|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongo
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Hvor tar du det fra? Jeg kommer ikke med påstander om at UD skal gjøre mer enn hva de har gjort. Jeg regner med at de gjør det de kan.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoFruktflua - vi har gjort det. Hva mener du vi skal gjøre? Bombe dem tilbake til steinalderen? Fordi noen av våre kjekke unge landsmenn står og truer med at et militærtribunal burde henrettes? |
|
|
|
#4 |
|
<*(((<
|
Øh, aperegime er et veldig uheldig ordvalg om en afrikansk stat, altså, om man egentlig bare prøver å si at det er et dysfunksjonelt tulleregime. All den tid ape brukes som skjellsord av rasister om mørkhudede. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sperret
Ikke i mitt hode, som jo (uheldigvis?) er det eneste jeg har å gå utifra. For meg blir det mer en betegnelse på en sirkusforestilling som brer seg utover det underholdende og inni noe som bare er tragisk. Det har ingenting med rasisme å gjøre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i Kongodet er vel ikke Støre som utøver diplomatiet, og av de uttalelsene jeg hørte i dag så har jeg full tiltro til Støre, og det norske diplomatiet. Jeg regner med at de kjenner Kongo litt bedre enn Fruktflua. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Tankefull
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg mener iallfall at UD skal være ytterst forsiktig med å blande penger inn i denne saken.
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg tar meg i å være litt fascinert over at Kongo tror de har militære hemmeligheter som Norge ville være interesserte i og å lure på hvordan de innbilder seg at pengene Norge er dømt til å betale skal kunne inndrives.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoKan godt være Kongo har noe på gang som kan være av interesse for Norge vel? Hva vet vi om de for eksempel pusler med tanken på å ha et atomvåpenprogram? Eller om det importeres våpen dit fra norske KV? |
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoJeg tror at om jeg skulle sitte noen måneder i fengsel i Kongo før jeg skal for retten på fransk så er det meget mulig jeg hadde studert fransk atten timer i døgnet inntil rettsmøtet. Men det er meg da. |
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Man skal ha godt med overskudd for å få hjernen til å fungere godt nok til å lære et nytt språk.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Da bør du ha tilgang på franskbøker og læremateriell, men det er det nok ikke så sikkert at noen gidder å gi deg. I tillegg er du stressa, redd, truet, syk og med lite mat. Jeg vet ikke helt hvor mye fransk jeg hadde lær meg under sånne forhold.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoMen ja - de skulle fått det tolket. Og det fikk de vel også? Bare ikke fortløpende under domsavsigelsen, de tok hele opplesningen først og deretter tolket de? |
|
|
|
#16 |
|
Permakulturell
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoAmnesty har også uttalt seg i media i dag, og de følger spent med og øver selvsagt diplomatisk press i den grad de kan. De har ikke kommet med skarpere uttalelser (som jeg har hørt) enn at de regner med at rettssystemet blir brukt til det det er ment til. Dommen er ikke rettskraftig ennå - det er to ankeinstanser som kan brukes, og vil bli brukt antar jeg. :bidrar:
|
|
|
#17 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoFN har jo vært tilstede under rettsaken for å se til at det ikke forekom brudd på menneskerettighetene eller rettsreglene, er det noen som har sett noen kommentarer fra FN? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Sperret
Nei, har lett etter kommentarer fra FN, men ikke funnet noenting. Jeg har hele tiden ventet på uttalelser fra FN. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kl. 10 i dag faller dommen i KongoAmnesty International uttalte seg på radio i dag tidlig- riktig nok før dommen falt. De virket ikke videre bekymret for de to, hørtes det ut som. De mente at det var veldig lite sannsynlighet for henrettelse selv om de skulle dømmes til døden, og det virket ikke som om de hadde tenkt å involvere seg videre i saken.
|
![]() |
|
|