Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Betaler du NRK-lisensen?
Ja selvsagt. Tok selv kontakt for å få tilsendt faktura 76 54,68%
Ja må jo det, etter å ha blitt fersket av lisensinspektør 43 30,94%
Nei, har ikke TV 2 1,44%
Nei, har ikke blitt fersket enda 13 9,35%
Det har ikke du noe med/ dustepoll 5 3,60%
Deltakere: 139. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 15:13   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

For å være helt ærlig så har jeg ingen idé, men det var det jeg trodde. Og har hørt. Skal sjekke opp det hvis vi anskaffer den tv-en, hvis ikke noen her inne er sikre da?
Foreløpig har vi jo ikke tv at all så det er ikke noe problem enda.

Man kan få fritak, men det kreves vektige grunner/dokumentasjon. Mamma sin arbeidsplass fikk fritak iom at de kun skulle bruke TV'n til filmvisning. Men om man som privatperson får noe sånt, tviler jeg på.

Gammel 24-02-08, 14:20   #2
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vi betaler selvsagt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:24   #3
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ble ferska av inspektør for to år siden. Etter det har jeg betalt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:53   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner med at denne tråden er en spinoff fra min tråd om faktura fra NRK, så det er vel åpenbart at jeg betaler. Har aldri hatt noe valg, siden forhandleren registrerte meg og sendte inn beskjed da jeg kjøpte den første TV-en en gang for lenge siden. Stemte alt. 1 siden det er det som er nærmest sannheta.

Det er forresten litt vittig at tråden min skapte en spinoff-tråd lenge før jeg fikk svar på spørsmålet mitt.

Gammel 24-02-08, 18:18   #5
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da vi studerte snek vi oss unna, men kontaktet selv NRK da vi flyttet til Oslo for å begynne å jobbe. NRK er den kanalen vi ser aller mest på, så jeg har ingenting i mot å betale.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 18:51   #6
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Japp, ble fersket. Så da betaler jeg.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 19:10   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler gladelig, og tror muligens jeg meldte fra selv da jeg flyttet hjemmefra.

Det er klart det er et argument at tv-lisensen rammer usosialt, men jeg synes på den andre siden at det er en god ting at NRK har en stabil og forutsigbar finansiering, og ikke så lett kan bli salderingspost på kulturbudsjettet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:37   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

det er en god ting at NRK har en stabil og forutsigbar finansiering, og ikke så lett kan bli salderingspost på kulturbudsjettet.

Godt poeng. Det har jeg ikke tenkt på før.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:55   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt betaler jeg lisens, og den betales med glede. NRK er i mine øyne den viktigste kulturformidleren vi har her i landet og vi hadde blitt sørgelig fattige på åndelig føde uten NRK. Jeg er mer enn gjerne med på å bidra til en statskanal som kun unntaksvis er avhengig av reklamefinansiering og som gir et svært godt og variert kulturtilbud i flere kanaler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 15:54   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt. Jeg har ikke en gang tenkt på at det skulle være valgfritt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 16:12   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje man skulle begynt med tellerskritt på TV?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 14:17   #12
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*bank, bank* Det er fra NRK lisensavd...." dere har ikke -......."

Meg: Joda, det har vi. Den er jeg helt sikker på at vi har betalt.

NRK: Da skal vi sjekke det opp og så sender vi faktura om det ikke er blitt gjort.

Meg: Den er grei! Men jeg er helt sikker på at vi har betalt

Det endte opp med at vi fikk faktura som vi nå har betalt. Men jeg liker ikke helt at reklame har begynt å gjøre seg gjeldende på den kanalen også.

Gammel 26-02-08, 14:35   #13
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Det endte opp med at vi fikk faktura som vi nå har betalt. Men jeg liker ikke helt at reklame har begynt å gjøre seg gjeldende på den kanalen også.

Det er vel ikke plagsomt mye reklame på NRK. Sponsing derimot er det mye av. Jeg lurer veldig på hvorfor. Sportssendinger er dyre, og NRK har ikke råd til å sende slikt uten ekstern økonomisk hjelp, men jeg ser ikke argumentet hvorfor NRK på død og liv skal sende så mye sport. Sport selger, men hvilken praktisk betydning har det om de er på topp eller bunn av seerratinger?

Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 17:02   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt betaler jeg den, og jeg har ikke noe i mot det heller.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 17:04   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er som sagt av de glade lisensbetalere, men når jeg får tenkt meg litt om så er jeg ikke så sikker på om jeg synes ideén om innkrevning gjennom skatt er så dum. Grunnen til dette er man da yter etter inntekt. Jeg har sett mer enn nok av sosialhjelpsmottagere med lisensgjeld som har utviklet seg voldsomt, og jeg kan faktisk forstå at det er en vanskelig å prioritere. 40,- per uke er ganske mye for de som har under tusenlappen per uke som skal dekke absolutt alle utgifter utenom boutgifter og strøm. Jeg kjenner at jeg gjerne skulle betalt litt mer lisensavgift (eller skatt blir det vel da), for at de med dårlig råd skulle sluppet å betale.

Gammel 26-02-08, 18:57   #16
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er som sagt av de glade lisensbetalere, men når jeg får tenkt meg litt om så er jeg ikke så sikker på om jeg synes ideén om innkrevning gjennom skatt er så dum. Grunnen til dette er man da yter etter inntekt. Jeg har sett mer enn nok av sosialhjelpsmottagere med lisensgjeld som har utviklet seg voldsomt, og jeg kan faktisk forstå at det er en vanskelig å prioritere. 40,- per uke er ganske mye for de som har under tusenlappen per uke som skal dekke absolutt alle utgifter utenom boutgifter og strøm. Jeg kjenner at jeg gjerne skulle betalt litt mer lisensavgift (eller skatt blir det vel da), for at de med dårlig råd skulle sluppet å betale.

Jeg har naturlgivis tenkt på det samme, og er jo i utgangspuntket motstander av flate skatter fordi jeg syns det er greit at de som tjener mer betaler mer skatt. (Det samme mener jeg forsåvidt om både bilavgift og passgebyr.) (Ville det forresten være så forferdelig vanskelig å bare la sosialhjelpsmottagere levere lisensfakturaen på sosialkontoret, så kunne staten bare øke lisensen for oss andre tilsvarende og ordne den biten internt? (Jeg vil sikkert ikke egentlig vite svaret på det.)).

Ulempen med å finansiere NRK med inntektsskatt, salgsskatt eller skatt på dumhet (Lotto) er jo at det ville bli en salderingspost på kulturbudsjettet. Jeg syns NRK er kommersielt og kjipt nok som det er, og frykter at en slik usikker situasjon for NRK ville gjøre at jeg raskt ville tenke tilbake med lengsel på en rikskringkasting som bare var like kjipt og kommersiell som jeg syns den er i dag.

Ben "cautionary storyteller" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 19:14   #17
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ulempen med å finansiere NRK med inntektsskatt, salgsskatt eller skatt på dumhet (Lotto) er jo at det ville bli en salderingspost på kulturbudsjettet. Jeg syns NRK er kommersielt og kjipt nok som det er, og frykter at en slik usikker situasjon for NRK ville gjøre at jeg raskt ville tenke tilbake med lengsel på en rikskringkasting som bare var like kjipt og kommersiell som jeg syns den er i dag.

Ben "cautionary storyteller" Murphy

Hehe...det var en mediesynser som et par år etter TV2s opptart hevdet at det beste med TV2 var at NRK skjerpet seg. Jeg vanskelig for å se for meg samme utsagn i dag. NRK er langt å foretrekke fremfor andre kanaler, men tabloide nyheter, realityshow og andre hjernedøde aktiviteter har definitivt blitt hverdagen der også.

Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 19:22   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

(Det samme mener jeg forsåvidt om både bilavgift og passgebyr.) (Ville det forresten være så forferdelig vanskelig å bare la sosialhjelpsmottagere levere lisensfakturaen på sosialkontoret, så kunne staten bare øke lisensen for oss andre tilsvarende og ordne den biten internt? (Jeg vil sikkert ikke egentlig vite svaret på det.)).

Svarer allikevel jeg. Det finnes fryktelig mange mennesker som ikke mottar sosialhjelp, men som allikevel lever omtrent på sosialhjelpsnorm. Ligger man 5 kroner over norm, så kvalifiserer man i utgangspunktet ikke til hjelp. Ligger man 1000,- over norm har man også ganske dårlig råd. Dersom man skulle endre regelverket i forhold til sosialhjelp slik at man kunne få stønad til lisens ved siden av, ville livsoppholdsnormen sikkert gått tilsvarende ned og da er man like langt. Men regningen vil sannsynligvis bli betalt, det er jo en fordel.

Gammel 26-02-08, 19:20   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør det, høyst frivillig, som NRK-fans og tilhengere av reklamefri TV. Men starten var at Kjre ble ferska da vi bodde i kollektiv.

Gammel 26-02-08, 22:54   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betaler - At jeg tok kontakt med NRK vil vel ikke stemme, men vi betaler iallefall. (forøvrig synes jeg det er helt greit å betale - godt med reklamefri kanaler + muligheten for noen å sende programmer som ikke medfører reklameboikott)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.