Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-10, 10:02   #81
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Blond, barmfager og søt, fra bygda med bondeforeldre.

Der jeg kommer fra er det vanlig å bo på gård, men da jeg flyttet til mer urbane strøk ble det faktisk kommentert at jeg "var veldig smart til å være bonde".

Jeg takler evt. fordommer med å være TYDELIG, høyrøstet, rappkjeftet og sjarmerende.

Gammel 09-02-10, 10:02   #82
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Noen har fordommer mot yrke mitt.
Og så er jeg nordfra.

Gammel 09-02-10, 10:03   #83
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Og så er jeg nordfra.

Har vi fordommer mot nordlenninger også nå?

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:04   #84
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte tenke litt over dette.
Har vel opplevd det i forhold til yrket mitt. Jeg er bibliotekar, og blir ofte møtt med enten:
1) Åh. (snur seg mot sidemannen og prater videre)
2) Åh, du ser ikke sånn ut (det er da ment som et kompliment)

Ja, også lurer alle på om jeg er glad i å lese.

Noen lurer på om det finnes skole for det, og "hva lærer man der, da? Alfabetet?" Hæh? Er det høyskole? 3 år?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:05   #85
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er store mørketall når det gjelder fordommer mot flisespikkere.

Det er på et vis sant, men det må jo også sies at ganske mange av disse "fordommene" strengt tatt mer er for alminnelige dommer å regne.

Gammel 09-02-10, 10:06   #86
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Tja, den derre " Hva! Skal dere ikke ha flere barn!?"
"Alle" mener vi bør ha flere enn ett barn og at barn trenger søsken, det de ikke tenker på et at ikke alle kan få det og ikke alle har energi og ønsker flere barn.

Huff, ja, jeg har til og med møtt folk som nesten blir sinte på meg fordi jeg kanskje ikke vil gi datteren min et søsken. Enebarn blir jo så ufordragelige, har jeg hørt.

Gammel 09-02-10, 10:08   #87
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg blir møtt av: "Det er jo bare å"........."det kan ikke være så ille" og "du ser jo ikke syk ut". Jada, for sånn er det jo og alle vet jo best fordi de har hatt et barn eller vet om en kusine av en venn av en venn som har gjort sånn og sånn. Oh, lykke!

Hørtes kjent ut den det Skvetten.
Det er nytt for meg, men jeg ser ikke syk ut og går ikke ut de dagene det er ille.

Gammel 09-02-10, 10:14   #88
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig få fordommer i grunnen, og de jeg eventuelt har måttet bli presentert for har jeg sannelig ikke bitt meg merke i engang kjenner jeg. Bryr meg fint lite i egentlig.

Gammel 09-02-10, 10:26   #89
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har tatoveringer og derfor må jeg selvsagt røyke. Alle som har tatoveringer røyker og gjerne mer enn vanlig tobakk. Jeg har hatt en del diskusjoner med folk som er helt overbevist om at de har sett meg røyke, de tror meg rett og slett ikke når jeg forteller at det har jeg aldri gjort.

Jeg har barn med mer enn en mann. Jeg får barn med alle jeg er sammen med.

Her kjente jeg meg igjen. Jeg må være ganske harry og dum fordi jeg har mer enn en tatovering. Og jeg har også blitt beskyldt for å røyke, selv om jeg slutter for 17 år siden.

Og, jeg har også fått høre mange ganger at jeg er for tynn og pen til at jeg kan ha så mange barn. Det er svært sjelden at jeg opplever at folk godtar det første svaret mitt. En typisk samtale kan være sånn.

- Hvor mange barn har du da?

- 8, svarer jeg.

- Hæ? Nå tuller du, det tror jeg ikke noe på.

- Det er sant, og alle har samme pappa.

- Herregud. Du har virkelig stått på. Og så ser du så bra ut? Og du er jo så ung.

Og så kommer de vanlige spørsmålene om jeg er med i sekt osv.

Jeg lurer jo skrekkelig på hvordan andre mennesker seg for seg ei 8 barnsmor. Ei som er lubben, og sliten kanskje, og i 40 årsalderen?

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:28   #90
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Huff, ja, jeg har til og med møtt folk som nesten blir sinte på meg fordi jeg kanskje ikke vil gi datteren min et søsken. Enebarn blir jo så ufordragelige, har jeg hørt.

