Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 15:53   #1
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnevernet

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(..) Og historier hvor barn som bor i fosterhjem rømmer tilbake til sine biologiske foreldre for så å bli hentet tilbake med makt.

Det betyr ikke at de har det bedre hos de biologiske foreldrene eller bør være der.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:39   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnevernet

Foreldre vil ofte være uenig i barnevernets avgjørelser, eller føle seg overkjørt, rett og slett fordi de ikke evner å se at de ikke gir sine egne barn god nok omsorg. Igjen, dette skjer fordi barnevernet er til for barna. Og sånn skal det være.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:39   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er sikker på at det skjer feil i barnevernet som alle andre steder.

MEN - hvorfor tror du det stemmer at de du har snakket med faktisk har fått livene sine ødelagt av barnevernet? Hva har de satt seg inn i av muligheter de ville fått til utvikling hvis de hadde bodd hos foreldrene sine? Har de virkelig et reelt syn på hvordan de ville fått det uten omsorgsovertagelsen tror du?

Jeg er jo en av dem som ble igjen i hjemmet og som ikke ble hentet noe sted. Jeg har dermed ikke et idealisert syn på hvordan det er å ikke bli hentet av barnevernet når det er behov for det heller.

Det er sjelden barnevernet henter barn hvor alt er i orden vet du. Og det er sjelden de som fratas barna sine sier rett ut at det var en god avgjørelse. For hadde de hatt innsikten til å se og si det så hadde de nok hatt innsikten i å få orden på ting så de ikke kom i en omsorgsovertagelse også.

Og av de som så endte opp i systemet og som det ikke gikk bra med - det er jo klart at de henger ansvaret på barnevernet. Men når valget sto mellom pest og kolera er det kanskje smart å tenke over at det faktisk var det som var de tilgjengelige valgmulighetene?

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:51   #4
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnevernet trenger kanskje litt opprydding?

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6244208

Gammel 28-01-09, 14:57   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Men kunne det å få hjelp i ditt eget hjem vært aktuelt for deg og dine foreldre?

Min mor lider av paraniod psykose. Jeg kan ikke se for meg hvilke tiltak det skulle vært som hadde gjort det mulig for meg å kunne bo sammen med henne nei.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 14:59   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Min mor lider av paraniod psykose. Jeg kan ikke se for meg hvilke tiltak det skulle vært som hadde gjort det mulig for meg å kunne bo sammen med henne nei.

Oh, shit. Jeg hadde en sånn i slekta. Det er grusomt stygt å si det, men det er sant: Det var ikke ETT menneske som sørget da hun døde. Det er en forferdelig diagnose!

Gammel 28-01-09, 15:03   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oh, shit. Jeg hadde en sånn i slekta. Det er grusomt stygt å si det, men det er sant: Det var ikke ETT menneske som sørget da hun døde. Det er en forferdelig diagnose!

Jepp - det er en diagnose som jeg tror kan oversettes enklest til "slem".

Det er jo ikke noe godt inni et menneske med den diagnosen der tror jeg, men det er gudbedre meg ikke bra utenfor heller. Hun ble syk da jeg var rundt syv og etter det var jeg stort sett overlatt til henne alene, for hun jaget alt av slekt og venner.

Men det gikk jo bra med meg til slutt da. Nå er jeg jo tilogmed med i M2.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:15   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men det gikk jo bra med meg til slutt da. Nå er jeg jo tilogmed med i M2.

Hva?? Hvordan har du klart å komme deg dit allerede smilefjes? Hm... jeg aner smisking med forumledelsen.

:må fjase:

Gammel 28-01-09, 14:49   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden.

Jeg er 98 % sikker på at BV gjør en flott jobb. Deretter syns jeg at de burde ha hjemmel for å tidligere fjerne barn og kutte enhver link til foreldrene, slik at barna har en større sjanse til et bedre liv.

Dessverre er det også i BV bare mennesker som jobber og feil forekommer. Det er ekstra tragisk når det skjer feil med livene til barn. Type fremsiden av en avis i dag; døde i mors liv, der en mor ble sendt hjem av sykehuset 11 dager etter termin og babyen døde. En tragedie, rett og slett. MEN; er det riktig å sette fokus på feilpraktisering, selv om det gjelder ytterst få? Ja, det er det. Institusjoner som handler med mennesker bør etterstrebe å ikke gjøre feil. De bør få kritikk, mennesker bør bli hørt.

