|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg tror absolutt apotekvitaminer også er bra, men jeg liker tanken på å bruke organiske multivitaminer (jeg er avhengig av doble doser vitaminer og mineraler resten av livet og ifølge blodprøvene mine blir de tatt opp veldig bra også) i stedetfor syntetiske. Holder meg til kjente merker som feks. Solaray. Syntetiske hadde sikkert blitt tatt opp like bra, men jeg velger å bruke organiske fordi det føles riktigere. Hva andre gjør er meg likegyldig. Nå selges Solaray-serien på apoteker også, så.
|
|
|
#82 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Det er Solaray jeg også bruker. Ikke skeptisk til det merket. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?
Både jeg og min mor har veldig negative erfaringer med dem. Min mor likte dem først, og "tvang" et par timer på meg. Jeg syns det var sludder fra ende til annen. Prøvene viste ingenting, og på grunnlag av det ville de at jeg skulle slutte med hvete, sukker, gjær, bananer og melk i 6 måneder. Jeg begynner ikke på en så livstilendrende diett på grunnlag av at de ikke fant noe som helst.
|
|
|
#84 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg fikk spørsmål av jordmor og lege om jeg tar Folat, noe jeg sa ja til. De anses som viktige før og underveis i svangerskapet, og Spektro multivitamin fra helsekosten inneholder den dosen Folat som anbefales. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Mother of Dragons
|
De er ikke spesielt vitenskaplig fundert. Jeg har hatt mange pasienter som har vært der og det har bare vært tøys og tull. Diagnoser som ikke har hengt på greip og behandlinger som ikke har vært godt dokumentert. Men om man liker alternative greier så er det sikkert fint.
|
|
|
#86 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Nei Spektro inneholder vel bare halvparten, 200 mcg? Jeg tar dobbel dose da (pluss 400 mcg i B-vitaminene jeg tar) så jeg hadde fått mer enn nok uansett.
|
|
|
#87 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Nå har jeg jo en kronisk sykdom som det egentlig ikke finnes noen god behandling for når man er så svakt rammet som meg, men nei, det har ikke fallt meg inn å prøve noe fra helsekost eller homeopat.
Signerer!
Jeg har vært døden nær og "skylden"(om vi skal dele ut skyld i slike tilfeller) lå hos skolemedisinere, men jeg mistet ikke troen på skolemedisin av den grunn. Ting skjer, jeg vet veldig godt at til og med leger bare er mennesker, og man kan få sykdommer som det ikke finnes noe godt medisinsk "behandlingsregime" for, men for min del betyr det ikke at jeg tyr til alternative løsninger.
Dette er ett veldig viktig argument i mine øyne.
|
|
|
#88 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Sånn apropos naturlige vitaminer, så gjorde FDA (den amerikanske mat og legemiddel myndighetsadministrasjonen) en undersøkelse av blyinnholdet i over 300 vitamin og mineralprodukter man kunne kjøpe på internett. Dette var i fjor høst, og ett av Animal Parades produkter var en ubestridt versting på blyinnhold i barnevitaminer. De hadde faktisk 2 produkter på topp 10 listen. Sunne naturlige vitaminer? |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Ringskrømt
|
Jeg dobler også og anser det som anbefalt dose. Sist redigert av Skremmern : 09-06-09 kl 23:41. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Kontrollfrik
Jeg hørte om det den gang. Det er heldigvis fjernet nå. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Mother of Dragons
|
Det er viktig med folat ja, men man kan jo likegodt kjøpe rene folattabletter.
|
|
|
#92 |
|
Deltidsmamma
|
Det ligner litt på hva jeg opplevde, bare at blodprøver ikke viste noenting, mens prikktest i armen ga utslag på hvete, melk, jordbær og en del andre ting. Så det er jo noe, som indikerer en overfølsomhet hos meg. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Nymotens gammeldags
Ja det er det jeg gjør, så når jeg har blitt gravid har jeg bare fortsatt med det.
|
|
|
#95 |
|
superbruker
|
Tar man prikktest på meg slår den ut på alt. Absolutt alt. Blødprøver slår kun ut på de tingene jeg er sikker på at jeg er allergisk mot. At en prikktest slår ut eller ikke slår ut betyr ikke all verden. Såvidt jeg har skjønt er hva blodprøvene viser riktigere.
|
|
|
#96 |
|
Yes, we can!!
|
Men det er jo helt tilfeldig at noen fikk et innfall og testet! Hva annet utestet finnes der?
|
|
|
#97 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Bly er ikke noe man tilsetter og dermed kan fjerne. Det er noe som finnes i råvarene, og er man en seriøs produsent så setter man krav til blyinnholdet i råvarene (og andre tungmetaller), analyser alle innkomne varepartier selv for å etterkontrollere, evt. på stikkprøvebasis. Produsenten av Animal Parade påstår de er best i klassen, mtp. kvalitetsprosedyrer. Jeg synes ikke det er særlig tillitsvekkende at produktene da inneholder mer bly enn alle andre. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Kontrollfrik
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Ok. Jeg vet ikke nok om dette. Jeg leste her inne, tror jeg, en gang om et barnemultipreparat som ble trukket og kom tilbake med farlige stoffer fjernet. Kan kanskje også ha vært Spektro Barnemulti? |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Tror det var Spektro barnemulti ja.
|
|
|
#100 |
|
Mother of Dragons
|
Et vitaminmolekyl er et vitaminmolekyl, det spiller ingen rolle om det er "organisk" eller "syntetisk". Eller mente du noe annet?
|
![]() |
|
|