|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du søkt og fått kontantstøtte (ks) og er du for eller imot? | |||
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er hverken for eller imot. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
39 | 17,73% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er for. |
69 | 31,36% |
Jeg har søkt og fått kontantstøtte. Er imot. |
93 | 42,27% |
Har ikke søkt ks (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er hverken for eller imot . |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er for. |
2 | 0,91% |
Har ikke søkt kontantstøtte (selv i en periode da jeg hadde "rett" til det). Er imot. |
10 | 4,55% |
Annet. |
8 | 3,64% |
Dustepåll! |
1 | 0,45% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Har du noengang søkt om kontantstøtte?
Jeg er ikke så sikker, jeg er helt enig i at man ikke skal kunne _velge_ å ta ut velferdsordninger som kontantbeløp. Men at man skal kunne få en kompensasjon/hjelp til å løse floka som oppstår fordi stat eller kommune ikke greier å tilby det den skal, synes jeg er riktig i noen tilfeller.
![]() |
#82 |
Bedreviter
|
Ja, det synes altså ikke jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg skal forresten moderere meg litt, for det finnes jo en del ordninger der man får økonomisk kompensasjon for å utføre tjenester eller påta seg byrder som ellers ville falt på det offentlige, type omsorgslønn og helt sikkert en del andre ordninger som jeg ikke har oversikt over. Dette mener jeg er noe helt annet enn bare planløs kontantutbetaling, og jeg setter ikke slike ordninger i samme bås som kontantstøtten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?
Så er det brakt på det rene.
Når det gjelder dobbeltmoral så står jeg fortsatt ved det. Kontantstøtte er en ytelse du kan søke om å motta. Ja du kan sette fram krav om å motta den om du er innenfor målgruppen, men om du er imot ordningen, strengt tatt ikke trenger pengene og derved velger å ikke søke så vil ingen komme etter deg og vifte med pengene. Da har du spart staten for en god del penger som naturlig nok kan brukes til andre formål som du forhåpentligvis synes er bedre!? Som kanskje er å bygge nok barnehager eller pleiehjemsplasser.
![]() |
#85 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja? Hva er det du ikke forstår? Som jeg sa, det er KrF som har poengtert det første leddet, de andre borgerlige partiene poengerer de andre leddene.
![]() |
#86 |
Bedreviter
|
Det er på ingen måte noen automatikk i at penger staten sparer på kontantstøtte benyttes til barnehageutbygging. Det gagner rett og slett ikke barnehageutbyggingen om folk unnlater å søke om kontantstøtte; det gavner barnehageutbyggingen at vi har en regjering som er villig til å sette av nok penger til utbyggingen og at vi har kommunestyrer som har vilje og evne til å følge opp vedtakene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?La oss nå virkelig håpe regjeringen klarer å få i orden full dekning denne gangen. :trygler og ber:
![]() |
#88 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Man kunne jo tenke seg en ordning der man fikk tilskudd til dokumenterte utgifter til dagmamma dersom man ikke fikk tilbud om barnehageplass, og en tilsvarende ordning der man fikk tilskudd til å dekke utgifter til pleie og assistanse for hjelpetrengende som ikke fikk en sykehjemsplass. Men å dele ut masse penger til folk til alle som ikke bruker et velferdstilbud er prinsipielt meningsløst (og dessuten veldig dyrt).
![]() |
#89 |
maler
|
Ja, noe sånt er det jeg ser for meg som en god løsning. Jeg synes kontantstøtten i sin nåværende form er en dårlig løsning av mange årsaker.
![]() |
#90 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg er prinsipielt i mot kontantstøtten, fordi jeg mener at staten heller bør få til full barnehagedekning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Når jeg tenker meg nøye om, kan det hende jeg hadde hatt litt dårlig samvittighet for å søke om kontantstøtte til å være hjemme, siden jeg er mot ordningen. Jeg hadde ikke fnugg av bekymringer for å få tilskudd til dagmamma og ulønnet delvis permisjon en mnd. FORDI jeg ikke fikk barnehageplass i tide. Det er ikke jeg som har valgt at samfunnet skal fordele ressursene på den måten i stedet for å skaffe meg en barnehageplass (jeg stemte til og med rødt den gangen, fordi jeg var så intenst mot kontantstøtten).
![]() |
#92 |
Øyboer
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Iset: Er det ikke full dekning i Stavanger/Sandnes? Din sønn er jo så pass gammel at han har rett på barnehageplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg bor i Sola kommune og her er det ventelister ja. Jeg fikk desverre ikke søkt ved hovedopptaket siden vi ikke visste hvilken kommune vi skulle bo i, men vi søkte med en gang vi flyttet hit (juli) og mannen min ringte for å høre om når sånn ca. vi kunne forvente plass, og da sa de at vi nok må vente til langt ut i neste år.
![]() |
#94 |
can-jur
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg vil ikke ha mine 1 åringer i barnehage og har mottat kontatstøtte for de to eldste.
![]() |
![]() |
#95 |
Bare sær
Nei, den var ikke bare det. Les tråden.
![]() |
#96 |
can-jur
|
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?Jeg må bare spørre, selv om jeg skjønner at dette er en rød klut og jeg sikkert kommer til å bli sablet ned, få 1000 rødeprikker og aldri tørre å vise meg her igjen...
![]() |
![]() |
#97 |
flisespikker
|
Jeg synes det er en viktig prinsipiell forskjell på å få dekket faktiske utgifter eller få lønn for utført arbeid på den ene siden, og å få penger for å ikke bruke et tilbud på den andre siden. Pleie til en pleietrengende oldemor som ikke får sykehjemsplass koster penger, og det er det rimelig at man får kompensasjon for, hvis man betaler noen for å gjøre det, eventuelt at man får lønn for å gjøre jobben selv. Men hvis oldemor for eksempel ikke er pleietrengende, ville det være helt urimelig om man skulle få penger fordi hun ikke bruker en sykehjemsplass. Og det er det siste der som er tilfellet når alle som ikke har en barnehageplass (enten de trenger/ønsker en eller ikke) får økonomisk kompensasjon for det.
![]() |
#98 |
Bedreviter
|
Nei, det var det ikke. Hensikten var å gi foreldrene større valgfrihet i henhold til hvilken måte de ønsket at barnepassen skulle utføres på. Les lenger opp i diskusjonen.
Dette har jeg allerede svart på her. Forøvrig sier Skilpadda det bedre i sitt innlegg over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Peppy!
|
Det er jo bare tull. Selvfølgelig benytter jeg meg av et tilbud vi har tilgang til, selv om jeg synes det er feil anvendelse av skattepenger. Hvis jeg var imot maksimumssats på barnehageplass så ville jeg heller ikke betale mer enn jeg ble avkrevd på faktura. Det er ikke dobbeltmoral, det er å ta del i de ytelsene samfunnet har lagt opp til, og så er det opp til velgerne å stemme på partier som vil disponere skattemidlene annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Har du noen gang søkt om kontantstøtte?"Formålet med denne loven er å bidra til at familiene får mer tid til selv å ta omsorgen for egne barn, at familiene gis reell valgfrihet når det gjelder omsorgsform for barn og at det blir mer likhet i overføringene den enkelte familie mottar til barneomsorg fra staten, uavhengig av hvordan tilsynet ordnes" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|