|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har strengt talt ikke byttet etternavn, men jeg har tatt mannens som mellomnavn. Han har tatt mitt (fiiine skjeldne) som etternavn, var ikke snakk om å gjøre omvendt.
![]() |
#82 |
villende
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn og har tatt mannens i tillegg. Mine "gamle" venner har ingen problemer med å finne meg på Facebook og generelt har er de fleste som er interessert i å spore meg opp oppegående nok til å skjønne at "Gaia Nordmann" er samme person som "Gaia Nordmann Olsen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Men det er jo pussig at så få menn ønsker å bytte etternavn da, altså min mann har et relativt vanlig navn, det er ca 2000 i Norge som heter det, og slekten hans har hatt det i ca 80 år. Mitt etternavn er eldgammelt, slekten følges nesten 1000 år tilbake i tid og det er bare 25 stykker som heter det. Hadde vi hatt motsatt kjønn så hadde det vært stor sannsynlighet for at han hadde byttet etternavn. Siden han er mann, velger han derfor å beholde sitt vanlige kjedelige etternavn.
![]() |
#85 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har ikke byttet navn, og tenker å beholde mitt ved evt. giftemål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har tatt min manns etternavn, men beholdt pikenavnet som mellomnavn. Bruker det i sammenhenger der jeg vet det kan være nyttig for folk å kjenne meg igjen på det gamle navnet.
![]() |
#88 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har et urkjedelig navn. Litt sånn Kari Hansen. Men jeg ønsket ikke å skifte navn da jeg giftet meg. Dette litt anonyme navnet er liksom meg, det kan være greit å gjemme seg bak. Men jeg har et mellomnavn, og bruker jeg det, så blir jeg den eneste i landet med navnekombinasjonen. Så jeg kan velge om jeg vil være anonym eller litt unik.
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har aldri likt etternavnet jeg er født med, det passer ikke sammen med fornavnet mitt. Så jeg byttet med glede navn når jeg giftet meg når jeg var 29 år. Jeg har aldri angret på det og kommer aldri til å ta tilbake "pikenavnet" mitt. Tok et familienavn som mellomnavn når jeg giftet meg, det vill i så fall vært aktuelt hvis jeg skal bytte igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Dette har å gjøre med tradisjoner. Først i 1979 ble kvinner og menn likestilt ved valg av etternavn. I store deler av forrige århundre overtok kvinner automatisk ektemannens etternavn, og hovedregelen var at barn fikk farens etternavn.
![]() |
#91 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg gjorde det av fri vilje, jeg tror faktisk mannen min ble litt overrrasket over at jeg skiftet til hans navn. Jeg er forholdvis "selvstendig" og egen, så det var ikke gitt at jeg ville gjøre det. Men jeg har tenkt på å bytte etternavn til det jeg nå har som mellomnavn så lenge jeg kan huske. Med dobbelt fornavn så er det rett og slett ikke mulig å puste før man er ferdig med å si fødenavnet mitt. Det er for langt uten naturlige pustepauser. Nå har jeg forøvrig minst like langt navn, men det passer bedre til fornavnet mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Vi hadde et ønske om å hete det samme til etternavn nå som vi har gjort oss til en familie. Jeg hadde et etternavn som det bare var ca 50 igjen som het, mens hans var et ganske vanlig -sen-navn.
![]() |
![]() |
#93 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss. Jeg er virkelig glad for at det som gjør meg til meg ikke har noe med etternavn å gjøre. Jeg er fremdeles Skremmern, og imotsetning til Mim, er jeg ikke redd for å si at jeg er en del av min mann og at han er en del av meg. Men det har som sagt ikke noe med bokstavene som utgjør etternavnet å gjøre.
![]() |
#94 |
Glamorøs
|
Da kan jeg snu det på hodet og si at jeg er virkelig glad for at det som får meg til å føle tilhørighet med noen ikke har noe med navn å gjøre.
![]() |
#96 |
Glamorøs
|
Mange sier at de vil at hele familien skal ha det samme etternavnet, at de skal være ett, de føler at de da hører mer sammen, at det er mer romantisk slik osv. Jeg forbinder ingen av de tingene der med navn, vi er like mye "ett" selv om vi har ulike etternavn.
![]() |
#97 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg syns det er mest PRAKTISK enn romantisk at hele familien har samme etternavn. Ikke voldsomt, kolossalt, helt avgjørende, praktisk. Men lettvint og greit.
![]() |
#99 |
Ringskrømt
|
Ja, men da blir det "feil" å signere meg. Jeg kan utifra det jeg skriver ikke se at jeg deler den oppfatningen. Min kommentar var til de som ikke vil miste identiteten sin ved å bytte etternavn, de som sier at etternavnet er det som utgjør dem, osv.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 15-05-08 kl 15:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Mitt etternavn er en stor del av min identitet, det har med å gjøre at vi var den eneste familien som het noe så "sært" på bøgda hvor annenhver postkasse bar navnet "Haugen". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|