Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 00:18   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jaa! Jeg har bevisst unngått ris og mais, jeg er også skeptisk til disse! Det har gått i hirse her, og etterhvert utvider jeg nok med litt spelt. Havre har han smakt litt på.

Vi begynner også med Hirse.

Jeg har også som deg prøvd å begrense antall grøtmåltider. Det første vi introduserer er bl.a avocado. Etter hvert er det gjerne to måltider med middagsmos, et med grøt og et med noe annet (feks moset avocado og banan sammen).

Gammel 28-08-08, 19:50   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Mine barn har vel ikke smakt Nestle eller andre fabrikanter sin instantgrøt. Her har vi bare brukt Helios sine som skal kokes. Vi foretrekker hirse, spelt og havre. I tillegg får de stort sett hjemmelaget middagsmos.

Jeg har alltid lurt på vitsen med å dytte i ungene de karbobombene. I tillegg lurer jeg på hvorfor i all verden man gir ungene nettopp ris- og maisgrøt. Er ikke ris og mais utrolig næringsfattig og stort sett bare stivelse (som blir omgjort til sukker veldig raskt når det kommer i kroppen vår)?

Barna mine foretrekker også søtsaker... spesielt i perioder hvor de har fått mye av det (feks sommeren hvor det blir en del is).

Javel, min fikk hjemmelaget først før han fikk glassmat men spiste det ikke likevel.Å når man har barn som veier lite og nekter å spise maten så gir man da glassmat så han spiser. Det er ikke over så lang periode han fikk det at det bekymrer meg så mye.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:37   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Middagsmaten er jo lett å lage selv, grøten syns jeg er litt værre. Lagde grøt til eldste, og syns ikke den ble så grei, ble veldig seig??
Og hvem grøt er det som inneholder 37% sukker?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 19:16   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva tenker dere om at ferdiggrøter er vitaminberiket?

Jeg synes det er litt vanskelig å holde oversikt over inntaket av blant annet vitamin A når vitaminer tilsettes matvarer. Det kan så lett bli for mye. En skje tran/tilsvarende og to små porsjoner med grøt og man er oppe i døgndosen for barn. Plutselig har man ikke noe å gå på. Gulrøtter i tillegg blir for mye. Jeg er ikke så glad i kamuflering av slike vitaminer. Greit nok med vitaminer som ikke er farlige å dosere høyt.

Men dagsdosen betyr jo ikke at man blir forgiftet om man går litt over? Dagsdosen er jo minimumet av det man trenger, og ligger som regel VELDIG langt under giftgrensen. Gulrøtter inneholder betakaroten, det overdoseres ikke slik som A-vitamin, så det kan du gi ubegrenset av (nå tviler jeg uansett på at folk spiser 5 kg gulrøtter daglig, derfor sier jeg ubegrenset).

Sist redigert av Dixie Diner : 23-08-08 kl 19:56.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 19:45   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg styrer unna all beriket mat, til store og små, for jeg vil ha kontroll over hva vi har i oss. Når det er tilsatt jern, A og D-vitaminer over hele fjøla, så blir det for mye når man tar tran, spiser olivenolje, makrell i tomat, leverpostei, gulrøtter osv. Jeg tror ikke beriket mat er for "sånne som oss", som får i oss alt fra kilden og spiser sammensatt og sunt.

I grøten hadde vi kaldpresset rapsolje, raspet eple, hvis eplet var surt; bittelitt brunt sukker og MM/MME.

Senere ble det grove skiver med leverpostei, makrell i tomat, gulost og brunost og helt vanlig middagsmat, men uten salt, og kanskje utspedd med usaltet kraft (heimelaga frosset ned i terninger) eller MM/MME moset med stavmikser.

Gammel 25-08-08, 17:01   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du skriver stemmer i forhold til de fleste vitaminer, men det blir absolutt ikke anbefalt å få i seg mer enn anbefalt døgndose av vitamin a på grunn av fare for å utvikle beinskjørhet. Enkelte kilder mener at anbefalt døgndose for babyer skal være så lav som 0,3 mg pr døgn.

A-vitamin er et vitamin som absolutt ikke trengs å tilsettes i mat hvis ikke man går på helt spesielle dietter uten a-vitaminrik kost.
Enkelte forskere mener at det høye naturlige inntaket av vitamin A kan være årsak til at vi her til lands ligger høyt på statistikken når det gjelder benskjørhet.

Ja, helt klart, A.vitamin er fettløselig og skal ikke overdoseres. Men dette gjelder jo rent A-vitamin, ikke Betakaroten, så jeg synes det blir litt feil å være redd for å spise for mye mat som feks. gulrøtter.

Gammel 25-08-08, 22:42   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er likevel et problem at det er tilsatt A-vitamin i grøt (retinol) samtidig som man gir tran og noen gir kanskje multivitaminer i tillegg. Det er lett å miste kontrollen. Risiko for benskjørhet mener man øker om man tar to ganger dagsdosen og A-vitaminer hoper seg opp i kroppen. Mange norske barn ligger i grenseland her. Det er bedre å få inn a-vitaminet som betakaroten enn å få masse tilskudd i form av retinol. I tillegg får jo de fleste barn i seg retinol fra maten også og a-vitaminmangel er ikke en aktuell problemstilling her til lands annet enn hos mennesker med helt spesielt kosthold. Jeg synes det er totalt unødvendig at det tilsettes i barnemat. Jeg synes det er bedre å velge å gi grøt uten tilsatte vitaminer og heller gi a-vitamintilskudd i annen form.

Ja du har jo et poeng. Det er bla. derfor jeg utelukkende tar multivitamintilskudd med betakaroten fremfor A-vitamin, både til meg og vesla. Spesielt siden jeg må ta dobbel dose.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.