Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-08, 20:16   #81
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: TORO på sporet!

Ikke så mye TORO, men knorr lasagne er en slager her i huset. Eller forresten den meksikanske tomatsuppen er digg. Dolmiosaus er brukanes til pizzasaus, gryteretter og smaker nydelig, men det er vel heller ikke TORO...

Gammel 26-08-08, 20:22   #82
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er egentlig vitsen med pizzabunn på pose?

jeg sverger til denne. Det er utrolig kjapt, man bare blander sammen, kjevler ut og ferdig. Og blir like god hver gang. Før så hadde jeg et skikkelig pizzabunn-kompleks, fikk det aldri til. Det har jeg ikke lenger.

Ellers bruker vi av og til brun saus fra Toro, og mannen bruker bernaise e.l. Bortsett fra det ikke så mye.

Til kjøtt, ris og pasta har vi istedet ofte grønnsaker, bokstomater, litt hvitvin/cider/eplejuice i diverse varianter som gir en god smak, og mangler ikke noe vi kan få på pose.

Men ellers må jeg si at jeg faktisk sverger til tomatsaus fra Dolmio om vi skal ha spaghetti med kjøttsaus eller lasagne. Har prøvd å lage tomatsausen selv, men synes den blir bleik og trasig, og vanskelig å få den gode smaken.

Gammel 26-08-08, 20:28   #83
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Vi brukte mer fra Toro tidligere, men nå er det faktisk en stund siden.

Lasagne synes jeg er helt greit fra Toropakke, men nå har jeg funnet en god oppskrift, så nå har jeg tatt opp konkurransen med svigermor om "beste lasagne"..

Vaffelrøre/pannekakemiks er kjekt å ha i hus for oss som er litt lite strukturerte på handlinga. Men det har jeg også blitt flinkere til å ordne selv (fordi egg oftere er i hus nå).
Det samme gjelder forøvrig en del av kakemiksene.

Vi har sjelden saus, men om vi har det, kom den ofte fra Toro tidligere.

Synes en del av produktene er allrighte, men gryterettene har jeg aldri skjønt poenget med. De kunne kuttet ut de ulike typene, og kalt dem Toro gryterett for jeg synes de smaker helt likt (med unntak av Bali kyllinggryte som er lys saus, der er det jo en liten forskjell i det minste).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:28   #84
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er egentlig vitsen med pizzabunn på pose?

Ah - du har ikke prøvd den, skjønner jeg.

Trenger ikke å stå til heving - veldig bra!

Gammel 26-08-08, 20:30   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overhodet ikke gryterettene smaker likt. Amerikansk og mexicansk er noenlunde like, men ellers synes jeg de smaker ganske så forskjellig. Men jeg pleier alltid å sprite dem opp kraftig. I den mexicanske har jeg alltid 1-2 bokser chilibønner, 1-2 løk og 5-6 fedd hvitløk. Sistnevnte har jeg forresten alltid i alle gryteretter.

Gammel 26-08-08, 20:30   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ah - du har ikke prøvd den, skjønner jeg.

Trenger ikke å stå til heving - veldig bra!

Jo jeg har prøvd, må alltid prøve alt jeg.
En vanlig selvlaget pizzabunn trenger heller ikke å heves. Jeg hevet aldri bunnen før. Jeg lager den nemlig veldig tynn, og da trenger den ikke heving.

Gammel 26-08-08, 20:41   #87
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg bruker ikke så mye Toro, men.. jeg husker jeg brukte eviglang tid på kjøkkenet og laget skikkelig moussaka. Men auberginer er ikke godt!!

Hemmeligheten med auberginer er at du må kjæle litt med dem før du har dem i retten. Biter/skiver av aubergine bør ligge og trekke i kaldt vann et kvarters tid - det trekker ut bitterheten. Har du tid strør du på litt salt og griller dem lynkjapt under grillelementet i steikeovnen etterpå. Litt ekstra jobb, men det er garantert verdt det.

Selv har jeg hatt en periode med stor fysing på Pasta di Parma og de andre pastarettene fra Toro. Det er over nå. Men jeg bruker gjerne sjysausen. Har aldri klart å få til en sånn sjysaus fra bunnen av, og synes den er uvurderlig god til roastbiff, biffebiff eller kyllingfileter. (Alternativet er rødvinssaus - og det lager jeg greit fra bunn, men det er ikke alltid jeg har noe rødvin å avse.)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:44   #88
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Ketchup? *Lille Ru banner kraftig i kirka nå*
Man lager pizzasaus av tomater på boks eller friske, kjørt glatt i mikser og kokt sammen med krydder og litt tomatpuré, og hakket løk og hvitløk. Og så brer man den utover den TYNNE pizzabunnen, legger på mozarella (revet og fersk) og så et lett fyll.

Iset kan pizzasaus!
Noen venner av oss har ketchup, kjøttdeig og ost på pizzaen. Aldri noe annet, og det er det eneste vi har blitt servert når de inviterer på middag. Jeg gruer meg allerede til neste gang. :utakknemlig gjest:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 20:51   #89
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men ellers må jeg si at jeg faktisk sverger til tomatsaus fra Dolmio om vi skal ha spaghetti med kjøttsaus eller lasagne. Har prøvd å lage tomatsausen selv, men synes den blir bleik og trasig, og vanskelig å få den gode smaken.

