|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Dette vel.
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Jeg skriver ikke helt det samme som AC skriver. En annen ting er at jeg tok ikke tak i spørsmålet han nevnte i forhold til informasjonssamfunnet. Der kan jeg svare at noen skoler er flinke til å bruke informasjonsteknologien, men der det er mange eldre lærere så er det dessverre dårlig med bruke av IT i undervisningen. Sist redigert av Jessica : 04-05-08 kl 17:03. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
i tåkeheimen
|
Jeg tror at det største problemet ift bruk av informasjonsteknologi i skolen er ikke eldre lærere, men mangel på teknologi... På skolen vår har vi 1-3 pc'er i hvert klasserom. Ikke alle klasserom har tilgang til nett. Vi har et såkalt datarom der vi har svimlende 5 PC'er. Vi har en prosjektor på skolen som vi deler på, men siden ikke alle klasserom har nett-tilgang, blir den ikke så flittig brukt. Vi lager riktignok Power Point-presentasjoner i ny og ne, tar med oss vår private lap-top, komler oss til med skjøteledninger og diverse, men det er fryktelig tungvindt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jessica, jeg kunne ikke vært mer uenig med deg, og skjønner ikke helt logikken i teorien din, spesielt ikke når du sammenlikner med for 15 år siden? Det var ikke så mange færre barn som gikk i barnehage da, altså.
|
|
|
#6 |
|
By the Sea
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg tror nok heller ikke barnehagen skal ha skylden for evt. late og fantasiløse barn.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Det er din mening. Jeg kan gi et konkret eksempel. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Introvert textrovert
|
Der er du jo inne på det Observatøren skrev. Informasjonssamfunnet.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Ang. det Jessica skriver: Barna våre går i Montessoribarnehage, og der har de ikke "leker" inne. De har materiell for å lære ulike ting: Figurpuslespill, masse "matte"materiell (de begynner med det fra de er 1,5 år gamle), farger, tegning, maling, etc. Det er alt sammen materiell som de må bruke aktivt selv.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Jeg vet ikke hvilket innlegg du sikter til. Sist redigert av Jessica : 04-05-08 kl 13:35. Årsak: måtte tilføye noe.... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
At barn har godt av å få oppmuntret sin kreativitet er så sin sak, å trekke slutningen at mange barn i dag er late og fantasiløse i forhold til for 15 år siden synes jeg fortsatt er latterlig. Hva sier nå det om meg? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg tror nok Observatøren er mer på riktig spor her.
|
|
|
#16 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?TV og dataalderen har innhentet oss alle - også barna. Man er vant til at ting skjer med en gang. Mange barn er ikke vant til å vente på tur og vente på en belønning lenger.
|
|
|
#17 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg har ikke barn i skolen selv enda, men til høsten er det eldstemanns tur. En ting jeg synes er dumt er at ulike skoler håndterer kravet til individiduell opplæring så forskjellig. En del skoler har nivådelte klasser hvor elever fra ulike trinn blir satt sammen etter hvilket nivå de er på, mens andre skoler kun deler lekseplanen inn i Del A og Del B hvor de flinke må gjøre begge. Dessverre havner vi på variant to. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Introvert textrovert
|
Faste, nivådelte grupper er forbudt ut fra Kunnskapsløftet!!
|
|
|
#19 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Hvordan har det seg da at det er en del skoler som har faste, nivådelte grupper? Jeg har hørt fra foreldre med skoleflinke barn at de er superfornøyd med dette. Dette i motsetning til andre skoler hvor barna er skolelei etter første klasse fordi de ikke har lært noe... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men nivådeling er ikke utelukkende positivt, uansett om det ser pent ut på papiret. For å trekke inn litt pedagogikk her - Vygotsky har en teori om den proksimale utviklingssone, der det optimale er til en hver tid å ligge på grensen mellom det man mestrer og det man må lære. Ved å være i en gruppe der ingen kan - eller alle kan, blir man svært avhengig av lærerens formidling.
|
![]() |
|
|