|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Dødshjelp
Dette er jeg enig i. De som taler for "valgfrihet" men som samtidig sier det må være leger/nemder/andre som skal ta avgjørelsen, er etter mitt syn inkonsekvente.
Mennesker som er aktuelle for aktiv dødshjelp er i en sårbar situasjon. Jeg synes dette sitatet var godt (fra professor i palliativ medisin, Stein Kaasa):
|
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, der tror jeg du tar helt feil for en stor gruppe mennesker som lever i en situasjon der de blir nødt å forholde seg personlig til temaet aktiv dødshjelp.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: DødshjelpHvis jeg leser tallene fra Nederland så har ikke bruken av dette økt mye de siste ti årene?
|
|
|
#4 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Jeg har aldri tenkt på at det blir en forventning om at man bør avslutte livet selv og at man blir en tilleggsbelastning hvia man ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det står mykje om det i starten av tråden og i artiklane det er linka til. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Det er det det kokar ned til for meg også, og for meg veg det tyngst at retten til livet bør vere ukrenkeleg og udiskutabel - og difor kan eg ikkje ta meg råd til å vurdere for-argumentet. Livet kan ein i prinsippet avslutte nå som helst, men ein kan aldri gå tilbake på å ha valgt døden. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: DødshjelpDere medisinere: Hvor mye av dette problemet (at folk lider til døde og er så desperate av smerte at de heller vil dø) ville vært gjort irrelevant med LANGT bedre opplæring og fokus på riktig smertelindring i terminalfasen, bedre og flere hospicer, etc.?
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har ikke noe tall på dette, selv om det helt sikkert finnes studier på det.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Jeg håper jeg har slike som deg rundt meg den dagen jeg ligger der. Jeg vil heller ha god smertelindring enn "dødshjelp".... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() |
Bra, Polyanna! Dette er et helt sentralt argument, som jeg støtter til fulle. Man er kommet et stykke i de store byene, som f.eks. Sunniva hospits i Bergen. Dette krever faktisk spesiell kunnskap/kompetanse, som f.eks leger ute i distriktene, med ansvar for eksempelvis sykehjem, ikke alltid har. Hjemmebehandling av kreftpasienter og andre smertetilstander kommer i samme kategori.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: DødshjelpDette ble et sidesprang fra dødshjelp ser jeg nå etterpå. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: DødshjelpJeg har ikke lest hele tråden, hadde ikke tid nå men svarer alikevel. |
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Sv: DødshjelpOg fremdeles et overformynderi for mennesker som ønsker noe annet enn hva the big bosses anser som riktig.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Ja, det er akkurat det. Jeg tror full frihet for enkeltindividet er vanskelig. Og en eller annen form for overformynderi finnes overalt, det ser vi innenfor økonomi, medisin, psykisk utvikingshemmete etc Lover er jo et glitrende eksempel på overformynderi. Hvordan man administrerer dette overformynderiet er ofte det viktiste spørsmålet rent praktisk.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Åh, det der er en veldig interessant problemstilling. Siden vi skal klare å leve i et samfunn så må det jo være noen kjøreregler for at det skal fungere. Noen begrensninger må det være på enekeltindividet. Men hvor skal den grenseoppgangen være? Noen ganger er det lett, for eksempel at det er så store og dårlige konsekvenser for resten av samfunnet om et individ handler på en bestemt måte så er det lett å argumentere for at individet ikke får lov til å gjøre handlingen.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Tenker som Esme her. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Dette er jo avhengig av hva man tror og mener om folk. Jeg er helt sikker på at veldig mange ikke vil ta optimale valg for seg selv. Medisin er jo et glitrende eksempel, jeg synes vaksinedebattene på nett gir kraftige signaler om at det er mange som ikke greier å ta optimale valg. Ofte er det vanskelig å ta optimale valg også, jeg og mannen har gjort mange tabber mtp bygging nå nylig, og det er ikke fordi vi er dumme, men for at vi mangler kunnskap. Når det gjelder medisin feks så opplever jo jeg at det at staten borger for utdannelse av leger, sykepleiere og bioingeniører, det at vaksineprogrammet er offentlig, at man har helsesøstre som tar inn barna på kontroll og er på hjemmebesøk etc som en garanti. Det betyr ikke at jeg stoler blindt på enehver helsesøster som kommer i min vei, men jeg slipper i alle fall og skjekke opp utdannelsen hennes/hans og vurdere om det er kommersielle motiver bak.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. Det er akkurat det der som er problemet. Full frihet for enkeltindividet på den ene siden av vippehusken, fullt overformynderi på den andre.
|
|
|
#19 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: DødshjelpJeg er for aktiv dødshjelp. E
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Sv: DødshjelpJeg er, som mange vet, uhelbredelig kreftsyk. Jeg vil ikke at man skal få tillatelse til aktiv dødshjelp. Jeg skjønner det forsåvidt ved en slik sykdom som Pelle nevner, men ved kreft så mener jeg at man skal ha fokus på smertelindring. Jeg er redd for at kreftsyke skal føle seg presset til å avslutte livet før livet er over, og mens man enda kunne gitt god smertelindring. Når man er alvorlig syk så er TID verdifullt så lenge man har det greit i forhold til livskvalitet. |
|
|
|
![]() |
|
|