Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunad!

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 03:05   #1
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bunad!

Hvilken bunad har dere ? Og er dere glad for den. Jeg skal til og kjøpe bunad, håper jeg får brukt den ved maaaaange anledninger i fremtiden. Alle gode innspill tas i mot med takk

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 07:56   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad!

Jeg har Vestfold bunad som min mor sydde til meg i konfirmasjonsgave
Min er sort og rød (sort skjørt og rødt liv)

Var vel ikke så innmari gald i den da jeg var tenåring, men er fryktelig glad i den nå
Bruker den alltid 17 mai og dersom jeg skal i barnedåp e.l.

HAr forkle, cape og veske til
I de senere år har jeg kjøpt sølvbelte og skikkelig Klavenes bunadsko

Bunaden er nå 26 år gammel og like fin
i capen har jeg våpenskjold (veldig lite) i sølv med navnet mitt og året bunaden ble sydd gravert inn.

Til min 40 årsdag fikk jeg ny skjorte av min mor som hun hadde sydd.
den gamle var nemlig utslitt

Gammel 15-11-06, 20:48   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har saprkjøp sin burgunder norsk festdrakt
Kjempefornøyd
Kjøpte den i 2002.

Hadde ikke bunad da jeg konfirmerte meg for ingen giddet å lage kystdrakten til meg i blått, barnefargen. Liker ikke den gråe. Og så ville jeg ikke ha finnmarksbunaden. Og nordlandbunaden skal jeg nå værtfall ikke ha.
hehe
Angrer ikke på det i dag.

Bruker nå bare festdrakten på 17 mai, og konfirmasjon.
Har aldri brukt den i bryllup.

Turbo har en hjemmesyd guttebunad anno 1985. Som pappaen brukte fra han var 3. turbo har brukt den fra han var 2 hehe... Men nå begynner vesten å bli en smulekort *ler*

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 20:55   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har to bunader.

1. Blå nordlandsbunad som jeg fikk av faren min da jeg gikk i 6. klasse (tidlig utvokst). Fin den, men veldig vanlig.

2. Hamarøybunad som har tilhørt mormora mi. Mye mindre vanlig bunad. Brun stakk og varmrødt liv; fine farger til meg. Jeg liker egentlig denne bunaden best, men den er inn-/omsydd så den sitter ikke like fint som nordlandsbunaden.

Nå skal det innrømmes at jeg ikke har kommet inn i noen av bunadene siden før ungene blei født. I sommer veide jeg like mye som jeg veide på siste kontroll før fødselen - og da hadde jeg to i magen. Men nå går det i racerfart nedover etter at jeg begynte på Atkins; har gått ned 20 kg og satser på at de siste 10 er borte før 17. mai sånn at jeg kan bruke en av bunadene da. Mistenker at jeg har lagt meg såpass mye ut over brystet at det må bli hamarøybunaden.

Da jeg studerte brukte jeg forresten begge bunadene kjempemye, for jeg var aktiv i folkedansmiljøet i Trondheim og dansa framsyning (= oppvisning ) flere ganger i mnd. Nå blir det nok mest 17. mai.

Sånn ser hamarøybunaden ut - bortsett fra at jeg selvsagt bruker hodeplagg (ikke ironi ):

Gammel 15-11-06, 08:03   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Rogalandbunad som jeg fikk for 5 år siden. Bruker den så ofte jeg kan.

Gammel 15-11-06, 08:41   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordlandsbunad!

Gammel 15-11-06, 09:04   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Nordlandsbunad!

Jeg også.

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg syns du skal velge en bunad fra et sted du har tilhørighet til.

Gammel 15-11-06, 09:20   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fanabunad :smiler:.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 09:27   #9
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke bunad. Skal kanskje arve mammas Østtelemark-bunad, siden den er for liten for henne. Bare det at den er for trang over puppene for meg. Vurderer om jeg skal få laget et nytt liv til den, eller evt. å vente med å ta den i bruk til puppene mine etter litt "justering" passer inn i bunaden som den er.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 11:20   #10
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk blå Trønderbunad til konfirmasjonen. Den er nå en tanke trang, så jeg må nok sy den ut litt...

