Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir man julegaver uten å avtale?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 16:23   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg er nok generelt i mot at folk handler så mye. Skulle virkelig ønske at julen ikke handlet om å få mest mulig ting. Så jeg hadde nok ikke tatt initiativ til dette selv. Men jeg hadde nok ikke reagert om jeg ikke syntes det var så tydelig at det var forventet at jeg skulle gi noe også. Det handler liksom ikke om giverglede lenger da, men mer utveksling av ting.
Syntes julen har blitt .. ja.. småkvalm.
Jeg er veldig lite materialistisk.. har kanskje noe med det å gjøre.

Jeg merker at jeg tenker helt motsatt. Det er når man må avtale alt, dvs "jeg kjøper ikke til deg hvis jeg ikke er sikker på at du kjøper til meg", og når man til og med avtaler prisnivå, at jeg syns det handler om utveksling av ting, og blir lite "juleglede".

Så lenge du går ut og kjøper gaver tilbake, så er du jo med på å holde spiralen i sving. Slutt med det, hvis du mener det du sier. Så får du stå der en jul og ta i mot og takke og smile, og neste år har de andre skjønt det. Eller så får du ta det opp i september og si at du ikke ønsker julegaver.

Andre gir jo ikke gaver for å sette deg i knipe. De gir enten fordi de rett og slett ønsker å gi, eller fordi de tror at du forventer det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:30   #2
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg merker at jeg tenker helt motsatt. Det er når man må avtale alt, dvs "jeg kjøper ikke til deg hvis jeg ikke er sikker på at du kjøper til meg", og når man til og med avtaler prisnivå, at jeg syns det handler om utveksling av ting, og blir lite "juleglede".

Så lenge du går ut og kjøper gaver tilbake, så er du jo med på å holde spiralen i sving. Slutt med det, hvis du mener det du sier. Så får du stå der en jul og ta i mot og takke og smile, og neste år har de andre skjønt det. Eller så får du ta det opp i september og si at du ikke ønsker julegaver.

Andre gir jo ikke gaver for å sette deg i knipe. De gir enten fordi de rett og slett ønsker å gi, eller fordi de tror at du forventer det.

Jeg avtaler ikke pris eller noe med de jeg gir til.
Som sagt så er jeg vant med at venninner gir et lite hint om at "de har kjøpt en liten ting" så man faktisk før sjangs til å gjengjelde om man vil. Syntes ikke det er noe galt i det jeg.

Er det virkelig bedre å komme med en gave og samtidig fortelle at "min gave kan leveres der og der, da og da".. ?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:09   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler ikke helt dere leser det jeg skriver. Disse forventer helt tydelig noe tilbake.
Og gavene var stortsett ikke til meg, men til Poden. De er liksom fra barna til venninnene mine som jeg treffer to ganger i året og som mitt barin ikke kjenner engang. Det er andre jeg heller ville kjøpt noe til før de, for å si det sånn.
Jeg vil heller ikke ha noe uten å kunne gi tilbake, og når de så klart forventer det, ja da syntes jeg faktisk det må gå ann å si at det er frekt/lite betenksomt. De er VELDIG klare over at jeg ikke har masse penger akkurat nå.
På lik linje som at noen her reagerer på at jeg betegner det som frekt så reagerer jeg litt på at så få har forståelse for at det føles nedverdigene å komme til kort her pga økonomi. Jeg er rett og slett også litt drittlei av at jula dreier seg om å kjøpe, kjøpe,kjøpe.

Fikk forresten en overraskende gave av en venninne i fjor. Hun PRESISERTE at hun IKKE skulle ha noe igjen, men at hun bare hadde lyst til å gi noe (vi kjøper små ting til hverandre i ny og ne). Det var hyggelig gjort syntes jeg.

Men så lenge man ikke gjør noen avtale om å kjøpe til hverandre, så kan man ikke forvente å få noe tilbake, mener jeg.

