Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Betaler du NRK-lisensen?
Ja selvsagt. Tok selv kontakt for å få tilsendt faktura 76 54,68%
Ja må jo det, etter å ha blitt fersket av lisensinspektør 43 30,94%
Nei, har ikke TV 2 1,44%
Nei, har ikke blitt fersket enda 13 9,35%
Det har ikke du noe med/ dustepoll 5 3,60%
Deltakere: 139. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 13:47   #81
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Betaler du NRK-lisensen?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, selvsagt betaler jeg lisens, og den betales med glede. NRK er i mine øyne den viktigste kulturformidleren vi har her i landet og vi hadde blitt sørgelig fattige på åndelig føde uten NRK. Jeg er mer enn gjerne med på å bidra til en statskanal som kun unntaksvis er avhengig av reklamefinansiering og som gir et svært godt og variert kulturtilbud i flere kanaler.

Og jeg tok kontakt selvså vidt jeg husker (begynner å bli en stund siden).

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Forøvrig ser denne idiotiske Frp-tankegangen om at man bare skal betale for ting man bruker selv, og ikke bidra til felleskapet, ut til å være et av de største, og hurtigstvoksende, problemene vi har i Norge. Selv om jeg for eksempel hverken ser på eller deltar i konkurranseidrett, betyr ikke at det hadde vært fornuftig at jeg slapp å betale den delen av stats- og kommuneskatten som blir brukt til å bygge og vedlikeholde idrettsanlegg, og selv om jeg ikke har lånt en bok på biblioteket på over 10 år syns jeg det ville være en særdeles dårlig idé å la meg beholde den delen av skatten min som i dag går til biblioteksdrift.

Akkurat!

Jeg synes 40 kr uken er lite å betale for alle NRKs TV- og radiokanaler. Det er etter min mening en enorm kvalitetsforskjell på NRK og de reklamefinansierte kanalene. Ja, det er noe sponsing av f.eks. idrettssendingene, men dette er da minimalt i forhold til reklamepausene på TV2.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:55   #82
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler, og syns det er vel anvendte penger.

Gammel 25-02-08, 14:13   #83
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

For å være helt ærlig så har jeg ingen idé, men det var det jeg trodde. Og har hørt. Skal sjekke opp det hvis vi anskaffer den tv-en, hvis ikke noen her inne er sikre da?
Foreløpig har vi jo ikke tv at all så det er ikke noe problem enda.

Man kan få fritak, men det kreves vektige grunner/dokumentasjon. Mamma sin arbeidsplass fikk fritak iom at de kun skulle bruke TV'n til filmvisning. Men om man som privatperson får noe sånt, tviler jeg på.

Gammel 25-02-08, 14:21   #84
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Ja jeg betaler.

Gammel 25-02-08, 14:33   #85
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvis bilen ikke har skilter, kan du ikke bruke den. En brukbar bil i garasjen - altså en bil som du når som helst kan kjøre en tur i hvis du vil, men som du likevel ikke bruker - må du betale avgift for. Hvis du har en TV som det faktisk ikke går an å bruke (fordi den ikke virker eller ikke har mottaker), så trenger du heller ikke betale avgift for den.

Jeg kommenterte i forhold til å eie en bil Alt det du ellers skriver vet jeg selvsagt. Du kan tilogmed ha en brukbar tv, levere den inn og få den sperret for tvsignaler og deretter se dvdfilmer på den uten å betale lisens.(men mulig det ikke gjelder for privatpersoner, vi har fått det gjort på jobben for å slippe å betale lisens)

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 14:34   #86
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg kommenterte i forhold til å eie en bil Alt det du ellers skriver vet jeg selvsagt. Du kan tilogmed ha en brukbar tv, levere den inn og få den sperret for tvsignaler og deretter se dvdfilmer på den uten å betale lisens.

Nettopp. Så det er ganske parallelt med avgift på bil. (Du kan ha en brukbar bil stående i garasjen uten skilter på, og f.eks. sitte i den og høre på bilradioen, uten å betale veiavgift for den.)

