|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
| Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
|
110 | 36,54% |
| Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
|
27 | 8,97% |
| Vet ikke |
|
3 | 1,00% |
| Ja, men angrer |
|
13 | 4,32% |
| Ja, og jeg angrer ikke |
|
148 | 49,17% |
| Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
trenger lading
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, og angrer ikke. Nå har alle i familien samme navn, og jeg slipper å stave navnet mitt HVER gang.
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er gift og det var ikke aktuelt å skifte etternavn for meg. Ikke for mannen heller, vi er begge såpass gamle at vi har kjente navn innenfor fagområdene våre og føler at identiteten henger samme med navnet. Jeg hadde heller skiftet fornavn enn etternavn.
|
|
|
#3 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Sånn er vår navnepolitikk også, så i vår familie er vi to som heter nolosen til etternavn, og tre som heter nolomannsen.
|
|
|
|
#4 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men i og med at etternamna er såpass like så går jo det veldig bra. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Originala
|
Den ordninga hadde vi også tenkt å ha. Helt til jeg oppdaget at jeg delte etternavn med 6-700 andre, mens det var bare 32 med min manns etternavn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Eg kan sitere kvart eit ord Esme skriv. Eg hadde aldri i verda skifta etternamn. Hadde mannen min prøvd å tvinge meg hadde det ikkje vorte noko bryllup. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg gjorde det av fri vilje, jeg tror faktisk mannen min ble litt overrrasket over at jeg skiftet til hans navn. Jeg er forholdvis "selvstendig" og egen, så det var ikke gitt at jeg ville gjøre det. Men jeg har tenkt på å bytte etternavn til det jeg nå har som mellomnavn så lenge jeg kan huske. Med dobbelt fornavn så er det rett og slett ikke mulig å puste før man er ferdig med å si fødenavnet mitt. Det er for langt uten naturlige pustepauser. Nå har jeg forøvrig minst like langt navn, men det passer bedre til fornavnet mitt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Viser tenner
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei. Navnet mitt er endel av identiteten min. Både jeg og mannen har sjeldne etternavn, og barna har begge to. Det er vel ikke etternavnet som binder en familie sammen? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg prøvde meg for godt over ti år siden da jeg giftet meg, var ung, dum og romantisk. Jeg beholdt mitt eget i midten og tok hans i tillegg. Det gikk kun et par mnd og vips så hadde jeg fått bare hans etternavn.
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Har ikke byttet, men skulle gjerne ønske at vi het det samme.. Men da må han bytte! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Fola Blakken
|
|
|
|
|
#14 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har strengt talt ikke byttet etternavn, men jeg har tatt mannens som mellomnavn. Han har tatt mitt (fiiine skjeldne) som etternavn, var ikke snakk om å gjøre omvendt.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har, men etter jeg ble separert nå skilt fra x mannen tok jeg tilbake mitt etternavn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
villende
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har beholdt mitt gamle etternavn som mellomnavn og har tatt mannens i tillegg. Mine "gamle" venner har ingen problemer med å finne meg på Facebook og generelt har er de fleste som er interessert i å spore meg opp oppegående nok til å skjønne at "Gaia Nordmann" er samme person som "Gaia Nordmann Olsen". |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Men det er jo pussig at så få menn ønsker å bytte etternavn da, altså min mann har et relativt vanlig navn, det er ca 2000 i Norge som heter det, og slekten hans har hatt det i ca 80 år. Mitt etternavn er eldgammelt, slekten følges nesten 1000 år tilbake i tid og det er bare 25 stykker som heter det. Hadde vi hatt motsatt kjønn så hadde det vært stor sannsynlighet for at han hadde byttet etternavn. Siden han er mann, velger han derfor å beholde sitt vanlige kjedelige etternavn.
|
|
|
#19 |
|
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Dette har å gjøre med tradisjoner. Først i 1979 ble kvinner og menn likestilt ved valg av etternavn. I store deler av forrige århundre overtok kvinner automatisk ektemannens etternavn, og hovedregelen var at barn fikk farens etternavn.
|
|
|
|
#20 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har ikke byttet navn, og tenker å beholde mitt ved evt. giftemål. |
|
|
|
![]() |
|
|