Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-10, 18:11   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor bodde på gård og lagde mye gammeldags mat:

Hvit saus og "flesk", dvs poteter, hvit saus og bacon
Enorme elgsteker, nok til 14 personer
Hjembakt brød med gomme
Byggrynsgrøt, byggryn kokt inn med rød saft til en pudding, og melk på til dessert.
Kavring og kulturmelk til dessert
Rabarbrasuppe i mugge i kjøleskapet

Gammel 07-02-10, 18:13   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Frikassé liker jeg egentlig godt, men når kommer jeg på å kjøpe høne? Selges forresten høne i butikken?

Det er en stund siden jeg så høne i butikken tror jeg. Men uansett, du kan bruke kylling. Jeg laget kyllingfrikassé i dag, og da brukte jeg kyllingfileter.

Gammel 07-02-10, 18:15   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i hønsefrikassé, men det er ikke alltid like lett å få fatt i høne. Jeg lager det når jeg kan.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:22   #4
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sagogryn ja.
Hva bruktes egentlig sagogryn til med unntak av Sagogrynssuppe (Perlesuppe)?
Jeg husker at perlesuppe laget på saft var noe jeg likte kjempegodt.

Sagopudding laget bestemor husker jeg, men jeg husker best posen med grynene som alltid stod i skapet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 22:02   #5
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Mormor laget den nydeligste eplemos og prim. Det er det eneste jeg husker.. Ingen kan måle seg med hennes.

Jeg kan gjerne lage eplemosen hennes selv, og blir gjerne sitte og spise den fra glasset og sippe litt. ( primen får jeg dog ikke til )

Gammel 07-02-10, 17:22   #6
Fruktflua
Sperret

Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Farmor hadde også vikingmelk i skapet. Kan noen fortelle meg hva det egentlig brukes til?

Key lime pie, f. eks.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:28   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker dette:

- Potetball med potet, gulrot, kålrot, salt fårekjøtt og pølse til barn som ikke ville ha fårekjøtt
- Kabaret
- Verdens beste rømmgrøt i slåttonna
- Melkesuppe
- hjemmelagd fiskeball (eller blandaball, rettere sagt)
- bacalao
- nystekte potetkaker med sirup
- nytrekt uer med bacon og potetstappe, og flatbrød til

Jeg lager ganske mye av dette, faktisk. Ikke kabaret og melkesuppe.

Gammel 07-02-10, 17:31   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mormor laget veldig gode kjøttkaker, men det gjør faktisk jeg også.

Fra farmor husker jeg best veldig gode nybakte rundstykker.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 00:37   #9
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Tror aldri mine besteforeldre har lagd noe middag til meg ever, om dem har gjort det når jeg var veldig liten var det ikke noe jeg husker. Noe mere lite husmoremne skal du vel lete lenge etter.
Blir litt misunelig når jeg hører så gode minner på god mat derfra. Men jeg har andre som har erstattet det så det går bra, som lapskausen naboen lagde til meg ingen over ingen andre har prøvd og lage likt etter oppskrift men det smakte ikke likt. Ellers har mine fosterforeldre og familien der som oftes gitt meg dem gode minnene både på mat og andre ting

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 01:11   #10
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Bestemoren min hadde stort, deilig kjøkken med vedovn, der var det godt å være Filleryer av plast på gulvet, og en gommeboks på gulvet alltid klar til å fylles med fersk fisk når naboens katt stakk innom på besøk.

Hun bakte de vidunderligste brød.
Alltid var det "gammeldagskjeks" i boksen. Det var runde, myke kjeks, som minner litt om kakemenn. Måtte nytes med iskald melk, og var det beste jeg visste.
I kjøleskapet var det alltid hjemmelaga rabarbrasyltetøy og hjemmelaget rognkaviar. Mors hjemmesydde lammerull var likevel stjerna i påleggssortimentet, akkurat passe krydret.
Hver gang jeg kom på besøk lagde hun kjøttsuppe den ene dagen, nok til at det på magisk vis ble til (lys) lapskaus neste dag. Hun lagde gjerne melgrøt til meg og søskenbarna mine til kvelds, og risengrynsgrøt hvis hun ville skjemme oss ekstra bort.
Hun hadde en gammel steketakke hvor hun bakte både lefse og potetkaker, sistnevnte var helt nydelig med enten sirup eller den salte rognkaviaren.
Ho Mor var glad i sild, og det likte ikke jeg, da fikk jeg pølser i brunsaus. Hjemmedyrkede poteter til, gulløye av beste kvalitet. Spekesild elsket hun, det smakte godt, men jeg hatet alltid sildebena. Kokt, lettsaltet torsk med hvit saus kunne jeg spise uante mengder av. Når hun serverte salt kjøtt av lam, hørte byggrynssuppe til på siden. Det likte aldri jeg. Kleppmelk derimot, er fremdeles en favoritt.
Blåkveithau var hun glad i, men noe så ekkelt tenkte jeg aldri å smake på, og takket pent ja til pølser i brunsaus. Sauhau også, faren til ho Mor kom fa Voss, og sauhau var en tradisjon derfra.
Og det var MIN bestemor som lagde verdens beste kjøttkaker. Jeg husker den store kjøttkverna hennes, hun lagde sin egen kjøttdeig, og av den kom de nydeligste kjøttkaker noen sinne. Mest svinekjøtt, men hun blandet i litt lam også for å få kraftigere smak. Det var fasinerende å se hvordan kjøttstykkene kom ut i lange, røde strimler.
Rabarbragrøt eller rabarbrasuppe var sommerdesserter vi barnebarna elsket, og underlig nok elsket jeg sviskegrøten hun lagde også

Gammel 08-02-10, 10:00   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maya80, her.

