Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 23:09   #81
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Og hva med oss muslimer som ikke har "kommet hit" annet enn i vår fars pung...

Gammel 20-10-07, 23:16   #82
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men hva er begrunnelsen? Og hvorfor er det værre at det kommer muslimer som at det kommer kristne afrikanere?

Det er vel så mangt. Man ønsker at nabolaget skal være sånn som det var før i tida. (Dvs en og annen innvandrer her og der; istedetfor at man som norsk "hviting" er i mindretall) Sier jeg som var den eneste lyse nordkvinnen i åpen barnehage. Når vi flyttet var vaktmesteren oppgitt. Alltid lyse nordmenn som flyttet ut; alltid mørkhudede som flyttet inn.
Det blir snart rene innvandrerområder om det fortsetter sånn. Mange synes det er skummelt. Man lurer på om områder blir "lille pakistan" liksom. Og hvordan i så fall det blir.

Og så er det sikkert mange andre som har mange andre grunner.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 23:21   #83
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde gjerne bodd i "Lille Pakistan". Heller det, enn feks det fester-hølet vi bodde i før, med studenter over alt.

Gammel 20-10-07, 23:27   #84
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg hadde gjerne bodd i "Lille Pakistan". Heller det, enn feks det fester-hølet vi bodde i før, med studenter over alt.

Men du er jo muslim; så du hadde sikkert trivdes veldig godt der hvor jeg bodde før, der det omtrent var flere kvinner med slør enn uten. Det er jo ikke rart!

Jeg liker heller ikke nabolag hvor det er mye festing. Husker med gru på hvor mye bråk det var på alle studentboligene jeg bodde før i tida. Jeg ville helst sove om natten, ikke feste (selv som student)

Gammel 20-10-07, 23:34   #85
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt som HI og Emm. Hvit småbarnsmor boende i en småby med akademikervenner. Rasisme er ikke en del av min hverdag. Men at det finnes tror jeg jo.

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Adopterte er helnorske i mine øyne. Det er disse nye som kommer som jeg syns innhar litt for mye skummelt i bagasjen sin.

Er jeg fordomsfull når jeg umiddelbart tror det er fargede nykommere du antar har skumle ting i baggasjen? Eller gjelder det også feks svensker?

Gammel 20-10-07, 23:38   #86
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men du er jo muslim; så du hadde sikkert trivdes veldig godt der hvor jeg bodde før, der det omtrent var flere kvinner med slør enn uten. Det er jo ikke rart!

Det kommer heelt ann på kvinnene. Og ungene. Og boområdet generelt.

Jeg flytter liksom ikke til Møhlenpris her i Bergen selv om det bor aldri så mye innvandrere der.

Gammel 20-10-07, 23:51   #87
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Det kommer heelt ann på kvinnene. Og ungene. Og boområdet generelt.

Jeg flytter liksom ikke til Møhlenpris her i Bergen selv om det bor aldri så mye innvandrere der.

ok. Men da er vel du også en rasist, som ikke ønsker å bo i innvandrerområder Neida. Men det føles litt sånn; at man er rasist bare man ønsker å bo i et rolig område med mest lyse nordmenn som meg selv.

Gammel 21-10-07, 00:01   #88
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ingenting galt med å ønske å bo et sted der man ikke er kun en i en mengde med fremmede. Det er stor forskjell fra å bo i et nabolag med fem norske familier, fem spanske, fem nigerianske og fem engelske, til å bo i et nabolag med kun 20 spanske, 20 nigerianske osv. Jeg har ingenting imot et fargerikt fellesskap, men jeg er heller ikke villig til å gi opp nordmenn blant dem, da kan jeg like gjerne flytte utenlands.

Jeg er generelt tiltrukket til menn som er nord europeiske av utseende. Jeg føler meg ikke akkurat rasistisk fordi jeg seksuelt ikke tenner noe særlig på asiater eller afrikanere. Det å ha preferanser gjør en ikke automatisk til rasist. Ei heller det å ønske et nabolag med mennesker du har et fellesskap med på grunnlag av dine preferanser. Det er først når disse preferansene ekskluderer alle som er annerledes at det begynner å bli galt. Litt som Hagen i Spania som ønsker å omringe seg med nordmenn, norsk mat og norsk service i butikkene.