Jeg har funnet et triks hvis du er vant til den kraftige Dolmio-sausen og synes den hjemmelagde mangler "det lille ekstra": En teskje med sesam-olje i helt til slutt gir en super aroma.

Ellers har jeg også eksperimentert meg fram til en saus som er vel så god som en av de kyllingsausene til Toro (Bretagne?):

Finhakk fire-fem sjalottløk og en halv rød paprika. Virkelig små biter er et must. Ha godt med smør i en liten kjele og surr løk og paprika til løken blir blank. (Kan godt putte oppi litt finhakket hvitløk også.) Ha oppi en spiseskje mel for jevning og rør den godt ut i blandingen så det ikke blir klumper. Hell over melk (3-4 dl). Du kan godt bytte ut en dl. med fløte. La surre noen minutter. Tilsett finhakket, frisk basilikum eller salvie. Smak til med salt og pepper.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:07   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Mannen lager verdens beste pastasaus. :drømme: Forsåvidt jeg også, siden jeg bruker hans oppskrift, hehe. Pastasaus er jo så lett å lage og variere, at det nesten er en liten skam å bruke ferdigposer/glass her.

Gammel 26-08-08, 21:09   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Iset kan pizzasaus!
Noen venner av oss har ketchup, kjøttdeig og ost på pizzaen. Aldri noe annet, og det er det eneste vi har blitt servert når de inviterer på middag. Jeg gruer meg allerede til neste gang. :utakknemlig gjest:

Åh herregud.

Jeg himler meg til blindhet når jeg hører om folk som bruker ketchup som pizzasaus. Jeg fatter ikke at det går an! *ekstrem pizzasnobb*

Jeg lager faktisk 1 stk Calzone til kvelds nå, med mannens deig, tomatsaus, løk, hvitløk, skinke og paprika, og 4 kuler (ikke de store altså) fersk Mozarella. :slafse:

Gammel 26-08-08, 21:29   #92
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Mannen lager verdens beste pastasaus. :drømme: Forsåvidt jeg også, siden jeg bruker hans oppskrift, hehe. Pastasaus er jo så lett å lage og variere, at det nesten er en liten skam å bruke ferdigposer/glass her.

oppskrift?? Jeg har nemlig fortsatt ikke gitt opp.

Gammel 26-08-08, 21:37   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah.

Jeg lager (eller, lager?) mye halvfabrikata, men foretrekker glass og frosne greier i stedetfor posene, og finner gjerne noe annet enn Toro. Derimot er de glutenfrie miksene geniale når man har små allergikere på besøk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:37   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og jeg prøver å lære meg andre ting, altså. Men man må jo ha tid til å lære seg det også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:46   #95
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg liker mousakkaen veldig godt. Etter å ha spist det samme på Kreta nettopp, holder jeg meg til Toro.

Du må væære gal, Toromousakka minner jo ikke engang om mousakka.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 21:47   #96
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

oppskrift?? Jeg har nemlig fortsatt ikke gitt opp.

Grunnlaget er lett:

Et par bokser tomater eller 1 kg friske (vi bruker helst bokser)
1 liten boks tomatpuré
1 klype sukker
1 klype salt
Masse pizzaurter (timian, oregano, basilikum)
1/2 løk
4-5 fedd hvitløk

Kjør tomater i mikser så det blir en glatt puré. Kjør løken og hvitløken i mikser til det er heeelt finhakket. Varm litt smør eller olje i en gryte og fres løk og hvitløk. Ikke la det bli brent.
Tilsett tomatmosen og tomatpuréen, samt krydderet. Fyll opp tomatpuréboksen med vann og ha dette i gryten. La alt koke i 20-25 minutter. Tilsett mer vann om ønskelig.

Her kan man tilsette stekt kjøttdeig, svinekjøtt, koteletter i biter (svigers har ofte det, er veldig vanlig i Sør-Italia, der svigerfar kommer fra) eller annet man liker. Vil man ha en rundere smak man man tilsette litt fløte eller rømme.

Denne sausen (selvsagt uten fløte/rømme) bruker vi som pizzasaus også.

Gammel 26-08-08, 21:48   #97
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hva av Fjordland er verd prøve da?

Ingenting med unntak av grøten kanskje.
(Jeg er ingen toro-hater jeg altså, for lat til å være det )

Fjordlandsausen er så fæl at jeg vil definere den som uspiselig. TIl og med bikkja vår (som forøvrig spiste sin egen dritt) nekta å spise den - det sier litt

Gammel 26-08-08, 21:55   #98
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

takk Iset, minner fælt om det smøreriet jeg prøver å lage. men jeg kjører alt i blender etter at jeg har surret løk og hvitløk, altså surret løk/hvitløk sammen med bokstomater. Synes det blir så blasst uansett hvor mye jeg krydrer.

Men når jeg tenker meg om så er det ikke alltid jeg bruker tomatpure, det gir nok en fyldigere smak.

Gammel 26-08-08, 21:56   #99
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

bruker du forresten friske urter, eller tørkede, og når har du de i?

Gammel 26-08-08, 21:58   #100
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg laget makiruller. Bare sånn for å ha sagt det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.