|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Som sagt, ved nærmere ettertanke så syns jeg ikke det bør være noe "innvandrerkrav", men jeg er overrasket over alle som tok feil av det i denne tråden.
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du norsk nok?
Om man har bodd i Norge når det skjedde så kan det jo være meget naturlig at man kan det. Men om dette skjedde før man flyttet til Norge så syns jeg absolutt at det er for mye å forlange. Som Olympia skriver så må man aktivt søke opp den informasjonen. Det er ikke noe som alle og hvermann diskuterer til kaffet sånn nå i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
Nå leste jeg ditt svar i etterkant. Jeg er selv overrasket over at mange ikke kunne hovednæringene, de var helt sikker på (kanskje til dels for at jobben min har kunder og leverandører i noen av næringene). |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Den om næringene var litt dumt formulert, syns jeg. Mange må tenke seg om før man kommer på at "fisk" er "næringsmiddel", tror jeg.
![]() |
#85 |
frakoblet
|
Snakker du om Troll nå? Og er det noen som har sagt at de ikke har hørt om Troll?
![]() |
#86 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Hæ, kaller du meg OLJEnerd, nå??
![]() |
#89 |
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Litt mindre fjasete: Jeg ser relevansen. Dog ser jeg at det er et par andre ting som er hakket mer relevant. I mitt hode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Ser at det er viktig i betydningen "få med seg hva som foregår i nåtiden" å vite om store, kjente band eller snøbrettkonkurranser. og i hvert fall sentrale politiske figurer, men oljehistorien har virkelig gjort Norge til det det ER. Det er fullstendig sentralt i livene til store deler av befolkningen, og temmelig sentralt, om enn indirekte, for oss alle sammen. Og jeg syns det er veldig undervurdert som kunnskapsområde.
![]() |
#91 |
|
Joda. Men, jeg innrømmer ærlig at jeg ikke kan en døyt om oljefelt, dog vet jeg fortsatt at olje er og har vært en viktig del av Norges historie. Og jeg vet også hvor jeg skal gå for å finne info om det. I mitt hode synes jeg det er greit å kunne store ting i generelle vendinger for så å kunne oppsøke detaljinformasjon om jeg må, og mer dagsaktuelle ting på et mer nøyaktig plan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Jammen, jeg syns ikke det er DETALJinfo hvordan oljen ble funnet eller Statoil ble dannet. Det sier masse om hvordan man tenker om statlig eierskap i Norge fortsatt i dag, og om for eksempel StatoilHydrofusjonen. Det kan si mye om Aker-saken (statlig korrupsjon som ingen skjønner bæret av fordi de ikke KAN NOK!!!
![]() |
#95 |
frakoblet
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Jeg tok testen på helten, og han krysset av riktig på oljefeltet. Han er dog i overkant interessert i slikt, all den tid hans far har jobbet i bransjen noen år. Helten kunne fortelle at det første feltet het Blokk 2/4 og ble funnet 18. september 1969, og het ikke Ekofisk før året etter. Helten sier dessuten at det ikke er allmennkunnskap at Ekofisk var det første.
![]() |
#97 |
Yes, we can!!
|
Kanskje ikke at Ekofisk var det første, men at Statfjord og Troll ikke var det, så!!
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
![]() |
#99 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Helt korrekt. Man forholder seg til det som er forventet, men ser ned på at det er slik. Mange oppfatter det som problematisk. Noen ganger tråkker man over etiske grenser som oppfattes som svindel av det sekulære samfunnet. En nærmest kollektiv skatteundragelse i taxinæringen har pågått i 10-15 år med en betalt medhjelper i ligningsetaten (etnisk norsk), hvordan skal man forklare det? Er det snakk om flere hundre tilfeldige kriminelle, eller har de oppfattet at reglene ikke betyr så mye fordi de representerer, i deres øyne, et vantro samfunn og avgifter som går til et fellesskap man ikke assosierer seg med? Sist redigert av Brutus_ : 09-06-09 kl 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er du norsk nok?Jeg vedder en del på at taxikjeltringene ikke er de mest ihuga moskevankerne, for å si set forsiktig. Kjeltringer er kjeltringer.
![]() |
|
|