Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Babyer i barnehagen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-08, 22:40   #1
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Babyer i barnehagen?

Har selv jobbet med babyer i banehage (6-8 mnd ved oppstart).
Mitt inntrykk er at det blir for mye støy og leven for de. Jeg tror ikke de tar skade av å gå i barnehage, men jeg tror ikke de får særlig mye utbytte av det heller. Jeg dømmer ikke foreldre som velger å sende barna sine i barnehagen tidlig.

Selv ville jeg ikke sendt min baby i barnehage før h*n var 10 mnd, helst ikke før h*n har passert året.
Jeg skal gå hjemme med minstemann til han blir halvannet år og er glad for at jeg har mulighet til det.

Finnes det virkelig friske foreldre som velger å sende 6-8 mnd baby i barnehagen for så å gå hjemme aleine resten av permisjonen?
Har aldri hørt om noen som har gjort dette jeg.

Som nevnt i artikkelen er jeg også rett for at den raske utbyggingen av barnehageplasser har gått utover kvaliteten i barnehager.
Jeg tror dette vil ramme de minste mest.

Sist redigert av Blåbær : 20-09-08 kl 22:49.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 08:10   #2
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Finnes det virkelig friske foreldre som velger å sende 6-8 mnd baby i barnehagen for så å gå hjemme aleine resten av permisjonen?
Har aldri hørt om noen som har gjort dette jeg.

.

Ja Har en nær bekjent som nå hun går hjemme arb.ledig, og han har pappaperm, og barna er i bhg. Jeg måtte spørre hvorfor de gjorde det? Vi betaler jo tross alt for plasen,fikk jeg til svar.

Jeg syns det er helt forferdelig og sende ungene i bhg så tidlig.Man kan ikke si at man vet sitt barns beste , som HH nevner,man vet jo ikke konsekvensene.

Gammel 21-09-08, 08:20   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Ja Har en nær bekjent som nå hun går hjemme arb.ledig, og han har pappaperm, og barna er i bhg. Jeg måtte spørre hvorfor de gjorde det? Vi betaler jo tross alt for plasen,fikk jeg til svar.

Jeg syns det er helt forferdelig og sende ungene i bhg så tidlig.Man kan ikke si at man vet sitt barns beste , som HH nevner,man vet jo ikke konsekvensene.

Også det barnet som han er hjemme med pappaperm med? Eller er det snakk om storesøsken?

Jeg ville nok ikke sendt min 5-6 mnders gamle gutt i barnehage, men jeg håper jo han får plass når jeg begynner å jobbe, da er han 10 mnd. Jeg tenker at det nok går helt fint, jeg har 4 timer ubunden tid sånn at dagene trenger ikke bli så lange, han sover endel av tiden, og om jeg ammer kommer jeg til å ha ammepermisjon også.

Samtidig så tenker jeg at det er fint at barnahgen kan ta i mot så små barn dersom behovet er der.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 08:51   #4
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Også det barnet som han er hjemme med pappaperm med? Eller er det snakk om storesøsken?

Jeg ville nok ikke sendt min 5-6 mnders gamle gutt i barnehage, men jeg håper jo han får plass når jeg begynner å jobbe, da er han 10 mnd. Jeg tenker at det nok går helt fint, jeg har 4 timer ubunden tid sånn at dagene trenger ikke bli så lange, han sover endel av tiden, og om jeg ammer kommer jeg til å ha ammepermisjon også.

Samtidig så tenker jeg at det er fint at barnahgen kan ta i mot så små barn dersom behovet er der.

Ja begge barna er i bhg. Hun på 2 år og han på 8 md. Han begynte for en md siden.

Det er fint hvis det er spesielle omstendigheter som gjør at foreldrene trenger plassen. Men sånn i utgangspunktet syns jeg ikke barna har så mye i bhg og gjøre før de er rundt året.

Gammel 21-09-08, 09:47   #5
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes barn burde slippe å gå i bhg før de er minst to år... men det er ikke alltid man har valget.

Mine to eldste begynte begge i park da de var to år og bhg da de var tre. Da jeg fikk nr. 3 synes jeg det var tidlig å sende henne i bhg når hun var 2 år...

Så fikk jeg nr. 4, litt uplanlagt, men så klart velkommen. Dessverre er vi i en situasjon som gjorde at pappan måtte ta hele permisjonen (jeg er under utdanning og kan ikke forlenge det mer)... vi har ikke råd til at han skal ha ulønnet permisjon, så da måtte vår lille tass begynne i bhg da han nettopp hadde blitt 8 mnd.

Vi har hatt lang tilvenning, og vi bestreber oss på at han skal ha kortest mulig dag der - men mannen jobber i motsatt ende (5 mil unna) og har firmabil med to seter, og airbag. dermed blir det jeg som må bringe/hente - og dvs at lillegutt faktisk må være i bhg når jeg har forelesninger.

