Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 14:51   #81
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnevernet

Barnevernet trenger kanskje litt opprydding?

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6244208

Gammel 28-01-09, 14:52   #82
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Barnevernet kan ikke gå ut og fortelle når de har rett, og de kan ikke gå ut og fortelle når de tar feil. I alle tilfeller vil de bryte taushetsplikten, og utsette barnet for unødvendig eksponering. Det er på grunn av dette barnevernet er satt under så strenge kontrollrutiner. Og som noen påpeker, foreldre må ikke godta avgjørelsene til barnevernet, de kan gå rettens vei og etterprøve dem.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:54   #83
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Det er mange offentlige personer som gjør livet surt for mange med og komme med velmenende råd på bakgrunn av sin stilling, ett godt eksempel er her http://www.nkmr.org/alvheims_tio_bud.htm står i norsk nedover siden.

Jeg tror ofte man gir ris til egen bak og ha sånne holdninger når først saken kommer inn for barnevernet.
Jeg har selv opplevd og ha ett godt sammarbeid med barnevernet når jeg selv ba om dette når jeg fikk mitt elste barn. Dem er villig til og strekke seg veldig langt og er ikke først og fremst for og ta barna fra fungerende foreldre ihvertfall ikke min egen erfaring. Kjenner andre også som for god støtte og hjelp men desverre så går ikke dem så ofte i media, skulle ønske man kansje gjorde det så dem som trengte det ikke kviet seg for det værst tenkelige utfallet.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:55   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Uttalelser som at barna er lojale mot forldrene osv. synes jeg vitner om at deres følelser blir overhørt og at barn ikke vet sitt eget beste. Det er respektløst overfor barna.

Hva med foreldre som forteller barna skrekkhistorier om barnevernet, setter dem i lojalitetskonflikter og forteller dem f. eks. at de kommer til å dø hvis de flytter fra foreldrene? Selvfølgelig vil et barn som er utsatt for noe slikt ikke i utgangspunktet ønske å flytte fra foreldrene sine. Det betyr ikke at det ikke er for barnets beste.

Når det gjaldt denne saken var det ikke snakk om mishandling, men at barna hadde lære og skrivevansker på skolen.

Nå har ikke jeg sett klippet, men hvordan vet du det? Kan du være helt sikker på at det bare er en liten del av sannheten? har du lest hva slags historier som fortelles på mange av disse anti-barnevernsidene? Om at foreldre med rusproblemer kan ta seg av barna like godt som noen andre, eller at barn ikke trenger mer enn mat, klær og bli sendt på skolen i riktig tid?

Samtidig har jeg hørt om barn som mener barnevernet har ødelagt livene deres.

Er de fremdeles barn, eller er de voksne? Jeg har nemlig hørt flest historier hvor de nå voksne barna sier at barnevernet burde hentet dem tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:57   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men kunne det å få hjelp i ditt eget hjem vært aktuelt for deg og dine foreldre?

Min mor lider av paraniod psykose. Jeg kan ikke se for meg hvilke tiltak det skulle vært som hadde gjort det mulig for meg å kunne bo sammen med henne nei.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:59   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Min mor lider av paraniod psykose. Jeg kan ikke se for meg hvilke tiltak det skulle vært som hadde gjort det mulig for meg å kunne bo sammen med henne nei.

Oh, shit. Jeg hadde en sånn i slekta. Det er grusomt stygt å si det, men det er sant: Det var ikke ETT menneske som sørget da hun døde. Det er en forferdelig diagnose!

Gammel 28-01-09, 14:59   #87
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dette brevet de sender ut. Etter hva jeg har forstått er brevet i seg selv ganske anklagende, noe som får foreldrene inn i en defensiv rolle. BV viser seg lite imøtekommende med de det gjelder, og vi vet alle hvor viktig førsteinntrykket er. Hvorfor tar de ikke en hyggelig telefon i stedet og informerer foreldrene om bekymringsmeldingen og at de da er pliktig til å se på saken? De kan si at de gjerne vil komme på besøk en dag det passer bare for å snakke om litt forskjellig. Jeg synes det brevet er en uting.

Hvilket Brev snakker du om? Er det et standardbrev som sendes ut fra alle barnevernskontor? Barnevernet går, såvidt meg bekjent, alltid på hjemmebesøk. Opptil flere ganger. Om de slipper inn. Det er møter på møter på møter med alle involverte. Noe informasjon gis nok også per brev, men her mener jeg at det finnes grenser for hvor mye "rosa border og parfymelukt" vil gjøre et alvorlig budskap mindre opprørende å få.

Det å blande seg inn i en familie er svært sjelden enkelt. Det er få familier som selv oppsøker barnevernet for råd og hjelp. Jeg vil tro det er tilsvarende ekstremt sjelden at både barn, foreldre, barnevern og andre involverte instanser har samme oppfatning av hva som har skjedd og hva saken gjelder.

