Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Iberiasnegler

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-08, 17:40   #81
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Iberiasnegler

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vet ikke? Den jeg så var brun, men med mønster. Boasnegle, tror jeg den heter. Den spiser nemlig opp Iberasneglene!

Den spiser eggene, stemmer ikke det?

Vi har boasnegler i hagen og de får leve.

Gammel 05-06-08, 17:46   #82
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Kan man kjøpe sånne? :vil ha:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 18:45   #83
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 05-06-08, 20:06   #84
Kneazle
Passiv

Standard

Snuppa og jeg har hatt et solsikkeprosjekt sammen i år. Sådde dem i sånt minidrivhus inne, plantet om i større potter etterhvert. Hun har vært kjempeivrig, vannet og passet på som en smed. Forrige helg plantet vi dem ut i bedet. 8 - 10 planter, ca en halvmeter høye. Men i dag var det et stusselig syn som møtte oss. Noen har spist opp absolutt alt bladverk, det står bare noen stusselige, halvvisne stilker igjen. Jeg har ikke sett noen snegler her så langt i år, men det er vel liten tvil om hvem som er synderen. Ekle, slepie småjævler!

Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 20:14   #85
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Pinnsvin er flott! Bygg gjerne en kasse for dem eller se på http://www.schwegler-nature.com/Main/index.htm
..og om ikke så mye pinnsvin ble drept av biler at de er blitt en truet art i Norge ville nok Iberiasneglene hatt tyngre for å ta over hagene til folk.

Ang Nemaslug er det ikke en kjemisk bekjempelse, men rett og slett hauger av små nematoder (tenk små, små marker) som spiser sneglene under jorda.

Det kjipe med all bekjempelsen av Iberiasnegl (som er en innvaderende art så naturvernerene som ble intervjuet var neppe blant de mer opplyste av oss på dette punktet) er at det også går ut over uskyldige arter snegl (noen av dem sjeldne) som hører hjemme her, og har igjen andre arter som igjen avhenger av seg.

Er du zoolog? *nyskjerrig*

Gammel 05-06-08, 20:16   #86
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har massevis av boasnegler og løpebiller, så her er det få brunsnegler Til gjengjeld har liljebillene invadert de nydelige liljene. De er heldigvis enkle å bli kvitt, man trenger bare å kverke liljene så har de ingen steder å legge egg.

Jeg er litt skeptisk til Nemaslug, for jeg regner med at den tar alle snegler, ikke bare de brune? Og jeg vil jo helst beholde boasneglene mine.

At brunsneglene liker løvetann stemmer ihvertfall, for de jeg har funnet har ofte sittet under rosetten og gjemt seg.

Gammel 05-06-08, 20:23   #87
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pinnsvin i hagen nå. Jentungen har kalt det Lavendel. Kanskje det er derfor vi slipper sneglene?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 08:20   #88
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Vi har massevis av boasnegler og løpebiller, så her er det få brunsnegler (..)
Jeg er litt skeptisk til Nemaslug, for jeg regner med at den tar alle snegler, ikke bare de brune? Og jeg vil jo helst beholde boasneglene mine.

Enig. Så jeg ville ikke anbefalt Nemaslug der du har flere arter og ikke vil drepe alle. Go Boasnails!
Nemaslug må heller ikke brukes veldig nære dammer, bekker eller i vannmettet jord, ettersom Nemaslug da dreper vannsnegler (som er fredede og ikke gjør skade i hagen). Men kjemisk bekjempelse dreper også alle sneglearter, og er i tillegg skadelig for andre grupper, vaskes ut i bekker med regnet osv. så jeg mente egentlig mest å anbefale Nemaslug fremfor giftsprøyting.

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Er du zoolog? *nyskjerrig*

Ja, formelt i alle fall. Jeg er riktignok ikke noe geni når det gjelder å feltbestemme smådyr (forferdelig dårlig med navn generellt, så systematikkeksamenene var alltid mararitt...), det jeg gjør mest er modellering for å se hvordan forskjellige prosesser henger sammen på populasjon eller økosystemnivå (mest epidemiologi og populasjonsdynamikk i forhold til klimaendringer). Liker å jobbe i felt også, men trenger hjelp av andre typer spesialister når jeg må artsbestemme snegler, forskjellig barkebiller etc.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Vi har pinnsvin i hagen nå. Jentungen har kalt det Lavendel. Kanskje det er derfor vi slipper sneglene?

