|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det skjønner jeg, Bokormen, og det er ganske komplisert, dette. Det finnes ingen fasit her heller, men for meg er sånne ting (følge usikker 1.klassing helt inn i garderoben eller la være da 1.klassingen bør klare det selv) viktig i barneoppdragelsen, og jeg tror det er med på å forme barnet til den personen den kommer til å bli. Jeg har aldri vært av den oppfatningen at å pushe barnet hjelper barnet på noen måte. Det får kanskje utviklingen til å skyte fart, og barnet har nok ingen problemer med å omstille seg og følge den voksnes tempo når det gjelder tilvenning, men det at barnet gjør det betyr ikke at det er verken mer selvstendig eller trygg på situasjonen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Om barnet er utrygt ville jeg ikke ha tvunget det til å gå alene. Absolutt ikke. Jeg tror trivsel på skolen påvirker hele skoledagen, både faglig og mht til vennskap. Og det er en stor prosess det der. Jeg ser absolutt faren med å ha selvstendige barn (vi har ett selv), i tvilssituasjoner er det lett å velge å si ja til en utfordring. Om man har et engstelig barn vil jeg tro det på samme måte er lett å automatisk si nei. Det kan være lurt (barnet vokser på en ny utfordring, eller man unngår å øke engstelsen), men av og til vil man vel sikkert gjøre feil. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror utrygge barn presses av foreldrene i et forsøk på å gjøre de trygge og selvstendige. Jeg tror ikke man skaper selvstendige barn ved å tvinge de eller utsette de for ting de ikke vil enda. Ved å la de gjøre det i sitt eget tempo og hvis foreldrene godtar at ting av og til tar tid, får man frem det trygge i barnet, tror jeg, noe man etterhvert vil se resultat av ved å barnet gir mer og mer slipp på foreldrene. Man kan ikke finne svar på når det skjer i en bok, det er så individuelt at må nesten bare se det an. Sist redigert av Skremmern : 13-01-09 kl 22:39. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Jeg tror foreldrene gjør dette i beste mening, men det slår jo ikke bra ut for barnet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror barna plukker opp utrolig mye fra oss, og speiler veldig mye av vår usikkerhet på deres vegne. Jeg har sittet og sett en del på ungene når de er på svømmekurs, og det er helt utrolig hvor mye de strekker seg og utfordrer seg selv i en slik setting, borte fra den mer forstående mamma. Og for en fantastisk mestringsfølelse det gir dem når de har strukket seg og fått til mye mer enn de trodde!
|
|
|
#6 |
|
saftig
|
Den skjønte jeg ikke.
Jeg fulgte ikke fordi hun ikke klarte å henge opp selv, bare så det er sagt. Garderoben er trang og liten, og det var KAOS. Min var en av de få som klarte å henge opp selv, og holde styr på tingene sine. Jeg fulgte fordi jeg syns det er viktig også å være tilsted på barnas arena. Nå går hun stort sett fra sfo selv, men de gangene jeg henter henne går jeg gjerne helt inn og blir sittende litt.
Enig.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Ikke mer press eller "oppmuntring" hvert fall. Jeg ville da konkludert med at det er bare slik barnet er og lagt til rette for at barnet skal føle seg så trygg som mulig. Som ved å fortsette å følge det helt inn i klasserommet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg kan aldri tenke meg at det finnes en fasit på det der.
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Ja, men jeg vet for meg selv at jeg stadig undervurderer dem i fht hva som er "behov".
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp.
|
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå må du værsåsnill å si du tuller! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
På FP, muligens, men vi er vel alle enige i at FP-ere ikke er representative for foreldre flest. Jeg ser og opplever at barn presses mye IRL. Sist redigert av Skremmern : 14-01-09 kl 09:52. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Min bestevenninne husker jeg ble fulgt inn av moren sin de gangene vi hadde gym i første klasse. Hun synes tydligvis gym var kjempeskummelt. Hun ble i det hele tatt fulgt mye hele første klasse. Etterhvert ble hun trygg og moren trengte ikke bli med mer. Husker jeg var litt misunnelig der jeg gikk med nøkkel rundt halsen. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Men nå er det vel en trafikkregel som sier noe om dette med barn og sykkel i trafikken? : på tynn is: Sist redigert av emm : 14-01-09 kl 10:00. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, bare anbefalinger. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Kan ikke si jeg ser så mange 2-klassinger alene på sykkel her hos oss hvertfall, enda vi bor veldig landlig. Sammen med voksen ja, men ikke alene. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Polyanna: Det har du helt rett i. Jeg tror også at vi noen ganger må hjelpe barna å sette ting litt i perspektiv, enkelte hendelser er jo faktisk "pytt-pytt", man må lære seg å tåle noe. Det nytter ikke å falle helt sammen fordi noen var borti en i en trang garderobe. |
|
|
|
![]() |
|
|