Gammel 21-10-07, 00:06   #89
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

ok. Men da er vel du også en rasist, som ikke ønsker å bo i innvandrerområder Neida. Men det føles litt sånn; at man er rasist bare man ønsker å bo i et rolig område med mest lyse nordmenn som meg selv.

Det har ikke noe med innvandrere å gjøre, at jeg ikke vil bo på Møhlenpris. Det har mer med nordmenn å gjøre...

(les, narkomane, og blandt de er det flertall nordmenn her i byen, i alle fall)

Gammel 21-10-07, 00:09   #90
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror nok det er mye mer rasisme en vi er klar over, og dermed flere rasister også.

Jeg får grøssninger langt inn i benmargen når jeg hører forlk sier: "våre nye landsmenn"
Tror jeg har tilgode å høre noen som ike bruker det negativt ment.
Tror også at mange i stor grad ikke er klar over hvor rasistiske uttalelser de egentlig kommer med. Det har i stor grad blitt endel av den dagligdagse praten.

For endel år siden var jeg og gubben på en fest.
Gubben ble sittende sammen med 5-6 andre gutter/menn og diskutere innvandring.
De han satt sammen med var (og er nok den dag i dag også det) rasister.
Der satt de og slang ut om alle innvandrere som lurte til seg penger på sosialen og alt gale de gjorde osv osv osv osv.
Mannen min er stad som et beist og stod på den andre siden.
Han er alt annet en rasist og svarte for seg. (han er en mester til å kverulere)

Det ironiske med det hele var at alle de min mann diskuterte med hadde alle sittet i fengsel.... (for forskjellige ting, men man kan trygt se de ikke var av guds beste barn)
Snakk om at det kan være greit å feie for egen dør først.............

Gammel 21-10-07, 00:37   #91
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du seriøs? Det er akkurat denne holdningen som irriterer meg, skjær alle over en kam. Du aner ikke hva du går glipp av når du har denne holdningen. Det er mange flotte mennesker også blant innvandrerne, og det er også noen som ikke er så flott. Men sånn er det jo blant nordmenn også, det ikke alle som er like bra.

Nei, jeg tror ikke hun er seriøs. Jeg tror hun er ute etter litt moro på en lørdagskveld.

Jeg vurderte faktisk en rød prikk jeg også, men de sitter litt langt inne, men mulig jeg også bryter en barriere her....

Hva er det som er så farlig med røde prikker? Hva skal egentlig til for at du skal ta dem i bruk? Mord?

Gammel 21-10-07, 00:57   #92
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jeg møter rasister stadig vekk, jeg. Veldig ofte når jeg kjører drosje, for eksempel. (Hva er det med drosjesjåfører og trangen til å snakke frittalende om innvandring, fordeling av sosiale goder og andre folks anliggender til vilt fremmede. Hvorfor kan så få av dem klare seg med å snakke om været?! :kjører mye drosje og har dårlig erfaring med drosjesjåfører: )

I Trondheim finnes det knapt innvandrere fra Afrika eller Asia, og de få som er her er oftere akademikere enn renholdere og drosjesjåfører. Jeg er ganske sikker på at de som er her merker hverdagsrasismen godt, men siden det er så få mørkhudede innvandrere i Trondheim og de ikke er et vanlig innslag i bybildet, slik som i Oslo, blir vi andre spart for en hel del av de rasistiske uttalelsene som jeg synes jeg hører stadig vekk når jeg er i Oslo.

Det vi derimot har plenty av her er østeuropere, og de får gjennomgå så det holder. Og det som er skremmende er at det virker som det nesten er stuerent å omtale disse i rasistiske vendinger. Man kan som kjent ikke snakke om "svartinger" eller "gulinger" uten at dannede mennesker reagerer i større eller mindre grad – heldigvis, men det er visst helt akseptert å si at polakkene i Trondheim er her "fordi de er mer opptatt av å tjene penger enn av å tilbringe tid med familien", at "de slurper kontantstøtte og barnetrygd med sugerør fra statskassen" og at "alle østeuropeere snylter til seg sosialstøtte når de får sjansen". Hvor er forskjellen på slike uttalelser og på det å si at "alle negre er voldsforbrytere"? Er det liksom bedre og mer legitimt å rakke ned på folk og stemple dem som gruppe bare fordi de ikke er av en annen hudfarge?