Det hjelper nok, i alle fall. Så pass godt på Lavendel

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 06-06-08 kl 08:27.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 22:35   #89
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

I år så har vi ikke sett en eneste snegle av noen slag. Men det er for di vi har flere piggsvin her.
Men annen ting med Piggsvin dem har utrolig bråkete sex det er helt sant. Par timer holder dem på. Men jeg skal holde ut det så lenge dem holder sneglene unna.
PS! Men husk ikke gi melk til piggsvin for da blir dem syke.

Gammel 09-06-08, 23:22   #90
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper nok, i alle fall. Så pass godt på Lavendel

Nå hørte jeg akkurat noen rare lyder utenfra (soveromsdøren sto åpen). Kikket ut, og der lå Lavendel og kavet i plaskebassenget.

Lavendel er nå behørig reddet, og bassenget tømt. Godt jeg satt oppe litt ikveld, det hadde blitt katastrofe å finne den druknet imorgen tidlig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 10-06-08, 08:09   #91
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nå hørte jeg akkurat noen rare lyder utenfra (soveromsdøren sto åpen). Kikket ut, og der lå Lavendel og kavet i plaskebassenget.

Lavendel er nå behørig reddet, og bassenget tømt. Godt jeg satt oppe litt ikveld, det hadde blitt katastrofe å finne den druknet imorgen tidlig.

Godt å høre. Godt jobbet!
Lavendel blir sikkert ekstra sulten etter et bad.

Gammel 10-06-08, 08:12   #92
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulvefar: Har iberiasneglen kommet til våre kanter?

Gammel 10-06-08, 08:15   #93
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Godt å høre. Godt jobbet!
Lavendel blir sikkert ekstra sulten etter et bad.

Det får vi håpe.

Jeg tipper den var tørst. Det er jo knusktørt ute nå, og hos oss er det verken bekker eller vann i nærheten. Kanskje jeg skulle sette ut litt vann til den? I en liten skål?

Gammel 10-06-08, 08:51   #94
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ulvefar: Har iberiasneglen kommet til våre kanter?

Den er funnet langs kysten til Bodø, samt noen steder i innlandet som Konsgsvinger, og langs Mjøsa (Brummunddal og Hamar i alle fall). Så den er i nærheten. Men den liker ikke tørke, så særlig litt oppover rabbelandskapet er det nok kjipt å være snegle nå.

Jeg tipper den var tørst. Det er jo knusktørt ute nå, og hos oss er det verken bekker eller vann i nærheten. Kanskje jeg skulle sette ut litt vann til den? I en liten skål?

Ja, det har du nok rett i. Sett gjerne ut en litt mer egna vannbeholder...

Gammel 10-06-08, 08:56   #95
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Løp rundt og fang så mange biller dere kan, og legg dem ut i hagen. de spiser nemlig disse sneglene.

Gammel 10-06-08, 09:01   #96
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har funnet noen under løvetannbladene sånn dann og vann. Men det betyr vel at om litt så er hele hagen full.
Lurer på om det er slike hos Berglijot også. *nabo*

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 21:05   #97
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Men se her da folkens:

http://www.adressa.no/nyheter/sortro...icle524771.ece

Noen som tør å prøve?

Gammel 21-06-08, 21:23   #98
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men se her da folkens:

http://www.adressa.no/nyheter/sortro...icle524771.ece

Noen som tør å prøve?

Da har vi løsningen når olja tar slutt: vi eksporterer trollkrabber og mordersnegler til Frankrike

Gammel 21-06-08, 21:41   #99
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

:kaster opp:

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 23:03   #100
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*bankibordet*
Jeg har fortsatt bare sett den ene jeg kjøpte på Plantasjen i år.

Jeg tror alle iberiasneglene våre har enten dødd, eller flyttet opp til Ole Brumm. De hadde en del.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.