Han ser ut til å trives godt, tilvenningen har vært ganske myk og lang, han blir bært mye og blir kost og dullet mye med. Bhg hans (en studentbhg) er delt i to - en småbarnsavdeling (0-2 år) og en storbarnsavdeling (3-6 år). Så når det er slik at vi må sende en så liten tass i bhg så synes jeg det er godt å se hvor bra tilpasset det er i denne bhg.

Gammel 21-09-08, 08:34   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det som Gajamor beskriver virker helt OK, faktisk ganske smart for alle parter! Det må da være bra for barna å heller ha en roligere barnehagetilværelse strukket over en lengre periode, enn å begynne fullt i barnehage når de tross alt er så små som ett år. Her ville det imidlertid ikke vært aktuelt, vi får nok uansett ikke barnehageplass på leeenge ennå

Men jeg ville også vært skeptisk til bemanningen, både i forhold til oppfølgingen av min baby og de andre barna. Tror jeg måtte ha utstyrt de ansatte med en mei tai og en lekegrind, kanskje...?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 13:10   #7
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde aldri satt et barn under et år i barnehagen, jeg mener at når man skal ha barn, bør man tenke igjennom hva det innebærer, altså å ha tid til å få barn.
Og for meg innebærer det bla. å være hjemme med barna ut permisjonstiden, bli kjent, finne rutiner og skape at godt forhold mellom mor og barn, noe jeg tror man mister en del av, ved å sette babyer i barnehage, og masse andre små øyeblikk som jeg ikke vie vært foruten, som første steg, første gang med å si mamma og masse annet.
Kjenner ei som hadde barnet hos dagmamma og der tok hun sitt første skritt.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 13:18   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Permisjonen er 41 uker etter fødsel. Den er ikke et år. *opplyser*

Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 13:30   #9
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Jeg hadde aldri satt et barn under et år i barnehagen, jeg mener at når man skal ha barn, bør man tenke igjennom hva det innebærer, altså å ha tid til å få barn.
Og for meg innebærer det bla. å være hjemme med barna ut permisjonstiden, bli kjent, finne rutiner og skape at godt forhold mellom mor og barn, noe jeg tror man mister en del av, ved å sette babyer i barnehage, og masse andre små øyeblikk som jeg ikke vie vært foruten, som første steg, første gang med å si mamma og masse annet.

Til opplysning: om man tar permisjon med 100% lønn, noe mange er nødt til for å få endene til å møtes, så er ikke permisjonen på et år.

Om man da i tillegg har stilt seg slik at pappan må ta hele permisjonen faller i tillegg de 6 ukene med pappaperm bort... dermed blir barnet 8 mnd når permisjonen er over. (egentlig bare 7 da, men med betalt ferie blir det 8 mnd).

Jeg har også vært like bastant som deg en gang i tiden... og nå sitter jeg her, uten sjans til å gjøre annet enn å putte en 8 mnd gammel baby i bhg.

Gammel 21-09-08, 13:35   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Til opplysning: om man tar permisjon med 100% lønn, noe mange er nødt til for å få endene til å møtes, så er ikke permisjonen på et år.

Om man da i tillegg har stilt seg slik at pappan må ta hele permisjonen faller i tillegg de 6 ukene med pappaperm bort... dermed blir barnet 8 mnd når permisjonen er over. (egentlig bare 7 da, men med betalt ferie blir det 8 mnd).

Jeg har også vært like bastant som deg en gang i tiden... og nå sitter jeg her, uten sjans til å gjøre annet enn å putte en 8 mnd gammel baby i bhg.

Jeg tok permisjon med 80% pluss 5 uker for tvillinger, men jeg synes ikke det heller var nok jeg da, så jeg tok fri ett år.
Og jeg er like fast på det neste gang,(tar nok ikke fri et år ekstra hvis det er ett barn) at jeg skal være hjemme 1 år (eller de ukene du får med 80% lønn)

Sist redigert av Blomst : 21-09-08 kl 13:40. Årsak: skriveleif
Gammel 21-09-08, 13:53   #11
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Standard

Jeg tok permisjon med 80% pluss 5 uker for tvillinger, men jeg synes ikke det heller var nok jeg da, så jeg tok fri ett år.
Og jeg er like fast på det neste gang,(tar nok ikke fri et år ekstra hvis det er ett barn) at jeg skal være hjemme 1 år (eller de ukene du får med 80% lønn)

Jeg har tatt fri tre år med nr. 1, tre år med nr. 2 og samboern tok et år ekstra med nr. 3 så hun var hjemme i to år.

Men denne gangen er det ikke mulig, ei heller var det mulig for oss med 80 % lønn - da hadde vi ikke overlevd økonomisk.

