Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å la barn gå til barnehagen alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 16:47   #81
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene

Datteren min er moden nok. Jeg kommer til å fortsette å la henne gå alene av og til.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:12   #82
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jo, jeg synes faktisk at det er det. Jeg synes det er uansvarlig av foreldrene, og om de skal få lov eller ei har ingenting med barnehts "modenhet" å gjøre. Jeg synes ikke det finnes NOEN gode argumenter for å la unger gå alene til barnehagen.

Hvor gammel er barna/barnet ditt/dine?

Sist redigert av DM : 14-09-07 kl 17:18.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:18   #83
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For meg som jobber i barnehage så syns jeg det er greit at det er regulert slik at vi ikke kan tillate at barna kommer alene. JEg syns den daglige kontakten med foreldrene er viktig. Og det å øve på å gå alene syns jeg egentlig er tidsnok når de skal begynne på skolen.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:26   #84
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hvor gammel er barna/barnet ditt/dine?

Mine er 4 og 13. Eldstejenta begynte å gå alene til skolen da hun var 8-9 år. Da bodde vi rimelig nær skolen.
Jeg får vondt i magen ved tanken på at 4-åringen skulle ha gått alene i barnehagen -uansett hvor nærme vi hadde bodd.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:08   #85
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Vel, nå vet jo jeg hvor du bor og hvordan barnehagen ligger i forhold til trafikk. Avhengig av hvor moden denne jenta er, og om det er noen hjemme, så ville nok vært tilbøyelig til å jeg la henne gå alene hvis det var mitt barn, ja. Vet at noen har en ordning der barnehagen ringer når barnet har gått derfra, for eksempel.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:12   #86
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Om å la barn gå til barnehagen alene

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er i hvert fall alt for mye hønemor til å prøve meg på noe sånt. Det var et voldsomt ansvar for en seksåring.

Ja, er du gæren?? Det kunne ikke falt meg inn.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:16   #87
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Der jeg jobber har vi det heldigvis sånn at barnet må fysisk bli levert/hentet av noen. Vi har hatt foreldre som har ringt og sagt "Nå er jeg hjemme, kan Xxxx gå fra dere nå" og da har styrer sagt at vi skal si nei.

Det er kun barnehjems/barneverns barn som kommer med drosje som kommer inn alene, og det ser uendelig stusseligt ut. Da pleier vi å prøve å løpe ut og følge de inn fra drosjen, for at de skal slippe å gå inn alene.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:18   #88
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Der jeg jobber har vi det heldigvis sånn at barnet må fysisk bli levert/hentet av noen. Vi har hatt foreldre som har ringt og sagt "Nå er jeg hjemme, kan Xxxx gå fra dere nå" og da har styrer sagt at vi skal si nei.

Det er kun barnehjems/barneverns barn som kommer med drosje som kommer inn alene, og det ser uendelig stusseligt ut. Da pleier vi å prøve å løpe ut og følge de inn fra drosjen, for at de skal slippe å gå inn alene.

Flott at dere har den prosedyren i barnehagen.

Jeg forstår ikke helt dette med å selvstendiggjøre ungene så fort? Barn blir fort nok -altfor fort faktisk, store nok til både det ene og det andre.

Får gruelig vondt i magen av tanken på de stakkars barna som går inn barnehageporten alene.

Gammel 14-09-07, 18:19   #89
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Får gruelig vondt i magen av tanken på de stakkars barna som går inn barnehageporten alene.

Har du ikke skjønt at noen synes det er gøy? Det er ingenting å få vondt i magen av. Vi prater ikke om unger som blir sendt alene fordi foreldrene ikke gidder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:21   #90
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Har du ikke skjønt at noen synes det er gøy? Det er ingenting å få vondt i magen av. Vi prater ikke om unger som blir sendt alene fordi foreldrene ikke gidder.

Det er masse barn synes er gøy, men som vi som foreldre allikevel må si nei til fordi det kan være til fare for ungene.

Skulle ikke du kjøpe ingredienser til suppa di, forresten?

Gammel 14-09-07, 18:33   #91
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har aldri tillatt at barn går alene til/fra barnehagen hos oss. Tror ikke det er mange som har spurt heller, iallefall ikke så jeg har hørt det.

Men du må huske at assistenten ikke har anledning til å diskutere andre foreldre og barns situasjon med deg. De har taushetsplikt. Nå vet ikke jeg om barnet det gjaldt sto å hørte på i tillegg.

Det kan jo være at det er noe i den familien som gjør at de har fått "dispensasjon" til å gå alene.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:38   #92
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Barnets modenhet og veien til barnehagen tatt i betraktning ser jeg ingen betenkeligheter med at de kan få gå til eller fra barnehagen alene. Så lenge dette er noe barnet selv ønsker, og er skikkelig avtalt med barnehagen.

For oss er det uaktuelt sånn som vi bor nå, og det er enda noen år før det blir aktuelt for poden uansett. Jeg gikk alene til barnehagen den våren jeg skulle begynne på skolen - syntes ikke det var så veldig stas, og vil ikke presse mitt barn til å gjøre det samme. Men fullstendig uansvarlig synes jeg virkelig ikke at det er. Og streng tatt ikke noe vi har noe med - med mindre det er mange tegn på at barnet ikke har det bra. Vi har jo lov til å bry oss om andres barn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 18:47   #93
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

For meg som jobber i barnehage så syns jeg det er greit at det er regulert slik at vi ikke kan tillate at barna kommer alene. JEg syns den daglige kontakten med foreldrene er viktig. Og det å øve på å gå alene syns jeg egentlig er tidsnok når de skal begynne på skolen.

