Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet?
Nei, aldri 33 33,00%
Ikke nevneverdig 28 28,00%
Før, men ikke nå lenger 24 24,00%
Ja, rett som det er 15 15,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 12:22   #81
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?

ikke nevneverdig, heldigvis.

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:27   #82
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror at terskelen for å kalle ting trakassering varierer. Jeg ville aldri blitt fornærmet over at noen "ventet en mann", eller trodde at jeg var sekretæren. Dette er ting som har hendt meg, men jeg oppfatter det som misforståelser og ikke som trakassering. Dessuten bryr jeg meg fint lite om hva andre måtte tenke eller tro om meg. Om de tror at jeg ikke er i stand til ditt eller datt - så dem om det. Jeg oppfatter heller ikke det som trakassering eller hersking.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i hovedinnlegget. I en mannsdominert bransje og med en personlighet som det meste preller av på. Min erfaring er at uansett hvilket miljø man søker innpass i så er det viktig å møte folk med åpenhet, en god porsjon humor og ikke minst selvironi.

Jeg mener at jeg møter folk med åpenhet, har både humor og selvironi og blir ikke lett fornærmet, men jeg ser ikke humoren i at noen behandler meg nedlatende fordi jeg er kvinne. Tvert i mot mener jeg det er grunn til å reagere på en klar og tydelig måte når slikt skjer, slik at mine døtre slipper å måtte oppleve slik i skole- eller jobbsammenheng. Og verden går heldigvis framover på dette feltet.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:30   #83
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og her har vi det igjen: hvis man mener seg utsatt for forskjellsbehandling, trakassering eller annet grums på grunnlag av kjønn, så er det fordi man selv ikke er flink nok til å unngå det, ikke har den rette holdningen eller ikke er flink nok til å la ting "prelle av".

Selvsagt er det best å møte folk med åpenhet, humor og selvironi, men man kommer bare så langt med slike midler. Er det mye nok over en lengre periode, så går man lei av å alltid parere kommentarer eller holdninger med et flir og et trekk på skuldra. Før eller senere blir man som oftest sur og lei av å stadig sloss i motvind.

Også synes jeg det er en utrolig bakvent holdning, at dersom jeg møter forskjellsbehandling, nedlatenhet eller trakassering så er det min jobb å unngå problemet ved å fleipe det bort eller vise et "åpent sinn". Det synes jeg er samme type argumentasjon som når et voltektsoffer får høre at hun kan skylde seg selv siden hun gikk utfordrene kledd eller ble med fyren hjem frivillig.

(Nei, jeg sammenligner ikke voldtekt og trakassering på arbeidsplassen i andre henseende, og jeg sidestiller dem ikke i alvorlighet. :åpplyser for dummies: )

Var nå ikke helt sånn jeg mente det, da.

Det jeg mener er at det finnes NOEN som åpenbart greier å irritere seg grenseløst over at andre tar dem for å være sekretær (klassisk eksempel). Jeg kjenner opptil flere i RL. Men er dette (objektivt sett) trakassering? Jeg mener nei.

På den annen side vil jeg objektivt sett si at puppetafsing og slibrige kommentarer ER trakassering.

Og så tror jeg at det også finnes en del som VELGER å skylde på kjønn hvis en konflikt oppstår med andre. Det er jo utenkelig at det er MEG som person de ikke liker, ikke sant? Så det er nok fordi jeg er kvinne / innvandrer / same / homo. Dermed flytter man fokus i konflikten fra personnivået (hvor det mange ganger faktisk hører hjemme) og over til "alt er de andre sin skyld". Jeg sier ikke med dette at ingenting går på kvinne / innvandrer / same / homo, men det gjør ikke ALLTID det.

Om jeg blir forbigått i en intern tilsettingsprosess så KAN det jo ha vært fordi han som gikk foran hadde lengre erfaring, mer spesifikk erfaring. Det trenger ikke være fordi han er mann.

Den virkelige trakasseringen handler ikke om å la ting prelle av. Men det er ikke nødvendig å ta all motgang i livet som trakassering heller. Vi kan ikke alle få viljen vår hele tiden.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:32   #84
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, jeg vil si at de fleste som har møtt meg vil karakterisere meg som åpen, blid, masse humor og en god porsjon selvironi. Jeg er vel så langt man kommer fra en gretten selvhøytidlig kjerring som tar alt ille opp, som man kan komme. Jeg er heller ikke en lettvekter-bimbo som utstråler kom-og-ta-meg.

Det er ikke min skyld at jeg er blitt behandlet slik jeg er blitt behandlet. Det nekter jeg å være med på. Jeg kunne kanskje ha krøpet sammen i skam og tenkt at alt var min skyld og dersom jeg bare hadde kledd meg litt mer sik og sagt litt mindre sånn og ikke stukket meg frem her og der og ikke på død og liv osv...Men fanden dundre, da, jeg er smart, jeg er flink, jeg har en rettmessig plass i verden som jeg skal ha i fred for nedlatenhet, sextrakassering, klaps på rompa og åpenlyse fordommer mot blondt hår og store pupper.

