|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Administrator
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jeg tror barnevernet vanskelig kan uttale seg generelt om en sak uten at det møtes av konkrete spørsmål, som ikke besvares. Men en skikkelig lekse om at de ikke kan uttale seg basert på lovverk og hensyn til barna syns jeg at de kan få til på alle henvendelser fra pressen. Kanskje det da kommer på trykk til slutt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Ja, nettopp. Og kanskje fortelle litt om hvordan BV jobber og hva de har å forholde seg til.
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Man kan - teknisk sett som forelder - løse en barnevernansatt fra taushetsplikten ...
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Ok, dette blir litt flisespikkeri fra min side, men skitt au. Det er ikke så enkelt som at foreldrene kan løse barnevernet fra taushetsplikten. I en rekke tilfeller tilsier hensynet til barnet at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent. Dette vil det i så fall være fylkesmann eller departement som tar stilling til. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Men tror du ikke at man lett vil kunne se det når barn øker i omfang slik?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Det vel vanskeligere å ha et system som fanger opp de barna, om det ikke er gjennom kontroller for alle, der vekta faktisk registreres.. Klarer ikke å se for meg et annet system for det, som ville vært mere ok for barnet? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)I tillegg bør helsesøstrene være godt oppdatert i forhold til spiseforstyrrelser etc. De fleste er det, men det er jo en kjennsgjerning at det er mye kroppsrasisme også i helsevesenet og da kan kanskje økt kompetanse om årsaker bak dårlige spisevaner og inaktivitet hjelpe?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Nå ser jeg at kie allerede har skrevet en del av dette, da...
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Ja, nettopp! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Et annet moment. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Textrovert
|
Jeg tror nok løsningen på overveksproblematikken dessverre ikke er så enkel.
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Nåja, det er nå også en ting som de lærde strides om, da. Det er ikke sånn at man entydig mener at melk = usunt heller. Det siste jeg leste om det var faktisk at inntak av mettet fett via melkeprodukter var gunstig for forbrenningen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Enig. Dessuten har jo markedsføringen av brus vært temmelig heftig også, så man ender jo med å TRO at Coca Cola gjør livet fullendt. |
|
|
|
![]() |
|
|