|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerMen mengden hjemmefødsler er irrelevante i forhold til det argumentet over. Jeg snakker om kriterier. Ikke hjemmefødsler.
![]() |
#82 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Advarer mot fødestuer
Men finnes det noe statistikk som viser at hjemmefødsler er tryggere en fødestuer da?
![]() |
#83 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerNei, ikke i forhold til fødestuer, men det er en skokk med linker i den hjemmefødselstråden et eller annet sted. Som viser at hjemmefødsler ikke er mer risikofylte, stort sett.
![]() |
#84 |
Bedreviter
|
Men fortsatt gjenstår spørsmålene mine: Er kvinner som føder hjemme de som trolig har minst sjanse for komplikasjoner (risikofritt svangerskap, alle indikasjoner på normalt fødselsforløp osv)? Hvor mange kvinner planla egentlig å føde hjemme, men ble sendt på sykehus likevel fordi noe tilsa at komplikasjoner kunne oppstå? Hvor mange kvinner blir sendt på sykehus underveis i fødselen fordi komplikasjoner oppsto og blir således fjernet fra hjemmefødselsstatistikken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerDet står også en del om dette i linkene i den andre tråden. Jeg gidder ikke lese gjennom de på nytt nå.
![]() |
#86 |
Yes, we can!!
|
Generelt er det vanligere med større andel keisersnitt på mindre sykehus enn på de større. Stord har langt flere enn Haugesund, for eksempel. Selv om de med risikofødsler allerede er sortert ut og sendt til Haugesund. OG de blir utført av en kirurg med langt mindre rutine.
![]() |
#87 |
Bedreviter
|
Interessant. Har du noen formening om hva det skyldes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
En frisk fødende kan bli til en pasient i løpet av noen få minutter. Det samme kan en frisk-ved-første-øyekast nyfødt være også. :erfart:
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: oppi der :peker:
Jeg vil tro at mangel på avansert utstyr for fosterovervåkning ved de mindre enhetene er noe av grunnen, ihvertfall. En CTG-strimmel kan godt ha avvikende og tidvis også et patologisk utseende, uten at dette nødvendigvis betyr fare for fosteret. Har man kun ordinær CTG tilgjengelig vil man nok derfor måtte reagere tidligere enn om man har tilgang til mer avansert utstyr som analyserer fosterets trivsel ut fra flere indikatorer enn CTG alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Absolut ateist
|
Men mener du at absolutt alle fødende skal behandles som risikofødende av den grunn?
![]() |
#91 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Advarer mot fødestuerDet ser ut til at dere snakker om fødsestuer og fødeavdelinger om hverandre. Legger ved en link der dere kan lese om forskjellen mellom fødestuer, fødeavdelinger og kvinneklinikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ræv med ører
Ja, det mener jeg faktisk. Og jeg legger ikke skjul på at det er sterkt basert på mine egne erfaringer, selvfølgelig.
![]() |
#93 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerOg spørsmålet blir da det evig stilte som ingen har svar på; hvordan skal dette foregå?
![]() |
#94 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: oppi der :peker:
Jeg tror det rett og slett er svært vanskelig å få i pose og sekk her. Men som et minimum bør man ved minde fødeavdelinger og fødestuer gjøre en grundig selektering av gravide i forkant av fødselen, slik at de med sannsynlige og manifeste risikofaktorer selekteres til større fødeenheter med nødvendig kompetanse. Det var bl.a. her Kongsberg har fått kritikk - at de har latt risikofødende få føde hos dem når de burde vært sendt til en større fødeavdeling. Enhver fødsel er derimot ufortsigbar, så ting som oppstår underveis kan ikke alltid forutsees. Selv ved tilsynelatende dønn normale fødsler kan det plutselig oppstå komplikasjoner for den fødende eller man kan forløse et utventet dårlig barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Protonterapeut
|
Nå finner jeg det ikke igjen, men det er en som tok phD på keisersnitt, og jeg lester her for et par dager siden om noe med at en del av årsaken til at det var mer KS enkelte steder, var rett og slett at "alle de andre legene gjorde det". Det forklarte hvorfor det var høyere andel snitt ved enkelte sykehus, og hvorfor KK i Bergen har så lite ...
![]() |
#96 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Akkurat det handler jo om flaks og uflaks med personalet, ikke hvorvidt de jobber på fødestue eller fødeavdeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja, men det er et vesentlig poeng å skille mellom elektive sectioer og akutte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerVoss og Bergen er for øvrig ikke lenger i konflikt, de har visst en eller annen form for avtale. (Det må de jo ha, det er tross alt samme foretaket.
![]() |
#99 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror også at det har noe med "kulturen som sitter i veggene". En ting er at når en fødsel trekker ut, og man ikke er veldig erfaren på tangforløsninger så blir det at vakthavende gjør det som h*n føler seg tryggest på (rimelig nok) og da kanskje velger keisersnitt.
![]() |
#100 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Advarer mot fødestuerHva gjøres egentlig med leger som har valgt "feil" prosedyre? Du sier de må forklare seg og så? Får de beskjed om at dette bør de unngå igjen? Og hvor mange ganger skjer slik egentlig internt på en avdeling før det eventuelt blir tatt videre?
![]() |
|
|