Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lønn når man ikke har skole etter videregående

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Min lønn er
Jeg har ikke lønn/jobb 2 2,94%
< 250 000 13 19,12%
< 350 000 30 44,12%
< 450 000 15 22,06%
Over 500 000 8 11,76%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 11:59   #81
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lønn når man ikke har skole etter videregående

Vi hadde en foreleser som var glimrende som veileder, men elendig som foreleser dersom hun hadde mer enn fire tilhørere.

Vi fikk streng beskjed av henne om å ikke kommentere sistnevnte i evalueringen. Hvert år.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 12:04   #82
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er førskolelærer og tenker ofte når jeg møter andre førskolelærere at "DET er en flink pedagog" eller "Hva gjorde hun på skolen egentlig?".

Det er jo mulig å vurdere om en lærer er flink eller ikke på samme måte som i andre yrker. Men selvfølgelig ikke ut fra elevene, men ut fra læreren.

Når jeg tenker at en førskolelærer er veldig dyktig ser jeg ofte at h*n leser barna godt,ser barnas behov og kommuniserer bra med det.

Mens en førskolelærer jeg hadde som vikar noen uker for eksempel kjeftet stadig vekk. Klarte ikke å se mer enn sin egen nesetipp. Var helt umulig å få en faglig diskusjon med henne. Det var ikke noe som helst å hente der. Denne personen hadde 13års erfaring som førskolelærer. Jeg har snart 1år.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:16   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unner alle, også (eller, særlig) lærere, å ha ledere som er gode nok og tett på nok til å ha noenlunde koll på hva de enkelte driver med, hvordan de gjør det, hva de er gode på, hva de ikke helt har dreisen på, når de har en daff periode og trenger en motivator eller nye utfordringer, og når de har stått på noe helt utenom det vanlige og virkelig fortjener en påskjønnelse for det.

Om det virkelig ER sånn i skolevirkeligheten, det vet jeg dog ikke. Hadde det vært det så hadde kanskje nirvana vært nådd uansett.

Gammel 28-03-10, 22:46   #84
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:11.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 22:47   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære rine. Jeg var generell. Du driver med personangrep. Bare sånn at du vet det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:08   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette var voldsomt, rine.
Jeg jobber også mot mennesker, dog i en annen setting, jeg blir vurdert utifra resultater, statistikk og undersøkelser.
For noen år siden var en del av min måloppnåelse hvordan en haug av rådgivere svarte i tilfredshetundersøkelse på hvordan jeg gjorde jobben min. Som dine elever og foreldrene, de svarte mye forskjellig utifra utgangspunkt. Noen husket en dårlig opplevelse for fire år siden fra en annen person, noen likte ikke svartiden, noen likte ikke måten man svarte på og noen var ikke fornøyd med den faglige dyktigheten. Og mange var veldig fornøyde. Heldigvis var ikke dette den totale vurderingen/måloppnåelsen, men det telte som en del av det.
At du er totalt imot en vurdering uansett synes jeg er rart. Det er da mulig å ha en del resultater faglig hos elever, en del faglig oppdatering hos deg, en vurdering fra din overordnede, en del vurdering av klasseundervisning, retting av oppgaver etc...
Poenget er at man må tilpasse vurdering til hvilket yrke det gjelder, men umulig skal du ikke få meg til å tro det er.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:19   #87
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber også med mennesker, i prosjekter gaske langt fra mine ledere. De har gudsjelov likevel ganske god koll på hva jeg holder på med og hvordan jeg gjør det (de snakker med kundene mine, med de jeg samarbeider med, med meg, etc.)

Gammel 28-03-10, 23:21   #88
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

---

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:12.
Gammel 28-03-10, 23:22   #89
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tok du innlegget om at jeg og mine medelever lett kunne bestemt lærernes lønn seriøst, rine?

Gammel 28-03-10, 23:27   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tok du innlegget om at jeg og mine medelever lett kunne bestemt lærernes lønn seriøst, rine?

Ja, skulle jeg ikke ta deg seriøst? At du ikke fortjente å bli tatt seriøst der, er en annen sak. Det var for øvrig tilfeldig at det var akkurat det innlegget som ble rødprikket. Det var mange å velge mellom.

Gammel 28-03-10, 23:28   #91
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, nå er det jo ikke jeg som eventuelt skulle bestemme hvordan en slik vurdering skulle gjøres, det vil det vel sannsynligvis være mer kompetente mennesker som kjenner læreryrket bedre. Forslagene var nettopp det, forslag og jeg er helt åpen for at noe er umulig i læreryrket. Men jeg synes forøvrig ikke at en undersøkelse på spesifikke spørsmål skulle falle noe mer uheldig ut for deg enn for meg (ref. mitt eksempel fra tidligere jobb), humørsyke, mensenpåvirkede dustegjøker svarte på den undersøkelsen også. Og selvfølgelig skulle det kun telle som en del av en vurdering, eventuelt som pekepinn eller veilende for om det var spesielle problemstillinger å jobbe med, f.eks informasjonsflyt. Resultater hos elevene kan tas utgangspunkt i deres ståsted slik at resultatene ikke skulle være likt hos alle. Jeg synes du slakter alle forslag uten å tenke over at de kan tilpasses.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-03-10, 23:29   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, skulle jeg ikke ta deg seriøst? At du ikke fortjente å bli tatt seriøst der, er en annen sak. Det var for øvrig tilfeldig at det var akkurat det innlegget som ble rødprikket. Det var mange å velge mellom.