Jeg syns hverdagsrasisme er et kjempeproblem i dette landet, og jeg har allverdens sympati med folk fra annen kultur, et annet land eller med annen hudfarge, som må omgås og blir utsatt for idioter hver eneste dag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 00:59   #93
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det føles litt sånn; at man er rasist bare man ønsker å bo i et rolig område med mest lyse nordmenn som meg selv.

Ut i fra min definisjon av rasisme, så stemmer din følelse. Jeg fikk skikkelig dårlige vibber av denne setningen.

Gammel 21-10-07, 01:04   #94
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Irma: Isolert sett ligner den uttalelsen en hel del på rasisme, ja.

At man ønsker å bo i et rolig område er selvsagt problemfritt, men at hudfargen på de rolige menneskene i området skal være av betydning?! :urk:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 01:08   #95
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Enig meg Irma her jeg også.
Om et område er rolig eller ikke kan man IKKE se utfra hudfargen til de som bor der.

Gammel 21-10-07, 08:33   #96
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva er det som er så farlig med røde prikker? Hva skal egentlig til for at du skal ta dem i bruk? Mord?

Det er vel i utgangspunktet ingenting farlig med røde prikker, jeg har bare aldri følt noe behov for å bruke dem.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 08:46   #97
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her jeg bor er det mennesker fra mange forskjellige land, noen er trivelige, noen er direkte ufine. Mange av de ufine er Norske.

Jeg har heldigvis aldri møtt noen Vigrid typer, men rasister har jeg møtt. Da trenger jeg bare å dra i selskap hos søstra, svigersa hennes er rasister. Vi ender somregel opp med å skrike tilhverandre.

Men tidligere så var det alltid "negre", nå er det "dissa muslima". Da tenker jeg mer generelt. Det virker som om vi nå har integrert nesten alle, untatt muslimer?
Er det blitt mer godtatt å være mørkhudet enn muslim?

Den siste setningen høres kanskje litt rasistisk ut, men ikke misforstå meg her. Av de som har vært rasistisk mot mørkhudede tidligere, har sluttet med det men nå snakker nedsettende om muslimer.

Sist redigert av turi : 21-10-07 kl 08:57.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 08:50   #98
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mulig at grunnen til at muslimer får gjennomgå er alle terroraksjonene der muslimer får skylda. Og selvsagt er det farlige muslimer her i verden, på samme måte som at det finnes farlige nordmenn, amerikanere osv....

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:00   #99
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er mange, dessverre.

Gammel 21-10-07, 11:34   #100
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har merket rasisme i butikken, når kassedamen er hyggelig med han før meg. Men når jeg kommer fram og sier hei så orker hun ikke engang å se opp.

Merker da jeg var og skulle bestille pass hvordan vi nærmest ble jaget ut pga våres hudfarge.

Merket etter jeg ble sammen med min mann. Moren hans og flere av hennes slektninger ikke gadd å bruke 1 sekund på meg for jeg er jo trossalt bare svartning som dem sa. Hun nekter å se barnebarna sine også. For dem er jo bare svartninger og ikke vet hva forhold og noen ting er.

Jeg merket i barnehagen der en personale behandlet meg som dritt foran alle andre foreldre og fikk meg til å føle meg som null.

På gata der noen skrek og mente at jeg reise der jeg kom i fra.

Jeg merket før jeg byttet navn at jeg ikke fikk noe jobb, men fikk med engang jobb samme plassen jeg hadde søkt tidligere rett etter jeg skiftet navn. Og sjefen min da kunne ikke huske at jeg hadde sendt noe søknad tidligere for han gadd ikke ansatte folk han ikke kunne uttale navnet på.

Jeg ble rystet når lille kommunen her skal bli styrt av FRP og det er over 2000 stk som har stemt på FRP. Skal mine barn vokse opp i en slik plass, der en lærer mener å snakke persisk høres jo bare rart ut til en engasjert og stolt 7 åring som skulle vise hva hun kunne!

Ja det finnes en goddel hverdags rasisme. Og mannen min som er dansk har ikke merket noe av dette når han er alene, men når han er med meg og ser blikkene og ting som blir slengt til meg. Han vet ikke hvor godt han skal gjøre det for meg.

Også er mange frekk nok og mener at utlendingene skal bare stå og ta imot dritt. Og har ingen rett å si noe tilbake. For trossalt dem er snill og latt oss få bo i Norge!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.