Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 19:24   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Se, nå svarte jeg før jeg hadde lest ett eneste innlegg. Bare fordi jeg ble så opphisset.

Gammel 16-01-07, 23:18   #2
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror barnevernet vanskelig kan uttale seg generelt om en sak uten at det møtes av konkrete spørsmål, som ikke besvares. Men en skikkelig lekse om at de ikke kan uttale seg basert på lovverk og hensyn til barna syns jeg at de kan få til på alle henvendelser fra pressen. Kanskje det da kommer på trykk til slutt.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 13:37   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg tror barnevernet vanskelig kan uttale seg generelt om en sak uten at det møtes av konkrete spørsmål, som ikke besvares. Men en skikkelig lekse om at de ikke kan uttale seg basert på lovverk og hensyn til barna syns jeg at de kan få til på alle henvendelser fra pressen. Kanskje det da kommer på trykk til slutt.

Ja, nettopp. Og kanskje fortelle litt om hvordan BV jobber og hva de har å forholde seg til.

Jeg har aldri ment at man skulle uttale seg generelt om den enkelte sak, men generelt om BV og hvordan de jobber. Altfor mange tror jo at BV kommer og tar barna dine uten å ha skikkelige holdepunkter for det.
Et tankekors: De sakene hvor barn i ettertid saksøker BV dreier seg stort sett om at BV har gjort FOR LITE. Ikke for mye.

Gammel 16-01-07, 23:53   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan - teknisk sett som forelder - løse en barnevernansatt fra taushetsplikten ...

MEN - det er her det etiske kommer inn i bildet - som barnevernsansat bør du da likevel holde din taushetsplikt - nettopp for å beskytte klienten mot seg selv...

Her og nå kan det virke som en glimrende ide sett ut fra en fortvilet forelders synspunkt at barnevernet får komme ut og si hva de har å si om saken...
Så går det en stund - man får orden på livet sitt - livet går videre...

Hvor moro er det i etterkant for den involverte part å vite at ens private krise er blitt diskutert opp og ned i media - hvor alle detaljer er kommet ut?
Hva som kanskje syntes som en god ide når du er i krise, vil ikke være så artig å leve med i etterkant...

Så - ja - det er en fin ting at barnevernet har taushetsplikt - og tviholder på denne!

Gammel 17-01-07, 09:39   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, dette blir litt flisespikkeri fra min side, men skitt au. Det er ikke så enkelt som at foreldrene kan løse barnevernet fra taushetsplikten. I en rekke tilfeller tilsier hensynet til barnet at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent. Dette vil det i så fall være fylkesmann eller departement som tar stilling til.

Uansett er det en god tommelfingerregel at barnevernet holder fullstendig munn i slike saker. Da slipper man å havne i gråsonen for hva man kan og ikke kan si, samtidig som det etiske aspektet ivaretas.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 15:39   #6
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tror du ikke at man lett vil kunne se det når barn øker i omfang slik?

Vekten trenger de vel aller mest for å kunne se tendenser i samfunnet og lage statistikk utav det? Man trenger vel ikke nødvendigvis vekt for å se om et barn begynner å bli så overvektig at det er fare for et ødelagt liv?

Skal man veie synes jeg i alle fall at det bør gjøres som en ren registrering i forbindelse med kontroll som alle deltar på. Uten kommentarer der og da. Opplysning om kosthold etc. bør gjøres på et annet tidspunkt og kanskje i grupper. Skolekjøkken, gruppearbeid, skrittellerkonkurranse etc. Og det bør handle om helse. Ikke vekt.

Så kan man kanskje ha litt mer "åpen dør" for de som ønsker individuell oppfølging og reklamere litt for det tilbudet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 15:58   #7
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Det vel vanskeligere å ha et system som fanger opp de barna, om det ikke er gjennom kontroller for alle, der vekta faktisk registreres.. Klarer ikke å se for meg et annet system for det, som ville vært mere ok for barnet?

