|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
maler
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Det er noe med forskjellen på en oppfordring og et forbud. Barnehagen må gjerne oppfordre meg til å ha et gitt kosthold for mine barn. Det er helt greit. Men jeg synes de skal ha rimelig gode grunner til å forby meg å sende med barna mine normale matvarer. Det er ikke engang sikkert jeg og barnehagen er enige om hva som er det beste kostholdet, hvem skal da bestemme hva barnet mitt skal ha i matpakken sin? Når man ser bort fra åpenbare ting som brus og godteri som stort sett alle er enige om. Jeg er veldig for at man skal tilstrebe et sunt kosthold for alle barn, men å forby all bruk av yoghurt er i mine øyne å trå over grensen til fanatisme. Fordi noen foreldre gir barna kun yoghurt til frokost, skal da alle barn nektes dette? Skal man ha påbud om et visst antall grønne biter i matboksen også fordi noen foreldre ikke følger opp denne oppfordringen om å ha frukt/grønt i matpakken? Eller forby cherrox fordi enkelte foreldre kun sender med dette fottøyet?
![]() |
#82 |
frakoblet
|
![]() Sv: Matpakkeregler?
Jeg syns faktisk at skolen skal drite i å analysere innholdet i matpakken til barna, så lenge det ikke er veldig tydelig at det er godteri og ikke mat. Ergo - om jeg har gått tom for brød og har liggende grove vafler fra kvelden før, laget på cottage cheese, kesam, havregryn og masse egg - vet du, da skal jeg ha meg frabedt å få kommentarer på det. Selv om en trangsynt lærer måtte mene eller tro at dette er usunt, så er det ikke det. Og det er det som betyr noe. Det har ikke noe med å tøye strikken å gjøre, det har med lærerens sunne fornuft (eller mangel på sådan) å gjøre. At læreren ikke er like opplyst som meg i kosthold, hverken kan eller ønsker jeg å ta hensyn til. Jeg bestemmer hva mitt barn skal spise av sunn mat.
Hvorfor skal barnehageansatte lese innhodsdeklarasjoner?
Men hvorfor mener du det er læreren som skal bestemme at en grov vaffel eller matmuffins er dårlig mat?
Godt sagt, Katta.
Her forstår jeg deg slik at at matmuffins og grove vafler er usunt. Det er det ikke. Det kan være mye sunnere enn brød med nesten hvilket som helst pålegg. Jeg liker å sende med varierte lunsjer til jentene, for da spiser de i alle fall maten sin. Svett ost på tørr kneip frister lite og er dessuten ikke særlig næringsrikt.
![]() |
#83 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matpakkeregler?Vi har ingen bestemte matpakkeregler på skolen vår med unntak at de ikke skal ha med brus/godteri. Helt greit. Hadde noen kicket på fiskekakene til vesla, ville vedkommende fått seg en skikkelig fiskedask!
![]() |
#84 |
Off the map.
|
![]() Sv: Matpakkeregler?gutten vår spiser yoghurt i barnehagen til frokost hver dag. Det høres muligens hårreisende ut. Men han har spist brødmat hjemme, og har med en yoghurt for å spise sammen de andre barna.
![]() |
#85 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Fordi det er forskjell på Yoghurt naturell og Litago. Litago inneholder bortimot 8 sukkerbiter og like mye næring som et glass cola. Jeg mener at det er finfint som dessert, men ikke som eneste del i et måltid. Og desserten kan man ta hjemme. Grunnen til at jeg skrev det var denne kommentaren fra Polyanna:
Da foreslår jeg at du leser en gang til. Jeg mener selvsagt ikke at matmuffins eller grove vafler er usunt. Og det skriver jeg heller ikke. Jeg mener at selv om folk her inne sier at de gir sine barn et fantastisk kosthold, så er det ikke sånn at alle har det sånn. Selv om majoriteten her inne gir barna en yoghurt som et supplement, så er det mange som kjører dette som eneste næring til frokost.
Dette gjorde jeg som et svar til glitterchick som mente at det er kjempeflott med kake på bursdagsfeiringene i barnehagen:
![]() |
#86 |
frakoblet
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Men mener du at fordi det er noen som ikke evner å gi barna sine et ordentlig kosthold, så skal det bety at andre får restriksjoner som faktisk gjør deres kosthold dårligere?
