|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenKommentar fra healer på TV "Folk må bare kalle det placebo, jeg er bare opptatt av at det virker jeg". Åååååå gode gud hvor jeg blir irritert over hvor føkkings arrogant det går an å være.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen
Ja? Selvfølgelig er folk opptatt av å få behandling som virker. Hadde jeg prøvd vanlig medisin først (for det hadde jeg) uten å få virkning, og deretter prøvd alternativ medisin og blitt bedre, ville det brydd meg midt i ryggen om det var Placebo eller noe annet. Poenget er vel at folk gjør det som funker for dem? Noe annet ville jo være helt meningsløst. Det har vel ingenting med arroganse å gjøre? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes ikke det er arrrogant av pasienten, men jeg synes det er fiskedaskfortjenende arrogant av utøveren.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
OK. Men hvordan kan man egentlig teste alternativ medisin? Hvor mange må egentlig bli bedre/friske uten at man kan avfeie det som tilfeldigheter? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenHar fortsatt ikke lest hele tråden, men støtter Bjarne Håkon Hansen fullt ut i sine uttalelser, selv om det ikke kommer som noen bombe for noen av dere.
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er åpen nok til at jeg leser grundig om det aller meste innenfor alternativ medisin og gjør meg opp en mening om det virker logisk, virker sannsynlig, virker lite sannsynlig, eller at det bare er sludder.
|
|
|
#10 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDet HAR medisinsk effekt, altså. Intervjuer med sånne healere som nevnt noen få hakk over har medisinsk effekt. Jeg få nemlig hjerteinfarkt av det. Direkte konsekvens.
|
|
|
|
#11 |
|
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Helse-Hansen og Snåsamannen
|
|
|
#13 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenHan ble jo spurt av VG, så han måtte jo svare (og utbrodere og smile på forsiden).
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenEn venninne av meg var til kiropraktor, homeopat og whatnot med sin kolikkbaby. Ingenting hjalp, før den var 3 mnd og plutselig sov hele natten. Kall det gjerne tilfeldig, det også.
|
|
|
#15 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenSamme som for vanlig medisin selvsagt. Dobbelt blind studie.
|
|
|
|
#16 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Det hadde vært et interessant og trolig greit gjennomførbart forsøk å utført med f.eks Snåsamannen/annen god healer og kolikkbabyer.
|
|
|
|
#17 |
|
|
Ja. Bortsett fra at de ikke vil teste. ...og så vil jeg gjerne legge inn veto mot at forsøket blir gjort når barna er tre måneder gamle. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenDet har da vært gjort mange forsøk! Men ikke som har vist noen effekt ut over placebo eller tilfeldigheter... De studiene som har gått mest i "alternativ" favør har dessverre hatt store mangler ved designet/oppsettet slik at resultatene ikke blir statisisk gyldige.
|
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: Helse-Hansen og SnåsamannenPjokken fant det for godt å skrike konstant hver gang Bjarne Håkon Hansen snakket under NRK-debatten i dag, så jeg fikk ikke med meg halvparten av hva han sa. Men jeg fikk med meg at han til stadig kom med smarte argumenter som "Norge går videre selv om helseministeren har ringt snåsamannen." Hadde han ingen innsikt i den rollen han faktisk har som helseminister?
|
![]() |
|
|