Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Den filmen som har berørt deg mest?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 14:25   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den filmen som har berørt deg mest?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Berørt", betyr det filmer man likte veldig godt, eller filmer man ble veldig rørt eller sjokkert eller skremt av, eller filmer man husker veldig godt i ettertid?

Da jeg skulle dette spørsmålet var jeg veldig i tvil om hvordan jeg skulle stille det, men svarene som er kommet i tråden er veldig i tråd med det jeg ønsket å finne ut.

Jeg tenker meg berørt som noe som er gått inn på deg følelsesmessig enten fordi du ble glad, trist, overveldet, - at filmen har gjort noe med deg på et plan der du husker det godt i ettertid.

Det er min tolkning i alle fall.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 15:55   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lost in Translation berørte meg veldig, på mange måter, og er vel fremdeles favoritten min fra dette århundret, tror jeg.

Min også.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 10:48   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lilja forever

Gammel 12-01-07, 22:06   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Tilværelsens uutholdelig letthet, Mississippi burning, Kramer mot Kramer, Pay it forward bl.a. Kommer ikke på flere nå.

Kiddo, jeg gråter også hver gang Tim Robbins og Morgan Freeman møtes på slutten i the Shawshank Redemption.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 22:08   #5
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Skilpadda og Divine; hva var det med Lost in Translation som berørte dere sånn? Jeg har sett den altså.

Gammel 12-01-07, 22:30   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Skilpadda og Divine; hva var det med Lost in Translation som berørte dere sånn? Jeg har sett den altså.

Jeg kopierer like godt inn omtalen fra bloggen min, jeg.

If language were liquid

(eller: Hvorfor har ikke norsk noe ordentlig ord for deadpan, understated eller a look that speaks volumes?)

På platen That Was The Year that Was legger Tom Lehrer ut om i hvilken stor grad manglende evne til mellommenneskelig kommunikasjon er tema i moderne skuespill og filmer, og hvordan rollefigurene bruker store deler av tiden på å klage over sin manglende evne til å kommunisere. Han avslutter med "I feel that if a person can't communicate, the very least he can do is to shut up!".

Sofia Coppolas Lost in Translation handler om to personer som har gjort akkurat det. Fremmedgjorte i forhold til sitt eget liv, til ektefelle, venner, øvrige familie og verden generelt, har de valgt å ikke anstrenge seg for å prøve å nå frem til noen, men i stedet trekke seg inn i seg selv og vise et nøytralt, tilsynelatende velvillig ytre skall til omverdenen. Scarlett Johanssons Charlotte er en ung kvinne som ikke vet hva hun skal gjøre med livet sitt, og er i ferd med å innse at hun og fotografektemannen, til tross for stadige forsikringer om gjensidig kjærlighet, hverken kjenner hverandre særlig godt, har noe særlig til felles eller er i stand til å snakke sammen om noe som helst. Bill Murray (i sitt livs kanskje beste rolle) som den noe fallerte filmstjernen Bob Harris viser oss en desillusjonert og ensom mann midt i det som man ofte, litt overbærende, kaller en "midtlivskrise", og som ikke blir mindre dramatisk eller vanskelig av at det har blitt gjennomlevet og beskrevet utallige ganger tidligere.

Strandet i et neonbelyst Tokyo, med jetlagindusert insomnia og omgitt av mennesker som de ikke på noe som helst plan er i stand til å forstå eller kommunisere med, blir det enda tydeligere for begge hvor isolert de føler seg og hvor utrolig lite andre mennesker forstår dem. Charlottes ektemann er oppslukt av jobben sin og har ikke tid eller interesse til det hun ønsker å snakke om, og Bobs passiv-aggressive kone ser ikke ut til å ønske seg annet fra ham enn uttalelser om gulvbelegg og hyller til hjemmekontoret. Når Bob og Charlotte endelig kommer i snakk, har de allerede flere ganger vekslet blikk i forbifarten som har inneholdt mer gjenkjennelse og forståelse enn de har fått fra noen andre rundt seg.

