|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien | |||
| Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. |
|
73 | 29,67% |
| Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. |
|
137 | 55,69% |
| Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. |
|
30 | 12,20% |
Sette sine ben i en kirke?
|
|
4 | 1,63% |
| Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. |
|
2 | 0,81% |
| Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpNår det gjelder dåp, så er det jo, ja nettopp dåpen som er i fokus, så skal man delta, må man jo overvære selve poenget med feiringen?
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp
Da har du jo også tatt et slags valg for dem, ikke sant? Ved å ikke introdusere dem for noe religiøst fellesskap. Jeg skjønner hva du mener altså (vi har jo strengt tatt diskutert dette før.. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Ja, jeg har tatt et valg om å være nøytral. (Nei, jeg lar ikke mine antikrist-meninger skinne gjennom når barna spør om denslags.) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tøff
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er på linje med aC her. Det metafysiske skal mine barn få gjøre seg opp egne meninger om når de evner det. Dører kan de åpne selv.
|
|
|
#5 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Så er det ditt valg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpSelvfølgelig mener jeg hva jeg vil, og du hva du vil. Jeg synes bare det er merkelig at i akkurat denne sammenhengen må barnet få velge selv, sånn ellers kan vi ta avgjørsler på vegne av dem. Min religion sier at jeg skal oppdra mine barn i den kristne tro, og det gjør jeg jo ettersom jeg har den oppfatningen at det er Det Beste TM. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Akkurat i religionssammenheng vil jeg alltid la barna velge selv. Når det gjelder hva slags joggesko de skal få, nei, der vil jeg gjerne ha noe jeg skulle sagt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Hva mener du at vi til stadighet bestemmer for barna som er såpass grunnleggende som religion? Utdannelse? Nei, det skal de også få bestemme selv. Kjæreste/ektefelle? Også opp til de. Jeg vil generelt ikke bestemme over den type ting for barna mine, og mener religion er en del av den pakka. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Melkeku
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg innser at mitt syn på dåp og barns deltakelse i religiøse seremonier er farget av egen bakgrunn, og skjønner at andre har et mer åpent sinn i forhold til hva som ligger i tradisjonene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg er vel i "bør"-land, men har droppet kirkebiten i konfirmasjon fordi "det ikke passet".
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg har barn som blir utsatt ( |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg syns man skulle hatt et kritisk øye på alle religioner og livssyn. Dersom man ikke stiller stiller spørsmålstegn ved gitte verdier, vil man fort kunne lukke øynene for udemokratiske og undertrykkende praksis, en slags stilletiende aksept - trur jeg.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåpJeg misliker fundamentalisme, uansett. Jeg ville vært like i mot at barnet mitt skulle inkorporeres i et islamsk rituale, som et kristent ett. Jeg syns det er greit å bære kors, og jeg syns det er greit å bære hijab. Igjen, schempeinkonsekvent.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
OK. Gidder virkelig ikke hijabdiskusjonen igjen. Vil bare få sagt at jeg også synes det er greit å bære kors og hijab, bare ikke i i jobbsammenheng. Religion har ingenting i yrkesutøvelse å gjøre, med mindre man er prest, eller man jobber i en religiøs barnehage f.eks. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Neida, men når man skriver det i en FP-diskusjon, som svar til et innlegg på FP, og til og med innleder det man skriver med
- så synes jeg man er veldig uklar hvis man egentlig mener å si noe om hvordan ting er utenfor FP.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
|
![]() |
|
|