![]() |
#87 |
Snikende Ullteppe
Det jeg ikke skjønner er at disse restriksjonene gjør kostholdet dårligere til familier med et normalt sunt kosthold. Hvorfor?
![]() |
#88 |
maler
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Er det barnehagens rolle å fungere som frokostoverformnyderi?
![]() |
#89 |
maler
|
Med hensyn på yoghurt: Fordi ikke alle unger er like enkle i matveien. Gitt at du har et barn som av ulike årsaker (ikke allergi) ikke drikker melk. Frokost og lunsj blir da melkefrie, middag er ikke et måltid det normalt inntas så mye melkeprodukter til. Så gjenstår man med mellommåltid/kveldsmat på å få i barnet dagsbehovet. Ja, man kan leve uten melk. Ja, man kan ta kalktilskudd og greie seg uten. Men melkeprodukter er en viktig kilde til kalsium og endel andre næringsstoffer og det burde være unødvendig å måtte innføre spesialmatvarer og kosttilskudd fordi barnehagen har forbud mot normale matvarer.
![]() |
#90 |
frakoblet
|
Fordi den innskrenker muligheten for variasjon! Jeg anser ikke all slags brød for å være spesielt sunt, og mener faktisk at grove vafler er sunnere fordi proteininnholdet er høyere. Hva som ligger i "normalt sunt kosthold" er ikke unisont. Husk også på at ikke alle barn er like villige til å spise hva som helst.
![]() |
#91 |
Snikende Ullteppe
Vi har valgt denne linja, fordi vi ser hva yoghurt gjør med enkelte barn. I tillegg har vi en ansatt som også sitter i en ernæringsgruppe for kosthold og som jobber mye med hva bl.a. sukker gjør med hjerneutviklingen til små barn. Dette har han holdt foredrag for foreldrene om flere ganger og det er en enighet også i foreldregruppa at vi ikke tar med yoghurt i barnehagen. Vi har prøvd å oppfordre til å la være yoghurt, men det er alltid noen som må ha det inn med teskje og da ble vi enige med foreldrene om å droppe denne. Vi har ikke hatt negative tilbakemeldinger på dette og det er engang sånn at man til en viss grad står fritt til å velge hvilken barnehage man ønsker å ha barna i.
![]() |
#92 |
Snikende Ullteppe
Vi har ikke forbud mot annet enn yoghurt. Grove vafler, nugatti på brødskiva, frokostblandinger - you name it. Velkommen til oss. Det er kun yoghurt som vi har en felles enighet om at vi sier nei til. Det har enda ikke skjedd at barn har tatt med etter at vi innførte dette, så jeg ser ikke at dette er noe stort problem.
![]() |
#93 |
maler
|
Da gir dette enda mindre mening for meg - hvorfor yoghurt? Jeg regner med du er klar over at mange frokostblandinger og barnegrøter er verre stilt enn yoghurtene med hensyn på sukkerinnhold og i tillegg er fattigere på næringsinnhold ellers? Men klart - hvis dere er blitt enige med foreldrene om å droppe yoghurt av en eller annen grunn er det jo greit. Enighet med foreldrene er noe annet enn forbud som tres nedover ørene på en.
![]() |
#94 |
frakoblet
|
Finn fem feil, liksom.
![]() |
#95 |
Snikende Ullteppe
Jeg ser også at unger kan bli matlei. Og at i perioder kan frokostblandinger være en greie for å få unger til å spise. Da er det snakk om kanskje en unge på avdelingen som har det med seg. Da det tok av med yoghurt, så var dette noe som nesten alle ungene maste om å få med seg. Jeg hadde permisjon det året det ble nei til yoghurt, men forslaget kom faktisk fra foreldrene. Så selv om vi sier at vi ikke ønsker yoghurt hos oss, så er dette noe som foreldrene bifaller. Jeg vet selvsagt ikke med nye foreldre - de må jo nesten bare finne seg i at det er sånn. Men vi forklarer jo hvorfor og da kommer det lite (om noe?) negativt tilbake. Dette høres kanskje voldsomt ut, men det er faktisk ingen big deal. Det er bare aldri snakk om yoghurt hos oss. På samme måte som kake og gele heller ikke er noe tema ved bursdagsfeiringer. Jeg tror ikke barn får dårligere livskvalitet av å ikke spise yoghurt i barnehagen, og jeg vet at flere og flere barnehager velger den linja. Det er ikke så mange år siden det var utenkelig å ikke ha syltetøy, peanutsmør og nughatti på lunsjbordet, eller kake og saft på enhver bursdagsfeiring.
