Om julegavenes innhold
Jadda, spinoff så det står etter.
I tråden om pris på julegaver er det mange som sier at de helst kjøper ting ungene trenger. Og ikke for å kritisere noen, jeg tar bare et tilfeldig eksempel her. En forteller at barnet skal få tripp-trapp-stol til jul.
Da blir jeg litt sånn... hvor OK ville dere syntes det var å få ny kjøkkenstol til jul?
Det samme gjelder forsåvidt også litt for klær. Ny vinterdress i julegave - ja, den koster mange penger, men jeg tror at de fleste barna hadde blitt mer glad for nye tegnesaker til en 50-lapp eller et lite legosett til 150 kroner.
Jeg forstår bare ikke hvorfor man velger å gi tripp-trapp-stol eller vinterdress i julegave. Praktisk og nyttig, ja. Men er da målet "flest mulig pakker"? Eller å bruke en bestemt kronesum? Målet kan jo åpenbart IKKE være å glede barnet.
Og så syns jeg liksom jeg ser for meg at jeg kommer på jobb i romjula....
Kollega: "Fikk du noe fint til jul, da?"
Jeg: "Jada! Jeg fikk en flott pose med vaskepulver, og det trenger jeg jo, for det er jo jeg som vasker familiens klær. Dessuten fikk jeg en ny dørmatte, for den gamle var utslitt!"
For å si det sånn, spesielt når det gjelder barn, så skal julen være litt magisk. Og man skal glede hverandre. Når jeg kjøper gaver til mine nevøer og nieser så kjøper jeg ikke praktisk ullundertøy eller pysjer, selv om det er det foreldrene syns er mest praktisk. Jeg kjøper noe jeg tror barna blir glade for. I år får den ene nevøen en sånn diode-hodelykt. Den tror jeg han kommer til å bli glad for. En niese får en "my little pony" - fordi hun elsker små rosa og lilla ponnyer. Jeg vet hun kommer til å bli mye mer glad for en ponny til 100 kroner enn om jeg hadde kjøpt en vinterdress til 1500 kroner. (Selv om foreldrene nok hadde foretrukket motsatt...)
Hva er målet med julegavene for dere?
|