Jentene har rød Trønderbunad.
Gubben har Meldals/Rennebu-bunaden.

Gammel 15-11-06, 15:10   #11
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har Rogalandsbunad som min far sydde til meg til konfirmasjonen.

Jeg synes også det er mest "riktig" (i den grad det går ann å bruke det begrepet her) å ha en bunad fra der du selv eller slekten din kommer fra.

For min del er begge foreldrene mine fra Stavanger, mens jeg selv har vokst opp i Bergen (men Bergensbunaden synes ikke jeg er noe fin...)

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 15:16   #12
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg synes også det er mest "riktig" (i den grad det går ann å bruke det begrepet her) å ha en bunad fra der du selv eller slekten din kommer fra.

For min del er begge foreldrene mine fra Stavanger, mens jeg selv har vokst opp i Bergen (men Bergensbunaden synes ikke jeg er noe fin...)

Sånn tenkte jeg også tidligere, kommer fra tjukkeste bunadland (Oppland ).

Men må tenker jeg at, er det så nøye egentlig? Bunadene er jo flotte, og vi flytter jo så mye på oss uansett. Jeg har ikke bunad fra Oslo, men det er jo her jeg bor nå.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 15:20   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd i (i kronologisk rekkefølge): Hedmark (Østerdalen), Telemark (Grenland), Troms, Oppland (Gudbrandsdalen), Sør-Trøndelag og Vestfold (og tilbake til Sør-Trøndelag). Mamma kommer fra Hedmark (Hamar) men med mor fra indre Troms, og pappa fra Møre og Romsdal. Så her kan jeg velge og vrake på øverste hylle (men føler meg ikke like sterkt knyttet til alle stedene da).

Vil føle meg mest hjemme i bunad fra Gudbrandsdal, Troms eller Hedmark. Av alle "konstruerte" bunader er Tromsbunaden min favoritt, så skulle jeg hatt (enda) flere hadde det blitt den. Men jeg får vel begynne å klare meg med de jeg har nå ...

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 15:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 20:24   #14
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Jeg har grønn nordlandsbunad! Det er fordi både mor og far er nord fra!! Jeg er veldig fornøyd med den, trenger en litt større bluse men jeg klarer å smyge meg inn i den jeg har foreløpig!

Gammel 30-11-06, 14:39   #15
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg led valgets kval da jeg skulle få bunad. Jeg kommer fra Telemark, og både Øst- og Vesttelemarksbunadene er så flotte! Men jeg endte opp med beltestakk da, og det er jeg kjempefornøyd med. Jeg føler meg fin og pyntet i bunaden min, og bruker den så ofte jeg kan.

Jeg kommer fra en bunadsfamilie, der damene har Telemarksbunader og mannfolka har Vossebunader. Snuppa skal få ny blåtøysbunad av bestemor til 17. mai neste år.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 14:52   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Vestfold-bunad, med svart skjørt og rødt liv. Den er veldig fin og enkel, men siden det er min far som er fra vestfold så synes jeg det blir litt rart å gå med den...

Jeg ønsker meg en Telemarks-bunad (jeg har bodd her siden jeg var 11 mnd), kanskje en idè til 30-årsdagen min?

Gammel 16-11-06, 20:59   #17
LilleVims
Aktiv

LilleVims sin avatar

Hvor: Akershus
LilleVims er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Nordlandsbunad!

Meg også. Var så heldig at jeg fikk overta bunaden til min manns bestemor.

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 08:42   #18
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke bunad men jeg ønsker meg en og da blir det Vestfoldbunaden. Tror det blir den som Anguelique beskrev.
Jeg kommer fra Nøtterøy, derfor blir det Vestfoldbunad.

Sist redigert av Estrella : 15-11-06 kl 09:38.
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 08:43   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Fikk Rogalandsbunad til konfirmasjonen og har brukt den mye siden det. Jeg elsker å kle meg og resten av familien i bunad.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 22:13   #20
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Lofotbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, skal blir spennende å se om jeg kommer inn i den neste 17.mai.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.