Jeg og noen venninner drev også og kjøpte noen gaver til barna sånn til jul og bursdag, men så tok jeg opp at jeg ikke orket det rett og slett. Slike smågaver blir fort mye likevel, når det er mange av dem. Dessuten blir det bare "ræl". Nå kjøper jeg til dattera til ei venninne bare, og det er fordi jeg er fadder.

Når du får noe fra noen du ikke har avtalt med, kan du ikke bare si : "visste ikke at vi hadde en avtale om gave jeg?" - eller noe sånt?
Så lenge de vet du er alenemor og student, må de jo skjønne at du ikke har tusenvis å bruke på julegaver.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:11   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Når du får noe fra noen du ikke har avtalt med, kan du ikke bare si : "visste ikke at vi hadde en avtale om gave jeg?" - eller noe sånt?

Man bør vel kunne formulere det litt hyggeligere enn som så? Det høres så surt og passiv-aggressivt ut på den måten, synes jeg. (Kan man ikke forresten bare si "tusen takk" og smile pent?)

Gammel 19-12-07, 16:13   #5
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Man bør vel kunne formulere det litt hyggeligere enn som så? Det høres så surt og passiv-aggressivt ut på den måten, synes jeg. (Kan man ikke forresten bare si "tusen takk" og smile pent?)

Det er i grunnen det jeg også tenker. Si tusen takk, smil pent, og ikke tenk mer på det! Noen hadde lyst til å gi noe, og gjorde det. Takk!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:15   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er i grunnen det jeg også tenker. Si tusen takk, smil pent, og ikke tenk mer på det! Noen hadde lyst til å gi noe, og gjorde det. Takk!

Men når man får inntrykk av at det forventes at man skal få noe tilbake, så blir det litt guffent synes jeg.

Gammel 19-12-07, 16:16   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, mye kommer jo an på tonefall og ansiktsuttrykk. Men å møte en gave man får med "visste ikke at vi hadde en avtale om å gi hverandre gave, jeg" (særlig når man veldig godt vet at man ikke har en slik avtale) blir som å møte en uventet gjest med "visste ikke at jeg hadde invitert deg, jeg". Selv om det ikke passer med besøk (og selv om man ikke blir glad for en uventet gave), bør man kunne være høflig og hyggelig overfor en vennlig tanke.

Hvis man vil kommentere det at man ikke har kjøpt gave selv, trenger man heller ikke å legge skylden på giveren, synes jeg, og det høres det ut som man gjør når man refererer til at man ikke har en avtale. (Selv om man altså mener at giveren har "skylden", kan man heller si "jeg har dessverre ikke kjøpt noen gave til deg/dere, men jeg håper nå i alle fall dere får en riktig hyggelig jul".)

Gammel 19-12-07, 16:14   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kunne fint ha sagt det, men jeg sier jo det ikke på en sur måte.
Klart man bare kan si tusen takk. Jeg ville nok ha gjort det, men jeg ville nok også sagt at jeg ikke hadde noe gave å gi tilbake, fordi jeg ikke visste vi hadde avtale. Da tenker jeg mest på om folk kommer med gaver til Hannah og sånn uten at jeg vet det, om jeg får ei vinflaske av en kollegga så blir jeg ikke pga det, og jeg tror ikke det er det Pastill mener heller.

Gammel 19-12-07, 16:07   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pastill: Jeg syns du er i din fulle rett til å ikke kjøpe noe tilbake så lenge dere ikke har avtalt å utveksle gaver. Da unngår du mest sannsynlig dette problemet til neste år også. Hvis noen lurer så sier du rett og slett at det er umulig for deg å gjengjelde gaven siden du ikke har penger. Det er helt fair.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:11   #10
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må bare si at jeg neppe hadde reagert om det var snakk om at noen ga meg en vinflaske på jobben eller en liten hilsen en annen gang.
Det er når man kjøper noe ugjennomtenkt bare for å kjøpe noe, fordi man vil ha mange gaver under treet jeg reagerer. Dette gidder jeg bare ikke "være med på" når jeg uansett kommer til å slite januar mnd. Og vi trenger ikke en masse ting til jul som bare blir liggende å slenge.
Hadde de kommet med en pose hjemmelaget konfekt hadde jeg faktisk blitt veldig glad.. Syntes det ligger mer tanke bak det enn enda en husdings eller en boks med plastelina.

