Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-08, 12:37   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Det er minst fire parametre her. Hva hvis man ganget antall som har navnet med antall som fikk navnet i barnets fødselsår, og så delte med antall stavelser pluss antall ikke-norske bokstaver (c, w, x, z samt h på uortodokse steder)? Da kan det jo hende at lave tall korrelerer med harry-faktorene dine.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 17-02-08 kl 12:45.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:02   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er minst fire parametre her. Hva hvis man ganget antall som har navnet med antall som fikk navnet i barnets fødselsår, og så delte med antall stavelser pluss antall ikke-norske bokstaver (c, w, x, z samt h på uortodokse steder)? Da kan det jo hende at lave tall korrelerer med harry-faktorene dine.

Regnestykket til Liv: (25568 X 57) / (1+0) = 1 457 376

Noen høyere?

Hvis jeg regner dem som bare heter Liv, blir det noe lavere:

(8968 X 57) / (1+0) = 51 176

Jeg stemte for øvig "mindre populært" selv om navnet er blant de aller vanligste i Norge, fordi det var relativt få som fikk navnet i 2006.

Gammel 17-02-08, 18:15   #3
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Noen høyere? .

Du slår oss med en tierpotens.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:42   #4
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Noen høyere?

Hvis jeg regner dem som bare heter Liv, blir det noe lavere:

(8968 X 57) / (1+0) = 51 176

Storebror fikk 1 397 550 med dei som heiter akkurat det same som han
Mellomsøster fikk 103 900. Kun 20 som fikk det navnet i 2007 men er vanleg.
Vesla fikk 456 970,5. Hennes og storebror navn var det mange som fikk i 2007.

Gammel 17-02-08, 19:21   #5
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Datteren min får 486 635 selv om hennes navn var temmelig poppis i fødselsåret.
Det er kort, og har ikke vært så populært tidligere.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 18:21   #6
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Genial formel! Jeg må sjekke opp status og se hvordan ungene ligger an så fort freden senker seg her

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 21:05   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Interessant å prøve å kvantifisere hva som er populært. Jeg synes dog din formel har noen svakheter i og med antall stavelser ikke nødvendigvis er et nytt fenomen. For å få med den bratte økningen kurven de populære navnene har, er kanskje en bedre måte å bruke 10-årsstatistikken på SSBs sider og sammenlikne denne med hvor mange som har dette navnet totalt.

Dvs: Antall personer som har navnet / Antallet som har fått navnet siste 10 år

Desto nærmere tallet er 1, desto mer populært er navnet.

Jeg har gjort noen tester:

Jonas: 10667/4933 = 2,16
Mathias: 7486/4680 = 1,60
Magnus: 13228/4326 = 3,06
Martin: 19182/5159 = 3,71
Lukas: 1110/1092 = 1,02
Lars: 30254/2644 = 11,4

Martin er det mest populære navnet de siste 10 årene, men dette er et såpass vanlig navn at faktoren kun er 3,71. Lukas derimot var sågodt som ikke-eksisterende tidligere i 1997 var det kun 18 personer som het Lukas - i dag er det 1110. Ulempen med denne formelen er at den kun tar hensyn til motedelen av populæriteten. Jeg har ikke klart å finne noe enkelt (uten å vekte) som både tar hensyn til populæritetsøkningen og den generelle populæriteten. Ikke går det an å bruke SSBs statistikk på dobbeltnavn heller.

Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 12:44   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en Cassandra født i 2005 får vi da 306 x 20 delt på 3 + 1 = 1530. Min eldste med litt sjeldent rotnorsk tostavelsesnavn får derimot 585 x 25 delt på 2 + 0 = 7312,5.

Gammel 17-02-08, 13:03   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Og det enda du av og til kjøper Se og hør!

Gammel 17-02-08, 13:12   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enern har et navn som har blitt mer vanlig nå. Toerns navn er ikke spesielt vanlig. Jeg kjøper aldri Se & Hør, men handler innimellom i Sverige. Der får jeg tak i frokostblandinger uten sukker, og skikkelig hollandsk gouda. Da de små skulle ha babymat kjøpte jeg Sempergrøter der, for det var umulig å få tak i her.

Gammel 17-02-08, 14:21   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Tja, dustepoll er vel det mest korrekte. Barn med sjeldne navn, kjøper aldri Se & Hør (leser det heller aldri), men har handlet i Sverige. (Bla. barnemat uten sukker og dill.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 14:35   #12
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Hvor finner man forresten ut hvor mange som fikk navnet i barnets fødselsår?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 13:16   #13
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vanskeleg med definisjonar her, men eg stemte vanlige navn og ikkje Sverige/Se og Hør. Hanna sitt namn var på topp 10 det året ho var født, Oda sitt var på topp 40. Vi handlar veldig sjeldan i Sverige, men det kan kanskje skje ein gong i året. Kjøper så godt som aldri Se og Hør, men kan lese det om eg kjem over det.

Gammel 17-02-08, 14:16   #14
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det var egentlig ingenting som passet meg, men stemte Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør .

Jeg valgte et lite brukt navn, handler ikke i Sverige, men leser Se og Hør.
Lillebror kommer nok meget mulig også til å få et lite brukt navn.

Gammel 17-02-08, 14:43   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På jenter/gutters første fornavn, kanskje.

Gammel 17-02-08, 17:02   #16
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Da barnet mitt ble født var det 900 i Norge som het det. Bruker jeg begge navnene hans er det 5 i Norge som heter det. Jeg valgte et vakkert svensk navn, jeg leser Se og hør hver uke, og handler i Sverige flere ganger i året. Smuglet over grensa har jeg også gjort.

Gammel 17-02-08, 18:13   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

ELdstemann har vel et midt på treet navn når det gjelder popularitet.
Mellomste har navn på topp, men har en annen skrivemåte som gjør at han faktisk deler navn med ikke fult så mange. Matias uten H er tydligvis ikke så vanlig, men tydligvis veldig vanskelig å skrive riktig...)
Minsten har nok ganske populært navn, men helt på topp er det ikke.

VI handler i Sverige ganske ofte, vi er også der og besøker svigermor som har flyttet dit da.
Se&Hør derimot leser jeg kun på venterommet hos legen om det ikke er noen andre ledige blad.

Gammel 17-02-08, 18:16   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg er egentlig veldig fornøyd med den formelen min, kjenner jeg.

Gammel 17-02-08, 18:18   #19
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dusteformel.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 21:48   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den duger ikke for de av oss som er så snobbete at vi har valgt dobbeltnavn. Uten tilgang til folkeregisteret, har jeg nada sjans til å finne ut hvor mange som heter det samme som poden og evt. om noen av dem er født samme år. (Jeg tviler på det, det første navnet var mest poppis rundt årtusenskiftet.)

(For øvrig er det, i tillegg til å være et pompøst dobbeltnavn, en X og nada æ,ø,å.)

Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.