Noen ganger tar livet andre vendinger enn det man i utgangspunktet ser for seg.

Gammel 21-09-08, 14:06   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Det er ganske naivt spørsmål dette her skremmern? Har du virkelig aldri kjent at det er slitsomt å være småbarnsmor?? Jeg syns det var deilig når jeg skulle begynne i jobb igjen og kunne få fri fra barna noen timer. Gjøre voksenting og få fokus over på andre områder i livet. Det betyr IKKE at jeg ikke er glad i ungene mine og er en dårlig mor. Jeg savner dem også, og tenker på dem når jeg er på jobb. Og minuttene før jeg skal hente dem i bhg er uendelig lange...

Det er ikke noe vits det du gjør nå. Selvfølgelig blir man sliten, men det har ingenting med saken å gjøre. Jeg er på linje med Hattifnatten her, og mener at babyen sannsynligvis vil få det bedre i barnehagen hvis det er mer ønsket der, men det forandre ikke min grunnoppfatning hvor jeg stiller spørsmålstegn ved at mor eller far blir sur og grinete av å ha permisjon ett år.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 15:39   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Babyer i barnehagen?

Jeg synes ikke babyer har noe i bhg. å gjøre, og hadde aldri sendt en baby dit.
Vi er veldig enige i dette, og prioriterer slik at de kan vente til i hvertfall rundt 2+ års alder med å begynne, som for meg er det tidligste jeg vil de skal begynne. Gjerne da bare 50-80 % plass, og korte dager de første årene, med fridager osv.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 13:44   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jo, jo, men det er jo ikke alle som har muligheten til å være hjemme et helt år, sånn er det jo bare.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 18:52   #15
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jo, jo, men det er jo ikke alle som har muligheten til å være hjemme et helt år, sånn er det jo bare.

Nei akurat, det var derfor jeg uthevet jeg.

Gammel 21-09-08, 19:50   #16
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Jeg har hatt noen få babyer i min barnehagetid. Enkelte så små at de ikke kan sitte eller forflytte seg på noen måte. De har trengt og fått rikelig voksenkontakt, men det har vært på bekostning av de som er litt eldre, de på vel halvannet år. De litt eldre barna får litt mindre stimuli enn jeg synes er ønskelig, men det er utfordrende med 4 voksne på 14 småbarn, ihvertfall når enkelte er så små.

Gammel 21-09-08, 20:13   #17
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Slik som situasjonen er i oslo med mangel på førskolelærere og egnet personell er det mange underbemannede barnehager. Kommunen presser fra alle kanter for å få inn flere barn, har du stort nok areal hjelper det ikke at området ikke er tilrettelagt. Man kan i tillegg søke dispensasjon fra regler om areal og bamanning som ofte blir innvilget for å få inn flere barn.

Min barnehage måtte ta inn 9 nye barn slik at vi har 14 barn på hver av de to småbarnsavdelingene. Dette fordi vi har et fellesrom midt på som regnes inn i det totale bruksarealet. Som pedagog må jeg si at jeg sliter med å stå inne for at dette er en god løsning. Alle barna hos meg får masse kos og omsorg, men de aller minste kunne gjerne fått enda mer. Men 4 fang på 14 barn er ikke alltid nok.

Eh, hva var det jeg skulle frem til..? Jo at mange norske barnehager ikke er tilrettelagt for ta inn 7 mnd gamle barn selv om de gjør det.

Sist redigert av MegaMie : 21-09-08 kl 20:22.
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:40   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synse om dette jeg.
MEN, mine unger skal ikke i barnehage når de er babyer.
Jeg er vel litt gammeldags av meg og samvittigheten min lar meg ikke putte ungene i barnehagen så tidlig. Jeg personlig mener at mine unger har det best hjemme hos meg mens de er små.
Eldste min gikk ikke i barnehage før siste år før skolestart.
Minstemann nå startet barnehagen nå i høst, 2.5 år gammel og det var en perfekt alder for både meg og han.
MEN, jeg er priviligert som kan være hjemme. Jeg har et valg, og jeg føler virkelig med de som ikke har det.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:14   #19
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg er litt rar, men jeg synes ikke at barn har så mye å gjøre i bhg før de er rundt 3 år.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-08, 21:18   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Jeg er litt rar, men jeg synes ikke at barn har så mye å gjøre i bhg før de er rundt 3 år.

Jeg mener ikke at barn MÅ være i bhg tidligere, men begge gutta mine har helt klart hatt utbytte av å være i bhg fra de var i allefall nærmere to år. Før det kunne de sikkert likegodt vært hjemme med meg, men sånn ble det ikke. Minsten er 2.5 år og har hatt utbytte av bhg i allefall ett år, fra han var 1.5 år. (Selv om han sikkert hadde hatt det greit hjemme hos meg og.)

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.