Det er vanskelig å beskrive denne briljante, rørende filmen med ord, fordi den i så liten grad bruker ord selv. Sjelden har jeg sett en film som er så subtil uten å være utilgjengelig, eller så allmenngyldig uten å være banal. Bill Murray er en mester når det gjelder å kombinere stenansikt à la Buster Keaton med fysisk humor (jeg holdt f.eks. på å ramle av stolen under scenen med trappemaskinen i treningsstudioet), men her får han spille på langt flere strenger og vise hvor dyktig han er til å formidle komplekse følelser bare med antydningen av et ansiktsuttrykk. Forholdet som utvikler seg mellom det noe odde paret bygges opp gjennom samtaler der alt det banale (som ville fylt filmen dersom dette hadde vært en s.k. "romantisk komedie") forblir usagt, og gjennom langsomme, nesten dvelende passasjer, bare med hjelp av øyenkontakt og kamerabevegelse. Det mest intense øyeblikket i hele filmen kommer under en scene der Murray synger i en karaokebar - en karaokebar! - og består ikke i annet enn et blikk så elektrisk av blottlagte følelser at kontakten mellom de to nesten gjør fysisk vondt å se.

Alle som har vært i utlandet kan kjenne igjen den befriende, barnslige begeistringen over å kunne si nøyaktig hva man vil, fordi ingen rundt forstår det man sier. Men dette er bare morsomt hvis man har en venn med seg som kan dele latteren. Er man alene i en slik situasjon, er det ikke noe poeng i å si eller gjøre noe som helst, og da vil man langsomt forvitre, forsvinne og etterlate seg et tomt skall. Lost in Translation viser oss to personer som er i ferd med å forsvinne for seg selv fordi ingen rundt dem forstår hva de sier, og som gjenoppdager seg selv (og gleden over livet) gjennom møtet med en beslektet sjel. Og det er stort, og rørende, og til tider hylende morsomt, å se det fabelaktige samspillet mellom Murray og Johansson formidle magien i det som skjer.

Hvis det finnes rettferdighet i verden, er dette det året da Bill Murray omsider blir anerkjent av Akademiet og får den Oscarstatuetten han har fortjent i årevis. Jeg mener, Sean Penn kan de jo gi den til hvilket år som helst.

Gammel 12-01-07, 23:55   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Takk, Skilpadda!

Jeg fikk en bedre begrunnelse enn jeg noen gang hadde drømt om.

Gammel 13-01-07, 00:14   #8
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Denne gjorde veldig inntrykk på en ung mygg:

Det samme gjorde denne:

og denne

Og mange flere av de som allerede er nevnt, som Mississippi Burning Trainspotting, og Lost in Transelation.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 19:41   #9
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Denne gjorde veldig inntrykk på en ung mygg:

Når jeg skulle svare i denne tråden tidligere, kom jeg ikke på om dette var en bok eller om den også var film... :begynner å bli gammel:

Så jeg må bare signere denne, nå når Myggstukket har vist at hukommelsen min begynner å svikte.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 22:58   #10
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Når jeg skulle svare i denne tråden tidligere, kom jeg ikke på om dette var en bok eller om den også var film... :begynner å bli gammel:

Så jeg må bare signere denne, nå når Myggstukket har vist at hukommelsen min begynner å svikte.

Leste boken først ...
Må bare nevne at David Bowie spiller i filmen, og han har også skrevet noe av filmmusikken.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 23:14   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Christiane F hadde jeg glemt navnet på når jeg skrev første liste.
En annen en hvor historien kanskje er bedre en selve filmen er Sleepwalkers.
Mener den heter det, er med blant annet Brad Pitt og handler om 4 gutter som kom på forbedringsanstalt.

Gammel 13-01-07, 00:38   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, Boys don't cry må jeg føre på også!

