Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2009

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 21:10   #81
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2009

1. Abid Raja: Talsmann
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk (ungdomsbok)
3. Klaus Sonstad: Far på ferde
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV
10. Tore Renberg: Videogutten

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 21:48   #82
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

1. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Likte den veldig godt. God skildring av en kvinne som skjærer helt ut i livet (Hjorth skriver vel ofte om det men). Selv om ikke alt er like gjenkjennelig (heldigvis), så sier hun også mye klokt som setter ord på tanker jeg har tenkt selv.
2. Nikolaj Frobenius: Teori og praksis. Veldig god barndomsskildring. Jeg slukte boka.

Litt treg, men god start på 2009!

Gammel 27-01-09, 01:00   #83
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så gøy å ha en liten oversikt. Så langt i år kan jeg oppsummere at jeg har lest ganske nøyaktig 0 bøker. Lest litt faglitteratur, men det teller ikke i mitt hode. Har akkurat begynt på denne:

Petter Mejlænder: Wenche Foss og Arne Næss Nærkontakt

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 01:28   #84
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Sorrows of an American. Påbegynt i fjor, men det gjensto 30 sider som jeg leste nå, derfor er den med. Jeg likte den veldig, veldig godt, hun troner høyt på listen over mine favoritter.

2. Andreas Viestad: Hvordan koke vann. Egentlig en kokebok, men jeg leste den fra begynnelse til slutt, så den må med. Anbefales hvis man er usikker på hvordan flå en akkar, hvordan trekke fisk riktig, hvordan steke en perfekt biff osv, basert på molekylærgastronomiske matprinsipper. En vitenskapelig tilnærming til matlaging, inkludert det å koke vann.

2. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Fortsatt bare halvveis. Kjent Hjortstil, og det er greit for meg, jeg synes hennes senere forfatterskap er undervurdert, og jeg liker at hun beskriver selvdestruktive personer som ikke nødvendigvis bare er sympatiske. Man kan kjenne seg igjen. Dessuten synes jeg hun skriver morsomt. Man ler alltid av hovedpersonene hennes, samtidig som de er såre og gjør de rareste og verste ting mot seg selv og andre.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 09:54   #85
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Håkan Nesser: En helt annen historie - Liker veldig godt Håkan Nesser sine bøker, og anbefaler bøkene sterkt!

2. Liza Marklund - En plass i solen - Jeg liker disse bøkene også, selv om jeg blir en smule forvirret på slutten..

3. Arnaldur Indridason - Røsten - Islandsk krim.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 10:23   #86
Skvetten
Passiv

Standard

1. Steinkisten, Kjell Eriksson. Krimbok som er meget velskrevet. Anbefales.
2. Nettenes onde stjerner, Kjell Eiksson. Krim og nok en bok for krimelskere.

Begge bøkene (papeback) kan sendes dersom det er noen som vil overta dem. Sendes gratis selvsagt.

Sist redigert av Skvetten : 28-01-09 kl 08:52.
  Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 08:50   #87
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. J.K. Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows (jeg leste nemlig Tales of Beedle the Bard i jula, og fant ut at jeg ikke husket mer enn ca. halvparten av plottet i HP7, og sånn kan vi ikke ha det når jeg har etablert meg som HP-guru for storesøster).

2. Per Petterson: Ut og stjæle hester.
Dette var typisk en sånn bok jeg hadde utsatt å lese fordi alle skrøt sånn av den, men denne gangen hadde de så rett, så rett. En genistrek av en bok om sterke følelser som ingen, absolutt ingen av hovedpersonene hadde ord for eller i det hele tatt prøvde å sette ord på. Sånn sett minte den meg mye om Brokeback Mountain i stemning. Og om hvordan én sommer da hovedpersonen var 15 klarte å overskygge de over 50 årene som kom etter.

