Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nøstebarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 16:20   #81
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Nøstebarn

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 18:15   #82
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarn

Gammel 05-01-09, 19:10   #83
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jaja.

Jeg synes sånn glatt mønsterstrikk i "kald" behandlet ull er kjipt, mens jeg liker den rustikke tidløse stilen i det varme nøstebarngarnet. Jeg synes det er påtagelig forskjell i varmen når man kjenner på behandlet vs ubehandlet ull. '

Sist redigert av Harriet Vane : 07-01-09 kl 08:26.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:41   #84
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

anjajacobsen: Kan jo hende du har vært uheldig med akkurat det nøstebarngarnet du fikk. Jeg er ingen erfaren strikker, men plagget jeg driver og strikker på nå er enkelt å jobbe med og blir veldig fint og jevnt. Synes ikke det er vanskeligere enn andre garntyper.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 11:41   #85
krisztina
Nybegynner

krisztina sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Bergen, Espeland
krisztina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tenk hvor kjedelig verden hadde vært om vi hadde vært like! Livet er for kort til å gjøre noe du ikke liker ( strikke med nøstebarn ull) og for kort til å bruke krefter og energi til å være sint og bitter!! Ta deg en tur til en fin butikk, kjøp deg det garnet du elsker mest, og kos deg med strikkingen!!! Nyt hver eneste maske! Samtidig la andre også få gjøre dette selv om enkelte foretrekker nøstebarn garn!!!

krisztina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 12:01   #86
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er, som nerd, utrolig fascinert over at det finnes strikkenerder som har fraksjoner og meningsgrupperinger og som advarer for og imot forskjellige typer garn.

Det minner meg om da jeg hadde Commodore 64 og vi i Commodore-ungdommen ikke hadde så mye å si til Sinclair ZX "Rubber Keys of Doom" Spectrum-ungdommen.

Gammel 06-01-09, 12:11   #87
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Erfaren strikker, ja det er jeg virkelig.
Det finnes to typer garn, glatt og ikke glatt som jeg kaller det.
Smart garn, heilo garn, babyull osv er glatt garn og det blir utrolig jevnt når man strikker med det - hvis man er dreven og kan strikke jevnt.
Sisu garn, nøstebarngarn, husflidsgarn, og mange andre er ikke så glatt. Det er mer ujevnt spunnet og blir mindre jevnt når det er ferdigstrikket
Noen liker den ene varianten, noen den andre.
Jeg liker begge. Strikker man med ubehandlet ujevnt garn får plagget ett litt mer gammelt utseende synes jeg og jeg elsker babyklær med den looken.
Strikker man med f.eks babyull ser det omtrent fabrikkstrikket ut når det er ferdig, så sant man strikker jevnt og pent. Dette synes jeg er greit til store unger og voksne når det kommer til gensere.
Å ja, ubehandlet ullgarn glir ikke så lett på pinnene som superwashgarn.
Sånn: *se opp* dette er vel måten jeg vil uttale/"advare" nybegynnere på hvis noen skulle trenge råd eller tips ang garntyper.
Noen liker det ene, noen det andre.
Om jeg kjøper maling og prøver og male et maleri, ikke får til eller er misfornøyd med resultatet så ville jeg ikke valgt å ADVARE folk mot å kjøpe seg malesaker av den grunn.

Over til nøstebarn. Ai låv it!
Da poden var mindre gitt det i nøstebarn fra innerst til ytterst hele vinterhalvåret. Jeg har aldri vært borti bedre klær. Og jeg håndvasker ikke, det går på ullprogram i maskinen sammen med ullsåpa til nøstebarn.
Så lenge plaggene bare kan luftes er det jo kjempepraktisk med nøstebarnklær, vasket kun hvis det ble sølt på det og det var ikke ofte.

Men. Jeg må innrømme at med en aktiv tre-åring i hus, som løper rundt i barnehagen i ullundertøy, kravler på møkkete gulv, søler når han spiser, gjerne tørker snørra med armen på genseren når han er i barnehagen ()
og er møkkete fra topp til tå hver eneste dag så har ull-lageret fra nøstebarn blitt skrenket inn i år. Undertøyet blir rett og slett ikke rent nok på ullvask med den bruken poden har.
Så i år har det gått i ullklær som tåler 40 grader røff maskinvask, devold, janus (som jeg ikke er fornøyd med og ikke kjøper mer) safa og joha.
Men yttertøyet kan vi ikke la være. Jeg elsker ullfleecen. Varmere og mykere plagg skal man lete lenge etter. Vi har to-delt dress, hel dress og tre luer i ullfleece fra nøstebarn. Barnehagen skryter uhemmet av det og ungen elsker å ha det på. Så lenge ungen bruker ull ute kommer vi til å ha ullfleece fra nøstebarn i hus.
Mulig det blir litt mere ullundertøy derfra igjen når poden blir større og ikke skitner seg til på samme måte som nå.

Ja og så har vi så klar en ytterdress, votter, lue og strikket sett fra nøstebarn også, rett og slett fordi mor er nøstebarnfreak.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 17:44   #88
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fascinerende hvordan anjacobsen og krisztina har den samme forkjærligheten for multiple punktum og utropstegn.

Gammel 06-01-09, 17:47   #89
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Registrert samtidig også, gitt. For et sammentreff!

Gammel 06-01-09, 18:28   #90
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Jeg har tenkt på det samme.

Gammel 06-01-09, 18:51   #91
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i huset har babyen nesten bare Nøstebarn og ligger jo stort sett stille og trenger få plagg. Den store (6) har undertrøyer fra Nøstebarn, ellers en salig blanding.

Gammel 06-01-09, 19:05   #92
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en eksotisk tråd, gitt!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 19:15   #93
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Registrert samtidig også, gitt. For et sammentreff!

Shit, du har rett, selvfølgelig er det samme person. Og så jeg som ble så glad over at det finnes militante strikkenerder. Disappointed!

Gammel 06-01-09, 19:32   #94
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Shit, du har rett, selvfølgelig er det samme person. Og så jeg som ble så glad over at det finnes militante strikkenerder. Disappointed!

Snakk om å ha fritidsproblemer da gitt.
Jeg har enda til gode å kjede meg så fælt at jeg må registrere meg to ganger på et forum for å diskutere med meg selv.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 19:44   #95
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Snakk om å ha fritidsproblemer da gitt.
Jeg har enda til gode å kjede meg så fælt at jeg må registrere meg to ganger på et forum for å diskutere med meg selv.

Heh, jepp. Men om jeg skulle gjort det så hadde jeg valgt en annen diskusjon enn nøstebarntråd. Heller gazakonflikten, fotball eller noe annet som setter sinn i kok.

Gammel 06-01-09, 20:04   #96
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Kommer Nøstebarn-klær på salg noengang?

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:15   #97
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Heller gazakonflikten, fotball eller noe annet som setter sinn i kok.

Å, si ikke det, det er utrolig hvor sterke følelser folk kan ha for Nøstebarn - enten de er for eller imot.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:16   #98
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Kommer Nøstebarn-klær på salg noengang?

Jepp, innimellom, men "ordet går" via jungeltelegrafen.

Gammel 06-01-09, 20:29   #99
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Nøstebarn

Akkurat nå er det salg på ull/silke hals og Ull/silke nattkjole for voksne. *har begge deler*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 20:50   #100
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg har akkurat bestilt ull/silkegarnet, mamma skal strikke barselgave for meg, og ny ullfleecelue til eldstemor.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.