Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyking og svært ekstroverte barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-10, 15:55   #81
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking og svært ekstroverte barn

Jeg syns ikke det er så rart at en liten unge på fire-fem år (som har fått med seg at det er farlig å røyke, og sannsynligvis føler ganske stort ubehag ved å være tilstede i røyken) prøver å informere om det. At barnet har foreldre som syns det er greit å utsette barnet for røykeavdelingen på et utested, er ganske mye verre enn hva slags kommentarer barnet utsetter røykende omgivelser for. Ingen bombe at de ikke griper inn når barnet kaller andre dumme, liksom.

Sønnen min informerte også (da han var litt mindre) sin røykende bestemor om at røyking var farlig og at man kunne bli veldig syk og dø av det. Han var dypt rystet da han kort tid etterpå oppdaget at hun sto på verandaen og røykte - hadde hun ikke skjønt hva han sa?! Da hun kom med noen (ganske dårlige) unnskyldninger ristet han trist på hodet og sa: "Jaja - ikke røyk her borte ved meg - jeg vil leve!"

Ellers har jeg aldri opplevd at han har prøvd å misjonere overfor røykere (det er vel egentlig ikke så ofte han treffer på noen), men jeg føler ikke noe stort behov for å "formilde" det med røyking overfor ham. Det ER jo veldig dumt, farlig og lukter vondt. Men jeg ville selvfølgelig snakket til barnet mitt om han gikk bort til noen og kalte dem for dumme.

Sist redigert av Filifjonka : 13-03-10 kl 16:00.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 15:58   #82
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror mange barn ikke tenker over at overvekt er spesielt farlig. Ungdommer kanskje (og da tror jeg likevel det er mer utseende- enn helsefokusert), men ikke barn. Jeg tenker heller ikke på "moderat" overvekt som særlig farlig. (Jeg tenker heller ikke på festrøyking eller å utsettes for passiv røyking i ny og ne som særlig farlig ).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 16:00   #83
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med barn og røyking er vanskelig synes jeg, brukte utrolig mye krefter på å få mine foreldre til å slutte i oppveksten husker jeg, uten at jeg var pågående og opptrådte som bedreviter i forhold til andre voksne. Jeg lyktes ikke, men nå har jeg en egen liten jente, som gråtende på sengekanten sa at jeg måtte ringe bestefar med en gang og fortelle at rørene i halsen hans ble sorte og ødelagte av røyking. "Han kommer til å dø, for det har vi lært på førskole i barnehagen!"

Det blir en hårfin balanse å advare barna mot røyking, men samtidig ikke belemre dem med skrekksenarioer de overhodet ikke har kontroll over. I dette tilfelle skulle jeg ønske at mine egne barn var lykkelig uvitende om besteforeldres røyking, de kan ikke få gjort noe med det allikevel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 16:54   #84
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor nå er sted med ekstremt mye junk på restauranter og i butikker, samt en stor andel ekstremt overvektige. Eldstemann reflektere en del over dette, men vi er veldig på å fortelle at man ikke bare holder seg unna junk fordi man kan bli overvektig, men fokuserer vel så mye på de sidene med usunn mat som man ikke kan se - at man blir "tykk" innvendig av det, altså ikke dum, men få innvendig fett. At noe mat er usunn uavhengig av om man er tykk eller tynn.

Eldstemann har begynt å bli var kroppen sin. Hun er kraftig (ikke som i lubben) og har barnemage. Jeg liker IKKE kroppsfokuset hennes, for å si det mildt heldigvis har hun en bror som er tynn som en strek og som
heller ikke får spise junk, så hun har innsett at det ikke er kroppen hennes som er argumentet for at hun ikke får spise junk når vi er ute og spiser.

Jeg synes forøvrig det er vanskelig å vite hva man skal og ikke skal si om både de ene og det andre. At smarte tante røyker selv om hun vet at det er feil. Når hun lurer på hvorfor de som er veldig, veldig overvektige spiser slike Innsyke store porsjoner med frityrstekt mat som de gjør. Hun spør jo ikke dem, men hun spør oss, fordi hun undrer. Hva svarer man egentlig uten å stigmatisere :vet ikke:. Det er vanskelig å gi gode svar som ikke gir fordommer i samme slengen.

Gammel 13-03-10, 17:17   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, hva skal man egentlig si hvis man, som et tilfeldig valgt eksempel, sitter i heisen med sin, skal vi si sånn ca. 5 år gamle, høylydte sønn og et par kuuuule snowboardere. Derav den ene med kuuul lue, i stedet for hjelm. Og den lille uoppdragne, men dog opplyste poden proklamerer lettere sjokkert at det er jo ganske så dumt å kjøre brett U T E N H J E L M! for da kan man jo slå hodet sitt?!

Han sa det (hypotetisk) til sin mor, men det er klart det ble overhørt. Og det er klart det er sant. Og det finnes ingen sjanse i he&&te at mor skal smoothe over og gi poden inntrykk av at det er OK eller kuuuult å kjøre uten hjelm.

Man sier da for eksempel at han er en voksen gutt, så han må få velge selv om han vil ha hjelm eller ikke, men det er klart det er dumt å kjøre uten hjelm. Den får han tåle.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 17:19   #86
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hmm, dette var en veldig interessant tråd. Med mange såre tær! Jeg blir veldig overrasket over det "gammeldagse" synet som hevdes på barn som ytrer seg.

Hva var egentlig mest problematisk her? At det var et barn som irettesatte en voksen? Eller innholdet i det hun sa? Eller måten hun sa det på?

Hva om irettesettelsen hadde vært på noe annet da. En voksen som kastet fra seg søppel på gaten rett foran barnet. Er det ikke det hele Miljøagentkonseptet går ut på? Å bevisstgjøre barn på miljøvern og at de skal være litt "politi" overfor de voksne i miljøkampen?