3. Sadie Jones: The Outcast.
Medrasket fra bokhandel fordi jeg vagt kunne huske å ha lest noe om den, men ingen fulltreffer. Det beste man kan si, er vel at den hadde masse driv – jeg flådde igjennom og måtte lese ferdig til langt på natt. I likhet med Ut og stjæle hester er dette en historie om ordløse, undertrykte følelser, men veldig mye svakere gjennomført. Endimensjonale og ikke altfor overbevisende personer, dessuten en temmelig teit happy ending. Men godt skrudd sammen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 10:28   #88
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Begge bøkene (papeback) kan sendes dersom det er noen som vil overta dem. Sendes gratis selvsagt.

Veldig gjerne - hvis det ikke allerede er for seint!

Gammel 28-01-09, 10:30   #89
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Og jeg som nettopp har bestilt de, hvorfor så jeg ikke dette med en gang!
Men men, Elinblu: enjoy!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:31   #90
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Abid Raja: Talsmann
2. Helene Uri: Den store faktaboka om språk (ungdomsbok)
3. Klaus Sonstad: Far på ferde
4. Hallgeir Opedal: Alltid på ein søndag : Opedal i utval
5. Astrid Lindgren: Pippi Langstrømpe (alle 3 bøker i en. Stor stas for mor og barna)
6. Eoin Colfer: Kaptein Kråkes hevn (barnebok)
7. Karin Alvtegen: Skyld
8. Anne B. Ragde: Ikke gi meg mat (barnebok)
9. Tore Renberg: Farmor har kabel-TV
10. Tore Renberg: Videogutten
11. Heidi Linde: Juggel

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 10:34   #91
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Mørkemannen av Unni Lindell. Veldig spennende, litt teit slutt, men et godt plott.

Gammel 31-01-09, 00:59   #92
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

1. Åsa Linderborg - Meg eier ingen Denne likte jeg veldig godt!
2. Gunhild Øyehaug - Vente, blinke Denne likte jeg sånn passelig godt.

Sist redigert av Bærekraftig : 03-02-09 kl 18:05.
Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:08   #93
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

1. Åsa Linderborg - Meg eier ingen
2. Gunhild Øyehaug - Vente, blinke

Denne boken har jeg store forventninger til, gleder meg til å få lest den. Synes du den var bra?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:31   #94
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Denne boken har jeg store forventninger til, gleder meg til å få lest den. Synes du den var bra?

Nja. Den kommer ikke på topplisten min. Jeg hadde nok kanskje for store forventninger til den.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 01:39   #95
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Nja. Den kommer ikke på topplisten min. Jeg hadde nok kanskje for store forventninger til den.

Hmm, kanskje best jeg justerer ned forventningene litt da.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 07:31   #96
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har også store forventninger til den, hm. Venter på at den kommer i pocket jeg da.

Gammel 31-01-09, 07:33   #97
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

1. Vigdis Hjort: Tredje person entall. Likte den veldig godt. God skildring av en kvinne som skjærer helt ut i livet (Hjorth skriver vel ofte om det men). Selv om ikke alt er like gjenkjennelig (heldigvis), så sier hun også mye klokt som setter ord på tanker jeg har tenkt selv.
2. Nikolaj Frobenius: Teori og praksis. Veldig god barndomsskildring. Jeg slukte boka.
3. Stanley Siegel: Pasienten som kurerte terapeuten sin. Helt greie terapibeskrivelser. Litt forenklet og litt for perfekt til at jeg heelt tror på alt men.

Gammel 31-01-09, 10:54   #98
Skvetten
Passiv

Standard

3. Svart som ravnen, Ann Cleves. Spennende krim som er vanskelig å legge fra seg. Kan mottaes mot porto. Er en innbundet bok. Send pm dersom du ønsker den.

Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:07   #99
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Morten Hesseldahl: Drager over Kabul
2) Åsa Linderborg: Meg eier ingen
3) Sophie Kinsella: En shopoholiker med baby

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 19:11   #100
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

1) Åsa Linderborg - Meg eier ingen
2) Cecilia Samartin - Drømmehjerte

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.