Gammel 13-01-07, 00:49   #13
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Så nettopp en sterk dokumentar på web tv hos tv2 om barnehjemsbarn i Norge i dag. Sitter med tårer i øynene og klump i halsen. Ble minnet på hvor verdifulle barna våre er, og hvor viktig vår rolle som foreldre er i sammenhengen om å skape startgropen på våre barns liv! For en oppgave vi har tatt på oss!!!

Gammel 13-01-07, 01:10   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Da jeg åpnet denne tråden var det første som slo meg en film som jeg så da jeg var ganske så ung men som jeg ikke husket hva het.
Det var The Champ.

Så den for et par år siden også og den var like trist..
Skjønner at jeg må se Lilja4ever da.

Gammel 14-01-07, 23:26   #15
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

My left foot - fantastiske Daniel Day-Lewis gir en utrolig skuespillerprestasjon som CP-rammet irsk forfatter

Cry Freedom - sparket i gang mitt antrasistiske engasjement i tenårene

The Last of the Mohicans - de underliggende kjærlighetshistoriene sitter rett i mellomgulvet

The Blairwitch Project - skummel, ekkel, faktisk den skumleste filmen jeg har sett

Monsters Ball- styggpen film

Mvh
Billa

Sist redigert av Billa : 14-01-07 kl 23:32.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 15:16   #16
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må også tilføye: "Pet Semetary" Stephen King.
Leste boka, ble skremt, gråt og var helt med. Filmen engasjerte meg også, jeg har en aktiv fantasi og jeg syns historien var/er god!

Mange vil kanskje le av filmen nå, men dengangen var jeg 18-19 år og det var grusomt skummelt! Den gjorde sterkt inntrykk!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 16:02   #17
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sitter og leser gjennom tråden og får stadig nye aha-opplevelser.

Kommer til å tenke på en film jeg så for sikkert 15-18 år siden som handlet om en omreisende skuespillertrupp i Italia. Tror den var italiensk, og fra middelalderen.

Den gjorde et vanvittig inntrykk da, men jeg klarer ikke huske hva den heter. (hvilket inntrykk ) Skulle gjerne ha sett den igjen egentlig. Noen som har en anelse om hvilken film jeg åprøver å komme fram til?

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 16:08   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Kommer til å tenke på en film jeg så for sikkert 15-18 år siden som handlet om en omreisende skuespillertrupp i Italia. Tror den var italiensk, og fra middelalderen.

Den gjorde et vanvittig inntrykk da, men jeg klarer ikke huske hva den heter. (hvilket inntrykk ) Skulle gjerne ha sett den igjen egentlig. Noen som har en anelse om hvilken film jeg åprøver å komme fram til?

Ikke snøring. Men du kan se på denne listen og se om du finner den? (Det er filmer med "Italy" som nøkkelord, sortert på utgivelsesår.)

Gammel 15-01-07, 16:23   #19
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Ikke snøring. Men du kan se på denne listen og se om du finner den? (Det er filmer med "Italy" som nøkkelord, sortert på utgivelsesår.)

Det er ikke tilfeldigvis Raggedy Rawney? Den handler om en omreisende skuespillertropp og kom ut for 19 år siden. Fantastisk film forøvrig.

:Juste

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 22:16   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

La vita e bella. Definitivt. Jeg får klump i halsen bare jeg tenker på den.

Jeg så den på kino, og visste ingenting om filmen før vi så den. Snakker om å få alt slengt midt i ansiktet.

Jeg tror en av de bedre filmene jeg har sett i det siste har vært The constant gardener, og V for vendetta - fordi temaet treffer så godt.

Ellers er det mange filmer som har berørt meg på andre måter, men det har gjerne vært mer i dokumentarsjangeren, f.eks. Al Gore sin miljødoku, den danske om New Zealand eksperimentet - men da fordi det treffer så veldig ettersom det er saker jeg er veldig engasjert i til daglig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.