokalypse-brosjyre fra lokale myndigheter i dag, hvor det også står hva man bør pakke ved evakuering. Nesten så jeg lurer på å laminere lista og henge i boden eller noe, jeg vet at akutt mentalt stress får hjernen min til å bli enten helt idiot eller veldig løsningsorientert, men jeg tør ikke å ta sjansen på det siste. (De nevner klær og medisiner for tre dager, tepper, litt mat og drikke, id-papirer og mobil + ladeutstyr).)

Gammel 26-01-26, 18:05   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Kanskje jeg skal overføre listen jeg har i hodet, til en Keeper-liste, som jeg kan dele også.

Gammel 26-01-26, 21:13   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det var en eller annen prepper-video jeg så på der de hadde noen store batterier som fungerte som generator, altså at man kunne drifte huset på dem. Må selvsagt prioritere mer enn med et dieselaggregat, men man kan iallefall ha litt lys, mobiltelefon og kjøleskap/frysere. Husker dessverre ikke hva de het, var noe med Eco.

Vi må fylle på førstehjelpskrinet, det hadde sakte tømt seg og gått ut på dato i løpet av de siste årene.

Gammel 27-01-26, 08:21   #11
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal ikke være alt for skråsikker. Men er ganske sikker på at jeg har hørt noen koble teslaen til strømmen på hytta. De har ikke innlagt strøm, men et lite solcelleanlegg. Mange sitter på stort batteri der. Lys trekker ikke mye strøm, men varme gjør klart det.

Gammel 28-01-26, 18:09   #12
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det var en eller annen prepper-video jeg så på der de hadde noen store batterier som fungerte som generator, altså at man kunne drifte huset på dem. Må selvsagt prioritere mer enn med et dieselaggregat, men man kan iallefall ha litt lys, mobiltelefon og kjøleskap/frysere. Husker dessverre ikke hva de het, var noe med Eco.

Jeg tipper du tenker på EcoFlow? Finnes i mange forskjellige utgaver og størrelser og kan for eksempel kjøpes hos Clas Ohlson. Prisen går fra noe tusenlapper og godt oppover. Da lader man via strømnettet når det er strøm, og ellers kan man eventuelt koble opp solcellepanel.

Jeg syns Sowin Power høres spennende ut. For de som er virkelige preppere, altså. Der gjenbruker man gamle bilbatteri for oppbevaring av strøm, og kan produsere strøm via solcellepanel og/eller vindturbin. Koster rundt 180.000 sier visst websiden, så det er for den spesielt interesserte.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 08:48   #13
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er blant de som er litt lempfeldig forberedt til apokalypsen. Vi har nok nok mat til ei uke nesten til enhver tid (i kjøleskap, fryseboks og tørrvarer), og vi har nok vin, og antagelig en firpakning med pepsi max også. Og så har vi radio som både går på batterier, kan sveives i gang og har solcellepanen. Og vi har batterilager (som vi pleier å ha). Men powerbankene er nok ikke fast oppladet, jeg vurderer sånne små solcellepaneler som kan lade mobil/nettbrett.

Jeg går gjerne inn i sånn praktisk-modus når jeg tenker på kriser, så jeg har f.eks. planlagt latrineløsning fra dag en. Hvis vannet forsvinner stenges toalettene i huset her umiddelbart og hagen tas i bruk. Nytt sted hver dag. Vi har også gassgrill som vi kan bruke til matlaging. Og primus, men usikker på om vi har gassbluss til den. Jeg tror jeg er helt greit i stand til å lage brød som kan stekes på grillen, litt sånne "klappa-kake"-aktige brød. Vi har også reste-papptallerkner fra div selskap som med fordel kan brukes når man skal spise grisete mat.

Hvis det er veldig kaldt, apokalypsen kan jo komme på vinteren også, så brukes kjellerstua primært, for den er raskest å varme opp. Vi har vedovn både i kjellerstua og stua. Jeg tror at jeg ganske raskt er i stand til å sette opp regnsamlingsstasjon(er) (til oppvask, kroppsvask osv.), men det forutsetter jo regn ...

Jeg har begynt å ta alvoret såpass over meg at jeg har medisiner noen uker frem, dvs. ikke spiser siste pille før jeg går på apoteket, særlig av den medisinen jeg helst ikke skal gå så mange dager uten.

Men vi mangler vann. Drikkevann. Vi må få de dunkene på plass snart ...

Det første vi gjør, er nok likevel å hente svigerfar. Og kanskje ta med oss hans vin også. Og håpe at de borteboende ungene kommer seg hit hvis de ønsker og trenger det. Jeg har en venn som jobber med samfunnssikkerhet, og han skremte meg litt angående mulighetene for å hente unger her og der, så de bør nok ha et lite lager, de også ...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 08:49   #14
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vann og sjokolade.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-26, 20:14   #15
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Største problemet med radio er vel at dabsenderne ikke er satt opp til å være selvforsynt med strøm. 72 t på de få med aggregat og kun få timer de med batteri drift som sikkerhet.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.