Ja, BV gjør masse, masse bra. Men av og til skulle jeg ønske at de kunne innrømme om/når de gjør feil. Jeg har vært på disse forumene for foreldre som har fått fratatt barna sine og det er jo fader med en gjeng med psyko folk der. Men om en av disse har rett i sine anklagelser, så er det en for mye.

Så derfor er nå min mening ja takk og hurra for at vi har et BV og ja takk til at man ikke tar alt de gjør for god fisk og er kritisk til dem slik at de etterstreber å bli bedre.

Gammel 28-01-09, 14:52   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Barnevernet kan ikke gå ut og fortelle når de har rett, og de kan ikke gå ut og fortelle når de tar feil. I alle tilfeller vil de bryte taushetsplikten, og utsette barnet for unødvendig eksponering. Det er på grunn av dette barnevernet er satt under så strenge kontrollrutiner. Og som noen påpeker, foreldre må ikke godta avgjørelsene til barnevernet, de kan gå rettens vei og etterprøve dem.

Gammel 28-01-09, 14:54   #11
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Det er mange offentlige personer som gjør livet surt for mange med og komme med velmenende råd på bakgrunn av sin stilling, ett godt eksempel er her http://www.nkmr.org/alvheims_tio_bud.htm står i norsk nedover siden.

Jeg tror ofte man gir ris til egen bak og ha sånne holdninger når først saken kommer inn for barnevernet.
Jeg har selv opplevd og ha ett godt sammarbeid med barnevernet når jeg selv ba om dette når jeg fikk mitt elste barn. Dem er villig til og strekke seg veldig langt og er ikke først og fremst for og ta barna fra fungerende foreldre ihvertfall ikke min egen erfaring. Kjenner andre også som for god støtte og hjelp men desverre så går ikke dem så ofte i media, skulle ønske man kansje gjorde det så dem som trengte det ikke kviet seg for det værst tenkelige utfallet.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:01   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

De går ikke alltid på hjemmebesøk. Da jeg meldte inn bekymring for ungene under samvær ville de ikke komme på besøk til meg i det hele tatt. Også jeg som hadde latt unga bade og gode greier. :bortkastet varmtvann:

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:03   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

De går ikke alltid på hjemmebesøk. Da jeg meldte inn bekymring for ungene under samvær ville de ikke komme på besøk til meg i det hele tatt. Også jeg som hadde latt unga bade og gode greier. :bortkastet varmtvann:

Ville ikke? Du sendte dem vel regning?

Fra spøk til alvor, jeg vet ikke hva saken dreide seg om, om de hadde nok info eller hvorfor de ikke anså det som nødvendig.

Gammel 28-01-09, 15:10   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi skulle bli godkjent som besøkshjem sjekket de ikke engang om det var hybelkaniner under senga. Skuffende!

Gammel 28-01-09, 15:12   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Da vi skulle bli godkjent som besøkshjem sjekket de ikke engang om det var hybelkaniner under senga. Skuffende!

Ikke rart det blir mye tull når de er så slepphendte!

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:16   #16
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

At det går an! Vi er fosterhjem og de sjekket ikke sånt her heller... Skuffende ja.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:31   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er absolutt tilhenger av å snakke med barn ja.

Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:31   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnevernet

Jeg er absolutt tilhenger av å snakke med barn ja.

Ja, så absolutt, hvem er ikke det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:34   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn skal da slippe å ha ansvar for noe så stort og vanskelig som et annet menneske. Barn skal selv bli ivaretatt av ansvarlige. Noe annet er ikke godt for barnet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 16:37   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Deres ønske om å sette sitt liv til side og utslette alle egne behov for å ta vare på eller bli hos en forelder som ikke kan ta vare på dem skal ikke møtes med å innfri, nei. Hvis et barn står foran deg og insisterer på å leke på motorveien så skal vi si nei til det ønsket uansett hvor gøy barnet tror det kunne vært.

På samme måte som vi skal ivareta et barns interesser når det ikke er i stand til det selv. Feks en jente som ber om å få komme hjem til en far som voldtar henne for å unngå at han skal denge mora. Hun skal ikke få lov til det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.