Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 14:34   #81
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er vel også på sin plass å vise at voksne kan kose seg uten alkohol også.

Jada, men det gjør vel de aller fleste voksne i hverdagen. Poenget med julemiddagen er jo - i og for seg, å poengtere at den er litt mer enn hverdagskost.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:37   #82
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jada, men det gjør vel de aller fleste voksne i hverdagen. Poenget med julemiddagen er jo - i og for seg, å poengtere at den er litt mer enn hverdagskost.

Jeg ser hva du mener, men synes fortsatt at man godt kan få bevise både for seg selv og andre at det går an å være i "festlige sammenhenger" uten å drikke alkohol også. Det er jo unektelig et problem at nordmenn drikker veldig, veldig mye, nettopp i sånne sammenhenger hvor det er "noe utenom det vanlige."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:38   #83
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg signerer de som sier at alkoholen bør droppes i en slik setting. Tryggheten til den lille gutten er mye viktigere enn alkoholtradisjonen til det voksne paret.

Men ellers syns jeg det er greit med øl/vin til maten ved slike anledninger, selv om jeg ikke drikker selv. (Jeg drikker aldri når datteren min er tilstede. Føler meg rett og slett ikke vel med det. Kan strekke meg til en halv enhet baileys, men that's it. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:48   #84
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser hva du mener, men synes fortsatt at man godt kan få bevise både for seg selv og andre at det går an å være i "festlige sammenhenger" uten å drikke alkohol også. Det er jo unektelig et problem at nordmenn drikker veldig, veldig mye, nettopp i sånne sammenhenger hvor det er "noe utenom det vanlige."

Jeg har vokst opp med av at en av mine foreldre har et alkoholproblem. Det har preget barndommen min - og livet generelt på både godt og vondt. På det vonde har det ført til at jeg ikke orker å forholde meg til fulle mennesker om jeg ikke har drukket selv (og selvsagt også mye, mye mer), og på det gode har det lært meg å ha respekt for alkohol.
Personlig har jeg det minst like koselig under julemiddagen uten alkohol som med, og om jeg drikker en øl eller et glass vin til julemiddagen, så ville jeg aldri ha drukket slik at det merktes på meg. Måtehold er stikkordet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 14:51   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er trist at du har de erfaringene, Fruktflua.

Jeg ser ikke hvordan det kan være problematisk at man noen ganger sløyfer alkoholen fullstendig, men jeg har ingen problemer med å se for meg at det for noen kan være vanskelig å forholde seg til at andre drikker alkohol, tross måtehold.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:03   #86
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det er trist at du har de erfaringene, Fruktflua.

Jeg ser ikke hvordan det kan være problematisk at man noen ganger sløyfer alkoholen fullstendig, men jeg har ingen problemer med å se for meg at det for noen kan være vanskelig å forholde seg til at andre drikker alkohol, tross måtehold.

Enig. Og i forhold til hovedinnlegget - hvis det nå var sånn at alle som skulle komme til julemiddagen hadde et avslappet forhold til alkohol, at ingen kom til å drikke seg fulle, at ingen av barna hadde opplevd rus - da ville det vært et annet spørsmål. Men når man vet at man har et barn som er der pga at foreldrene har et rusproblem - da er det et hensyn som veier så tungt at alkoholen må vike.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 15:09   #87
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har selv opplevd barndom med store mengder alkohol på julaften og ellers.
Jeg må si at det ikke har noe med måtehold å gjøre for et lite barn som har opplevd slike ting ... det holder bare å få ferten av det.
Selv kan jeg godt drikke litt selv nå i enkelte anledninger, men er vel nesten som avholds å regne Og helt ærlig så har jeg litt problemer med å lukte ånden til mannen om han tar seg en uskyldig liten knert om lørdagskveld ... selv om jeg helt og holdent vet vet at det er totalt uskyldig og normalt, så trigger lukten noe i meg...

Tenker med dette på den lille gutten, tror ikke det er noe god ide om besøket tar seg en juleøl seinere på kvelden ... da må det i så fall være etter at han er i seng, og alle spor fjernes før morgenen.
Husk også på at slike barn gjennomskuer det meste ...

Gammel 19-12-07, 15:12   #88
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det kommer an på alderen til barnet, synes jeg, og på hvor traumatisk forhold det har til alkohol. Hvis Elias føles seg trygg på at barnet er modent og trygt nok til å forstå at lettøl IKKE medfører ubehageligheter så er det jo ok. Men man må selvsagt være brennsikker. Kanskje det også, på sikt (trenger jo ikke akkurat gjøres i jula) kan virke trygt at man ser at ikke all drikking av lysebrun væske medfører ubehageligheter.

Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.

Gammel 19-12-07, 15:19   #89
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis det kan gjøres uten at det er unaturlig så kan det jo helles i glassene på kjøkkenet. :lur:

Det trikset er gammelt og forslitt. Mine besteforeldre brukte alltid det og det gir meg virkelig ekle og *la oss lure oss til*-vibber.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:58   #90
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helle i glasset på kjøkkenet er jo virkelig ikke tingen. Det gir meg også skikkelig ekle vibrasjoner bare å tenke på det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:20   #91
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg kjenner at det knyter seg i magen og jeg blir uvel og nedfor når jeg feirer jul hos svigers som til og med er avholds. Og det fordi det står flasker med vørterøl fremme på bordet. Jeg vet at det ikke er noe gale med det, men den brune væsken i glasset, lyden som kommer når de åpner flasken, og selve flasken på bordet setter i gang fysiske og psykiske reaksjoner i meg. Selv om jeg vet bedre.

Jeg skjønner godt hva du mener. Og det er denne følelsen vi vil skåne den lille gutten fra, han er forresten 6. Samtidig som vi vet at en dag må også han skape seg et forhold til alkohol som er til å leve med, uansett bakgrunn.

Når det gjelder "look alike-øl" eller andre alkoholfrie drikker med stil over, så må jeg si at noe av det mest kvalmende jeg vet om er når et vennepar av oss inviterer oss til selskap sammen med andre gode venner.
De er totalavholdsfolk og bannlyser all bruk av alkohol. Det er greit nok. Ingenting galt i det.
Men det som blir galt er når vi blir møtt med en velkomstdrink (alkoholfri), og vi må skåle og det er skikkelig gjennomført "style" over det hele. Altså: Alle skikkene for en fest, og et tydelig signal om at de liker den stilen der, men uten alkohol.

Er det ikke mer ærlig med litt måtehold med ekte vare i slike sammenhenger?
Eller aller helst at de legger vekk jåleriet?

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:30   #92
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville heller ikke servert alkohol til middagen under disse omstendighetene. Man klarer seg uten alkohol ved en middag, med tanke på guttens opplevelser.

Vi har ikke alkohol til middagen uansett vi da. Eller, mamma og de har vel hatt juleøl som regel på bordet når jeg tenker meg om, men det drikkes liksom aldri noe særlig på julaften, og jeg har ikke noe forhold til det.

Gutten må nok skape seg et forhold til alkohol, men han trenger ikke det nå, når han er bare 6 år.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:37   #93
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har vokst opp med alkoholfrie julaftener, selv med besteforeldre som var alkoholikere. Nå har vi uten når vi feirer hjemme og selvsagt det vertskapet setter frem når vi er hos andre. Mannen og jeg er måteholdne, men har avtale om at julaften og 17.mai er rene barnedager og da drikker ikke vi. Dog er ungene vant med at vi kan ta et glass rødvin/øl, men ikke på disse dagene.

Jeg har også vokst opp med alkoholfrie julaftener, selv uten alkoholikere i disse sammenheng. Det har vært alkoholikere i vår familie, men de har ikke feiret jul med oss. (Kanskje fordi det har vært alkoholfritt?)

Jeg synes liksom det har vært ok. Også 17. mai, som du sier.
Mine unger er likevel vant til at det nytes øl/vin, og reagerer aldri om noen tar et glass. Nå er de jo voksne selv, og den eldste viderefører også dette med alkoholfritt på slike dager.
Selv om de er barn av en rusmisbruker, begge mine. Men de har sluppet å vokse opp med ham.

Men: I år skal vi være sammen med mine (nye) svigerforeldre, for første gang på julaften, og der er alkoholkulturen en helt annen. Det hører med til ethvert selskap, og i år ble vi enige om at det er patetisk å ta fra 80 åringer ølet og akevitten de er vant til på julaften.
Dette blir altså vår første jul med alkohol. men så er det altså ingen i vår familie som har problemer med det, eller reagerer negativt på det. Ei heller som ikke klarer å bare nyte et glass til maten, desserten og/eller kakene.
Blir både øl, akevitt, rødvin, konjakk og likør her i huset.

Hadde det vært den minste protest, den minste mistanke om at noen følte det ubehagelig, ville valget om en alkoholfri jul som vanlig vært veldig lett.