Ikke alle er like genuine givere som FP-folket.

Gammel 19-12-07, 16:24   #11
Pastill
Pauset

Standard

Jeg og en venninne skal ha juleverksted. :-)
Skal lage spiselige ting å gi bort. Karameller og sånt.

Men neste år skal jeg være VELDIG tydlig på dette. Sende sms og presisere. Enn hvor teit det virker..

Gammel 19-12-07, 16:26   #12
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men neste år skal jeg være VELDIG tydlig på dette. Sende sms og presisere. Enn hvor teit det virker..

Det fins ikke teit om du kan stå for det

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:31   #13
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Det fins ikke teit om du kan stå for det

Jeg vil mye heller det enn som nå.. jeg bare MÅ produsere x-antall ekstra julegaver av INGENTING.. Det er ganske stressende og bidrar til lite julestemning.

Gammel 19-12-07, 16:47   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Om noen hadde kommet med (overraskende) gave, og sagt at "min gave kan levers der og er, og da og da" - så ville jeg IALLEFALL sagt noe om vi hadde en avtale eller ikke.

Gammel 19-12-07, 16:50   #15
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:51   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

"Tusen takk. Jeg har ikke kjøpt noe til deg, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i deg." Den tenker jeg gjør susen.

Gjerne etterfulgt av "Det betyr bare at jeg synes julen har blitt for kommersiell og materialistisk, og jeg ønsker å gjøre mitt for å redusere forbruket og å unngå global oppvarming med påfølgende utslettelse av menneskeheten."

Jeg sendte en sms til en barndomsvenninne tidligere i høst, fordi jeg rett og slett ikke husket om vi ga gave nå, eller ikke.

Fikk til svar at det gjorde vi ikke, for hun visste at jeg var glad i henne uansett.

Gammel 19-12-07, 16:53   #17
Pastill
Pauset

Standard

Takk. Skal ha denne frasen klar neste år.

Gammel 19-12-07, 18:45   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

For min del har det ingenting med å forvente gave tilbake å gjøre, men rett og slett at jeg som en person som liker å GI får dårlig samvittighet når jeg IKKE gir. Det er ytterst få ting her i livet jeg har dårlig samvittighet for, men når det gjelder å gjøre gjengjeld og ikke ha muligheten til det, da gnager det i magen. Jeg har aldri forventet gaver i retur av noen og kan gladelig gi til andre uten å bry meg det spor om å få noe igjen.

Så jeg er altså god på å gi, men skikkelig dårlig på å få uten å gi i retur. Derfor mener jeg at det er respektløst å komme med overraskelser i en tid der det er vanlig å bytte gaver. Siden det for meg betyr mye å kunne gi i julen, så sitter jeg altså der med bismak i munnen når jeg får uten å kunne gi.

Hvis du får en gave, får du bare tenke at denne personen også er en som liker å gi, og da har du gitt vedkommende en gave ved å gi h*n gleden av å gi. Du får tro såpass godt om andre at de vil gi for å glede, ikke for å få noe tilbake.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har flere ganger gitt spontane julegaver, og jeg håper da virkelig at folk ikke har tatt det som et tegn på frekkhet!

Det ville i så fall vært en skikkelig utspekulert måte å være frekk på; Jeg syns hun der nolo må jekkes ned noen hakk, så jeg tror jaggu jeg kjøper henne en gave.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tja, ikke frekkhet kanskje, men jeg hadde nok ikke blitt særlig glad.

Så synd. Både for deg og giveren.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Grow up, get a life og slutt å analysere alt i hjel.

Jeg har fått gaver uten å gi tilbake, og det har gått bra med meg.

Gammel 19-12-07, 19:50   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Med skikkelig trykk på det siste jeg-et, selvsagt.

Gammel 19-12-07, 19:41   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vatt, Pastill, det er vatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.