Jeg synes Teofelia teffer spikeren på hodet her. Det er en åpenlys skyldplassering her, de som opplever trakassering er ikke tøffe nok, det er noe feil med dem.

Det er jo et mønster her, man trenger ikke å være Sherlock Holmes for å se det, liksom. Det skjer, og det er ikke de enkelte damene som blir utsatt for det sin feil. Jeg tror ikke at Bina er mer eller mindre dyktig enn Teo eller meg selv. Selv om det er det hun insinuerer. De som ikke opplever slik er mer dyktige, morsomme, selvironiske og hva_har_du enn oss hårsåre feministene som ser fanden på høylys dag.

Gammel 28-01-08, 12:34   #85
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mener er at det finnes NOEN som åpenbart greier å irritere seg grenseløst over at andre tar dem for å være sekretær (klassisk eksempel). Jeg kjenner opptil flere i RL. Men er dette (objektivt sett) trakassering? Jeg mener nei.

Ja, klart det er. Ingen mannlig diplomstudent ville noensinne bli tatt for å være sekretær, ville han vel? Og ingen ville kommet på å spørre en ung mann om å lage kaffe, booke flybilletter eller løpe ærend? Det er jo fordi de er damer, at man øyeblikkelig antar de er sekretærer, at de ikke har noe annet vettugt der å bestille?

Gammel 28-01-08, 12:35   #86
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg blir forbigått i en intern tilsettingsprosess så KAN det jo ha vært fordi han som gikk foran hadde lengre erfaring, mer spesifikk erfaring. Det trenger ikke være fordi han er mann.

Den virkelige trakasseringen handler ikke om å la ting prelle av. Men det er ikke nødvendig å ta all motgang i livet som trakassering heller. Vi kan ikke alle få viljen vår hele tiden.

Du synest ikkje slike formuleringar er i overkant nedlatande? Det du eigentleg seier her er jo at dei som omtalar seg som forskjellsbehandla på grunn av kjønn eigentleg berre er for dumme til å innsjå at andre er betre kvalifiserte.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:37   #87
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Du synest ikkje slike formuleringar er i overkant nedlatande? Det du eigentleg seier her er jo at dei som omtalar seg som forskjellsbehandla på grunn av kjønn eigentleg berre er for dumme til å innsjå at andre er betre kvalifiserte.

Nei, Alfa. Jeg sier bare at det finnes situasjoner som er åpenbart og objektivt trakassering, og det finnes situasjoner som ikke er det.

Gammel 28-01-08, 12:38   #88
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, klart det er. Ingen mannlig diplomstudent ville noensinne bli tatt for å være sekretær, ville han vel? Og ingen ville kommet på å spørre en ung mann om å lage kaffe, booke flybilletter eller løpe ærend? Det er jo fordi de er damer, at man øyeblikkelig antar de er sekretærer, at de ikke har noe annet vettugt der å bestille?

Men TRAKASSERING, Mim, er ikke det litt mer enn å gjøre feil antagelser?

Gammel 28-01-08, 12:41   #89
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men TRAKASSERING, Mim, er ikke det litt mer enn å gjøre feil antagelser?

Når det skjer gjentatte ganger, er det trakassering i min verden i hvert fall...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:42   #90
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina: jeg anser meg ikke for å være trakassert når noen feilaktig tar meg for å være sekretær. Jeg er helt enig med deg at det ikke går inn i definisjonen. Derimot anser jeg meg for å være forkjellsbehandlet, all den jeg aldri hører om gutter eller menn som blir utsatt for den samme feiltolkningen.

Rekker ikke skrive mer nå. Sykt barn kaller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:42   #91
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Alfa. Jeg sier bare at det finnes situasjoner som er åpenbart og objektivt trakassering, og det finnes situasjoner som ikke er det.

Eg kjenner at eg vert veldig nysgjerrig på kva du definerer som situasjonar som er- og ikkje er åpenbar og objektiv trakassering.

Gammel 28-01-08, 12:45   #92
bina
Ustabil

Standard

Eg kjenner at eg vert veldig nysgjerrig på kva du definerer som situasjonar som er- og ikkje er åpenbar og objektiv trakassering.

Så du leste ikke hele det første innlegget mitt, altså?

Puppetafsing: åpenbar trakassering.

Bli antatt å være sekretær: ikke trakassering.

(Jeg må jo også si... hvis det er trakassering å bli tatt for å være sekretær, hva slags status har sekretæryrket da?)

