Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 21:28   #81
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja! Føler mine elskede tradisjoner blir litt angrepet her, men ingen av dere skal få ødelegge min barnslige juleglede, for tenk!

Juleglede du liksom. Du liker jo bare førjulstiden du, og er lei i romjulen.

Det er dagene ette den 24 som er julen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:29   #82
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for meg. Da er jo julen slutt. Æsj. Jeg har nedtelling MOT 24. desember jeg, og så er det bare et par dager med god mat og hygge etter det.

Gammel 05-12-07, 21:30   #83
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg har allerede pyntet stua diskret med julepynt, men treet pleier vi å vente med til lille juleaften. Vi vil ha det som tradisjon at ungene er med og velger ut og pynter den kvelden. Om natten legger vi alle pakkene under treet, så det står klart til julaften.

I år skal vi derimot reise bort 23. desember, så derfor tar vi pyntinga 22. istedet.

Gammel 05-12-07, 21:34   #84
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt som Iset - og nyter adventa nesten mer enn julen - i allefall like mye. Romjula er kos på en helt annen måte og jeg er ikke lei juletre og julepynt før 1.nyttårsdag. Da skal alt vekk!

Det er interessant å høre hvordan andre gjør ting og hvorfor de gjør som de gjør, men jeg synes man bør vokte seg for å rakke ned på- eller definere andres opplevelse av jul eller hva som er tradisjon, kos eller ikke kos.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 21:38   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg er litt som Iset - og nyter adventa nesten mer enn julen - i allefall like mye. Romjula er kos på en helt annen måte og jeg er ikke lei juletre og julepynt før 1.nyttårsdag. Da skal alt vekk!

Det er interessant å høre hvordan andre gjør ting og hvorfor de gjør som de gjør, men jeg synes ikke noen skal rakke ned på- eller definere andres opplevelse av jul eller hva som er tradisjon, kos eller ikke kos.

Synes det er litt artig når folk kaller andre "tradisjonsbrytere" eller seg selv "tradisjonsryttere" osv, for juletradisjoner handler da ikke om regler, men om hva man er vant til? Selv følger jeg MINE og min families tradisjoner, så jeg er vel like tradisjonell som alle andre selv om jeg pynter treet midt i desember?

Gammel 05-12-07, 21:59   #86
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for meg. Da er jo julen slutt. Æsj. Jeg har nedtelling MOT 24. desember jeg, og så er det bare et par dager med god mat og hygge etter det.

Jeg er nok på langt nær så julete som deg, men jeg forstår hva du mener. Jeg blir alltid litt vemodig 2. juledag. Da føler jeg at julen er over og at den gikk så fort. Det er kanskje derfor jeg nyter adventen ekstra mye. Kanskje det hjelper å vente med all kos og pynt til like før julaften? Jeg vet ikke om jeg tør prøve..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 22:48   #87
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Ute med lys fra 1.søndag i advent, evt. 1.desember alt etter som hva som kommer først.

Inne med pynt: fra bittelille julaften.

Det er jeg ganske så enig i. Selvfølgelig bør treet pyntes lillejulaften, men litt romslig kan jeg tillate meg å være.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 22:54   #88
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er helt latterlig med juletre før desember, i alle fall. Men ellers så synes jeg egentlig det ser rart og ikke helt "passe" ut med juletre før lille julaften; for meg er juletre så veldig knyttet til selve julen og ikke til førjulstiden (og så synes jeg selvsagt det ser rarere ut jo tidligere det er; 5. desember er rarere enn 15., liksom).

Enig!

Jeg pynter treet midt i desember, for jeg HATER å ha julepynt oppe etter 2. juledag (pleier å la det stå til 1. januar, motvillig). Så for å kunne nyte det lengst mulig vil jeg ikke vente til lille julaften, det blir latterlig få dager å ha tre, stakkars vesla (og stakkars meg). Skal ta opp treet om halvannen uke, ca. Vi gleder oss!!

Hva?? Hater du å ha juletre i romjula?
Det er det rareste jeg har hørt på... ja... et par dager ihvertfall.

