Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage?
Ja 159 76,08%
Nei 27 12,92%
Vet ikke 3 1,44%
Annet 20 9,57%
Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 13:05   #81
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Ja, jeg gjør det. Jeg ringte først menighetspedagogen, fordi den av prestene i kirka i en barnedåp snakket om barna som fødes syndige og dåpens betydning i så måte. Menighetspedagogen var temmelig sikker på at noe slikt ikke ville bli sagt, men skulle for sikkerhets skyld ta det opp med presten som skal ha gudstjenesten.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 15:40   #82
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Eldste skal i kirken med skolen, med barnehagen til minsten vet jeg ikke hva de gjør. Men skal de i kirken så er det greit.

Gammel 13-12-08, 15:49   #83
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Ja, jeg gjør det. Jeg ringte først menighetspedagogen, fordi den av prestene i kirka i en barnedåp snakket om barna som fødes syndige og dåpens betydning i så måte.

Reagerte du på at presten sa dette i forbindelse med dåp?
Hvorfor skal barn i såfall døpes i kirka, hvis presten ikke tror det er for å frelse dem fra synd?

Gammel 13-12-08, 16:23   #84
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Begge guttene skal i kirken til uken ja. Jeg syns det er veldig koselig og ser overhode ingen grunn til at de ikke skal få gå.

Og jeg hadde gladelig sendt de avgårde til en moske eller et tempel for den saks skyld, barna mine har ikke vondt av å oppleve hvordan de forskjellige trosretningene fungerer i praksis.

Minstemann er også titt og ofte på søndagsskole på OKS selv om vi ikke er aktive der. Han storkoser seg der og da kunne det ikke falt meg inn å nekte han det.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:38   #85
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Har ikke sånt her å hadde det hatt det hadde han fått dra. Vi hadde det i barnehagen jeg jobbet i Oslo, det fikk barna pakke opp figurene til krybba å sette de der og så kikket de litt rundt i kirka og det var det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:41   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan denne var ment. :domm:

Den var ikke ment til deg, sorry.
Poenget var bare at det som regel ikke er barna som har problemer med dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 19:59   #87
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

De store velger selv. De tror ikke, så de synes det er bedre å sitte på skolen å gjøre andre ting.
Minstemann ble med barnehagen i år.
Jeg synes ikke noe særlig om det, men det er greit, han er så liten at han ikke skjønner.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:15   #88
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen skal i kirken, og S skal være med.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:24   #89
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir ikke arrangert kirkebesøk i regi av vår barnehage, heldigvis.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:28   #90
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:40   #91
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Lillemor på 5 var i kirken med barnehagen på torsdag. Var veldig lei seg seg og redd på kvelden fordi "siden du ikke tror på Jesus mamma kommer vi ikke til himmelen sammen" Uten tvil siste året hun var i kirken ja.

Det er et par ting å tenke over før jeg sender gutten i kirken ja. Vi kan nok ikke bare stole på at presten velger en rolig linje i sin preken, og holder seg utelukkende til synging og lystenning.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:44   #92
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Da hadde jeg blitt rimelig irritert vet jeg.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 20:47   #93
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Barna under to år er ikke med på gudstjeneste i barnehagen til min lille, så vi har ikke den problemstillingen i år. Svarte likevel vet ikke, fordi jeg er usikker på om han skal få henge med neste år. På en måte ser jeg på det som en spennende ekskursjon for ham, på den andre siden er vi jo ikke kristne. På en måte tenker jeg at det kan ses på som ren feltstudie, samtidig er det jo snakk om å ta et standpunkt for eller mot religionsopplæring.

Egentlig er det vel opp og avgjort. Tror mannen vil ønske at vår sønn ikke er med, og det er helt greit for meg - jeg har like mange argumenter i mot som jeg har for.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 21:12   #94
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sånn er ikke barnegudstjenestene her i byen. Jeg har vært med barnehagen til ungene flere ganger. Det er mye sang, juleevangeliet blir dramatisert av prestene (ganske morsomt med den mannlige presten utkledd som engel ) Det er lagt opp til mye humor og det er ikke noe snakk om dem som ikke tror og hva som evt. skjer med dem. Det er bare en forklaring på hvordan juleevangeliet er. Veldig koselig.

Vi er ikke spesielt religiøse, men ungene er med i kirka ja! Det hadde de vært om de hadde dratt til ett annet trossamfunn også. Tror minsten har godt av å høre litt om juleevangeliet, som han forøvrig kaller eventyret om Jesus Han lurer litt på hvem Gud er og hvilken rolle han spiller inn i dette eventyret

Gammel 13-12-08, 21:26   #95
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det der ville jeg tatt opp med barnehagen altså.

I vår barnehage er det heldigvis ingenting slikt, barna får være med på en dramatisering av juleevangeliet, synger noen julesanger og det er det.

Gammel 13-12-08, 22:31   #96
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det der ville jeg tatt opp med barnehagen altså.

I vår barnehage er det heldigvis ingenting slikt, barna får være med på en dramatisering av juleevangeliet, synger noen julesanger og det er det.

Det ble slutt på juleevangeliet med den nye presten som kom for et par år siden. Ped leder var åpen på at det var ganske så "forkynnende" og svært lite tilrettelagt for små barn. Ble forventet at de satt stille hele tiden osv. Mye preik og lite sang. Det var annerledes de to første årene hun gikk i barnehagen.

Det er uansett en lærepenge for meg. Jeg har ingen tro men ønsker å være fleksibel på at ungen min får bli med i kirken hvis hun ønsker det men det blir ikke lett neste gang det blir aktuelt ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 22:33   #97
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det ble slutt på juleevangeliet med den nye presten som kom for et par år siden. Ped leder var åpen på at det var ganske så "forkynnende" og svært lite tilrettelagt for små barn. Ble forventet at de satt stille hele tiden osv. Mye preik og lite sang. Det var annerledes de to første årene hun gikk i barnehagen.

Det er uansett en lærepenge for meg. Jeg har ingen tro men ønsker å være fleksibel på at ungen min får bli med i kirken hvis hun ønsker det men det blir ikke lett neste gang det blir aktuelt ...

Men hvorfor i alle dager deltar barnehagen på noe sånt? Hadde det vært sånn i vår barnehage hadde jeg forlangt at vi slutta med det. Den avdelinga jeg jobber i hadde iallefall ikke gått.

Gammel 13-12-08, 22:48   #98
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det skal de få bestemme selv. Barna mine er ikke døpt (siden verken jeg eller mannen er religiøse), men om barna mine vil gå i kirken så er det helt greit for meg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 00:36   #99
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, det skal de.
De får velge selv og begge vil.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 00:46   #100
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

[quote=Karina;1357423]Sånn er ikke barnegudstjenestene her i byen. Jeg har vært med barnehagen til ungene flere ganger. Det er mye sang, juleevangeliet blir dramatisert av prestene (ganske morsomt med den mannlige presten utkledd som engel ) Det er lagt opp til mye humor og det er ikke noe snakk om dem som ikke tror og hva som evt. skjer med dem. Det er bare en forklaring på hvordan juleevangeliet er. Veldig koselig.

Kan bare signere.
Da vi var med barnehagen var det lagt opp til masse humor og julesanger.
Ungene selv fremførte sanger de hadde øvd på, det var lucia sangen og bl.a jeg gikk meg over sjø og land.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.