Helt enig i at kommentarer om kropp og vekt ikke bør skje i situasjonen der barna blir veid. Da er jo barna i en sårbar situasjon, og kropp er jo et følsomt tema. Det burde helt klart vært strenge regler for hvordan helsesøstrene skal gå fram om barnet er i faresonen. For om det først er kontroller for å fange det opp, så bør det være utifra at de vet hvordan de best skal hjelpe barna.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 16:15   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg bør helsesøstrene være godt oppdatert i forhold til spiseforstyrrelser etc. De fleste er det, men det er jo en kjennsgjerning at det er mye kroppsrasisme også i helsevesenet og da kan kanskje økt kompetanse om årsaker bak dårlige spisevaner og inaktivitet hjelpe?

Det hjelper jo så lite å få vite at man må spise mer sånn og slik om det er dypere problemer som ligger bak overspisingen. Dessuten bør foreldrene også involveres.

I tillegg tenker jeg også litt på de som ikke legger på seg så lett. Dårlig kosthold er jo ikke bra for de heller. Kanskje mer kartlegging av livsstil og ikke fullt så mye vektfokusering kunne være noe?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 11:57   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg at kie allerede har skrevet en del av dette, da...

Gammel 17-01-07, 21:33   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, ja? Jeg bruker eksempler for å få frem poenget mitt. Hvis du leser hele innlegget mitt, så har jeg et poeng om hvor forskjellig ting oppfattes til tider.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-07, 11:55   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.

Barn som er oppi skolealder og overvektige vet det inderlig inderlig godt. De vet også godt at godteri gjør det verre. De har garantert dårlig samvittighet hver gang de spiser en sjokolade. Mange av dem spiser sannsynligvis i smug. Noen av dem har store problemer som ligger bak overvekten: Incest, overgrep, at ingen ser barnet. En beskjed om slanking hjelper GARANTERT ikke, og kan antagelig gjøre mye skade.

Og jeg ser poenget ditt, Skremmern: Hvis de aktuelle barnevernsfolka her er av samme skole: "Slank barnet ellers så hjelper du det ikke!!" så vil de selvsagt oppfatte foreldrene som lite samarbeidsvillige når de ikke gjør det. Ingen av oss kan selvsagt vite om det er tilfelle her. Men når man ser hvordan andre autoriteter uttaler seg om barn og overvekt så overrasker det meg ikke om disse tullingene finnes i barnevernet også...

Gammel 18-01-07, 12:11   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skremmern: Jeg syns du har et veldig viktig poeng her: JEG mener at det blir gjort utrolig mange feil fra helsepersonell når det gjelder barn og overvekt. Bare dette forslaget om at veiing av barn på helsekontroller for å angripe overvektsproblematikken.... Hvordan tror de DET skal hjelpe?? Det burde vært gjort mye mer tankearbeid på HVORDAN man møter barn med overvekt. Det virker faktisk som om mange tror at hvis man bare forteller dem at de er pvervektige og må spise mindre godteri og trimme mer, så skal alt løse seg.

Barn som er oppi skolealder og overvektige vet det inderlig inderlig godt. De vet også godt at godteri gjør det verre. De har garantert dårlig samvittighet hver gang de spiser en sjokolade. Mange av dem spiser sannsynligvis i smug. Noen av dem har store problemer som ligger bak overvekten: Incest, overgrep, at ingen ser barnet. En beskjed om slanking hjelper GARANTERT ikke, og kan antagelig gjøre mye skade.

Og jeg ser poenget ditt, Skremmern: Hvis de aktuelle barnevernsfolka her er av samme skole: "Slank barnet ellers så hjelper du det ikke!!" så vil de selvsagt oppfatte foreldrene som lite samarbeidsvillige når de ikke gjør det. Ingen av oss kan selvsagt vite om det er tilfelle her. Men når man ser hvordan andre autoriteter uttaler seg om barn og overvekt så overrasker det meg ikke om disse tullingene finnes i barnevernet også...

Ja, nettopp!

Tror også at overvektige barn og voksne er fullt klar over at de er det, så badevekta blir ganske overflødig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 02:17   #13
Norasm
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
Norasm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling?

