Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mongo - mongostemme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-08, 09:14   #81
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mongo - mongostemme

Nå tror jeg at de færreste som bruker ordet "mongostemme" tenker på folk med downs når de skriver dette. Det samme gjelder uttrykket "sinnsykt".

Jeg har ved noen anledninger skrevet *mongostemme* bak ting jeg skriver, for å liksom få frem at det er med tilgjort stemme jeg sier det jeg skriver. Ubetenksomt ja, men dog ikke vondt ment. Det kunne ikke falt meg inn å bruke det i sammenhenger opp mot en situasjon hvor downs var innblandet.

Og for meg så er ikke bruken av ordet "sinnsykt" knyttet opp mot sykdom heller. Om jeg sier, eller skriver "det var sinnsykt mye", så betyr det ikke annet enn at det var veldig mye. Dette er også et ord jeg aldri bruker som noe nedlatende. Sier feks ikke til noen at de er sinnsyke...

Det er vel i det hele tatt mange ord som er i daglig bruk som kan knyttes opp mot andre ting, om man vil. Men jeg håper folk flest kan se litt på situasjonen ord blir brukt i, før de kapper hodet av den som bruker ordet, og dømmer vedkommende som et dårlig menneske. Det er ikke alltid at ting er vondt ment, liksom.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 09:18   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som har dømt noen for å være dårlige mennesker her, Carrera? For fikk du det fra?

Men det er et dumt uttrykk å bruke, fordi det er støtende. Og nå vet alle som har lest denne tråden det.

Gammel 15-12-08, 09:24   #83
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel ingen som har dømt noen for å være dårlige mennesker her, Carrera? For fikk du det fra?

Men det er et dumt uttrykk å bruke, fordi det er støtende. Og nå vet alle som har lest denne tråden det.

Nei, jeg mente ikke at noen her sa det, eller ga uttrykk for det, men det er et inntrykk jeg sitter med fra lignende diskusjoner, rundt om, at OM man er så uheldig å bruke ord som andre finner støtende, så er man jevnt over et dårlig menneske. Enkelte evner ikke å se at ting ikke alltid er vondt ment liksom.

Men jeg er helt enig i at det er et dumt uttrykk å bruke, siden det faktisk lett knyttes opp mot downs. Vi har jo heldigvis etterhvert fått bort ordet mongloid, og det burde man kanskje med andre vrier på ordet mongo også.

Jeg er oppvokst med at de med downs var mongloide. Ordet downs var jo et rart fremmedord, liksom. Nå i dag så bruker jeg aldri ordet mongloid, og jeg finner det nesten utrolig å tenke på at vi faktisk da det før. Dog ikke negativt, men alikevel.

Gammel 15-12-08, 09:55   #84
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan/kunne godt finne på å bruke uttrykket (er fra Stavanger om det har noe med saken å gjøre), men kutter det ut nå som jeg skjønner at det ikke er pent.

Jeg gjør og sier ting jeg ikke kommer på at kan være støtende, og det er ikke alltid jeg tenker meg om før jeg plumper ut med noe.

Gammel 15-12-08, 09:55   #85
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jajaja. *scoobydoo-stemme*

Gammel 15-12-08, 10:03   #86
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nei, jeg mente ikke at noen her sa det, eller ga uttrykk for det, men det er et inntrykk jeg sitter med fra lignende diskusjoner, rundt om, at OM man er så uheldig å bruke ord som andre finner støtende, så er man jevnt over et dårlig menneske. Enkelte evner ikke å se at ting ikke alltid er vondt ment liksom.

Det er ikke mitt inntrykk. Jeg føler at det er helt akseptabelt å være uvitende om et ords lite akseptable røtter eller om de negative assosiasjonene enkelte kan ha om ordet.

Det er når man insisterer på forsvare videre bruk av ordet, også etter at man har blitt gjort oppmerksom på at ordet er problematisk, at jeg for min del begynner å "tenke mitt".

"Jeg har alltid sagt 'neger', og det har alltid gått bra med meg." "Hvorfor skal jeg slutte å si 'barnehagetante' bare fordi barnehagetantene misliker å bli omtalt som det? Kan de ikke bare finne seg i at det ikke er vondt ment?"

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:35   #87
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Jeg har alltid sagt 'neger', og det har alltid gått bra med meg." "Hvorfor skal jeg slutte å si 'barnehagetante' bare fordi barnehagetantene misliker å bli omtalt som det? Kan de ikke bare finne seg i at det ikke er vondt ment?"

Akkurat. I hvert fall når det gjelder visse ord...

Jeg er også vokst opp med ordet "neger". Ikke som et vondt ord, men som en betegnelse på mørkhudete som er helt mørke, da stort sett av afrikansk opprinnelse.

Og jeg skal ærlig innrømme at jeg i starten ikke forsto problemet, da det begynte å bli snakk om at dette var et ufint ord. Herregud jeg mener det da ikke slik liksom...

Men etter hvert så forsto jeg jo, og nå er det mange år siden jeg brukte det ordet som en del av dagligtalen.

Og jeg tror nok, at etter denne tråden, så kommer jeg til å tenke meg om både en og to ganger før jeg understreker noe med *mongostemme*. Jeg mener fortsatt at den normale bruken av det ikke er ondsinnet, men jeg ser jo også at det kan misoppfattes. Derfor er det kanskje på sin plass å ikke bruke det.