De blir ikke ufordragelige, de blir fantastiske gode mennesker, har jeg hørt av en fugl

Gammel 09-02-10, 10:29   #91
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg lurer jo skrekkelig på hvordan andre mennesker seg for seg ei 8 barnsmor. Ei som er lubben, og sliten kanskje, og i 40 årsalderen?

Men synes du det er en fordom? Jeg synes ikke det er rart om de fleste som har rukket å få åtte barn har rukket å bli over førti, og kanskje ikke er blant verdens ti slankeste.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:34   #92
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Tja, til tider har jeg vel blitt tatt for å være litt for blond og ung til å kunne noe særlig om sånn derre IT-greier , men det begynner å komme seg. Men jeg er bergenser da, så der er det jo en haug av fordommer å ta av. Ikke at de plager meg.

Da jeg bodde i Latin-Amerika var fordommene selvsagt mer plagsomme, det er liksom ikke bare bare å ha møte med generaler, ministre eller i og for seg fagforeningspamper når en er 27, blond og KVINNE.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:35   #93
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brenda: Akkurat at folk anser det som mye å ha 8 barn tar de nok ut fra egen erfaring - Jeg har to og synes det er nok. Det betyr ikke at dine unger får dårligere oppfølging enn mine - det går nok heller på at jeg kanskje har mer fritid enn deg - Forøvrig må du heller ta det som et kompliment at de synes du er for lekker til å ha 8 unger.

Jeg er trønder - så jeg er jo jovial, harry og sånn.

I familien min opplever jeg fordommer fordi jeg har høyere utdannelse. Jeg jobber og "stakkars Mr. Che" som må være hjemme med ungene like mye som meg, og stakkars che som må lage middag...og stakkars unger som må være i barnehagen hele dagen...

Men altså: I og med at jeg er mer "normen" enn familien min, så fnyser jeg selvfølgelig bare av dem.

Gammel 09-02-10, 10:39   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste?

Men jeg er jo litt lite mottagelig for blikk og hint og denslags, så det kan også hende det preller av.

Gammel 09-02-10, 10:40   #95
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

De aller fleste går ut fra at jeg har mer enn en far til mine tre barn pga. aldersforskjellen.
At eldste på 22 er gift, har bygd hus, har høyere utdanning og har god fast jobb er rart, siden vi var så unge når vi fikk henne.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:41   #96
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men synes du det er en fordom? Jeg synes ikke det er rart om de fleste som har rukket å få åtte barn har rukket å bli over førti, og kanskje ikke er blant verdens ti slankeste.

Nei, det er kanskje ikke noe fordom. Du har nok helt rett.

Fordommen går jo mest på at mange tror det ikke er mulig å klare 8 barn.

Bauche, det er rart det der, for jeg har faktisk mer fritid enn mange andre tror.

Jeg har faktisk en del fritid men pga. mine sosiale vansker, så holder jeg meg mest inne. Arbeidsledig er jeg jo ikke, enkelte dager er det mye å følge opp, og dagene går med til møter og kontroller.

Men jeg har ikke like mye fritid som dem som bare har 1-3 barn. Det sier seg jo selv.

Men igjen er det jo slik at man må være i en slik situasjon for å forstå hvordan det er, og det aller meste ordner seg, uansett.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:45   #97
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Min mann opplever av og til at folk sperrer øynene sjokkert opp når de innser at han har fire barn med ei kone, og ikke fordelt på minst to.

Det kvalifiserer vel ikke som fordommer kanskje, men jeg synes det er sært at såpass mange synes det er uvanlig.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:52   #98
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Vi har grunnet vårt barn som sondemates fått en del "jo, men der er jo bare" "hvis hun bare blir sulten nok" og mye mer. Jeg ser det som uvitende, men når samme person ikke tar hintet etter hvert som åren går, da kan jeg bli litt .

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:58   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møter hovedsakelig fordommer fordi tatoveringene mine ikke er synlige hele tiden.

"Joda, jeg HAR tatoveringer! Lover!"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:01   #100
Skvetten
Passiv

Standard

aC du er nå skjønn.
Er jo ikke rart at gutta vil at du skal strippe da.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.