12 år og 100 kg ?? Man påfører sitt eget barn en hel rekke sykdommer og legger grunnlaget for et sant liv i helvete? GROV omsorgssvikt vil jeg kalle det.

Norasm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 02:21   #14
Norasm
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
Norasm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også?

Tror vi skal ha litt mer is i magen når ungen ikke følger vektkurven!
Til den som sa noe om veing i skolen, vel og bra dersom helsepersonellet ikke tar den jeg fikk: Spiser du ikke? Heldigvis var jeg så tøff i trynet at jeg svarte at jeg spiste for to! Tror den er uklok, noen kunne jo tro jeg var gravid 12 år gammel!

Norasm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 12:00   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Norasm, her.

Hva med oss som var sterkt undervektige? Selv var jeg over 180 cm og veide straks over 40 kg! Skulle barnevernet tatt meg også?

Tror vi skal ha litt mer is i magen når ungen ikke følger vektkurven!
Til den som sa noe om veing i skolen, vel og bra dersom helsepersonellet ikke tar den jeg fikk: Spiser du ikke? Heldigvis var jeg så tøff i trynet at jeg svarte at jeg spiste for to! Tror den er uklok, noen kunne jo tro jeg var gravid 12 år gammel!

Opprinnelig lagt inn av Norasm, her.

Hvis en 12 åring veier 100 kg og det ikke foreligger dokumenter fra en lege om at det er en medisinsk årsak til dette - så er ikke det barnemishandling?

12 år og 100 kg ?? Man påfører sitt eget barn en hel rekke sykdommer og legger grunnlaget for et sant liv i helvete? GROV omsorgssvikt vil jeg kalle det.

Nå ble jeg rett og slett litt nysgjerrig. Jeg må bare spørre hva du egentlig mener her, Norasm? Det er grov omsorgssvikt hvis en tolvåring veier 100 kg, men vi skal ha is i magen om noen ikke følger vektkurven?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:24   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Et annet moment.
Melk er i Norge sett det som helsebringende, saliggjørende og noe man MÅ ha.
Melk inneholder mettet fett i konsentrert form. "Alle" vet at mettet fett ikke er sunt, allikevel drikker vi melk.
Om man kutter ut all melk fra kosten vil man slite med å få i seg nok fett. Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:39   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

Jeg tror nok løsningen på overveksproblematikken dessverre ikke er så enkel.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:45   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Et annet moment.
Melk er i Norge sett det som helsebringende, saliggjørende og noe man MÅ ha.
Melk inneholder mettet fett i konsentrert form. "Alle" vet at mettet fett ikke er sunt, allikevel drikker vi melk.
Om man kutter ut all melk fra kosten vil man slite med å få i seg nok fett. Hvorfor kutter man ikke ut melkedrikkingen i skolen, og heller gir barna f.eks. vann på flaske, det tror jeg ville hjulpet mange som sliter med overvekt.

Nåja, det er nå også en ting som de lærde strides om, da. Det er ikke sånn at man entydig mener at melk = usunt heller. Det siste jeg leste om det var faktisk at inntak av mettet fett via melkeprodukter var gunstig for forbrenningen.

Men at man kan gå over til skummet eller ekstra lett melk, det er en annen sak. Selv om man kan spørre seg hvorfor, det handler tross alt bare om 3 dl melk om dag, så det er jo marginalt. Tror det må være mye galt med den ungen som pådrar seg overvektsproblem som følge av 3 dl melk daglig.

Og som om ikke det er nok kan jo alternativet bli at barna har med seg juice eller saft på flaske i stedet.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:02   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.

Gammel 05-02-07, 14:13   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis man skal gjøre noe så grovt generaliserende som å henge ut EN matvare som "skyldig" i overvekt, så må det være brus. For det første får man noen helt sinnsvake mengder tomme kalorier i seg, uten i det hele tatt å oppnå noen metthetsfølelse. I tillegg forstyrrer det forbrenningen og sultfølelsen.

Enig. Dessuten har jo markedsføringen av brus vært temmelig heftig også, så man ender jo med å TRO at Coca Cola gjør livet fullendt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.