Gammel 28-01-08, 12:48   #93
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bina: jeg anser meg ikke for å være trakassert når noen feilaktig tar meg for å være sekretær. Jeg er helt enig med deg at det ikke går inn i definisjonen. Derimot anser jeg meg for å være forkjellsbehandlet, all den jeg aldri hører om gutter eller menn som blir utsatt for den samme feiltolkningen.

Rekker ikke skrive mer nå. Sykt barn kaller.

Nei, det var i grunnen det jeg også ville fram til. Forskjellsbehandling kan man gjerne kalle det, men kall det ikke trakassering. Det syns jeg er å skyte spurv med kanoner.

Og så må jeg si - om det med sekretærer - det er forskjell på om man innenfor avdelingen alltid er den som blir satt til kopiering, ordne kaffe til møter, skrive referater osv - og om tilfeldige kunder stikker hodet inn av døra og antar at du er sekretær. Sistnevnte skyldes mest sannsynlig at du var der og at døra var åpen... førstnevnte KAN det være nødvendig til slutt å gå opp en grensegang.

Gammel 28-01-08, 12:48   #94
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Så du leste ikke hele det første innlegget mitt, altså?

Jau, men ut frå gjennomgangstonen i innleggga dine så verkar det som om du meiner at puppetafsing og voldstektsforsøk er det einaste som kan kvalifisere til å bli omtala som trakassering på grunn av kjønn.

Gammel 28-01-08, 12:49   #95
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Mye mer tidligere, men det hender fremdeles.

Jobber i et svært mannsdominert miljø, kundene er "heldigvis" verre enn kollegaene mine har vært.

Store pupper og blondt hår er tydeligvis en trigger for enkelte menn i 50-årene som gjør at de kan legge bort alt de har lært av folkeskikk, og vanlig dannelse.

Jeg takler det bedre nå enn tidligere, men fremdeles er det mange som har problemer med unge kvinner i relativt tunge lederstillinger. Dessverre så tror jeg ikke det forandrer seg på et blunk.

Gammel 28-01-08, 12:50   #96
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden den må være regnet delvis på meg, så velger jeg å svare.

Jeg skjønner at det jeg skrev kan misforstås. Jeg har full respekt for sekretæryrket, men når jeg i en jobb der det ikke er i min arbeidsbeskrivelse hverken å kopiere opp papirer for andre, skrive notater for dem eller gjør andre lignende oppgaver, likevel blir bedt om dette. Ikke fordi noen er stresset og trenger en tjeneste, det hadde jeg selvsagt ikke hatt noen problemer med. Men fordi det blir krevd, som en selvfølge at jeg, som ung kvinne, gjør dette for en mann som er eldre enn meg. Da mener jeg at det grenser mot å bli herset med. Jeg understreker at det har mye med situasjonen og tonen å gjøre.

Ikke at jeg forventer at bina forstår det, men det er greit å understreke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:51   #97
bina
Ustabil

Standard

Jau, men ut frå gjennomgangstonen i innleggga dine så verkar det som om du meiner at puppetafsing og voldstektsforsøk er det einaste som kan kvalifisere til å bli omtala som trakassering på grunn av kjønn.

Jaha. Så når du ba om eksempler, så mente du...?

Gammel 28-01-08, 12:51   #98
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg skjønner at det jeg skrev kan misforstås. Jeg har full respekt for sekretæryrket, men når jeg i en jobb der det ikke er i min arbeidsbeskrivelse hverken å kopiere opp papirer for andre, skrive notater for dem eller gjør andre lignende oppgaver, likevel blir bedt om dette. Ikke fordi noen er stresset og trenger en tjeneste, det hadde jeg selvsagt ikke hatt noen problemer med. Men fordi det blir krevd, som en selvfølge at jeg, som ung kvinne, gjør dette for en mann som er eldre enn meg. Da mener jeg at det grenser mot å bli herset med. Jeg understreker at det har mye med situasjonen og tonen å gjøre.

Heilt einig med Blå.

Gammel 28-01-08, 12:52   #99
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jaha. Så når du ba om eksempler, så mente du...?

Så håpte eg at du kunne komme med andre, litt mindre sjølvsagte døme, men det kunne du visst ikkje.

Gammel 28-01-08, 12:53   #100
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Takk for tilliten. Ut i fra definisjonen på trakassering i denne tråden trakasserte du nettopp meg. Bare så det er sagt.

Det som var omtalt tidligere i tråden var når kunder kommer inn og er på møter og stikker hodet inn til den kvinnelige medarbeideren og ber henne booke om flybilletter, ringe drosje, osv. Det kan da umulig være trakassering, slik jeg ser det. Derimot en misforståelse. En forventning om at det må da finnes en sekretær her.

Når derimot en man jobber sammen med til daglig driver slik du beskriver bør man absolutt si i fra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.