Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kommer til å savne Lidl!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-08, 17:01   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommer til å savne Lidl!

FØRTI minutter å koke poteter?? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. Eller jo, den gangen strømmen forsvant i 20 minutter mens de kokte. Men jeg skreller dem først da, noe som jo selvsagt tar tid. Så det tar jo lenger tid å lage hjemmelaget mos, men potetmospulver er jo bare ekkelt og tilsatt en masse dritt.

Gammel 23-03-08, 17:08   #82
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

FØRTI minutter å koke poteter?? Det tror jeg aldri jeg har opplevd. Eller jo, den gangen strømmen forsvant i 20 minutter mens de kokte. Men jeg skreller dem først da, noe som jo selvsagt tar tid. Så det tar jo lenger tid å lage hjemmelaget mos, men potetmospulver er jo bare ekkelt og tilsatt en masse dritt.

Koke opp vann tar noen minutter og nesten alle poteter må koke opptil 25-35 minutter avhengig av størrelsen selvsagt.(jeg damper da).

Gammel 23-03-08, 18:29   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vi spiser ikke det vi altså. Men jeg reagerte bare på at noen sa at det tok omtrent like lang tid å lage hjemmelaget.

Kanskje ikke like lang (kort) tid, men det tar jo ikke så veldig lang tid heller. Det hender jeg ombestemmer meg når jeg koker poteter og lager mos når de er ferdige, men hvis jeg har planlagt å lage mos og har det travelt, så kutter jeg bare potetene i biter, og det tar vel sjelden mer enn et kvarter å lage den da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 18:31   #84
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koke opp vann tar noen minutter og nesten alle poteter må koke opptil 25-35 minutter avhengig av størrelsen selvsagt.(jeg damper da).

Jeg koker opp vannet sammen med potetene. Jeg er enig i at enkelte store poteter tar utrolig lang tid. Jeg har ofte blitt overrasket over enkelte potetsorter som tar evigheter å koke. Jeg deler dem som regel i to.

Gammel 23-03-08, 18:41   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da forsvinner alle næringsstoffene.

Ikke hvis du koker i lite vann, bruker litt av vannet i mosen og moser med skallet på. Du kan også velge lettkokte poteter som f. eks. mandel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 19:23   #86
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

interessant avsporing... Fra Lidl-savn til oppskrift på potetmos

Gammel 23-03-08, 19:46   #87
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

For det er jo så innmari mye næringsstoffer i posepotetmos.

Jeg har faktisk hørt en eller annen gang en forsker uttale seg om næringsinnholdet i posepotetmos. Han (hun?) sa at det nesten ikke er forskjell fra vanlige poteter.

Jeg bruker uansett ikke posemos. Det er jo fullt av kunstige e-stoffer og konserveringsmidler og sånt dritt.

Gammel 23-03-08, 19:48   #88
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine poteter kokte på 15 min. i dag, damping.

Gammel 25-03-08, 14:10   #89
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

I microkanna til tupper tar det ca 1 min pr potet i microen, så her er poteter til hele familien ferdig på max 10 min, så da går det kjapt å lage hjemmelaget mos

Hva koster denne? Bilde?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 14:43   #90
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer ikke til å savne Lidl. Det har ingenting med at de ikke var norske eller noe, bare at de sugde hoppetau. Ingen økologiske varer, ikke noe videre kvalitet å skryte av. Hadde nå enda en av de gode engelske eller irske kjedene etablert seg, da hadde vi snakket. Med økoavdelinger like store som halve butikken, fantastisk utvalg på frukt og grønt, DET hadde vært noe, det. Jeg savner "nærbutikken" min i Dublin nesten daglig.

Gammel 25-03-08, 14:46   #91
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh....like raskt? Du KOKER potetene først ja? Det tar jo ca 40 minutter bare det. En pose potetmos tar under 5 minutter å lage.

Å, du uvitende...

Skrell potetene, del de opp i bittesmå biter. det tar 3 minutter. Imens koker du opp vann i vannkokeren. Går MYE fortere og sprarer strøm. Kok potetene i 5 minutter i vann (uten salt). Jo mindre biter, jo fortere koker de. :logikk: Salt gjør mosen seig. Mos potene med smør og melk/fløte. Ha i salt og pepper. Dette gjør seg nærmest selv mens du lager andre ting.

MYE bedre, vi snakker divisjonsforskjeller, og MYE sunnere.

Gammel 25-03-08, 14:51   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å, du uvitende...

Skrell potetene, del de opp i bittesmå biter. det tar 3 minutter. Kok potetene i 5 minutter i vann (uten salt). Jo mindre biter, jo fortere koker de. :logikk: Mos potene med smør og melk/fløte. Ha i salt og pepper.

MYE bedre, vi snakker divisjonsforskjeller, og MYE sunnere.

Jepp, det er det jeg også gjør. Men hun (var det henne?) mente at næringsinnholdet i potetene forsvant om man kokte dem i biter, av en eller annen grunn. Men uansett om det skjer eller ikke, så må det da være TUSEN ganger sunnere enn kunstig posemos-dritt. Rene råvarer er alltid sunnere enn slike poser, uansett. Dessuten smaker det hundre ganger bedre.

Gammel 25-03-08, 14:53   #93
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Meneh Iset, skulle ikke du føde du?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 14:54   #94
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor boikottes Lidl?

Gammel 25-03-08, 14:54   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Meneh Iset, skulle ikke du føde du?

Det er desverre ikke opp til meg.

Gammel 25-03-08, 14:58   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man snakker om potetmos: Om man spiser poteter ofte, så kok noen ekstra hver gang, skrell de som blir til overs og putt i kjøleskapet, og lag mos når du har nok. (Kok opp i melk/fløte/smør og mos).

Ellers så tror jeg nok man må ha Mim-hender (= uvanlig raske - jeg har sett dem i aksjon, og det er ikke normalt, altså. ), for å skrelle til hele familien på 3 minutter.

Gammel 25-03-08, 15:00   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skreller ikke potetene til potetmos vi, bare vasker dem godt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 15:11   #98
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så tror jeg nok man må ha Mim-hender (= uvanlig raske - jeg har sett dem i aksjon, og det er ikke normalt, altså. ), for å skrelle til hele familien på 3 minutter.

:vifter med mine unormalt raske hender:

Tja, jeg er kanskje kjapp, men jeg har også investert i en kjempegod potetskreller, man må finne en som passer seg og er skikkelig god. Med den så skreller jeg lynkjapt. Med en del andre så knoter jeg fælt. Også god kniv til kutting og sånn. Næringsinnholdet blir neppe forrringet mye av kjapp koking i lite vann, det er uansett MYE mer næring i lynkokte ekte poteter i biter enn posemos.

Gammel 25-03-08, 17:46   #99
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

MYE bedre, vi snakker divisjonsforskjeller

Ja, jeg kan nesten ikke forestille meg noe som smaker så ulikt som posemos og hjemmemekka mos.

Gammel 25-03-08, 19:47   #100
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager hjemmelaga stappe for det meste. Hender jeg tyr til posemos og da er Lidlstappa i en klasse for seg selv. Kan ikke sammenligne den med de andre posemosene. Jeg liker IKKE Mills og Maggi (eller hva det nå heter) sine.

Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.