Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Til dere som innrømmet å skrive/lese sms i bilen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-08, 13:50   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til dere som innrømmet å skrive/lese sms i bilen

Eller "Fordi jeg bare må svare på SMS-en, kan jeg liksågodt drikke litt karsk og la være å feste ungene i det hele tatt".

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:00   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fantastisk logikk. "Jeg sender / leser SMS når jeg kjører, så da er det ikke noe vits å feste barna ordentlig i bilen."

Skulle tro denne gruppen lovbrytere er de som virkelig burde feste barna bakovervendt, nettopp fordi det er større sannsynligheten for at et uhell kan inntreffe. Med andre ord ikke selvmotsigende i det hele tatt, men smart. :konkluderer:

Mente at det ikke var logisk? Var du ironisk her, eller?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Eller "Siden jeg ikke forstår hvor trafikkfarlig det er å rette oppmerksomheten mot mobilen (eller andre ting som tar oppmerksomheten vekk fra trafikken), så skjønner jeg heller ikke viktigheten av riktig sikring av barn i bil".

Noe sånt, ja.

Eller "Fordi jeg bare må svare på SMS-en, kan jeg liksågodt drikke litt karsk og la være å feste ungene i det hele tatt".

Du kan det med å sette ting på spissen!
Var det virkelig ingen som skjønte hva jeg mente her? :må lese innlegget mitt en gang til:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:32   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mente at det ikke var logisk? Var du ironisk her, eller?

Noe sånt, ja.

Du kan det med å sette ting på spissen!
Var det virkelig ingen som skjønte hva jeg mente her? :må lese innlegget mitt en gang til:

Jeg skjønte hva du mente :smart:

Og, det hadde faktisk vært en litt morsom resultatliste med tanke på at flere argumenterer om at man bare MÅ svare på eller skrive en SMS selv om man kjører bil.

Cluet er vel at det er alltid lett å være den som hever pekefingeren når en selv kan, og vil, gjennomføre sikkerhetstiltak i trafikken som ikke betyr at en selv må "ofre" noe.

Det er intet problem å ha barna bakovervendt hvis de er fornøyde småtroll som ikke blir bilsyke eller protesterer. Det er lett å ha barna bakeovervendt når man bare har 2 og det er grei plass i baksetet. Det er greit å ha barna bakeovervendt når man har en bil som er romslig nok... Også kan det friste å peke en hevet finger mot de som snur barna på grunn av oppkast eller plassmangel mens man messer sikkerhet, sikkerhet og kunnskap.

Så var det bruk av mobiltelefon da... Her var det tydligvis litt vanskeligere å svelge at et så innarbeidet behov faktisk kan slå ut i trafikkfarlige situasjoner. Da er det plutselig snakk om nyanser og "ting i perspektiv". Nehei, tenker jeg. Er man opptatt av trafikksikkerhet, så ER man opptatt av trafikksikkerhet. Og da legger man alle kluter til for å sørge for at man både sikrer seg og sine i bil i tillegg til å sørge for å være en observant og konsentrert sjåfør. Noe kunnskap skulle man kanskje ikke ønske å ha, men når man nå VET at mobilbruk i bil er farlig (og lovstridig), synes jeg det er helt pussig at så mange snakker om aldersgruppen i undersøkelsen og at man kan sende SMS uten å se på mobilen i det hele tatt... Hvor ble det av sikkerhet og kunnskap?

En ting som jeg faktisk synes er noe av det viktigste, er at det å være en trafikkfarlig sjåfør faktisk medfører farer for ANDRE der ute i trafikkbildet. Det at barna til uinformerte foreldre tillates å krype løse rundt i baksetet, skader i det minste ikke meg eller mine. Det at de samme uinformerte foreldrene bruker mobil mens de kjører, _kan_ gjøre nettopp det.

Gammel 28-09-08, 14:48   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg skjønte hva du mente :smart:

Og, det hadde faktisk vært en litt morsom resultatliste med tanke på at flere argumenterer om at man bare MÅ svare på eller skrive en SMS selv om man kjører bil.

Cluet er vel at det er alltid lett å være den som hever pekefingeren når en selv kan, og vil, gjennomføre sikkerhetstiltak i trafikken som ikke betyr at en selv må "ofre" noe.

Det er intet problem å ha barna bakovervendt hvis de er fornøyde småtroll som ikke blir bilsyke eller protesterer. Det er lett å ha barna bakeovervendt når man bare har 2 og det er grei plass i baksetet. Det er greit å ha barna bakeovervendt når man har en bil som er romslig nok... Også kan det friste å peke en hevet finger mot de som snur barna på grunn av oppkast eller plassmangel mens man messer sikkerhet, sikkerhet og kunnskap.

Så var det bruk av mobiltelefon da... Her var det tydligvis litt vanskeligere å svelge at et så innarbeidet behov faktisk kan slå ut i trafikkfarlige situasjoner. Da er det plutselig snakk om nyanser og "ting i perspektiv". Nehei, tenker jeg. Er man opptatt av trafikksikkerhet, så ER man opptatt av trafikksikkerhet. Og da legger man alle kluter til for å sørge for at man både sikrer seg og sine i bil i tillegg til å sørge for å være en observant og konsentrert sjåfør. Noe kunnskap skulle man kanskje ikke ønske å ha, men når man nå VET at mobilbruk i bil er farlig (og lovstridig), synes jeg det er helt pussig at så mange snakker om aldersgruppen i undersøkelsen og at man kan sende SMS uten å se på mobilen i det hele tatt... Hvor ble det av sikkerhet og kunnskap?

