Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 19:07   #81
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Gutten i den stripete pysjamasen er skrevet av John Boyne, og handler i enkelhet om to gutter som dannet et vennskap på hver sin side av et gjerde...

Utrolig vinkling på et tema som det har blitt skrevet mye om. Jeg hadde magevondt lenge etter å ha lest den.

Jeg leste Appelsinpiken forrige uke og den satte også hele registeret inne i meg i sving.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:05   #82
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Signerer denne.

Tja, har vel lest bedre bøker, men den er helt grei for min smak.
"Hav av tid" er trist...

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 23:07   #83
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

"Hav av tid" er trist...

Forfatter? Kan du si litt om hva slags type bok det er?

Gammel 20-04-09, 23:15   #84
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Forfatter? Kan du si litt om hva slags type bok det er?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=144022

Boken tar for seg tiden etter en datters suicid. Tiden fram til begravelsen. Foreldrenes liv, familiens historie, datterens oppvekst. Kan vel knapt finne tristere tema, men muligens ikke den type bok du letet etter? Den er ganske.... mørk liksom. de foreldrene (som boken primært handler om) hadde ikke akkurat et godt forhold etter hvert). Jeg likte boken da. Er glad i bøker som gjør dypdykk inn i menneskesinn og forkvaklede relasjoner

Gammel 20-04-09, 23:18   #85
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

På vei til venn, Niels Fredrik Dahl (tror jeg). Kort og lettlest bok, med tungt og trist budskap.
Kjærlighet, Hanne Ørstavik. Samme som ovenfor.

Gammel 20-04-09, 23:19   #86
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Rabarbra er litt kul
Standard

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144022

Boken tar for seg tiden etter en datters suicid. Tiden fram til begravelsen. Foreldrenes liv, familiens historie, datterens oppvekst. Kan vel knapt finne tristere tema, men muligens ikke den type bok du letet etter? Den er ganske.... mørk liksom. de foreldrene (som boken primært handler om) hadde ikke akkurat et godt forhold etter hvert). Jeg likte boken da. Er glad i bøker som gjør dypdykk inn i menneskesinn og forkvaklede relasjoner

Den er ikke en sånn pekefingerbok altså og gir ingen helt konkrete svar på hva som utløste datterens suicid.

Gammel 21-04-09, 00:42   #87
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

[url]Er glad i bøker som gjør dypdykk inn i menneskesinn og forkvaklede relasjoner

Jeg også, takk for tips!

Gammel 21-04-09, 00:43   #88
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

På vei til venn, Niels Fredrik Dahl (tror jeg). Kort og lettlest bok, med tungt og trist budskap.
Kjærlighet, Hanne Ørstavik. Samme som ovenfor.

Har lest begge bøkene. Forøvrig: takk for tips!

Gammel 21-04-09, 08:43   #89
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har bestilt meg la meg synge deg stille sanger og håper og tror det er en sånn trist-god bok.

Gammel 21-04-09, 08:57   #90
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"We were the Mulvaneys"

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 08:59   #91
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jenny, av Sigrid Undset. En trist klassiker.

Gammel 21-04-09, 10:31   #92
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Den siste veien av Per Hansson - Ola på 22 har kreft
Gift av Alexander Kielland - barndom
Jonas av Jens Bjørneboe - barndom
Albertine av Christian Krogh - prostitusjon
I never promised you a rose garden av Hannah Green - schizofreni
Vinterbarn av Dea Trier Mørch - livet på en føde- og barselavdeling
Moren av Maxim Gorkij - om styrke, oppofrelse og kampvilje
Det blødende hjerte av Marilyn French - kjærlighet/kvinnesak
Sybil av Flora Rheta Schreiber - dissosiering til det ekstreme (også kalt multipel personality disorder)

Sist redigert av Retz : 21-04-09 kl 21:12. Årsak: Føkk! En skrivefeil!
Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 19:00   #93
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker alt av Dea Trier Mørch. Alt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 19:07   #94
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes PS! Jeg elsker deg er en fin bok.
Trist og fin. Filmen var dog ingen suksess..

Holly og hennes ektemann Gerry levde et perfekt liv sammen. Så da han dør av svulst på hjernen, faller Hollys verden helt sammen. Hun orker ikke leve, spise eller skjøte sine vanlige plikter, men noen måneder senere dukker det opp en overraskelse. Gerry har etterlatt seg Listen. Listen er på ti brev for ti måneder fremover. De skal minne henne på å leve videre og gir henne små nyttige oppmuntringer og vink.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 19:33   #95
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Hav av tid" er trist...

Jeg synes boken var irriterende. Jeg hadde bare lyst til å filleriste foreldrene hele tiden.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 20:47   #96
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg elsker alt av Dea Trier Mørch. Alt.

Gammel 21-04-09, 21:05   #97
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Ikke mor-barn relasjon, men dog relasjon: Høytleseren av Bernhard Schlink. Virkelig gripende. Den går på kino for tiden som The Reader, jeg fikk boka før jeg visste om filmen. Den handler om en 15 år gammel gutt som innleder et forhold til en dobbelt så gammel kvinne. Endel år senere møter han henne igjen i en rettssal.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 21:09   #98
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

banana

Den boken høres ut som noe for meg.
Takk!

Gammel 21-04-09, 21:14   #99
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Dette er 2. verdenskrigproblematikk, altså, så det er en alvorlig ramme rundt hendelsene. Historien utspiller seg imidlertid godt etter krigen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-09, 21:15   #100
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Dette er 2. verdenskrigproblematikk, altså, så det er en alvorlig ramme rundt hendelsene. Historien utspiller seg imidlertid godt etter krigen.

Det går bra det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.