Gammel 19-12-07, 17:44   #94
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Jeg har også vokst opp med en far som ikke ga seg før bunnen var nådd i alle flaskene. Nå er han litt bedre, men vi kan ikke belære han, vil han drikke så gjør han det. Men mine barn har aldri opplevd ubehageligheter med han, så det er jo greit. Men hans bror som ødela julaften for to år siden, feirer jeg ikke jul med igjen. Mamma sa i går at han var invitert, og da ga jeg demvalget, oss eller ham. Så da ble han ikke bedt allikevel
Mannen tar en juleøl til maten og jeg mulig ett glass vin. Føler ikke for mer enn det. Men jeg synes det er viktig at ungene ser at man kan nyte en eller to enheter og at ikke alkohol er noe skummelt når det nytes i moderate mengder. Jeg liker ikke å drikke foran barna, så det er sjelden jeg gjør, men det er pga all dritten jeg opplevde i barndommen. Så innimellom gjør jeg det for at de skal få ett ok forhold til det...

(åh, så godt svart og forklart)

Gammel 19-12-07, 17:44   #95
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg vil aller helst ha en alkoholfri julaften (hvertfall frem til barna har lagt seg), men da nekter mamma, svigers og svoger å komme.
Hadde det vært opp til meg så kunne vi sittet her alene, men mannen har liten familie og vil helst feire med dem når han kan.

Jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen, men det er nok veldig preget av min barndom med en mor med tidvis store alkoholproblemer.

Gammel 19-12-07, 17:45   #96
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ok skyt meg men..:sjokket: Drikker dere alkohol på 17 mai?
Har aldri sett eller hørt om noen som gjør det....

Til tiligere innlaget jeg skrev så serverer vi ikke alkohol for at jeg synnes ikke det er noe særlig. Drikker verken øl eller rødvin. Hvitvin går men ikke til mat. Derfor blir det mest natulig å ikke servere det.

Og synnes dte er litt merkelig at mange MÅ ha alkohol til eks mat for å nyte den...altså ikke dere hehe Men kjenner mange i RL som må ha alkohol for å nyte maten og for å ha det artig på fest...

Gammel 19-12-07, 17:53   #97
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Joda, det er mange som gjør det. Jeg har mang en gang sett at foreldre sitter på uterestaurant 17. mai og drikke øl, mens ungene flagrer til og fra. Ganske vanlig her i fjorden, i hvertfall.
Men jeg har aldri gjort det. Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Gammel 19-12-07, 17:55   #98
Line*
Expired

Standard

Til tiligere innlaget jeg skrev så serverer vi ikke alkohol for at jeg synnes ikke det er noe særlig. Drikker verken øl eller rødvin. Hvitvin går men ikke til mat. Derfor blir det mest natulig å ikke servere det.

Og synnes dte er litt merkelig at mange MÅ ha alkohol til eks mat for å nyte den...altså ikke dere hehe Men kjenner mange i RL som må ha alkohol for å nyte maten og for å ha det artig på fest...

Dønn ærlig: En god middag med en rødvin som passer til? jeg kunne ikke tenke meg livet uten.
Du har gått glipp av noe, etter min mening.

Vi bruker ofte alkohol i forbindelse med mat/selskap. Det hører liksom med til nytelsen, ja. Og hyggen.

Gammel 19-12-07, 17:58   #99
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Dønn ærlig: En god middag med en rødvin som passer til? jeg kunne ikke tenke meg livet uten.
Du har gått glipp av noe, etter min mening.

Vi bruker ofte alkohol i forbindelse med mat/selskap. Det hører liksom med til nytelsen, ja. Og hyggen.

Men du ser vel forskjell på livssituasjonen, Line? Jeg vil nå se for meg at det er ganske annerledes å ha store barn enn småtasser som gjerne trenger litt mer klarhodede foreldre. (og som ikke forstår hvorfor de voksne oppfører seg annerledes)

Gammel 19-12-07, 17:59   #100
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om du ikkje er noko glad i øl eller vin så forstår eg godt at du ikkej drikk alkohol verken julafta eller 17. mai

Man for oss som synest det smakar godt ser eg verkeleg ikkje noko gale i å gjere litt ekstra ut av eit høgtidsmåltid ved å ta eit glas vin eller ei øl (dersom ein ikkje har behov for å køyre etterpå sjølvsagt), men i tilfellet som HI skisserer ville eg ikkje ha servert alkohol. Eg endrar meir åtferd av ein sjokolade enn av ei øl.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.