Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye bruker dere på julegaver?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-09, 11:19   #81
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?

I år har vi brukt mindre enn ellers... og det er helt greit.
Har hatt en tendens til å bruke MYE på min familie, men i år har vi begrenset oss veldig fordi vi har hatt en del andre utlegg som vi sliter med etterdønningene av enda..
Brukt mellom 7-9 tusen tenker jeg...

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 11:20   #82
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er helt enig i at det er galskap å blakke seg på gaver, men jeg synes det er litt merkelig at noen blir kvalme av at andre prioriterer annerledes. Jeg tar hvertfall alltid utgangspunkt i at man bruker det man har råd til å bruke.

Er du klar over hvor mange som bruker over evne? Og kvalmen min har litt å gjøre med miljøaspektet også.

Gammel 23-12-09, 13:59   #83
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Vi er nøkterne i år. Og har ikke mange å kjøpe til. Men likevel over 6000,-

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:25   #84
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er helt enig i at det er galskap å blakke seg på gaver, men jeg synes det er litt merkelig at noen blir kvalme av at andre prioriterer annerledes. Jeg tar hvertfall alltid utgangspunkt i at man bruker det man har råd til å bruke.

Hva med å heller gi litt til noen av de mange som ikke får en overdådig jul. Det er garantert noen i enhver klasse som ikke feirer jul etter de flestes standard. Til og med de som lukter ille kunne tenke seg en liten gave å pakke opp.

Selv blir jeg uvel av at veldig mange svir av på julegaver det som kunne reddet mange barn. Eller som kaster mat fordi det er kjøpt i overflod til jul. Jeg synes rett og slett det er uetisk.

En annen ting er det som Safran nevner her:

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og kvalmen min har litt å gjøre med miljøaspektet også.

Miljømessig er jul en tid vi helst glemmer klimakrisen. Da er det nemlig et overforbruk i den vestlige verden som ikke ligne grisen. Hvor mye trenger vi egentlig å forbruke i løpet av desember? Det er som vi glemmer at det er miljøbelastende å produsere tingene vi kjøper, for ikke å glemme alt avfallet som produseres.

Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:49   #85
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg tenker meg om gir jeg ikke likt eller rettferdig til noen gitt. Jeg gir noe de har lyst på eller trenger, om det så er hjemmelagd og "gratis", uten å tenke over om det blir "for billig". Nøkterne gaver, stort sett. Foreldrene mine bruker mye mer penger på gaver til oss, også pengegaver, men det blir litt annerledes - og ofte for å "jevne ut" det de evt. har gitt en av de andre ila året så det skal være rettferdig.

Det gjør ikke noe for noen av oss hvertfall om det blir litt skeivt - det går seg til over langen. Og noen ganger er det én som trenger mer, noen ganger er det en annen.
Men hadde det vært flere unger på samme alder - da hadde jeg vært nøye på at det skulle vært rettferdig altså!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 17:51   #86
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Hva med å heller gi litt til noen av de mange som ikke får en overdådig jul.

I år kan jeg si siden vi har både gitt til røde kors, til kirkemisjonens langtvekkistanprosjekt, og lagt pakker under røde kors-juletreet på skolen. Men det har ikke vært sånn hvert år dessverre

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 18:12   #87
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

I år kan jeg si siden vi har både gitt til røde kors, til kirkemisjonens langtvekkistanprosjekt, og lagt pakker under røde kors-juletreet på skolen. Men det har ikke vært sånn hvert år dessverre

Tenk så glade mottakerne blir. Det er så flott når noen gjør sånne ting. Julen er ubarmhjertig grusom for veldig mange mennesker som ikke får ta del i kjøpefesten alle andre tar del i.

Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 20:44   #88
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Uten å ha summert alt for hardt, så vet jeg at vi har brukt for mye på julegaver! Fra neste jul skal jeg gjøre som jeg alltid har gjort tidligere år, startet å kjøpe gaver i januar!

Gammel 25-12-09, 21:58   #89
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jah.
Vi har ikke 10- 30 000 å bruke på gaver, så enkelt er det.
Det har som sagt blitt mye hjemmestrikket i år, familien min setter pris på det.
Ellers har jeg bakt småkaker til endel, og til venner bestrebet meg på å finne rimelige ting som passer til akkurat den personen.
Ei god venninne får lysestaker i sort og gull til 30 kroner, fordi de var akkurat hennes stil og fordi hun to dager før jeg fant dem hadde fortalt hvordan hun hadde julepyntet leiligheten i sort og gull.
En gave trenger ikke koste 300 kroner for å være personlig og fin.

Og den traff: Jeg fikk melding i går kveld og hun elsket dem.

Gammel 29-12-09, 21:25   #90
kharadra
Aktiv

Medlem siden: Oct 2007
kharadra er litt kul
Standard

.....

Sist redigert av kharadra : 01-12-10 kl 23:57.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.