|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julemiddag og alkohol
Jada, men det gjør vel de aller fleste voksne i hverdagen. Poenget med julemiddagen er jo - i og for seg, å poengtere at den er litt mer enn hverdagskost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg signerer de som sier at alkoholen bør droppes i en slik setting. Tryggheten til den lille gutten er mye viktigere enn alkoholtradisjonen til det voksne paret.
![]() |
![]() |
#84 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Jeg har vokst opp med av at en av mine foreldre har et alkoholproblem. Det har preget barndommen min - og livet generelt på både godt og vondt. På det vonde har det ført til at jeg ikke orker å forholde meg til fulle mennesker om jeg ikke har drukket selv (og selvsagt også mye, mye mer), og på det gode har det lært meg å ha respekt for alkohol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholDet er trist at du har de erfaringene, Fruktflua. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Ustabil
|
Enig. Og i forhold til hovedinnlegget - hvis det nå var sånn at alle som skulle komme til julemiddagen hadde et avslappet forhold til alkohol, at ingen kom til å drikke seg fulle, at ingen av barna hadde opplevd rus - da ville det vært et annet spørsmål. Men når man vet at man har et barn som er der pga at foreldrene har et rusproblem - da er det et hensyn som veier så tungt at alkoholen må vike. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Weeeee
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHar selv opplevd barndom med store mengder alkohol på julaften og ellers.
![]() |
#88 |
Live and let live
|
Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.
![]() |
#89 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Det trikset er gammelt og forslitt. Mine besteforeldre brukte alltid det og det gir meg virkelig ekle og *la oss lure oss til*-vibber. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner godt hva du mener. Og det er denne følelsen vi vil skåne den lille gutten fra, han er forresten 6. Samtidig som vi vet at en dag må også han skape seg et forhold til alkohol som er til å leve med, uansett bakgrunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg ville heller ikke servert alkohol til middagen under disse omstendighetene. Man klarer seg uten alkohol ved en middag, med tanke på guttens opplevelser.
![]() |
#93 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jeg har også vokst opp med alkoholfrie julaftener, selv uten alkoholikere i disse sammenheng. Det har vært alkoholikere i vår familie, men de har ikke feiret jul med oss. (Kanskje fordi det har vært alkoholfritt?)
![]() |
#94 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholJeg har også vokst opp med en far som ikke ga seg før bunnen var nådd i alle flaskene. Nå er han litt bedre, men vi kan ikke belære han, vil han drikke så gjør han det. Men mine barn har aldri opplevd ubehageligheter med han, så det er jo greit. Men hans bror som ødela julaften for to år siden, feirer jeg ikke jul med igjen. Mamma sa i går at han var invitert, og da ga jeg demvalget, oss eller ham. Så da ble han ikke bedt allikevel
![]() |
#95 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholMannen og jeg vil aller helst ha en alkoholfri julaften (hvertfall frem til barna har lagt seg), men da nekter mamma, svigers og svoger å komme.
![]() |
#96 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Julemiddag og alkoholOk skyt meg men..:sjokket: Drikker dere alkohol på 17 mai?
![]() |
#97 |
Expired
Joda, det er mange som gjør det. Jeg har mang en gang sett at foreldre sitter på uterestaurant 17. mai og drikke øl, mens ungene flagrer til og fra. Ganske vanlig her i fjorden, i hvertfall.
![]() |
#98 |
Expired
![]() |
#99 |
ctrl+z
|
Men du ser vel forskjell på livssituasjonen, Line? Jeg vil nå se for meg at det er ganske annerledes å ha store barn enn småtasser som gjerne trenger litt mer klarhodede foreldre. (og som ikke forstår hvorfor de voksne oppfører seg annerledes)
![]() |
#100 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men om du ikkje er noko glad i øl eller vin så forstår eg godt at du ikkej drikk alkohol verken julafta eller 17. mai |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|