|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie? | |||
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
87 | 42,86% |
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs |
0 | 0% |
Eldste er mest hjelpeløs |
22 | 10,84% |
Yngste er mest hjelpeløs |
62 | 30,54% |
Et sted i midten er mest hjelpeløs |
32 | 15,76% |
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Vi er to, både jeg og min lillebror klarer oss greit vil jeg si. Begge får hjelp og støtte om vi ber om det, og det regner like mye på barnebarna. Mine får mer tid sammen med besteforeldrene, men det har vel mer å gjøre med problemstillingen farmor kontra mormor. Niesen min har mye kontakt med sin mormor igjen.
![]() |
#82 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Uten at jeg vil si så mye ute i åpent forum, så er det en grunn for at jeg kaller noe for "lillesøstersyndromet". Det rareste er når det ikke bare er foreldrene og lillesøsteren/lillebroren som forventer ekstraservice til den personen, men når foreldre nærmest kommanderer "sveklingen"s søsken til å stå på hodet for å dekke dennes behov.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg er eldst, med to søstre. Vi er skikkelige drivandes pågåere, alle sammen. Alle har "skapt seg", det er ikke synd på noen og alle klarer seg selv. Vi har riktignok fått litt forskjellig type hjelp. De minste har fått mye mer økonomisk hjelp, rett og slett fordi de trengte det da de kom i en posisjon til å gi det. På det tidspunktet tjente jeg allerede mer enn foreldrene mine, så det skulle tatt seg ut om jeg skulle kjøre rettferdighetsprinsippet. Til gjengjeld har jeg hatt fullstendig monopol på barnevakt, siden vi har eneste barnebarn, og de kan bare drømme om å få samme service som vi har fått til våre. Da må mormor klone seg.
![]() |
#84 |
Unik
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)På nokon områder er nok eg og broren min lika hjelpelause, men det begynner å gå seg til.
![]() |
#85 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Det spørs helt hvem du spør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg er eldst, med en mellomsøster og en lillebror.
![]() |
#88 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)
Det er et viktig poeng. Jeg syns ikke det nødvendigvis skla være helt likt over hele linja. Alle har ulike behov til ulike tider. Jeg er mye eldre enn søsknene mine, og mine foreldres økonomi har vært ulik på ulike stadier i livet. Det gjør at de har hatt mulighet til å stille opp på ulikt vis for hver og en av oss, og det syns jeg er greit. På noen områder har jeg fått mye, på andre områder kommer søsknene mine til å få mer.
![]() |
#89 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Så ille er det ikke hos oss (søstra mi bor tross alt ikke hjemme), men mamma lager fortsatt egen "barnemat" til henne i selskaper |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg er enebarn, og eneste jeg kunne stemme da var at jeg er Hjelpesløs (med stor h til og med).
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 12-03-09 kl 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Å jeg bare måtte stemme på mannens vegne... I mannens familie er lillebror et surrehue med puter under alle armene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fastlegen min, som har mange barn på pasientlista, hevder det samme. Guttene som kommer til henne sammen med mor blir av- og påkledd, dullet med og trøstet, mens jenter får beskjed om å klare seg selv, store og flinke som de er. Sist redigert av Mistral : 02-07-12 kl 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Vi er tre søsken. Storebror er av typen som etter å ha soset bort store deler av ungdomstiden med lite heldig virksomhet tok artium på 1,5 år med bare 5ere og 6ere, som starter egen bedrift og gjør det veldig bra.
Min signatur ™ Sist redigert av Che : 12-03-09 kl 19:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Vil på langt nær kalle henne hjelpeløs,
![]() |
#95 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Ingen utmerker seg som hjelpeløs hos oss, vil jeg si. Vi er to jenter og en gutt, og gutten fikk nok et annet servicenivå til godt opp i voksen alder, med smøring av mat osv. Jeg er eldst, og søsteren min yngst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg er den personen i min familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg tror nok at i min familie er jeg veslejenta som blir passet på. Men det er egentlig bare tull. Jeg har aldri spurt om hjelp etter at jeg flyttet hjemmefra, verken hva gjelder penger eller barnepass. Det er bare en saying som henger igjen fra jeg var liten og pjusk og overbeskyttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
awesom
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Frøken Flink, det er meg.
![]() |
#99 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Vi er 5 søsken, og den mest hjelpes- og giddaløse er han som er nest yngst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)Jeg syns egentlig at dere flinke småsøsken er skrekkeig hårsåre her. Det eringen som sier at alle småsøsken er hjelpeløse. Eller at de fleste er det. Ikke engang mange. Men det er interessant å se hvilke mekanismer det er som kan trigge denne ganske besynderlige tilstanden. Og da kan det kanskje virke som om det å være mammas minstevenn og den som bor igjen når foreldrene har tid, penger og kanskje litt dårlig samvitighet over unnlatelsessynder.
![]() |
|
|