De færreste sender vel barna alene hver dag? Min jente får gå alene 2-3 ganger i mnd. Føler du virkelig at du mister kontakten med foreldre som sender barnet sitt alene en vei såpass sjelden? Dessuten snakker jeg jo med de voksne for å forsikre at hun er kommet vel fram, så jeg har jo kontakt.

Jeg har i samarbeid med pedleder i bhg avtalt at jenta mi kan gå alene av og til. Vi begge mener det er godt for selvtilliten hennes.

Jeg synes mange her inne virker hysteriske....

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:07   #94
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:25   #95
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker også på en sjelden gang i blant, og ikke at barnet kommer og går aleine hver dag.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:39   #96
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Da jeg var fem år begynte jeg på skolen...
Jeg gikk alene til og fra skolen hver dag, langs en bilvei - ca 500 meter, det var fler i min klasse som bodde lenger unna enn som så, de gikk de med, helt alene, eller sammen med venner som bodde langs veien.

Men så vokste jeg opp i steinalderen også, da - og verden var vel mer naiv...

Nå startet jeg først på skolen like før jeg var 7, men jeg gikk også alene. Jeg er vokst opp på et bittelite sted, det var de færreste som ble fulgt eller kjørt til skolen. Min lillesøster gikk alene til barnehagen nesten hver dag, det var 300 meter.

Uansett hvor kort veien til barnehagen er, så skal INGEN unger gå alene dit. Det er bare tragisk, trist, og leit. Hvis foreldrene kan stå i vinduet og vinke, så synes jeg jaggu de kunne ha kledd på seg og kommet seg ut av huset for å følge barnet trygt frem i barnehagen.

Dette var da fryktelig kategorisk! Det er da ikke tragisk at noen unger synes det er artig å gå alene til barnehagen - forutsatt at det er en trafikksikker strekning. Nå er det uaktuelt for oss, da vi bor langt fra barnehagen, men hadde vi hatt barnehage like ved så kunne jeg ha latt en 5-åring gå alene dersom h*n hadde lyst og barnehagen var med på avtalen. Vi bor på et lite sted og det er ikke mye trafikk i området. Grunnen ville jo ikke vært at jeg ikke gidder, men at barnet evt. ønsket det selv.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:54   #97
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

En 3-åring kan mye mere enn en 2-åring ja, men en 6-åring kan ikke nødvendigvis mye mere enn en 5-åring. Forskjellen utjevner seg noe med årene. Det kan jo være greit å forberede de på skolestart. Det er ikke alle foreldre som har jobb som gjør det mulig å kjøre til skolen. Dessuten er det positivt å oppfordre barnet til å gå. Det er ikke farlig med mindre veien er sterkt traffikert.

Selv om det utjevner seg mye med årene, så er det selvfølgelig kjempeforskjell på en femåring og en seksåring!

Opprinnelig lagt inn av Elis, her.

Jeg hadde aldri latt en 5-åring gå alene til barnehagen. Så lenge de er barnehagebarn så synes jeg de skal følges.

I barnehagen til minsten må alle barna bli fulgt helt inn og ingen barn få gå ut av porten alene når de skal hjem.

Dette er jeg helt enig i.
I vår barnehage (ca 100 barn) er det INGEN barn som kommer eller går alene.
Personalet er veldig opptatt av at de største barna ikke skal få lov til å åpne porten selv - for de anser det som utrygt at de er utenfor porten på egenhånd ( barnehagen ligger ikke rett ved en trafikkert vei).
Men de er kanskje hysteriske...

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Stusslig er ordet.

Gammel 14-09-07, 20:03   #98
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er masse barn synes er gøy, men som vi som foreldre allikevel må si nei til fordi det kan være til fare for ungene.

Skulle ikke du kjøpe ingredienser til suppa di, forresten?

Jeg skjønner ikke hvorfor du får vondt i magen av en stolt og ivrig femåring som synes det er stor stas å gjøre dette alene. Jeg hadde fått vondt i magen hvis det var tydelig at barnet ble presset til det fordi foreldrene ikke gadd å følge barnet.

Jeg har handlet, og mannen står nå og forbereder suppa. Jeg leser høyt fra oppskriften og løper til og fra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 20:12   #99
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner godt at mange ikke vil sende sin egen 5-åring alene i barnehagen - det er mange gode grunner for det. Men å kategorisk hevde at det er farlig og uansvarlig å la et barn gå aleine til barnehagen - det er blir overhysterisk mener nå jeg.

Det er uaktuelt å la vår 5-åring gå aleine til barnehagen - til det er det alt for langt. Men hadde vi hatt barnehage nærmere og veien var trygg, så ser jeg ikke bort fra at hun hadde fått lov til det. En gang i blandt og i samarbeid med barnehagen.

Det ville jo ikke være snakk om å sende henne aleine hver dag, eller tvinge henne til å gjøre det som et ledd i selvstendighetstreningen eller noe. Det ville jo vært fordi det var noe hun selv ønsket.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 20:15   #100
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Skjønnner ikke hva som var så sjokkerende med det. Mine tantebarn ¨gikk til barnehagen alene flere ganger, de var kjempestolt når de fikk lov. Ikke var det lang vei og ikke var det mer enn maks en bil som kjørte der.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.