Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 14:49   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1) Charlotte Isabel Hansen, Tore Renberg. Jeg ble litt skuffet, store logiske brister, men allikevel underholdene. Høy gjenkjennelsesfaktor for 90-tallsstudenter.
2) Tyvene, Knut Falbakken (krim). Ingen høydare, grei tidtrøyte.
3) On beauty, Zadie Smith. Ikke ferdig enda.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 21:58   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

1) Charlotte Isabel Hansen, Tore Renberg. Jeg ble litt skuffet, store logiske brister, men allikevel underholdene. Høy gjenkjennelsesfaktor for 90-tallsstudenter.

Jeg leser den nå, snart ferdig, og leter etter de store logiske bristene. Hvor er de? FORTELL!

Gammel 14-01-09, 14:02   #3
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Menn som hater kvinner - Stieg Larson

Gammel 14-01-09, 14:24   #4
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

1. Bok nr 18 i Rosehagen
2. Min kompetente familie - Jesper Juul.
3. Bok nr 19 i Rosehagen

Sist redigert av Avelonia : 31-01-09 kl 14:13.
Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 10:48   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Markus Zusak: The Book Thief. Jeg er enig med det Skilpadda sier i sin spoilertag.
2. Is-nostalgi. Morsom-nostalgisk, men dårlig språkvasket.
3. Pondus 8. divisjon. Ja, tegneserier i bokform teller vel, det også?
4. Jean-Dominique Bauby: The Diving-Bell and the Butterfly. Rørende, og fantastisk beskrevet med tanke på at forfatteren måtte memorisere alt i hodet før han fikk kommunisert innholdet videre.
5. Nini Roll Anker: Den som henger i en tråd. Nyttig lesing om hvordan livet var for "vanlige" folk for bare 70 år siden. Gripende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 11:19   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

5. Nini Roll Anker: Den som henger i en tråd. Nyttig lesing om hvordan livet var for "vanlige" folk for bare 70 år siden. Gripende.

Åh, den skrev jeg særoppgave om på videregående! Den, og to andre Nini Roll Anker-bøker: "Det svake kjønn" og "Kvinnen og den svarte fuglen" (som er den klare favoritten min).

Gammel 16-02-09, 10:38   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Markus Zusak: The Book Thief. Jeg er enig med det Skilpadda sier i sin spoilertag.
2. Is-nostalgi. Morsom-nostalgisk, men dårlig språkvasket.
3. Pondus 8. divisjon. Ja, tegneserier i bokform teller vel, det også?
4. Jean-Dominique Bauby: The Diving-Bell and the Butterfly. Rørende, og fantastisk beskrevet med tanke på at forfatteren måtte memorisere alt i hodet før han fikk kommunisert innholdet videre.
6. Dawn French: Dear Fatty Dawn French' memoirer. Jeg liker dama, så det var morsom lesing. Ikke høyverdig litteratur, men underholdende og interessant.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-09, 22:52   #8
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Klaus Joakim Sonstad - Far på ferde
Bok med noen av artiklene fra avisspalten med samme navn i Adresseavisen. Morsomme historier om det å være far. Koselig og lett lesing.

2. Naja Marie Aidt - Bavian
Novellesamling. Til tider temmelig absurd, men hun skriver utrolig goft. Anbefales.

3. Ellen og Heidi Linde - Resten av livet (Litterære drops-serien)
Om livet til ei dame i permisjonstiden. Platt og meningsløs historie. Jeg burde vite at det er mye dårlig i den serien der nå...

4. Gunnhild Øyehaug - Vente, blinke
Er halvveis...

Gammel 29-03-09, 01:22   #9
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

3. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

4. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom!

5. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Veldig morsom og samtidig varm og innsiktsfull. Språket er hysterisk festlig (eter min mening da).

Jeg er visst litt på morsomme bøker for tiden ser det ut til.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 23:51   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

3. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

4. Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk. Morsom!

5. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Veldig morsom og samtidig varm og innsiktsfull. Språket er hysterisk festlig (etter min mening da).

6. Knut Nærum: De dødes båt. Lettlest og grei underholdning, faktisk ganske spennende mot slutten. Selv om jeg lo høyt noen ganger var den ikke hysterisk morsom, men parodien på eldre norsk krim er uansett ganske vittig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 19:40   #11
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg leser mindre enn jeg i utgangspunktet hadde planer om ved årets begynnelse. Savner motivasjon, og det er kun krim som klarer å engasjere meg.