Gammel 25-02-08, 14:54   #87
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt. Jeg har ikke en gang tenkt på at det skulle være valgfritt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 15:10   #88
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg kommenterte i forhold til å eie en bil Alt det du ellers skriver vet jeg selvsagt. Du kan tilogmed ha en brukbar tv, levere den inn og få den sperret for tvsignaler og deretter se dvdfilmer på den uten å betale lisens.(men mulig det ikke gjelder for privatpersoner, vi har fått det gjort på jobben for å slippe å betale lisens)

Privatpersoner kan, sist jeg sjekket, ikke få lov til å eie et fjernsynsapparat uten å betale lisens, uansett om man mangler antenne eller signaler.

Jeg mener også at man burde finansiere NRK gjennom skatten, heller enn gjennom særlige regninger, fordi det er et tilbud som kommer samfunnet til gode som helhet. Jeg er for at NRK finnes og vil gjerne støtte opp om statsdrevne kulturtilbud, men jeg er imot innkrevingsmetoden. Greit nok at NRK gjennom lisensinnkreving slipper å utsettes for humørsyke politikere, men finansiering over statsbudsjettet ser jo ut til å fungere greit for veldig mange andre kulturtilbud her i landet.

For meg er det helt meningsløst å betale drøye 2000 kr. i året for et tilbud jeg ikke bruker, bare for å få lov til å se DVD (som jeg har betalt for) på et TV-apparat (som jeg også har betalt for). Etter loven må jeg allikevel det.
Det er ingen som krever at du betaler månedsavgift til mobiloperatøren for å få lov til å spille orm eller bruke kalkulatoren på en mobil uten dekning.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 15:12   #89
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje man skulle begynt med tellerskritt på TV?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:23   #90
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

For meg er det helt meningsløst å betale drøye 2000 kr. i året for et tilbud jeg ikke bruker, bare for å få lov til å se DVD (som jeg har betalt for) på et TV-apparat (som jeg også har betalt for).

Da går det jo an å kjøpe DVD-spiller (uten opptaker vel og merke) og koble den til en monitor. Da trenger man ikke lisens - helt lovlig. Uten tuner ingen regning.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:35   #91
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Eller døren til stuen står åpen når du åpner døren, så ingen kan unngå å høre bakgrunnsmusikken til Farmen.

Det er den beste, ja.

Her betales lisensen, men ikke fordi jeg har kjempelyst akkurat. Gikk mange år før den begynte å betales. Grunnen var at vi kjøpte oss DVD-spiller. Da dukket plutselig regningen opp. Har betalt trofast etter det. I fjor høst betalte jeg til og med to ganger uten å oppdage det (lurer på hvem som ikke fikk pengene sine) så i år fikk jeg en regning på 84,-. Har forsøkt å nøste opp i floken men ikke funnet ut av den...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:39   #92
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Da går det jo an å kjøpe DVD-spiller (uten opptaker vel og merke) og koble den til en monitor. Da trenger man ikke lisens - helt lovlig. Uten tuner ingen regning.

Kan fortelle at når man kjøper en DVD-spiller, videospiller eller lignende melder selgeren fra til NRK. Om man siden kan få slippe å betale vet jeg ikke. Da blir vel problemet å dokumentere at man ikke bruker den til TV-titting... Hvordan dokumenterer man at man ikke har TV?

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:42   #93
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Kan fortelle at når man kjøper en DVD-spiller, videospiller eller lignende melder selgeren fra til NRK. Om man siden kan få slippe å betale vet jeg ikke. Da blir vel problemet å dokumentere at man ikke bruker den til TV-titting... Hvordan dokumenterer man at man ikke har TV?

Du betaler for muligheten til å se på TV, ikke for selve TV-tittingen. Så lenge du har utstyr i huset med TV-mottaker må du betale avgift.

Jeg har hørt om folk som har sagt i fra til lisenskontoret at de ikke lenger har TV og sluppet TV-avgift, men jeg har ikke forstått det slik at lisenskontoret krever noen form for dokumentasjon.