Gammel 28-01-09, 15:01   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

De går ikke alltid på hjemmebesøk. Da jeg meldte inn bekymring for ungene under samvær ville de ikke komme på besøk til meg i det hele tatt. Også jeg som hadde latt unga bade og gode greier. :bortkastet varmtvann:

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:03   #89
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

De går ikke alltid på hjemmebesøk. Da jeg meldte inn bekymring for ungene under samvær ville de ikke komme på besøk til meg i det hele tatt. Også jeg som hadde latt unga bade og gode greier. :bortkastet varmtvann:

Ville ikke? Du sendte dem vel regning?

Fra spøk til alvor, jeg vet ikke hva saken dreide seg om, om de hadde nok info eller hvorfor de ikke anså det som nødvendig.

Gammel 28-01-09, 15:03   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oh, shit. Jeg hadde en sånn i slekta. Det er grusomt stygt å si det, men det er sant: Det var ikke ETT menneske som sørget da hun døde. Det er en forferdelig diagnose!

Jepp - det er en diagnose som jeg tror kan oversettes enklest til "slem".

Det er jo ikke noe godt inni et menneske med den diagnosen der tror jeg, men det er gudbedre meg ikke bra utenfor heller. Hun ble syk da jeg var rundt syv og etter det var jeg stort sett overlatt til henne alene, for hun jaget alt av slekt og venner.

Men det gikk jo bra med meg til slutt da. Nå er jeg jo tilogmed med i M2.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:10   #91
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi skulle bli godkjent som besøkshjem sjekket de ikke engang om det var hybelkaniner under senga. Skuffende!

Gammel 28-01-09, 15:10   #92
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvilket Brev snakker du om? Er det et standardbrev som sendes ut fra alle barnevernskontor? Barnevernet går, såvidt meg bekjent, alltid på hjemmebesøk. Opptil flere ganger. Om de slipper inn. Det er møter på møter på møter med alle involverte. Noe informasjon gis nok også per brev, men her mener jeg at det finnes grenser for hvor mye "rosa border og parfymelukt" vil gjøre et alvorlig budskap mindre opprørende å få.

Det å blande seg inn i en familie er svært sjelden enkelt. Det er få familier som selv oppsøker barnevernet for råd og hjelp. Jeg vil tro det er tilsvarende ekstremt sjelden at både barn, foreldre, barnevern og andre involverte instanser har samme oppfatning av hva som har skjedd og hva saken gjelder.

Ja, det er standradbrevet om mottatt bekymring jeg snakker om. Jeg synes det er en uting og tror fast på mer samarbeidsvillige foreldre ved å bytte ut brevet i en telefonsamtale.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:12   #93
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Da vi skulle bli godkjent som besøkshjem sjekket de ikke engang om det var hybelkaniner under senga. Skuffende!

Ikke rart det blir mye tull når de er så slepphendte!

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:14   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er standradbrevet om mottatt bekymring jeg snakker om. Jeg synes det er en uting og tror fast på mer samarbeidsvillige foreldre ved å bytte ut brevet i en telefonsamtale.

"Det offentlige" kan generelt bli flinkere til å formulere seg mer forsiktig skriftlig. Jeg tror det er jurister som utformer disse brevene. Det samme gjelder brevet man mottar når man har vært sykemeldt en viss tid - det er helt korrekt og ok, men om man er sårbar og føler seg mistenkeliggjort av andre på forhånd, så gjør det vondt verre.

Gammel 28-01-09, 15:15   #95
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men det gikk jo bra med meg til slutt da. Nå er jeg jo tilogmed med i M2.

Hva?? Hvordan har du klart å komme deg dit allerede smilefjes? Hm... jeg aner smisking med forumledelsen.

:må fjase:

Gammel 28-01-09, 15:16   #96
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

At det går an! Vi er fosterhjem og de sjekket ikke sånt her heller... Skuffende ja.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:16   #97
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er enklere å dokumentere at man har sendt et brev.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:16   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hva?? Hvordan har du klart å komme deg dit allerede smilefjes? Hm... jeg aner smisking med forumledelsen.

:må fjase:

Pøh - jeg har lest alle sextipsene til sitron og brukt dem for det de var verdt såklart. :fjasing er en bra ting:

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:20   #99
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pøh - jeg har lest alle sextipsene til sitron og brukt dem for det de var verdt såklart. :fjasing er en bra ting:

Gammel 28-01-09, 15:43   #100
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Jeg har en oppvekst jeg ikke unner min verste fiende. Jeg hadde hatt det bedre i fosterhjem etter all sannsynlighet. Jeg ville kjempet i mot som et vilt dyr om noen forsøkte å hente meg da jeg var liten. Fordi det du kjenner er det som oppleves som trygt og jeg visste ikke om noen andre måter barn kunne ha det på, så jeg trodde jeg hadde det bra med min mor med sin artige lille diagnose. (Hun har paranoid psykose og burde ikke ha ansvar for å mate en spurv engang).

Uff, nå fikk jeg vondt i hjertet. Det som er så ille er at du nok er langt fra alene.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.