Sist redigert av daffy : 13-03-10 kl 17:25.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 17:34   #87
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor ikke?

Fordi sjokolade i seg selv ikke er farlig i små mengder, og fordi det er mange årsaker til overvekt. Røyking har kun skadelige effekter. Dette er argumentert opp og ned i mente her tidligere, og jeg orker ikke den diskusjonen på nytt. Det blir så patetisk å komme trekkende med overvektige hver gang noen skulle finne på å nevne at røyk er skadelig.

Gammel 13-03-10, 17:37   #88
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi sjokolade i seg selv ikke er farlig i små mengder, og fordi det er mange årsaker til overvekt. Røyking har kun skadelige effekter. Dette er argumentert opp og ned i mente her tidligere, og jeg orker ikke den diskusjonen på nytt. Det blir så patetisk å komme trekkende med overvektige hver gang noen skulle finne på å nevne at røyk er skadelig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 17:56   #89
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tråden ble ikke startet fordi et barn irettesatte voksne. Det er like irriterende å bli irettesatt av voksne som av barn. Tråden ble startet fordi jeg er litt fascinert over hvor fritt frem det er å pese røykere, og fordi dette var (enda) en hendelse som understreket det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 17:59   #90
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innser at jeg ikke svarte på noe av det tråden egentlig skulle handle om.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:01   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Innser at jeg ikke svarte på noe av det tråden egentlig skulle handle om.

Næh, men så er det jo FP.

Gammel 13-03-10, 18:03   #92
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det understreker det fordi vi nettopp snakker om barn. Barn er i ferd med å utvikle sin egen moralkodeks og kan bli sjokkert over røyking, at man ikke bruker hjelm eller at man går på rødt lys. Jeg røyker til tider selv, og syns det er bittelitt dramadronningete å mene at en kommentar fra en fireåring beviser at man er en pariaskaste i samfunnet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:04   #93
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns ikke det understreker det fordi vi nettopp snakker om barn. Barn er i ferd med å utvikle sin egen moralkodeks og kan bli sjokkert over røyking, at man ikke bruker hjelm eller at man går på rødt lys. Jeg røyker til tider selv, og syns det er bittelitt dramadronningete å mene at en kommentar fra en fireåring beviser at man er en pariaskaste i samfunnet.

Det var da også en svært tabloid oversettelse av hva jeg skrev?

Gammel 13-03-10, 18:06   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det var da også en svært tabloid oversettelse av hva jeg skrev?

Vel, jeg syns du uttrykte deg temmelig tabloid.

Gammel 13-03-10, 18:06   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Vel, jeg syns du uttrykte deg temmelig tabloid.

meh.

Gammel 13-03-10, 18:11   #96
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvilke andre sammenhenger er det røykere blir så innmari peset da? Ingen av endringene som er gjort i samfunnet går i særlig grad utover dem som vil røyke.

Gammel 13-03-10, 18:14   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvilke andre sammenhenger er det røykere blir så innmari peset da? Ingen av endringene som er gjort i samfunnet går i særlig grad utover dem som vil røyke.

FP?

Håkkei. Jeg ser den.

Men forslag om røykeforbud i egne hjem provoserer meg litt. Og sutring over hensynsløse røykere, generaliseringer og den derre at man fritt frem kan fortelle hva slags nek man er. Javel.

Helvete er Alle Andre.

Gammel 13-03-10, 18:17   #98
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg smugrøyker av og til om kvelden, men i helgene røyker vi ofte cigar og dette får ungene med seg. Vi sier at det ikke er bra og at vi ikke gjør det hver dag, men av og til. Akkurat som med vin, sjokolade, potetgull og annet usunne greier.

Og så kjenner jeg at jeg blir bittelitt provosert av spørsmålet ditt. Ingen hadde turt å stille samme type spørsmål til en overvektig:
(Kopiert og endret.)

Jeg mente ikke å provosere egentlig, jeg er bare oppriktig nysgjerrig. For jeg så hvor vanskelig det var å forklare for en tidlig skolegutt hvorfor bestemor og bestefar røykte når de vet det er skadelig. Og jeg antar at røykende foreldre kanskje får spørsmålet. I tilfellet jeg prata om er ikke røyking noe hverken barnets foreldre eller vi rundt har prata negativt om, men barn fra 5 år og oppover får jo med seg dette. Også gjennom ulike kampanjer, samt at en del faktisk leser det som står på enkelte røykpakker. Og den teksten er jo ikke akkurat til å ta feil av.

Jeg synes ikke overvekt blir det samme. Ja ekstrem overvekt og fedme er et stort problem i samfunnet, men det blir uansett mer kompleks enn røyk. Man KAN kutte røyk. Man kan ikke kutte mat. Jeg tror flere barn vet om røyk og dødelighet/kreft etc, enn de gjør om overvekt og død. En sjokolade er jo ikke skadelig på samme måte, da ville vi jo ikke ha gitt våre barn sjokolade heller. De fleste gjør jo det, men ingen gir vel barna røyk liksom.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:28   #99
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes greia er at man ikke går bort til voksne mennesker man ikke kjenner og sier at de er dumme. Helt uavhengig av om det skyldes at de røyker eller hva-som-helst. Man går ikke bort til barn og sier at de er dumme heller.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:29   #100
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes greia er at man ikke går bort til voksne mennesker man ikke kjenner og sier at de er dumme. Helt uavhengig av om det skyldes at de røyker eller hva-som-helst. Man går ikke bort til barn og sier at de er dumme heller.

Enig der.
(Selv om man noen ganger kunne ha lyst... )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.