|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?
Juleglede du liksom. Du liker jo bare førjulstiden du, og er lei i romjulen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Ikke for meg. Da er jo julen slutt. Æsj. Jeg har nedtelling MOT 24. desember jeg, og så er det bare et par dager med god mat og hygge etter det.
![]() |
#83 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg har allerede pyntet stua diskret med julepynt, men treet pleier vi å vente med til lille juleaften. Vi vil ha det som tradisjon at ungene er med og velger ut og pynter den kvelden. Om natten legger vi alle pakkene under treet, så det står klart til julaften.
![]() |
#84 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg er litt som Iset - og nyter adventa nesten mer enn julen - i allefall like mye. Romjula er kos på en helt annen måte og jeg er ikke lei juletre og julepynt før 1.nyttårsdag. Da skal alt vekk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#86 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
WF: Sausnebbet
|
Det er jeg ganske så enig i. Selvfølgelig bør treet pyntes lillejulaften, men litt romslig kan jeg tillate meg å være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
By the Sea
|
Enig!
Hva?? Hater du å ha juletre i romjula?
![]() |
#89 |
By the Sea
|
Helt enig i at alle må få ha egne tradisjoner , altså - men romjul ER nå engang det som er selveste julen.
![]() |
#90 |
Nymotens gammeldags
Hater og hater, jeg synes "julen" er over 2. juledag og da kan jeg godt ta ned all pynten, men lar det som regel stå oppe til 1. januar.
Er det? Så 24 er ikke jul?
![]() |
#91 |
Pauset
Faktisk er det ikke det. Det er kvelden før det faktisk. Den 24 er ikke en helligdag heller. Det er kvelden som leder opp til høytiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
WF: Sausnebbet
|
Er det ikke slik at julen ringes inn klokka fem julekvelden? I så er det vel jul den 24., bare ikke hele dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
tankefull
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg er vant til at treet pyntes om kvelden lillejulaften. Det var sånn vi hadde det hjemme hos mine foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Passiv
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg blir litt |
![]() |
![]() |
#95 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Jeg syns det er rart med juletre før lille julaften. Det er en "selve julen-ting" for meg også. Jeg kan vel kanskje strekke meg til å synes at det ikke er kjemperart om noen pynter 21.-22. desember, hvis de skal reise bort på julaften og vil ha litt jul hjemme først eller noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Nymotens gammeldags
Ah, alt man lærer, hehe. Jeg synes bare det er litt trist når andres tradisjoner blir latterliggjort og sett på som teite. Det er mye jeg også synes er rart, men folks tradisjoner prøver jeg å være litt forsiktig med å uttale meg for kraftig om, spesielt overfor barn. Håper ingen sier til vesla at vi er "rare" og teite fordi vi pynter treet tidligere enn 23, for det er det både jeg og hun er vant med å gjøre og trives med. Ikke er det så uvanlig heller, iallfall ikke generell julepynting, det er jo noe ekstremt mange gjør fra og med 1. desember eller 1. søndag i advent. Den tradisjonen rokker jeg aldri på, for den er veldig koselig både for meg og hele familien. Så får heller folk kalle oss teite fordi vi liker førjulstiden best og vil nyte den lengst mulig.
![]() |
#97 |
Ustabil
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Nei og nei. Her var det mye trist lesning. Om det ikke finnes regler for julefeiring, så burde noen snarest innføre det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Passiv
|
![]() Sv: Når er det "lov" å pynte treet?Bina er veldig streng. |
![]() |
![]() |
#99 |
Pauset
Poenget er vel at du har tradisjoner som samstemmer mer med handelstandens oppatning av jul, og jeg tror nok folk vil stille spørsmål til datteren din om at dere har full jul i adventstiden. Det er ikke sikkert at folk mener det vondt men i forhold til det som har vært tradisjon her i landet i mange år er det å flytte julen tre uker frem i tid, litt anderledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|