Tror aldri mine besteforeldre har lagd noe middag til meg ever, om dem har gjort det når jeg var veldig liten var det ikke noe jeg husker. Noe mere lite husmoremne skal du vel lete lenge etter.
Blir litt misunelig når jeg hører så gode minner på god mat derfra.

Jeg føler litt på det samme, men jeg tror faktisk besteforeldrene mine var ganske flinke å lage mat. De inviterte oss bare sjelden på middag, og da var det snakk om julemiddag. Mine besteforeldre har alltid bodd 10 minutter unna oss med bil, så vi har liksom bare vært på type kaffebesøk der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 10:56   #12
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Med farmor forbinder jeg biff stroganof og fantastisk møre koteletter i brun saus. (Jeg må huske å be om oppskrifta på sistnevnte)

Med mormor forbinder jeg sprø, hjemmelaget potetchips som tilbehør til kalkun. Og himmelsk lapskaus til dessert.

Jeg har/hadde to bestemødre som laget veldig god mat, og som ofte inviterte på middag.

Gammel 07-02-10, 18:16   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Farmor hadde også vikingmelk i skapet. Kan noen fortelle meg hva det egentlig brukes til?

http://www.detsoteliv.no/searchresul...pe.php?id=2334

http://www.detsoteliv.no/searchresul...pe.php?id=1860

http://www.detsoteliv.no/searchresul...pe.php?id=2340

Gammel 07-02-10, 18:35   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mormor og mors retter sklir litt over i hverandre for meg så det er ikke så mye. Men jeg skulle gjerne hatt mormors krumkaker og gorro oppskrifter.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:08   #15
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Farmor hadde også vikingmelk i skapet.

Husker også at hun var veldig glad i grønnsaker. Hun kunne spise bare kokte grønnsaker til middag.
Også var hun veldig glad i å bake. Bakte de beste brødene.

Mat som minner meg om mormor og morfar er fisk. Allslags fisk egentlig.
Taco minner meg også litt om dem. Grunnen er at jeg og lillesøster skulle dit på overnatting, og jeg fikk bestemme middagen. Det ble litt for eksotisk for morfar kan du si.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 17:30   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Småkjøtt (med løksuppe til forrett)
Flesk og duppe
Kjøttsuppe med melboller
Kjøttkaker (ganske kompakte og temmelig hardt stekt)
Lapskaus

Hasselnøttkaker
Tebrød
Fløtestrull

Gammel 09-02-10, 20:49   #17
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh, min farmor laget den beste stekt flesk og duppe.
Det er lenge lenge siden jeg har smakt (hun døde i 2004). Hun laget også plommegrøt til dessert. Litt lunken plommegrøt med fløte på.
Jeg savner tom. den litt tørre kaken med sjokoladetopping.

Min mormor lager veldig mye god mat, men hele familien er vill etter kjøttkakene hennes. Hun blander kjøttdeig og karbonadedeig for å lage de deiligste kjøttkaker.

Min farfar laget aldri mat, men jeg har noen minner om mat som jeg forbinder med ham. Kavring, sukker og melk for eksempel. Han pleide å ha det i en skål ved siden av middagstallerkenen sin og spiste litt annenhver gang. Vørterkake med sirup på var også hans favoritt. Likevell står ett minne veldig klart, og det er første gangen han spiste pizza som 80-åring. Han lurte veldig på hva alle de trådene gjorde der. (Det var ost). Hvis man ville spise brød med noe oppe på kunne man jo like gjerne skjære seg en brødskive mente han.

Ja, jeg har nettopp ryddet og funnet mange gamle bilder av dem sammen så jeg er litt i mimre- og savne-modus.

Gammel 14-02-10, 19:21   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Av de minnene jeg har om bestemors mat (som jeg ikke får andre steder eller lager selv), er hennes fantastiske vaniljekrem på topp. Jeg har ikke likt sukra rips etter at hun gikk i graven for tretti år siden uten å gi fra seg oppskriften. Også bakte hun verdens beste hvetekake hver lørdag. Moren min sin er nesten like god, men bare nesten. Hun lagde også en type fiskepudding i hvit saus med reker som var fantastisk.

Farfar og farmor døde før jeg ble født, så der har jeg ingen minner.

Min svigermor lager saus til stekt makrell av vikingmelk - på samme vis som vår familie har brukt rømme.

Brød fra kjøleskapet får vi hos svigers. Svigermor har en idé om at brød skal oppbevares i kjøleskap. Vi har forsøkt å overbevise henne til å slutte med det, men det sitter for langt inne. Brødet blir kaldt og tørt, men det er nok slik de vil ha det.

Min bestefar likte ikke ferskt brød og insisterte på at det måtte ligge i skuffen minst et døgn før man begynte å skjære i det. Det var best etter 3-4 dager...

Smørdrops husker jeg også.
Hos farmor og farfar var det alltid godteri av typen som jeg tenker tilbake på med nostalgiske følelser: Smørdrops, Kamferdrops, Kongen av Danmark, Lohengrin, Krokantrøffel og Krembanan.

Bestemor hadde alltid kamferdrops eller syrlige drops i skapet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.