|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
|
|
|
#2 |
|
Whatever, never mind
|
Får du også kommentarer på at du "snakker så bra norsk"? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Skrekkøgle
|
Åh jada, opptil flere ganger. Det er egentlig veldig morsomt, særlig på offentlige kontorer.
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
I grunnen ble det litt uheldig å sette dette i sammenheng med hjemmebrent og bartestell, fiske og reindrift, bedehus og sauedrift. For det ER jo noe i det. Det ER mer utbredt med reindrift i Finnmark, det ER flere snurre-barter i Trøndelag, og flere bedehus på sørlandet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det er det er jo det i en del muslimske grupperinger også. Sånn sett. Hun poengterte jo nettopp særtrekk fra enkelte grupper, som kanskje ikke alle er tilhengere av, men som det blir knyttet antagelser til. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
har tatt seg sammen
|
Bare det å snakke om henne som afrikansk tenker jeg på som svært polariserende... Afrika er et veldig stort kontinent, som rommer svært ulike land og kulturer.
|
|
|
#8 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Et veldig viktig poeng, og "afrikansk" er en generalisering som fort kan bli rasistisk.
|
|
|
#9 |
|
Ustabil
|
Akkurat dette syns jeg blir litt flisespikkeri. Hvis mitt barn har en nær venn fra Somalia kan det hende at jeg på nett eller overfor andre vil bruke betegnelsen Afrika for å ikke risikere gjenkjenning. (Og det kan godt hende jeg sier "en venninne" når jeg snakker om en kollega eller en søster, og så videre). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Jeg ser poenget med en viss anonymisering, men mistenker at det ikke er bevisst brukt. Da ville det vært bedre å presisere et land sør/nord for Sahara, øst/vest i Afrika. Selv om det ikke er ment sånn så blir afrikansk veldig (slt for) ofte brukt som beskrivelse av andre mennesker vi ikke kjenner. Jeg er europeer, det samme er de italienske mammaguttene, britiske Skinheads og ei rødstrømpe fra Island. Skjønner?
|
|
|
#11 |
|
Ustabil
|
Nå har jo Mor til 4 forklart at årsaken til bruken av ordet afrikansk var at hun ikke i farta husket hvilket land det var jenta kom i fra. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Husker ikke hvilket land hun kommer fra. men vet at landet ligger i Arfika. så det var den nærmeste beskrivelsen jeg kom på
|
![]() |
|
|