Gammel 05-12-07, 22:58   #89
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange MANGE som gjør som meg, derfor synes jeg det er overraskende når jeg leser tråder som dette, for det virker jo som om det bare er jeg som pynter før 23. desember. Men når jeg er ute ser jeg jo at det er utrolig mange andre som gjør det (ser julelysene i vinduene til folk, og om jeg har innsyn i vinduene deres kan jeg ofte se både nisser og juletrær lenge før lille julaften).
Jeg synes ikke det er trist å være 5 år og hyper nesten hele desember nei, jeg synes det er koselig å være så glad i julen at jeg tar helt av fra og med 1. desember og gleder meg over hele julemåneden i stedet for å vente lengst mulig med alt. Men som sagt, dette er MINE og min families tradisjoner, andre har sine tradisjoner. Tradisjoner er ikke regler, det er hva man er vant til og liker.

Helt enig i at alle må få ha egne tradisjoner , altså - men romjul ER nå engang det som er selveste julen.

Gammel 05-12-07, 23:18   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hva?? Hater du å ha juletre i romjula?
Det er det rareste jeg har hørt på... ja... et par dager ihvertfall.

Hater og hater, jeg synes "julen" er over 2. juledag og da kan jeg godt ta ned all pynten, men lar det som regel stå oppe til 1. januar.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Helt enig i at alle må få ha egne tradisjoner , altså - men romjul ER nå engang det som er selveste julen.

Er det? Så 24 er ikke jul? Jaja, uansett så er førjulstiden det jeg liker best med hele julen/advent/whatever, og jeg følger de tradisjonene jeg er vant med hjemmefra og som jeg liker. Jeg synes rett og slett julen er over etter 2. juledag, da tenker jeg ikke jul lenger. Det er tiden NÅ som er "jul" for meg, og heldigvis er samfunnet også lagt opp slik at det er jul i hele desember (takket være handelsstanden og psyke folk som meg, som pynter fra 1. desember, fysj).

Gammel 05-12-07, 23:47   #91
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Er det? Så 24 er ikke jul?

Faktisk er det ikke det. Det er kvelden før det faktisk. Den 24 er ikke en helligdag heller. Det er kvelden som leder opp til høytiden.

Gammel 06-12-07, 00:13   #92
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Faktisk er det ikke det. Det er kvelden før det faktisk. Den 24 er ikke en helligdag heller. Det er kvelden som leder opp til høytiden.

Er det ikke slik at julen ringes inn klokka fem julekvelden? I så er det vel jul den 24., bare ikke hele dagen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 00:44   #93
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg er vant til at treet pyntes om kvelden lillejulaften. Det var sånn vi hadde det hjemme hos mine foreldre.
Nå etter at jeg ble voksen og har fått egen familie, pleier vi å pynte det på ettermiddagen på lillejulaften, rett og slett fordi svigerfar har bursdag den dagen, og om kvelden er vi alltid i bursdag hos han.

I år blir nok treet pyntet den 21. her hos oss, da vi reiser vekk den 22. Det blir nok veldig rart, men vil tro at ungene syns det er stas med pyntet juletre hjemme hos oss også før vi reiser på ferie.

Jeg vurderer likevel å begynne med å pynte treet 22. desember heretter, fordi det ofte blir sånn stress å pynte det mellom middag, og bursdagsbesøk på lillejulaften.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 00:56   #94
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg blir litt når folk pynter juletreet tidlig i desember
(les: før det er en uke til julaften). Selv er jeg ikke spesielt overbegeistret
for juletre (trær skal da vitterlig være på rot - ute!!), men det blir liksom
ikke helt jul uten heller. (Barna ville dessuten bli kjempelei seg om vi kuttet det ut.)
Jeg syns 22.-23. des er grei pynte-tre-dato.

Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 06:44   #95
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er rart med juletre før lille julaften. Det er en "selve julen-ting" for meg også. Jeg kan vel kanskje strekke meg til å synes at det ikke er kjemperart om noen pynter 21.-22. desember, hvis de skal reise bort på julaften og vil ha litt jul hjemme først eller noe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 08:27   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Ah, alt man lærer, hehe. Jeg synes bare det er litt trist når andres tradisjoner blir latterliggjort og sett på som teite. Det er mye jeg også synes er rart, men folks tradisjoner prøver jeg å være litt forsiktig med å uttale meg for kraftig om, spesielt overfor barn. Håper ingen sier til vesla at vi er "rare" og teite fordi vi pynter treet tidligere enn 23, for det er det både jeg og hun er vant med å gjøre og trives med. Ikke er det så uvanlig heller, iallfall ikke generell julepynting, det er jo noe ekstremt mange gjør fra og med 1. desember eller 1. søndag i advent. Den tradisjonen rokker jeg aldri på, for den er veldig koselig både for meg og hele familien. Så får heller folk kalle oss teite fordi vi liker førjulstiden best og vil nyte den lengst mulig.

Gammel 06-12-07, 08:49   #97
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei og nei. Her var det mye trist lesning. Om det ikke finnes regler for julefeiring, så burde noen snarest innføre det!

Åpner dere julegavene også i adventa så dere skal slippe å holde på med det på julaften? Og julemiddagen? I kveld, kanskje, så er det unnagjort det også? Er det et mål i seg selv å bli ferdig med jula fortest mulig så bør man kanskje vurdere å droppe hele julefeiringen.

Hva er argumentet for å spare julegavene til julaften, hvis man kan slenge opp juletreet nå?

Jeg mener at normalt sett skal ikke juletreet (i private hjem) opp før 23. desember. Men det kan være praktiske årsaker til at man tar det f.eks. helga før, hvis lille julaften er midt i uka eller noe. Altså noen dager før. F.eks. hvis man skal reise bort eller jobbe akkurat rundt lille julaften og julaften.

Jula er ikke nå. Det er akkurat like teit med juletre nå som med påskekyllinger i februar.

Så selv om det ikke er forbudt (noe det altså burde vært) med juletre midt i desember, så er det latterlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 08:51   #98
Frantzen
Passiv

Standard

Bina er veldig streng.

Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 08:53   #99
Maz
Pauset

Standard

Ah, alt man lærer, hehe. Jeg synes bare det er litt trist når andres tradisjoner blir latterliggjort og sett på som teite. Det er mye jeg også synes er rart, men folks tradisjoner prøver jeg å være litt forsiktig med å uttale meg for kraftig om, spesielt overfor barn. Håper ingen sier til vesla at vi er "rare" og teite fordi vi pynter treet tidligere enn 23, for det er det både jeg og hun er vant med å gjøre og trives med. Ikke er det så uvanlig heller, iallfall ikke generell julepynting, det er jo noe ekstremt mange gjør fra og med 1. desember eller 1. søndag i advent. Den tradisjonen rokker jeg aldri på, for den er veldig koselig både for meg og hele familien. Så får heller folk kalle oss teite fordi vi liker førjulstiden best og vil nyte den lengst mulig.

Poenget er vel at du har tradisjoner som samstemmer mer med handelstandens oppatning av jul, og jeg tror nok folk vil stille spørsmål til datteren din om at dere har full jul i adventstiden. Det er ikke sikkert at folk mener det vondt men i forhold til det som har vært tradisjon her i landet i mange år er det å flytte julen tre uker frem i tid, litt anderledes.

Jeg elsker også advent/ førjulstid. Men for meg er det tiden før, som leder opp til jul som er poenget. Ventetid blir barna gjerne fortalt desember er, og det stresses gjerne at det ikke er venting på pakkene, men på mye mer enn det.

Jeg tror det er utopi og tro at barna ikke vil lure på at andre ikke venter og stille spørsmål ved det. Mulig delvis styrt av misunnelse.

Personlig så bryr jeg meg ikke så mye om hva andre gjør, men romjulen er for meg en veldig koselig tid som jeg ikke vil ha ødelagt.

Gammel 06-12-07, 08:54   #100
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Bina er veldig streng.

Jepp. Jeg vurderer å bytte brukernavn til "Frøken tante Sofie". Hun er mitt store forbilde!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.