Når åpne julegavene?
Siden marsipanen er på plass i butikken antar jeg at julen 2007 er i gang. Det er derfor på høy tid å begynne å tenke på hvordan vi skal løse problemet med Barna og De Tusen Julegaver.
Jeg har lyst til å gjøre noe med hvordan julegavene åpnes. Jeg har tilbragt mange nok julaftener med sutrete barn som ikke vil spise julemiddag, som ikke vil hilse på gjester, som ikke vil ditt og i hvert fall ikke datt. Det eneste de tenker på er å få åpnet de hersens gavene. I forfjor sverget vi på at det var siste gang det skulle være så dårlig stemning under middagen. (I fjor skippet vi julen, vi lå og spydde i stedet.) I år lurer vi altså på om vi skal gjøre noe drastisk. Vi kan se for oss å enten åpne gavene før middagen, slik at vi voksne kan få nyte maten i ro og fred. Eventuelt har vi vurdert å åpne gavene 1. juledag i stedet, om morgenen altså.
Er det noen som har erfaringer med det ene eller andre? Eller som har noen andre smarte måter å løse dette på? Jeg må legge til at det ikke er mitt barn dette gjelder, han er foreløpig for liten. Det er våre nieser og nevøer som har slitt litt med julegavenoia.
|