Gammel 15-12-08, 10:36   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

Teofelia - vi har ikke hatt samme barnehage ihvertfall. Å si barnehagetante i vår gamle bhg er risikosport verre enn tillitsverv i Hizbollah. Der var de virkelig ikke tanter nei. (De var forøvrig ikke pedagoger heller de fleste av dem, og det hendte jeg vurderte at jeg ikke engang ønsket å omtale dem som "de voksne", så det er et av de få stedene jeg har klart å være rask med å lære meg hva folk heter)

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:41   #89
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Smilefjes, jeg tror ikke Teofelia argumenterer for å bruke ordet barnehagetante, men viser hvor teit argumentet er.

Gammel 15-12-08, 10:42   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Smilefjes, jeg tror ikke Teofelia argumenterer for å bruke ordet barnehagetante, men viser hvor teit argumentet er.

Jeg skulle akkurat til å skrive det.

Gammel 15-12-08, 10:42   #91
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg skal ærlig innrømme at jeg i starten ikke forsto problemet, da det begynte å bli snakk om at dette var et ufint ord. Herregud jeg mener det da ikke slik liksom...

Du kan da ikke bruke slike ord, for da spotter du guden til alle de som er troende. Fy og skam!

Gammel 15-12-08, 10:43   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:43   #93
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du kan da ikke bruke slike ord, for da spotter du guden til alle de som er troende. Fy og skam!

Auda...det tenkte jeg ikke på. Ubetenksom igjen...

Gammel 15-12-08, 10:43   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bare de som tror på en mannlig gud vel? :rødstrømpe:

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:45   #95
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt poeng er iallfall at om man skal la vær å bruke alle ord som kan virke støtende for noen, så er det ganske så mange ord som må plukkes ut av vokabularet.

Selv syns jeg ikke ordet mongostemme refererer negativt til noe som helst og jeg har en veldig Lille Lørdag feel over det, der Tufte driver på å "mongoer" seg.

Gammel 15-12-08, 10:47   #96
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg tror nok, at etter denne tråden, så kommer jeg til å tenke meg om både en og to ganger før jeg understreker noe med *mongostemme*. Jeg mener fortsatt at den normale bruken av det ikke er ondsinnet, men jeg ser jo også at det kan misoppfattes. Derfor er det kanskje på sin plass å ikke bruke det.

Og det er jo nettopp en slik holdning jeg synes hører hjemme blant intelligente mennesker. "Å, oppfatter du det slik? Det hadde aldri falt meg inn, og jeg mente det overhode ikke på den måten, men det er nok av andre ord å ta av, så da dropper jeg det like godt."

Det er når folk ikke klarer å se at bruken av et ord kan være gal selv om det ikke er vondt ment, at jeg reagerer. "Jeg mener ikke noe galt når jeg sier 'neger', og derfor har ikke du noen grunn til å klage."

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Teofelia - vi har ikke hatt samme barnehage ihvertfall. Å si barnehagetante i vår gamle bhg er risikosport verre enn tillitsverv i Hizbollah. Der var de virkelig ikke tanter nei. (De var forøvrig ikke pedagoger heller de fleste av dem, og det hendte jeg vurderte at jeg ikke engang ønsket å omtale dem som "de voksne", så det er et av de få stedene jeg har klart å være rask med å lære meg hva folk heter)

Jeg har til dags dato aldri hørt ordet "tante" eller "onkel" brukt i vår barnehage, verken av foreldre, ansatte eller unger, annet enn i tilfeller der man omtaler en slektning. Jeg ser for meg at bruken av "barnehagetante" ville fått himmelen til å ramle ned på en temmelig drastisk måte i vår barnehage også, men der er de i høyeste grad både voksne og pedagoger, så det har aldri vært noe problem å sette betegnelser på dem, skulle det ikke være tilstrekkelig med bruk av fornavn.

Gammel 15-12-08, 10:48   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er forskjell på å bruke støtende betegnelser ("herregud", tegne muhammed med bomber i turbanen, etc.) og på å bruke begreper som assosieres med undertrykkelse og skrekkelig, skrekkelig behandling. Dette gjelder både "neger" og "mongo".

Gammel 15-12-08, 10:49   #98
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det er et begrep så fjernt fra meg å bruke, at det falt meg ikke inn en gang at du trodde det var det jeg mente!

Gammel 15-12-08, 10:49   #99
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg er for likestilling.

Gammel 15-12-08, 11:07   #100
TBM
Passiv

Standard

Denne tråden viser at det beste er å holde seg til ren hardcore banningsord. Faen, jævlig, jøss, herregud fungerer veldig godt i de aller fleste sammenhenger, i det minste fornærmer jeg ingen. (Ja, jeg vet at de henspiller på "fanden" og på "gud" - men siden jeg ikke tror på noen av de så burde det være greit.)

Tror forøvrig at Irma har mye rett i at dagens unge nok ikke har de samme assosiasjoner til ordet "mongo" som vi har - men det er i såfall foreldrene deres som ikke har gjort jobben sin. Mine unger får ikke lov til å bruke ord som betegner andre grupper, noe som både nazi, mongo, ånnds, sinnsyk osv gjør. (De får ikke lov til å bruke"mine" bannesord heller, så der er jeg en dårlig rollemodell, men man kan jo ikke være helt perfekt heller.)

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.