Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 09:27   #81
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja, jeg gir altså datteren min loff med smør og potetgull. Men broren hennes orker ikke engang se på at vi spiser det.

Brød med sukker på husket jeg at jeg syntes var veldig rart da jeg var liten også. Søsteren min og jeg besøkte en vi lekte litt med der vi leide sommerhytte, og de spiste brød med sukker. Merkelig. (Men kanskje ikke så annerledes enn brød med potetgull i næringsinnhold.)

Det er så himmelsk, med masse smør som smelter og masse sukker på toppen, men det må være helt rykende ferskt.

Loff med smør og potetgull høres nesten ut som en ting man skal prøve. :tenker underlig kombo:

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:28   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det "grove" brødet vi spiste til daglig har jeg funnet ut var så godt som fint, men farget mørkt av masse, masse mørk sirup. Tok mange år før jeg 1) skjønte hvorfor jeg ikke fikk tak i brød som smakte så nam-nam andre steder, og 2) vente meg til skikkelig grovbrød.

Toast med sukker på fikk vi da vi var syke, og vi fikk skive med sirup av besteforeldrene (ikke så ofte det, da).

Bortsett fra at det var for lite frukt og grønt hjemme (kokte rotfrukter, mest), så tror jeg egentlig vi levde ganske sunt.

Det har jeg i grunnen fortsatt med også. Det er bare godteri i helgene her også, brus kun til fest, og saft maks i helgene. Ikke sjokoladepålegg eller sånt, heller. Men vi spiser adskillig mer frukt og grønt.

Gammel 16-06-09, 09:28   #83
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Loff med smør og potetgull høres nesten ut som en ting man skal prøve. :tenker underlig kombo:

Det må være masse kaldt smør. Viktig å få med kontrasten mellom kaldt, mykt smør og sprøtt potetgull. :sulten:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:29   #84
Skvetten
Passiv

Standard

Det må være masse kaldt smør. Viktig å få med kontrasten mellom kaldt, mykt smør og sprøtt potetgull. :sulten:

Kanksje en ting som kan introduseres til Plutten også dette.
:uansvarlig mor:

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:31   #85
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kanksje en ting som kan introduseres til Plutten også dette.
:uansvarlig mor:

I den alderen kan de jo legge i seg hva som helst. Unntaket er visst guttungen min, som til tross for at han går 16 kilometer om dagen med tung sekk ikke klarer å gå ned i vekt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:32   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puffet ris, ja. Og kavring med sukker. Og rabarbra dyppet i sukker.

Kjenner at jeg kanskje må slække LITT på regimet her - rabarbra dyppet i sukker må de nesten få med seg fra barndommen, hm?

Gammel 16-06-09, 09:37   #87
Skvetten
Passiv

Standard

I den alderen kan de jo legge i seg hva som helst. Unntaket er visst guttungen min, som til tross for at han går 16 kilometer om dagen med tung sekk ikke klarer å gå ned i vekt.

Det må være ergelig for han for å si det mildt. Plutte er en tynn ting med litt skinn over skjelettet. Irriterende høy forbrenning den ungen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Puffet ris, ja. Og kavring med sukker. Og rabarbra dyppet i sukker.

Kjenner at jeg kanskje må slække LITT på regimet her - rabarbra dyppet i sukker må de nesten få med seg fra barndommen, hm?

Man kan ikke gå gjennom barndommen uten å ha smakt på det nei. :streng stemme:

Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 09:41   #88
Timmi
Aktiv

Timmi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Timmi er litt kul
Standard

Rabarbra dyppet i sukker, desserten hver søndag var rips med masse sukker og vanilje saus. Jeg og søsteren min slåss om snerken på vaniljesausen. Og blodpudding med sukker og eplemos.

Lørdagsgodt fikk vi ikke og sjokoladepålegg av og til i sommerferien.

02 og 06
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 10:49   #89
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker veldig godt at vi spise buljongterninger. De ble sterkere og sterkere så jeg klarte aldri å suge på de til de var borte. Ellers husker jeg veldig godt grustyggis og Colore-isen...mmm... med sjokoladestang i, utrolig godt.

Gammel 16-06-09, 10:51   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Buljongterninger!

Men jeg kunne snikspise smør, husker jeg nå. (It's all coming back )

Melisglasur syns jeg forresten fortsatt er godt.

Gammel 16-06-09, 10:57   #91
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Ingen fler som spiste buljongterninger?

stadig vekk!
Frosne blåbær.
Gryn(puffet ris)med melk og sukker, en gang i mellom.

Vi hadde nok et veldig sunt kosthold, og det var lite sukker.
Spiste veldig mye fisk og rent kjøtt. Pappa er kokk og det satt nok spor.
Men vi hadde Ha-På og Sunda som pålegg.

Lørdagsgodt var et glass brus og en melkesjokolade(som kostet en krone).

Hos farmor og farfar fikk vi sjokoladesuppe, og brødskive(kneipp) med sukker på(da sa mor alltid; ikke si noe til mamma, og hun satt "vakt" i kjøkkenvinduet i tilfelel mamma kom).
Rabarbara hadde vi i hagen og vi fikk en kopp med sukker på deling alle ungene, og da fikk vi gå barbeint også.

Gammel 16-06-09, 10:59   #92
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sjokoladesuppe????

Gammel 16-06-09, 11:04   #93
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

flatbrød og smør lagvis. Helst flatbrød fra korni. Det var saker husker jeg.

Gammel 16-06-09, 11:34   #94
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Puffet ris med melk og masse sukker.
Knust kavring med kulturmelk og masse sukker.
Rips med haugevis med melis.
Rabarbra som vi dyppet i sukker.
I tillegg så hadde faren til venninnen min gård. Der fikk de levert bakervarer/brød som var en dag og to for gammelt til å selge i butikk. Dette skulle gå til grisemat. Men vi stod alltid klar da bilen kom og plukket ut skoleboller og kakemenner og andre diverse godsaker. Det var jo innpakket og ikke for gammelt for oss.

Gammel 16-06-09, 11:35   #95
Senna
Javel

Senna sin avatar

Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Dette hadde jeg glemt ut, det ble spist en del av sånn hos oss også.

Gammel 16-06-09, 11:35   #96
Senna
Javel

Senna sin avatar

Standard

Og for ikke å glemme, brødskive (gjerne ristet) med sirup....

Gammel 16-06-09, 11:36   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det som likevel er tankevekkene er jo at man kan spise mange kopper med rabarbra-sukker om dagen, før det begynner å nærme seg de mengdene sukker som finnes i brus... Så selv om det virker litt crazy med de mengdene rent strøsukker som vi spiste, så er det jo peanuts i forhold til et par brus i uka.

Gammel 16-06-09, 11:40   #98
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde for øvrig kun kneipp i heimen. Hvis det var noe helt spesielt, så kjøpte mamma helkornbrød. O lykke!

Og hvis gammeltante Mary kom på besøk, da kjøpte mamma rundstykker! Og kokt skinke! Wow!

Ellers så brukte vi Melange både til steking og på brødskiva. Og stesøstera mi og jeg konkurrerte om å ha størst antall skjeer sukker i teen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:51   #99
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lagde brus av saft og Nyco - det var godsaker det....

Ellers så var nok kostholdet basert på tradisjonell husmannskost med mye fisk og poteter, hjemmebakt brød osv

Gammel 16-06-09, 12:01   #100
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det går ned på høykant fremdeles...og helst med litt sukker også...
Men flatbrød og bare smør spises også av storesøster her. Heldigvis synes hun ikke sukkervarianten er god.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.