Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 08:20   #1
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg blir sikkert møtt med mange fordommer fordi jeg er veldig overvektig, men det er sjelden folk sier ting om vekta mi direkte til meg, men at de "tenker sitt" tar jeg nesten som en selvfølge.

Jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg er veldig overvektig selv, men jeg tar det som en selvfølge at folk forholder seg til meg på en ordentlig måte og at de ut over det ikke tenker noe spesielt om meg. Når det gjelder de som kjenner meg går jeg ut i fra at de synes jeg er en ok dame.

Jeg farter rundt i den tro at folk vil meg vel. På den måten har jeg vel stilt inn mine sosiale antenner på en måte som gjør at jeg nok ikke tar inn over meg så mye av eventuelle fordommer rettet mot meg.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:23   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg er veldig overvektig selv, men jeg tar det som en selvfølge at folk forholder seg til meg på en ordentlig måte og at de ut over det ikke tenker noe spesielt om meg. Når det gjelder de som kjenner meg går jeg ut i fra at de synes jeg er en ok dame.

Jeg farter rundt i den tro at folk vil meg vel. På den måten har jeg vel stilt inn mine sosiale antenner på en måte som gjør at jeg nok ikke tar inn over meg så mye av eventuelle fordommer rettet mot meg.

Det kan jo være som jeg skrev i innlegget mitt tidligere, at en del fordommer og antagelser ligger hos én selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:32   #3
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det kan jo være som jeg skrev i innlegget mitt tidligere, at en del fordommer og antagelser ligger hos én selv.

Det betviler jeg ikke. Samtidig er det jo lett å se ut fra undersøkelser at der finnes en god del fordommer blant folk bla. overfor overvektige.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:34   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det betviler jeg ikke. Samtidig er det jo lett å se ut fra undersøkelser at der finnes en god del fordommer blant folk bla. overfor overvektige.

Ja det vet jeg, men jeg tenkte mer generelt i forhold til tråden. En del fordommer er kanskje ting folk tror andre tenker.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 10:56   #5
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Tja, den derre " Hva! Skal dere ikke ha flere barn!?"
"Alle" mener vi bør ha flere enn ett barn og at barn trenger søsken, det de ikke tenker på et at ikke alle kan få det og ikke alle har energi og ønsker flere barn.

Gammel 09-02-10, 11:06   #6
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Tja, den derre " Hva! Skal dere ikke ha flere barn!?"
"Alle" mener vi bør ha flere enn ett barn og at barn trenger søsken, det de ikke tenker på et at ikke alle kan få det og ikke alle har energi og ønsker flere barn.

Huff, ja, jeg har til og med møtt folk som nesten blir sinte på meg fordi jeg kanskje ikke vil gi datteren min et søsken. Enebarn blir jo så ufordragelige, har jeg hørt.

Gammel 09-02-10, 11:28   #7
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Huff, ja, jeg har til og med møtt folk som nesten blir sinte på meg fordi jeg kanskje ikke vil gi datteren min et søsken. Enebarn blir jo så ufordragelige, har jeg hørt.

De blir ikke ufordragelige, de blir fantastiske gode mennesker, har jeg hørt av en fugl

Gammel 09-02-10, 11:00   #8
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg blir møtt av: "Det er jo bare å"........."det kan ikke være så ille" og "du ser jo ikke syk ut". Jada, for sånn er det jo og alle vet jo best fordi de har hatt et barn eller vet om en kusine av en venn av en venn som har gjort sånn og sånn. Oh, lykke!

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:04   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte tenke litt over dette.
Har vel opplevd det i forhold til yrket mitt. Jeg er bibliotekar, og blir ofte møtt med enten:
1) Åh. (snur seg mot sidemannen og prater videre)
2) Åh, du ser ikke sånn ut (det er da ment som et kompliment)

Ja, også lurer alle på om jeg er glad i å lese.

