Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å la barn gå til barnehagen alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 09:09   #1
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene

For min egen del var det å levere barnet i barnehagen, ønske hverandre en god dag, si hadet osv, en god start på dagen. Jeg hadde nok ikke slupet min fem åring alene. Det er noe med den tryggheten i å se at de blir tatt i mot av en voksen, og at man kan få gitt en beskjed dersom det trengs.

Men barn er forskjellige, så man skal ikke ta alle under samme kam.

Gammel 14-09-07, 08:08   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I vår barnehage må alle barne uansett alder bli fulgt helt inn i barnehagen. Det handler om sikkerhet og det handler om den forsikringa kommunen har på barna...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:50   #3
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

I vår barnehage må alle barne uansett alder bli fulgt helt inn i barnehagen. Det handler om sikkerhet og det handler om den forsikringa kommunen har på barna...

Det var med tanke på dette at jeg ble litt oppgitt over barnehagen. Sambo som jobber i barnehage presiserte at personalet i en barnehage til enhver tid må ha oversikt over hvor mange barn som befinner seg der i tilfelle brann.
Og det er langt ifra så nærme at man kan følge med fra huset; det tar en cirka 10 minutter å gå for henne pga. litt kronglete vei. Og jeg har ingen problemer med å se for meg at hun (som nettopp har fylt fem) kunne funnet på å ta seg en tur på egen hånd i stedet for å gå i barnehagen. Det er på en måte sjarmerende å rømme hjemmefra i Astrid Lindgren bøker o.l. men desverre er ikke Oslo like idyllisk som Småland for 50 år siden...
Kanskje jeg er hysterisk (pleier normalt ikke være det) men jeg synes det skjer så mye rart her i hovedstaden og det skjer mye rart rundt her vi bor. Selv om jeg jo innser at det sikkert skjer like mye rart på bygda

Tenkte det var en interessant debatt fordi jeg husker jo også at jeg selv gjorde mye mer alene da jeg var liten enn jeg lar mine små gjøre nå. Pappa som er oppvokst i Finmark fortalte om at når han var fem år rodde han på havet alene uten redningsvest og uten å kunne svømme! Godt noe har forandret seg

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 08:20   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da Sofiane fylte seks, fikk han lov å bli fulgt og hentet av Malika, men vi måtte komme ett par dager i uken og levere han.

Gammel 14-09-07, 08:57   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten at jeg vet noe som helst annet enn det som står i hovedinnlegget så syns jeg ikke dette var så veldig horribelt. Det er stor forskjell på barn i den alderen og hva de takler på egenhånd.

Vesla er snart fem og får gå alene til mormoren sin som bor rundt en sving, og sist helg fikk hun gå til oldemoren sin som bor litt lenger unna. Veiene er lite traffikerte og Vesla er ekstremt nøye med å passe seg. Jeg stoler 100% på henne i forhold til trafikken, og jeg kan ikke se annet enn at det er positivt for henne å få prøve seg på egenhånd. Jeg vet at hun opplever mestring og en enorm frihetsfølelse ved å få lov til å gå alene. Hun blir umåtelig stolt og det er med på å bygge opp under hennes ansvarsfølelse og selvfølelse.

Hun har vært ute i vår store hage alene siden hun var 3, og fått få over veien til nabojenta siden hun var 4. Jeg har observert henne utallige ganger og sett at hun gjør nøyaktig som hun skal i forhold til trafikken. Trafikken er det eneste jeg frykter når hun er ute alene.

Hvis vi hadde bodd i nærheten av barnehagen hadde jeg ikke nølt med å la henne gå dit alene om forholdene lå til rette. Det er hun absolutt moden nok til å gjøre. Neste år når hun begynner på skolen så får hun 10-15 minutter å gå på lite traffikert vei. Jeg har planer om at hun går alene etter noen uker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 08:59   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville selvfølgelig ALDRI latt min straks 5-åring gå alene til barnehagen: Det ville ikke falt meg inn.

Jeg ser at noen barn kan være modne nok til det - men min straks femåring er distre og vimsete, hun trenger absolutt at jeg går med henne (dessuten går lillebror i samme barnehage, og han må jo følges). Og det er trafikk og sånt.
Jeg er litt spent på hvor lenge vi kommer til å følge henne til skolen når hun begynner.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 14-09-07 kl 09:11. Årsak: la til litt
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 09:38   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I retningslinjene vi har fått av barnehagen står det at samtlige barn skal leveres inne på avdelingen av foreldre eller en annen omsorgsperson hver dag. Det gis ofte en del beskjeder i forbindelse med levering og henting, så derfor ønsker de det sånn. Så å gå alene i barnehagen er utelukket for vår del, også når snuppa blir eldre. Jeg trodde egentlig at det var sånn i alle barnehager.

Gammel 14-09-07, 11:03   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk forresten hjem fra barnehagen helt alene da jeg var fire år. Det visste hverken de i barnehagen eller mammaen min noen ting om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:40   #9
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg kommer ikke til å la mitt barn gå alene til barnehagen når hun er fem år
Men jeg synes det er en sak mellom foreldrene og barnehagen, hvertfall så lenge barnet ikke går på en farlig strekning.

Tøtto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 11:44   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hadde ikke latt min minste gå alene til bhg da han var 5 år.
Datteren min kunne ha gjort det, men hun var litt mer moden enn broren og vi bodde nærme bhg.