Jeg er litt usikker på hvordan situasjonen stiller seg om du kjøper en dyr flatskjerm, ringer lisenskontoret etter en måned og sier du har kastet den, fordi den ikke passet fargen på gardinene i stuen og krever at du ikke skal betale lisens, samtidig som du nekter kontrollørene å komme inn for å se at du ikke lenger har TVen.

Sist redigert av Nebbia : 26-02-08 kl 12:52. Årsak: Legge til info
  Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:44   #94
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Ja, vi betaler, og har alltid gjort det.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:46   #95
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Du betaler for muligheten til å se på TV, ikke for selve TV-tittingen. Så lenge du har utstyr i huset med TV-mottaker må du betale avgift.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjøpte en data med innebygget TV-kort registrert i mitt navn uten at jeg har mottatt noe krav om lisens.

Når det gjelder å se på DVD via monitor eller prosjektor, så er ikke det et alternativ jeg synes fungerer hos oss. Men ja, det er et godt alternativ for noen.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:55   #96
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, samme hva man synes om denne lisensen og hvordan den kreves inn og hvor dårlig NRK er og hvordan statlig fjernsyn heller burde finansieres, så er det jo en avgift som skal betales, og det er ikke noe mer OK å "nekte" å betale den enn det er å "nekte" å betale for seg i andre sammenhenger, for eksempel ved skattesnyteri eller annen svindel.

Gammel 26-02-08, 12:57   #97
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjøpte en data med innebygget TV-kort registrert i mitt navn uten at jeg har mottatt noe krav om lisens.

TV-kort på PC er ensbetydende med NRK-avgift. At du ikke betaler må bero på at forhandler ikke har innrapportert salget. Jeg går ut i fra at forhandlere har veldig klare rettningslinjer på hvordan dette skal gjøres, men det kan jo hende at din PC har vært feilkodet i forhandlerens system og at du dermed har sluppet unna både innrapportering og krav.

Sist redigert av Nebbia : 26-02-08 kl 13:03.
  Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:11   #98
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men altså, samme hva man synes om denne lisensen og hvordan den kreves inn og hvor dårlig NRK er og hvordan statlig fjernsyn heller burde finansieres, så er det jo en avgift som skal betales, og det er ikke noe mer OK å "nekte" å betale den enn det er å "nekte" å betale for seg i andre sammenhenger, for eksempel ved skattesnyteri eller annen svindel.

Helt enig. NRK har relativt god kontroll på hvor mye avgiftskroner de har krav på, og budsjetterer deretter. Når folk snylter er dette med på å undergravene virksomheten NRK legger opp til, og resultatet kan bli at avgiften økes for å kompensere for tapet. Jeg er i alle fall ikke interessert i å bære noen ekstra byrde fordi andre ikke gidder å gjøre opp for seg.

Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:17   #99
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*bank, bank* Det er fra NRK lisensavd...." dere har ikke -......."

Meg: Joda, det har vi. Den er jeg helt sikker på at vi har betalt.

NRK: Da skal vi sjekke det opp og så sender vi faktura om det ikke er blitt gjort.

Meg: Den er grei! Men jeg er helt sikker på at vi har betalt

Det endte opp med at vi fikk faktura som vi nå har betalt. Men jeg liker ikke helt at reklame har begynt å gjøre seg gjeldende på den kanalen også.

Gammel 26-02-08, 13:35   #100
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Det endte opp med at vi fikk faktura som vi nå har betalt. Men jeg liker ikke helt at reklame har begynt å gjøre seg gjeldende på den kanalen også.

Det er vel ikke plagsomt mye reklame på NRK. Sponsing derimot er det mye av. Jeg lurer veldig på hvorfor. Sportssendinger er dyre, og NRK har ikke råd til å sende slikt uten ekstern økonomisk hjelp, men jeg ser ikke argumentet hvorfor NRK på død og liv skal sende så mye sport. Sport selger, men hvilken praktisk betydning har det om de er på topp eller bunn av seerratinger?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.