En ting som jeg faktisk synes er noe av det viktigste, er at det å være en trafikkfarlig sjåfør faktisk medfører farer for ANDRE der ute i trafikkbildet. Det at barna til uinformerte foreldre tillates å krype løse rundt i baksetet, skader i det minste ikke meg eller mine. Det at de samme uinformerte foreldrene bruker mobil mens de kjører, _kan_ gjøre nettopp det.

Ja, det var noe slikt jeg mente. Du tok deg bare litt lengre tid med innlegget ditt. Jeg tror at det er forbundet med større fare for tap av liv å skrive SMS mens man kjører enn å la barna sitte foroverlent.
(Men har ikke lest meg opp på dette. :Lat igjen: )

Gammel 28-09-08, 14:04   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er det endelig litt logikk jeg kan skjønne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:55   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte også hva du mente, rine, men jeg synes altså ikke at det er selvmotsigende. Jeg synes det er bra foreldre fester barna sine ordentlig og korrekt i bilen, selv om de kanskje synder på andre ting.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 14:59   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg skjønte også hva du mente, rine, men jeg synes altså ikke at det er selvmotsigende. Jeg synes det er bra foreldre fester barna sine ordentlig og korrekt i bilen, selv om de kanskje synder på andre ting.

Selvfølgelig! Jeg synes bare det hadde vært morsomt med en undersøkelse på det. (Som jeg er for lat, muligens for lite smart til å lage )

Gammel 28-09-08, 15:28   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg min mor er enig i ja, hun fikk ikke så mye respons da hun (ja faktisk) ringte 911 da min bror hadde et epilepsi-anfall for mange herrens år siden. Hun var i sjokk, stakkars.

Gammel 28-09-08, 18:46   #9
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Snakk for deg selv, Skvetten.

Gammel 28-09-08, 19:30   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Grey, her.

Snakk for deg selv, Skvetten.

En litt mer voksen og ansvarlig Skvett enn da hun var 16 om ikke annet.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 19:37   #11
Grey
sangfugl

Grey sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Gammel 28-09-08, 20:09   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Men Avelonia: at noe er verre enn å skrive SMS mens man kjører, betyr vel ikke at det ikek er så farlig med SMS-skriving?

Jeg synes det er fælt å tenke på at folk skriver tekstmeldinger mens de kjører. Det skal ikke mange hundredels sekunder til før man går glipp av noe foran seg, f.eks. et skolebarn som skjener ut i veien.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:37   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt på å kræsje pga. sms-skriving for noen år siden, da jeg var ung og dum. Jeg var sikkert 2 cm fra å kræsje, og har ikke RØRT mobilen under kjøring siden. Kun når bilen står helt stille. Jeg trodde aldri det kunne hende meg (og det gjorde det forsåvidt ikke heller, flaks) men det går så fort!

Gammel 28-09-08, 20:38   #14
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg holdt på å kræsje pga. sms-skriving for noen år siden, da jeg var ung og dum. Jeg var sikkert 2 cm fra å kræsje, og har ikke RØRT mobilen under kjøring siden. Kun når bilen står helt stille. Jeg trodde aldri det kunne hende meg (og det gjorde det forsåvidt ikke heller, flaks) men det går så fort!

Enda godt at det gikk bra! Man får seg en støkk i livet når man kommer ut for slikt.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 20:42   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det som er så tragisk er jo at mange ikke slutter med sånt før de kræsjer eller får seg en støkk.

Gammel 28-09-08, 20:43   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Det er så sant som det er sagt, Iset. Skremmende mange som er trafikkfarlige.

Svar med sitat
Gammel 28-09-08, 21:06   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er den mest skremmende tråden jeg noensinne har lest. Det er helt uforståelig for meg at noen kan argumentere mot at det er trafikkfarlig å lese/skrive sms mens man kjører. Det at det finnes enda farligere ting man kan gjøre som sjåfør er et ikke-argument. Kjører man bil, er man ansvarlig for sikkerheten både i til seg selv og andre i egen bil og til andre man møter i trafikken, og jeg har vært dum nok til å gå ut fra at det å vente med å sms-e var en like stor selvfølge for alle andre som for meg.

Det finnes ingen sms-er som er så viktige at man ikke kan vente med å lese og/eller skrive dem til man har fått stoppa bilen, uansett om man er på Ring 3 og det går opptil flere minutter før man finner en plass å stoppe.

Gammel 28-09-08, 21:45   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette er den mest skremmende tråden jeg noensinne har lest. Det er helt uforståelig for meg at noen kan argumentere mot at det er trafikkfarlig å lese/skrive sms mens man kjører. Det at det finnes enda farligere ting man kan gjøre som sjåfør er et ikke-argument. Kjører man bil, er man ansvarlig for sikkerheten både i til seg selv og andre i egen bil og til andre man møter i trafikken, og jeg har vært dum nok til å gå ut fra at det å vente med å sms-e var en like stor selvfølge for alle andre som for meg.

Det finnes ingen sms-er som er så viktige at man ikke kan vente med å lese og/eller skrive dem til man har fått stoppa bilen, uansett om man er på Ring 3 og det går opptil flere minutter før man finner en plass å stoppe.

Einverstanden!

Gammel 30-09-08, 08:53   #19
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Noen bare må, aC. Jeg bryr meg ikke.

Gammel 19-09-08, 10:58   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvordan definerer du å kjøre i fylla i denne sammenhengen?

Promille over 0,2 kanskje?

Å sende eller lese en melding mens jeg kjører bil, gjør jeg aldri.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.