1. Jeffrey Deaver: Den forsvunne mann. En ganske grei roman i føljetongen om kriminalisten Lincoln Rhyme. Fin for oss som liker å lese om kriminalteknikk, men etter å ha lest alle bøkene i serien begynner jeg å bli litt lei av enkelte typiske trekk ved hans måte å skrive på.
2. Knut Nærum: De dødes båt. Veldig "nærumsk"
3. Simon Beckett: Skrevet i bein. For de som liker krim, men enda ikke har oppdaget Simon Beckett anbefales han på det sterkeste. Han har skrevet to bøker som er kommet på norsk. Litt kriminalteknisk krim.
4. Paulo Coelho: Ellve minutter. Anbefalt av en venninne, men Coelho er en elendig forfatter i mine øyne.
5. Karin Alvteigen: Svik. Spennende og litt annerledes krim.
6. Karin Alvteigen: Savn.

Sist redigert av Pasta : 03-05-09 kl 19:46.
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 09:38   #12
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

1. Bok nr 18 i Rosehagen
2. Min kompetente familie - Jesper Juul.
3. Bok nr 19 i Rosehagen
4. Jordmoren 1-5
5. Tokyo av Mo Hayden- Spennende bok, anbefales.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 14:29   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er morsomst om folk lager nytt innlegg, da blir det så mye lettere å følge med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 19:56   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes det er morsomst om folk lager nytt innlegg, da blir det så mye lettere å følge med.

OK, da skal du få litt å le av her.

1. Gunnar Staalesen: Kalde hjerter (krim)(veldig klassisk Varg Veum-bok - fin for å få opp leselysten, men lite nytt under solen. Terningkast 4.)
2. Tove Nilsen: Vingetyven (roman) (velskrevet, spennende og med fine tilbakeblikk på familie og oppvekst. Jeg liker dog ikke åpne slutter. 4.)
3. Levi Henriksen: Like østenfor regnet (roman) (tonen i boka er fin, men dessverre taper historien seg litt mot slutten, som så ofte hos Henriksen. 4.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 20:05   #15
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

1. Gunnar Staalesen: "Mannen som hatet julenisser" (absolutt julelitteratur!)
2. Kjetil Try: "Stø kurs" (øvelsesroman, ikke helt stø)
3. Markus Zusak: "Boktyven" (skrevet på en irriterende måte, men slutten lokket fram en tåre)
4. P.D. James: "Menneskenes barn" (denne er nylig påbegynt)

Gammel 21-01-09, 12:28   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Gunnar Staalesen: Kalde hjerter (krim)(veldig klassisk Varg Veum-bok - fin for å få opp leselysten, men lite nytt under solen. Terningkast 4.)
2. Tove Nilsen: Vingetyven (roman) (velskrevet, spennende og med fine tilbakeblikk på familie og oppvekst. Jeg liker dog ikke åpne slutter. 4.)
3. Levi Henriksen: Like østenfor regnet (roman) (tonen i boka er fin, men dessverre taper historien seg litt mot slutten, som så ofte hos Henriksen. 4.)
4. Simen Sætre: Hugo (dokumentarroman) (velskrevet og dessverre meget gjenkjennelig portrett av en heroinmisbruker. 4.)

Gammel 03-02-09, 13:52   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

4. Simen Sætre: Hugo (dokumentarroman) (velskrevet og dessverre meget gjenkjennelig portrett av en heroinmisbruker. 4.)

Å, denne boka elsket jeg. Leste den i fjor, og den sitter fortsatt i.
(Kanskje jeg leser for få dokumentarbøker?)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 11:51   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Etter nesten to måneders tørke har jeg endelig ei ny bok på lista:

5. Torkil Damhaug: Døden ved vann (krim) (god driv og aldri kjedelig, men et litt tynt plott. 4.)

Gammel 18-03-09, 11:40   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

5. Torkil Damhaug: Døden ved vann (krim) (god driv og aldri kjedelig, men et litt tynt plott. 4.)
6. Erlend Loe: Muleum (roman) (tidvis småmorsomt i kjent stil, men bikker over i kjedelig vas. 3.)

Gammel 14-01-09, 20:04   #20
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lest:
1. Ute og stjæle hester-
2. Snømannen- Jo Nesbø

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.