![]() |
#96 |
Snikende Ullteppe
Følg med nå: Vi oppfordrer foreldrene til å lage næringsrik og sunn frokost. Kostholdsforedraget holdes hver høst for nye foreldre. Men jeg står ikke vakt i døra og sjekker frokosten deres. Yoghurt, derimot er ikke noen greie hos oss. På linje med kake på bursdagen. Jeg skjønner ikke at dere blåser dette sånn opp? Mener du at barnet ditt lider nød om det ikke har tilgang til yoghurt i barnehagen? Min unge spiser yoghurt en gang hvert jubelår, nettopp fordi jeg mener at dette er ikke mat og fordi jeg fikk karamellsjokk da jeg hørte kostholdsforedraget første gang for noen år siden. Er det kanskje vi voksne som takler dårlig forbud som gjør at dette blir så grusomt?
![]() |
#97 |
frakoblet
|
Poenget, D'Arcy, er at forbud bør være gjennomtenkt og logisk. Det er ikke dette forbudet. Og husk på at det er delte meninger om hva som er næringsrik og sunn frokost. Jeg sender ofte med en liten Danonino til lunsj, og jeg skal ha meg frabedt å få kommentarer på det fra en lærer som skulle mene noe om det. Mitt barn lider ikke noe nød, men det er prinsippet det er snakk om! Og det er litt tåpelig å kalle det å "blåse det opp", du kan like gjerne sette det på hodet å si at det er tåpelig å innføre et lite gjennomtenkt forbud. Men så lenge alle foreldrene syns det er greit så er det det samme for meg.
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
Jeg har ikke noe sted nevnt yoghurt som eneste matvare. Da er jo problemet mengde og sammensetning, ikke yoghurten i seg selv. I ukedagene spiser ikke Glitterbarnet brødmat hjemme, derfor spiser han heller ikke yoghurt hjemme. Melkeprodukter bør så vidt meg bekjent inntas sammen med grovt brød, da får man utnyttet næringspotensialet maksimalt.
Det er en voldsom kategorisering at "barn i dag" ofte har det slik. Ja, sønnen min har det, men mange av barna i barnehagen har ikke det. De har ikke noen fest med kompiser utenom feiringen i barnehagen, ei heller har de noe særlig familie som kunne gitt store familieselskaper. Det er godt du vet at alle femti hos dere har så mange selskaper da. Det er for øvrig helt idiotisk fremstille dette som "hvis det er så viktig for deg at barnet ditt får i seg sukker", det er ikke det det handlet om, ser du virkelig ikke det?
Eh, jo. Igjen, hvis det er variasjonen som er problemet, så ta opp det, ikke forby en matvare som i mange tilfeller er sunn.
Hvis det er slik i deres barnehage så vet jeg hva jeg syns dere bør jobbe med, og det er ikke kosthold. Holdninger, vennskap og respekt burde virkelig settes høyt på dagsordenen.
Hæ? Forby det som kan være sunt, men tillat det som ikke kan være sunt i det hele tatt? Det der er jo fullstendig hull i hodet.
Sist redigert av Tallulah : 15-11-09 kl 10:14. Årsak: slurvefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matpakkeregler?Jeg skjønner ikke denne eksteme uviljen mot yoghurt. Ungene mine får yoghurt i matboksen sin. Den ligger der sammen med brødskiver (grovt brød med leverpostei, kaviar eller makrell i tomat), gulrotstaver, eplebiter, nøtter og en kjeks (på turdagene .... det er regel om at de får lov til å ha med kjeks på turdager og snuppa ville syntes det var dypt urettferdig hvis hun var den eneste som ikke fikk).
![]() |
![]() |
#100 |
Glamorøs
|
![]() |
|
|