Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunne du vært surrogatmor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-07, 12:27   #81
xena
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2007
xena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kunne du vært surrogatmor?

Tror ikke jeg hadde klart det jeg. Tanken på å gå gravid i 9 mnd, føde og reise hjem uten barnet. Det tror jeg rett og slett at jeg ikke hadde taklet.

xena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 12:41   #82
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Om du hadde vært GS for en kvinne og en mann hvor de hadde laget et eller flere embryo med sin sperm og egg, så hadde det ikke vært et donoregg.

Hva er GS forkortelse for? Gestation ettellerannet?

Gammel 18-09-07, 12:43   #83
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GS= gestational surrogate, altså en surrogatmor som får transplantert et embryo som ikke bære hennes DNA.

TS= traditional surrogate, altså en surrogatmor som via inseminasjon eller ivf blir gravid med et barn som har hennes arvestoff i tillegg til det fra en IF (intended father) eller en SD (sperm donor).

Amerikanske betegnelser. I England brukes straight surrogate og host surrogate.

Gammel 18-09-07, 12:46   #84
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, takk. Og ED er eggdonor, regner jeg med, den greide jeg av meg selv. :flink:

Gammel 18-09-07, 12:46   #85
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er sjempeflink.

Gammel 18-09-07, 12:53   #86
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tanken er spennende, men det hadde nok blitt vanskelig.

Bare måtte svare. :tvangstanker:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 12:55   #87
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Tanken er spennende, men det hadde nok blitt vanskelig.

Bare måtte svare. :tvangstanker:

Kunne du tenkt deg å være sæddonor da? Det er behov for det her til lands.

Gammel 18-09-07, 13:06   #88
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne du tenkt deg å være sæddonor da? Det er behov for det her til lands.

Du sier noe. Det blir vel ikke helt det samme, siden sæddonasjon fortsatt er ganske uforpliktende? (Fire and forget). Samtidig tenker jeg jo fort på om jeg egentlig syns genene mine er gode nok? Hm, de var jo gode nok for egne barn, da burde de vel være gode nok for andre. Kanskje verden trenger flere torsker? :tenkehøyt:

"Nå har jeg selv blitt torskefar, og hundre tusen barn jeg har"

Gammel 18-09-07, 13:08   #89
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, nå som man må være kjent donor (eller var det i et annet land? litt forvirret) så er vel det ikke 100% uforpliktende.

Gammel 18-09-07, 13:16   #90
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

"Nå har jeg selv blitt torskefar, og hundre tusen barn jeg har"

Veldig bra!

Gammel 18-09-07, 13:18   #91
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Jo, du husker rett, Sitron: Sædgiveres anonymitet oppheves

Jeg må innrømme at det ikke umiddelbart frister, til tross for alle pengene man får. Synes det er vanskelig å bedømme eventuelle senere følger, og da er det enklere å la være. Særlig siden det ikke bare angår meg, men til en viss grad også partner og våre barn.

Gammel 18-09-07, 13:22   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg tror, uten å ha statistikk å henvise til, at de færreste donorbarn føler behov for masse kontakt med sin donorfar.

Gammel 18-09-07, 13:28   #93
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Jeg tror, uten å ha statistikk å henvise til, at de færreste donorbarn føler behov for masse kontakt med sin donorfar.

Det tror jeg også, kan ikke helt skjønne hvorfor de skulle ha noe særlig behov i det hele tatt. Men likevel vanskelig å bedømme eventuelle følger, synes jeg. Og da er det enkelt å la være - jeg er tydeligvis ikke idealist nok.

Gammel 18-09-07, 14:13   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå slår det meg med full kraft hvilken vakker gave det er å være "rugekasse" for noen som ikke kan være gravide selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:18   #95
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det kunne jeg ikke vært. Pga av bekkenløsning og det følelsesmessige..

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:34   #96
Left
Passiv

Standard

GS kunne jeg vært tror jeg. For noen jeg virkelig brydde meg om.

Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:46   #97
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nabbe: Hvorfor forbyr islam surrogatmødre?

Gammel 18-09-07, 15:54   #98
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Nabbe: Hvorfor forbyr islam surrogatmødre?

Dels pga det emosjonelle, dels pga det rent praktiske. Hvem er egentlig barnets mor? Den som ga egget, eller den som har gitt barnet næring? Fordi den kvinne som feks ammer ett barn, blir som en mor for det barnet, og barna blir søsken. Hva da med næring "in uterus"?

Det står naturligvis ikke noe rent forbud i Koranen, i og med at dette er nytt. Før så giftet de seg bare på nytt. Det er forbudt å selge sitt barn i islam, og det er forbudt å kjøpe ett barn.

Forbudet mot surrogatmødre er utledet av andre regler i islam. Feks sees det på som zina (sex utenfor ekteskapet) når en kvinne blir gravid med en annen mann, selv om det ikke har vært noe samleie.

I islam kan man jo gå omkring dette, ved å gifte seg med en annen kvinne, og gjøre henne gravid. MEN man kan ikke inngå ekteskap på falske premisser, feks ved å si at "vi gifter oss, og så får du ett barn, og så oppdrar jeg og kone 1 barnet", det er ikke lov. Ekteskapet i islam, er for livet (eller, jaja, skilsmisse er jo lov da forsåvidt).

Gammel 18-09-07, 16:21   #99
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

I islam kan man jo gå omkring dette, ved å gifte seg med en annen kvinne, og gjøre henne gravid. MEN man kan ikke inngå ekteskap på falske premisser, feks ved å si at "vi gifter oss, og så får du ett barn, og så oppdrar jeg og kone 1 barnet", det er ikke lov. Ekteskapet i islam, er for livet (eller, jaja, skilsmisse er jo lov da forsåvidt).

forvirret...

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:44   #100
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Min første tanker er ja, det kunne jeg gjort. Jeg har vært uforskammet frisk og rask i svangerskapene, og fødslene har vært lette og kjappe.

Men, så er det dette med å faktisk skulle levere fra seg det livet man har båret på i 9 mnd da...DET vet jeg rett og slett ikke om jeg hadde taklet...

enig...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.