Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-08, 14:29   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul

Jeg føler også at jeg "må" kjefte når andre er der. Mens jeg selv egentlig blir imponert over de som klarer å la være.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 14:35   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske sikker på at en del mener at jeg kjefter mindre enn jeg burde når ungene gjør rare ting. Det er en mulighet for at jeg er fryktelig barnslig, for jeg har ingen problemer med å se humoren i mange spillopper, og har en tendens til å fnise i stedetfor å kjefte. :hippiemamma:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 15:48   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er ganske sikker på at en del mener at jeg kjefter mindre enn jeg burde når ungene gjør rare ting. Det er en mulighet for at jeg er fryktelig barnslig, for jeg har ingen problemer med å se humoren i mange spillopper, og har en tendens til å fnise i stedetfor å kjefte. :hippiemamma:

Eh, ja.
Hva i alle dager gjør man, når en fornøyd treåring har "hjulpet" mamma og pappa med å male den (nymalte!) hvite stueveggen med den koksgrå malingen vi hadde brukt på endeveggen i tv-stua!?
Han mente det jo så inderlig godt, så akkurat da visste jeg ikke om jeg skulle gråte eller le.

Gammel 07-08-08, 15:01   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig synes jeg at man må være forsiktig med å bruke skuffelse som virkemiddel.

Gammel 07-08-08, 15:03   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig synes jeg at man må være forsiktig med å bruke skuffelse som virkemiddel.

Men man blir jo skuffet, eller overrasket, og det er jo vanskelig å skjule. Jeg mener ikke at man skal guilt trip'e ungene, altså, men at de ser at handlinger får konsekvenser, naturlige sådann.

Gammel 07-08-08, 15:05   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men man blir jo skuffet, eller overrasket, og det er jo vanskelig å skjule. Jeg mener ikke at man skal guilt trip'e ungene, altså, men at de ser at handlinger får konsekvenser, naturlige sådann.

Jo, selvfølgelig, men akkurat den derre "nå er jeg veldig skuffet over dere" tror jeg er fryktelig skadelig hvis det blir for mye av det. Det er ingenting i verden som føles verre enn å skuffe foreldrene sine, og særlig ikke når man har gjort noe som man kanskje i utgangspunktet trodde var harmløst.

Gammel 07-08-08, 15:08   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, selvfølgelig, men akkurat den derre "nå er jeg veldig skuffet over dere" tror jeg er fryktelig skadelig hvis det blir for mye av det. Det er ingenting i verden som føles verre enn å skuffe foreldrene sine, og særlig ikke når man har gjort noe som man kanskje i utgangspunktet trodde var harmløst.

Helt enig med deg. Men å tegne på veggen til mormor med sprittusj er nok ikke noe som man tror er harmløst?

Gammel 07-08-08, 15:13   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser hva du mener aC, men så lenge man utrykker en legitim følelse på en ordentlig måte, så tror jeg ikke det er farlig. Det er ikke å "bruke" det som våpen, hvis du forstår hva jeg mener.

Jeg VAR veldig skuffet. Og voldsomt overrasket. Det var det siste jeg snakket mest om, for det var den dominerende følelsen.

Gammel 07-08-08, 15:15   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg mente ikke at du brukte det på en manipulerende måte Polyanna, det var mer generelt jeg drev og tenkte.
Apropos tegning på vegger og sånn, det er noe som mine barn antageligvis hadde ment var rimelig harmløst.

Gammel 07-08-08, 15:18   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sønn er en skikkelig regelrytter, så jeg ante ikke at han kunne komme på tanken en gang.

Gammel 07-08-08, 15:19   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min sønn er en skikkelig regelrytter, så jeg ante ikke at han kunne komme på tanken en gang.

Mine sønner hadde muligens blitt inspirert av sin mor.

Gammel 07-08-08, 15:20   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mannen min ble helt da jeg fortalte det, og han trodde at jeg enten løy eller i det minste overdrev. Eller at det egentlig var mellomsøster som hadde gjort det og la skylden på storebror.

Gammel 07-08-08, 15:36   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor har alltid brukt min fars potensielle skuffelse som hersketeknikk eller manipulering, og det er en grusom ting å gjøre mot empatiske og greie unger, slik vi var. (Mot unger generelt også, altså.) Min datter blir KNUST dersom hun aner at noen er blitt lei seg eller skuffet, så å bruke liksom-skuffelse ville vært direkte hjerterått.

