|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?
En slik person burde få hjelp, på en eller annen måte... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Dødsstraff er en ugjenkallelig handling og det er hovedgrunnen til at jeg er imot, og jeg synes tenkte tilfeller lik ditt vitner om umoden tankegang. Jeg er sterkt imot et rettssystem som bygger på hevn, og ingenting rettferdiggjør statens rolle som bøddel. Det betyr ikke at jeg på noen måte er formildende overfor drapsmenn i min tankegang, de har begått et lovbrudd og må straffes for det. Jeg er imot drap uavhengig av hvem som utførerer det, og bare tanken på at flerparten av amerikanerne foretrekker fremdeles "øye for øye, tann for tann" gjør meg kvalm og skremt. Det er primitivt og umoralskt og ulogisk og og ...
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Ja. En av de vesentlige forskjellene er at det ene gjøres av ett individ, ofte i affekt eller mental ubalanse, ofte under påvirkning av rusmidler eller - om du vil - på grunn av ekstrem ondskap. Det andre gjøres av samfunnet som helhet, ved rettsvesenet, med fullt rasjonelt overlegg og på vegne av oss alle. Du kalle det barnslig å snakke om å senke seg ned på drapsmannens nivå - jeg vil kalle det veldig umodent å sammenligne handlinger gjort av et enkeltindivid og handlinger gjort på vegne av fellesskapet på denne måten. Jeg synes det er mye verre om drap skjer med fullt rasjonelt overlegg og på vegne av (blant andre) meg enn om det skjer i affekt og av helt private, emosjonelle grunner. (Selv om resultatet er "relativt likt", som du sier.)
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Mot, så klart. Samfunnet blir ikke mindre voldelig av at staten utøver vold eller dreper.
|
|
|
#5 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Tja...ikke? Jeg har (naturligvis) ingen statistikk som støtter opp om dette, men følg tankegangen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
De aller fleste drap blir begått innen famiien og i affekt. de aller fleste som dreper er menn som dreper sine kjære. I tillegg er det en del menn som dreper andre menn ute på byen og i fylla. Det er veldig få gale rovmordere som jakter på småjenter. Å drepe de det gjelder har ingen preventiv effekt, for de som finner på sånne ting er såpass gale at eventuell trussel om straff, uansett straff, ikke hjelper.
|
|
|
#7 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Dette er meget mulig, men jeg vil igjen peke på det faktum at utenom dødsstraff er det jo ganske massive kulturelle og samfunnsmessige forskjeller på f.eks. norge og usa. Jeg synes derfor det blir litt enkelt å legge skylden på denne straffemetoden... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ringskrømt
|
Da må man i så fall oppspore og drepe dem før de dreper disse småjentene.
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Du kan jo være den uskyldige som du ofrer så lett.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Er det ikke ganske opplagt, egentlig? Jeg gjetter på at statistikken ikke akkurat viser at samfunn som praktiserer dødsstraff er mindre voldelige enn de som ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Tja, jeg har ikke all verdens statistikk i hodet, men kan du uansett trekke den konklusjonen at det er det faktum at et land har dødsstraff som er grunnen til all volden? Dette virker SVÆRT tvilsomt spør du meg. Kan et samfunn\lands mengde voldsforbrytelser kanskje ha med litt andre ting å gjøre enn akkurat det faktum at de har den typen avstraffelse eller ikke? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg mener å ha sett statistikk som viser at land som praktiserer dødstraff faktisk er mer voldelig enn land som ikke gjør det.
Jeg vil stille spørsmålet andre veien, kan det alminnelige verdigrunnlaget og menneskesynet i et land ha noe å gjøre med det faktum at de praktiserer dødsstraff og dermed også ha noe å gjøre med at det er økt voldelighet i landene? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil iallefall anta at kulturer med dødsstraff har et annet syn på menneskeverd. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Esme, om du har lest alle mine tidligere innlegg hadde du kanskje ikke vært så rask på avtrekkern. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Jo men da er du jo skyldig.
Det må man kunne tolke som at du mener at det er ok om en og annen uskyldig blir henrettet.
Begrepsforvirring her. Du mente faktisk at en tankerekke bare er en oppramsing av tanker, ikke nødvendigvis skal være en logisk sammenheng.
|
|
|
#17 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Argumenter for dødstraff ellers: Penger. En kule er billigere enn å fø på en drapsmann for livet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Til det har jeg to ting å si:
Fett nok, jeg liker ikke Se&Hør-retorikken din.
Det eneste argumentet som handler om etikk og moral er hvorvidt dødsstraff er grunnleggende feil.
|
|
|
#20 |
|
Dødsstrafftilhenger
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Pusurkine du svarer ikke på spørsmålet. Glem tvilen, hva om det ikke var tvil? |
|
|
|
![]() |
|
|