Noen lurer på om det finnes skole for det, og "hva lærer man der, da? Alfabetet?" Hæh? Er det høyskole? 3 år?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:08   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg blir møtt av: "Det er jo bare å"........."det kan ikke være så ille" og "du ser jo ikke syk ut". Jada, for sånn er det jo og alle vet jo best fordi de har hatt et barn eller vet om en kusine av en venn av en venn som har gjort sånn og sånn. Oh, lykke!

Hørtes kjent ut den det Skvetten.
Det er nytt for meg, men jeg ser ikke syk ut og går ikke ut de dagene det er ille.

Gammel 09-02-10, 11:02   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blond, barmfager og søt, fra bygda med bondeforeldre.

Der jeg kommer fra er det vanlig å bo på gård, men da jeg flyttet til mer urbane strøk ble det faktisk kommentert at jeg "var veldig smart til å være bonde".

Jeg takler evt. fordommer med å være TYDELIG, høyrøstet, rappkjeftet og sjarmerende.

Gammel 09-02-10, 11:02   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Noen har fordommer mot yrke mitt.
Og så er jeg nordfra.

Gammel 09-02-10, 11:03   #13
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Og så er jeg nordfra.

Har vi fordommer mot nordlenninger også nå?

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:14   #14
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig få fordommer i grunnen, og de jeg eventuelt har måttet bli presentert for har jeg sannelig ikke bitt meg merke i engang kjenner jeg. Bryr meg fint lite i egentlig.

Gammel 09-02-10, 11:34   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Tja, til tider har jeg vel blitt tatt for å være litt for blond og ung til å kunne noe særlig om sånn derre IT-greier , men det begynner å komme seg. Men jeg er bergenser da, så der er det jo en haug av fordommer å ta av. Ikke at de plager meg.

Da jeg bodde i Latin-Amerika var fordommene selvsagt mer plagsomme, det er liksom ikke bare bare å ha møte med generaler, ministre eller i og for seg fagforeningspamper når en er 27, blond og KVINNE.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 11:39   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste?

Men jeg er jo litt lite mottagelig for blikk og hint og denslags, så det kan også hende det preller av.

Gammel 09-02-10, 11:58   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møter hovedsakelig fordommer fordi tatoveringene mine ikke er synlige hele tiden.

"Joda, jeg HAR tatoveringer! Lover!"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 12:01   #18
Skvetten
Passiv

Standard

aC du er nå skjønn.
Er jo ikke rart at gutta vil at du skal strippe da.

Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 12:06   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det virker som om mange bruker "fordommer" litt løst om alle tilfeller der noen blir overrasket over noe ved dem. "Jøss, jeg trodde alle brannkonstabler var store, dumme menn" er en fordom; "Jøss, jeg har aldri møtt en kvinnelig brannkonstabel før" er bare overraskelse.

Og er det en "fordom" at folk lurer på om man ikke skal ha flere barn? Det er kanskje frekt og utidig å mase om det (det synes jeg selv også), men en fordom?

Gammel 09-02-10, 12:14   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det virker som om mange bruker "fordommer" litt løst om alle tilfeller der noen blir overrasket over noe ved dem. "Jøss, jeg trodde alle brannkonstabler var store, dumme menn" er en fordom; "Jøss, jeg har aldri møtt en kvinnelig brannkonstabel før" er bare overraskelse.

Og er det en "fordom" at folk lurer på om man ikke skal ha flere barn? Det er kanskje frekt og utidig å mase om det (det synes jeg selv også), men en fordom?

Det er ikke en fordom om folk lurer på om man ikke skal ha flere barn, men det er en fordom å mene at enebarn automatisk blir bortskjemte.

Jeg har møtt mye fordommer opp gjennom årene mht hvor jeg kommer fra på østkanten av Oslo. Så kan jo alle gjette. Veldig mye vestkant-østkant-fordommer. En periode ute på byen sa jeg at jeg var fra et sted like ved, så slapp jeg hele maset. Jeg ble nok også veldig obs på forventede reaksjoner, og benyttet ofte anledningen til å "forfine" stedet jeg var fra. Men jeg hørt utrolig mange dumme kommentarer opp gjennom årene. Virkelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.