Men man må jo få lov til være skuffet når man er det og vise det. Min store endring i fht oppdragelse har vært å vise mine følelser og kreve respekt. Jeg har en mor som ikke har et JEG, men omtaler sge selv i tredjeperson og som aldri har avkrevd respekt. Svigermor er også en JEG-løs dørmatte i samspill med resten av familien. Jeg mener det har bedret samarbeidet i familien og respekten at mannen og jeg ikke omtaler oss selv som mamma og pappa, men sier JEG, og sier at vi blir lei oss, sinte eller slitne når vi er det. Hvordan skal barn lære å respektere andres følelser om vi skjuler dem?

Når det gjelder omverdenens krav til at vi burde være strengere, så blåser jeg av det. Jeg er ikke streng, foreldrene mine, særlig far, var ikke streng og vi har skikket oss 100 ganger bedre enn dem som ble kjeftet på, jult opp eller husarrestert.

Gammel 07-08-08, 15:41   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

btw, jeg kan bli frådende forbanna, altså, jeg er ingen myk pusekatt som snakker med myk liten stemme. Mewn jeg prøver å snakke skikelig til mann og barn. Jeg synes for mange kjefter for mye på kjæresten sin også, og fatter ikke at man vil være sammen med noen som snakker slik til en, slik enkelte gjør.

Gammel 07-08-08, 15:51   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min mor har alltid brukt min fars potensielle skuffelse som hersketeknikk eller manipulering, og det er en grusom ting å gjøre mot empatiske og greie unger, slik vi var. (Mot unger generelt også, altså.) Min datter blir KNUST dersom hun aner at noen er blitt lei seg eller skuffet, så å bruke liksom-skuffelse ville vært direkte hjerterått.

Enig.
Det er en av de tingene jeg har lovet meg selv å la være ift min sønn, for jeg husker ennå at jeg syntes det var mye verre at mamma/pappa ble "skuffet" og/eller "lei seg" enn at de ble sinte.
Min mor var litt for flink til å bruke det aktivt.

Gammel 07-08-08, 15:18   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns denne tråden er veldig interessant og lærerik, det er sikkert og visst. Har endel jeg bør prøve å fikse opp i selv, men føler allikevel at jeg er på god vei.

Kjenner flere som har en sur tone i utgangspunktet, uansett hva barna gjør. Selv om det slett ikke et negativt egentlig. Jeg blir forundret over det gang på gang. Men det samme gjelder hvordan flere av mine bekjente snakker til/om kjærestene sine, så det er mulig jeg bare er unormalt "happy" og positiv. Det ligger ikke naturlig hos meg å sukke og stønne uansett hva barna ber om, noe jeg ser spesielt hos min ene venninne. Men brøle kan jeg. Si unnskyld kan jeg og. Dessverre sa jeg noe så fælt til datra mi her om dagen at "nå er det ditt valg om jeg blir sinna eller snill" og jeg kan ikke fatte at jeg fikk det til. Gal i gjerningsøyeblikket, kanskje? Da hadde hun trenert leggingen dritlenge og jeg hadde bare lyst til å sitte her med pcen på fanget.

Jaja. Syns iallfall det er supert at artikler som JJs og tråder som denne får oss til å tenke, for jeg tror vi trenger det. Blir vi sikre på at vi gjør alt rett og ikke trenger input av noe slag, så tror jeg vi har feilet.

Gammel 08-08-08, 00:46   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet du har gitt det før, men jeg tar gjerne navn og boktitler, him.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-08, 13:18   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lest halvparten av det i tråden og heller ikke artikkelen.

Det som er "morsomt" med barneoppdragelse er at når man har funnet noe som fungerer bra på en unge kommer en til og ødelegger "fasiten" man hadde funnet.
Tips fra andre om det kommer fra såkalte guruer eller andre er kjekt å ta med seg på veien. Noen tips fungerer ikke, mens andre fungerer bra. Alt må tilpasses her enkelt unge. Men at de fleste av oss gjør ting vi ikke burde er vel ganske så normalt vil jeg tro.

Emneord
jesper juul

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.