Ifjor kunne M fint gått alene, men vi måtte da skrive under på en avtale om at det var greit. Det samme måtte vi skrive under på for at søsteren kunne hente.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:47   #11
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Datteren min er moden nok. Jeg kommer til å fortsette å la henne gå alene av og til.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 16:18   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For meg som jobber i barnehage så syns jeg det er greit at det er regulert slik at vi ikke kan tillate at barna kommer alene. JEg syns den daglige kontakten med foreldrene er viktig. Og det å øve på å gå alene syns jeg egentlig er tidsnok når de skal begynne på skolen.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:47   #13
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

For meg som jobber i barnehage så syns jeg det er greit at det er regulert slik at vi ikke kan tillate at barna kommer alene. JEg syns den daglige kontakten med foreldrene er viktig. Og det å øve på å gå alene syns jeg egentlig er tidsnok når de skal begynne på skolen.

De færreste sender vel barna alene hver dag? Min jente får gå alene 2-3 ganger i mnd. Føler du virkelig at du mister kontakten med foreldre som sender barnet sitt alene en vei såpass sjelden? Dessuten snakker jeg jo med de voksne for å forsikre at hun er kommet vel fram, så jeg har jo kontakt.

Jeg har i samarbeid med pedleder i bhg avtalt at jenta mi kan gå alene av og til. Vi begge mener det er godt for selvtilliten hennes.

Jeg synes mange her inne virker hysteriske....

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:16   #14
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Der jeg jobber har vi det heldigvis sånn at barnet må fysisk bli levert/hentet av noen. Vi har hatt foreldre som har ringt og sagt "Nå er jeg hjemme, kan Xxxx gå fra dere nå" og da har styrer sagt at vi skal si nei.

Det er kun barnehjems/barneverns barn som kommer med drosje som kommer inn alene, og det ser uendelig stusseligt ut. Da pleier vi å prøve å løpe ut og følge de inn fra drosjen, for at de skal slippe å gå inn alene.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:18   #15
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Der jeg jobber har vi det heldigvis sånn at barnet må fysisk bli levert/hentet av noen. Vi har hatt foreldre som har ringt og sagt "Nå er jeg hjemme, kan Xxxx gå fra dere nå" og da har styrer sagt at vi skal si nei.

Det er kun barnehjems/barneverns barn som kommer med drosje som kommer inn alene, og det ser uendelig stusseligt ut. Da pleier vi å prøve å løpe ut og følge de inn fra drosjen, for at de skal slippe å gå inn alene.

Flott at dere har den prosedyren i barnehagen.

Jeg forstår ikke helt dette med å selvstendiggjøre ungene så fort? Barn blir fort nok -altfor fort faktisk, store nok til både det ene og det andre.

Får gruelig vondt i magen av tanken på de stakkars barna som går inn barnehageporten alene.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:19   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Får gruelig vondt i magen av tanken på de stakkars barna som går inn barnehageporten alene.

Har du ikke skjønt at noen synes det er gøy? Det er ingenting å få vondt i magen av. Vi prater ikke om unger som blir sendt alene fordi foreldrene ikke gidder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:21   #17
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Har du ikke skjønt at noen synes det er gøy? Det er ingenting å få vondt i magen av. Vi prater ikke om unger som blir sendt alene fordi foreldrene ikke gidder.

Det er masse barn synes er gøy, men som vi som foreldre allikevel må si nei til fordi det kan være til fare for ungene.

Skulle ikke du kjøpe ingredienser til suppa di, forresten?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:33   #18
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har aldri tillatt at barn går alene til/fra barnehagen hos oss. Tror ikke det er mange som har spurt heller, iallefall ikke så jeg har hørt det.

Men du må huske at assistenten ikke har anledning til å diskutere andre foreldre og barns situasjon med deg. De har taushetsplikt. Nå vet ikke jeg om barnet det gjaldt sto å hørte på i tillegg.

Det kan jo være at det er noe i den familien som gjør at de har fått "dispensasjon" til å gå alene.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:03   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er masse barn synes er gøy, men som vi som foreldre allikevel må si nei til fordi det kan være til fare for ungene.

Skulle ikke du kjøpe ingredienser til suppa di, forresten?

Jeg skjønner ikke hvorfor du får vondt i magen av en stolt og ivrig femåring som synes det er stor stas å gjøre dette alene. Jeg hadde fått vondt i magen hvis det var tydelig at barnet ble presset til det fordi foreldrene ikke gadd å følge barnet.

Jeg har handlet, og mannen står nå og forbereder suppa. Jeg leser høyt fra oppskriften og løper til og fra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:30   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får vondt i magen ved tanken på at 4-åringen skulle ha gått alene i barnehagen -uansett hvor nærme vi hadde bodd.

Det er selvsagt ingen som antyder at barn bør gå alene. Hvis barnet ikke har lyst eller foreldrene ikke er komfortabel med det, så gjør man det ikke, enkelt og greit. Ikke dermed gitt at det ikke er greit for andre.

Det er jeg helt enig i. Det er selvsagt ikke aktuelt å la et barn gå alene hvis det kan være farlig å gjøre det, men du må da se at ikke alle barn vil være i fare om de går alene til barnehagen. Det beror jo helt på hvor lang, hvor uoversiktlig og hvor trafikkert veien er.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.