Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 13:20   #1
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Privat skolematfirma

Det var ikke skrekkelig dyrt, men ikke akkurat billig heller.
Har man mange skolebarn ville det nok blitt i dyreste laget. Og det er jo dumt at noen som kanskje sliter økonomisk føler seg presset til å gi barnet sitt denne lunsjen, som da muligens vil gå utover andre ting i heimen.

Gammel 29-10-08, 12:34   #2
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker at dersom vi hadde benyttet oss av dette ville det skviset ut middagen i heimen her. 32 kr. dagen x 5 for lunsj er ganske voldsomt i forhold til vårt normale lunsjbudsjett. Det er også langt over det daglige middagsbudsjettet.

Jeg vet med sikkerhet at min skolegutt hadde blitt mektig fornærma og sur dersom han ikke fikk varmmat til skolelunsj hvis mange i klassen fikk det. Jeg tror jeg hadde følt meg pressa til å velge dette da. Gutten elsker middag og kunne spist middag fem ganger daglig om han fikk velge selv.

For mange mennesker er dette snakk om ganske mye penger og jeg er redd for at dette vil kunne skape forskjeller.

Da har jeg mer sans for et offentlig skolemåltid eller å innføre skolefruktordningen for alle skoler.

Helt enig.

Dette kan bli et voldsomt press for de som ikke har økonomi til dette. Jeg selv hater matpakker og brødmat. Så jeg skulle veldig gjerne hatt lunsj når jeg gikk på skolen, men det bør ikke bli slik at det gir klasseskille.

Sverige klarer jo dette. De har varmmat, og det har de hatt i alle år. Hvorfor i all verden kan ikke det offentlige gjøre dette i Norge?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:54   #3
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Der er klart at dersom man kjøper babypølser, babygulrøtter og fiskekaker fra ferskvaredisk og sender med ungene hver dag så blir det dyrere enn om man sender med brødskive med salami og oppkuttet gulrot.

Kjøper ikke fra ferskvaredisk, og noen ganger er det oppkuttet gulrot, men det er da ikke det som er poenget.
Det var vel om man synes det var dyrt, og det synes ikke jeg. For jeg bruker ihvertfall 1000 kr i mnd på nistemat, jeg synes det er dagens viktigste måltid (spiser lite til frokost) og prøver å gjøre det til et fristende måltid som de kan glede seg til.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 14:18   #4
tutta
Passiv

Standard

Tutta. Du skriver at du er opptatt av kosthold, men samtidig argumenterer du for varmmatstilbud. Hvem skal definere innholdet i varmmattilbudet?
Det du mener er sunt kan være ganske ulikt det andre regner for å være sunn mat. Da er det vel sikrere å lage matpakka selv?

Ja takk, begge deler .
Regner med at det blir staten som skal definere hva som er sunt og ikke. De fleste hører på de rådene selvom jeg personlig ikke alltid er enig. men et sted må man jo trekke grensen. Staten er den høyeste innstansen i Norge.
Klart det er enklere å ha oversikt over egenlaget matpakke, men med varmmat som er sunn vil man sikre et likt og ernæringsrikt tilbud for alle.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:29   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det var så dyrt og hadde gjerne vært med på en sånn ordning.
Nå har jeg bare ett barn i barnehagen foreløbig men han får med varm mat hver dag, agurk, banan, egg innimellom, rundtsykke/brødskiver og frukt. Er veldig nøye med det han får med å det koster jo en del med alt dette hver dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:30   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan får du til å sende med varm mat i barnehagen? Varmer de den der?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:37   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvordan får du til å sende med varm mat i barnehagen? Varmer de den der?

Ja det gjør de.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:11   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også det virker som en enormt søppelskapende løsning, uansett om det skal være resirkulerbart/nedbrytbart.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 12:42   #9
Skvetten
Passiv

Standard

Men altså.. Dere som er tilhengere av en slik ordning og kunne tenkt dere å benytte dere av det.. Ser dere ikke problemet med alt avfallet?
Jeg synes det ville være sykt om en skoleklasses avfall etter en lunsj hadde vært en full sekk med engangstallerkner, engangsbestikk og annen emballasje.

Jeg ser for meg at dette i tilfellet måtte være en permanent løsning med dertil hørende spiseredskaper og ikke minst oppvaskmaskin. Vet at de på enkelte skoler har resirkulering for det meste og selvsagt er det mulig å kildesortere avfallet. Tror vel i grunnen at lærerne ikke ville tatt hverken den jobben eller oppvasken for den saks skyld.
Så til syvende og sist koker det nok ned til at selv om Skvetten ville betalt for slikt så er det nok den spennende matpakken hjemmefra som er den beste i lengden. Bare så synd at det er mange foreldre som ikke har tid/gidder å lage litt spennende og god mat til ungene sine.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.