Neida, det var ikke det du rødprikket.

Og nå er det faktisk nok dritt rettet mot meg, rine. Dette begynner å bli i overkant, selv for meg. :lei:

Gammel 28-03-10, 23:34   #93
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, nå er det jo ikke jeg som eventuelt skulle bestemme hvordan en slik vurdering skulle gjøres, det vil det vel sannsynligvis være mer kompetente mennesker som kjenner læreryrket bedre. Forslagene var nettopp det, forslag og jeg er helt åpen for at noe er umulig i læreryrket. Men jeg synes forøvrig ikke at en undersøkelse på spesifikke spørsmål skulle falle noe mer uheldig ut for deg enn for meg (ref. mitt eksempel fra tidligere jobb), humørsyke, mensenpåvirkede dustegjøker svarte på den undersøkelsen også. Og selvfølgelig skulle det kun telle som en del av en vurdering, eventuelt som pekepinn eller veilende for om det var spesielle problemstillinger å jobbe med, f.eks informasjonsflyt. Resultater hos elevene kan tas utgangspunkt i deres ståsted slik at resultatene ikke skulle være likt hos alle. Jeg synes du slakter alle forslag uten å tenke over at de kan tilpasses.

Sikket mye som kan tilpasses. Jeg sier bare at hvis jeg kunne velge, ville jeg hatt voksne personer til å vurdere meg. Ikke tenåringer.
Hvor langt ned mener du man kan gå i alder for at vurderingene fortsatt kan telles med? Ungdomsskolen? Fjerde klasse? Ja, hvorfor ikke la barnehagebarna ta en evaluering av sine førskolelærere i samme slengen. Det går sikkert an å lage et program der de kan klikke på sol hvis de er fornøyde og regn hvis de ikke er det. Førskolelæreren med flest soler får en bonus på 20.000.

Gammel 28-03-10, 23:40   #94
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sikket mye som kan tilpasses. Jeg sier bare at hvis jeg kunne velge, ville jeg hatt voksne personer til å vurdere meg. Ikke tenåringer.
Hvor langt ned mener du man kan gå i alder for at vurderingene fortsatt kan telles med? Ungdomsskolen? Fjerde klasse? Ja, hvorfor ikke la barnehagebarna ta en evaluering av sine førskolelærere i samme slengen. Det går sikkert an å lage et program der de kan klikke på sol hvis de er fornøyde og regn hvis de ikke er det. Førskolelæreren med flest soler får en bonus på 20.000.

Jeg tror ikke det store poenget her var, ikke for meg ihvertfall, at alle elever nødvendigvis må vurdere lærerne, og selvfølgelig ikke ned på barneskolenivå. Men at andre voksne, lærere, rektor og andre med kompetanse, kan vurdere klasseundervisning og annet er vel ok? Lærerstudenter blir jo det. I mange yrker er det sånn at man faktisk er i fare for å stagnere, gå i feil spor, kjøre seg fast eller ikke se hva man selv gjør feil, før noen påpeker det for deg. Det har man altså overordnede og andre til å vurdere din jobb jevnlig, slik at man stadig kan forbedre seg.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-03-10, 23:40   #95
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Neida, det var ikke det du rødprikket.

Og nå er det faktisk nok dritt rettet mot meg, rine. Dette begynner å bli i overkant, selv for meg. :lei:

Pussig, der var noe sånt jeg tenkte da jeg leste det første svaret fra deg, også. Selv om du sikkert var "generell." Vel, jeg prøvde å ignorere deg, men det ble litt vanskeligere da du henvendte deg direkte til meg.

Jeg synes for øvrig det er litt latterlig å dra martyrkortet når du så til de grader er kjepphøy, frekk og hånlig overfor en hel yrkesgruppe, men jeg avslutter mer enn gjerne diskusjonen med deg. : også lei:

Gammel 28-03-10, 23:47   #96
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har, også før jeg ble lærer, fundert på hvordan er skal evaluere hvem som er gode lærere og hvem som ikke er det. Jeg har ennå ikke funnet løsningen, selv ikke etter å ha lest denne tråden. Noen av dere (:generell: ) er ganske så på bærtur her.

Jeg har hatt en kul kollega. En kul lærer som alle ungdommene likte og som fikk elevenes beste skussmål. Om elevene (og foreldrene) skulle evaluert ham (foreldrene måtte da hørt på sine håpefulle i og med at de ikke var tilstede på skolen), hadde han nok blitt evaluert som en god lærer. Elevene hadde 4, 5 og 6 i karakterer og beste karakter på eksamen var 3.

En 10-er til den som tar poenget her.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:49   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Poenget ditt er vel det samme som Lykkens, 007? (Og mitt, selvfølgelig. )

Gammel 28-03-10, 23:50   #98
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Legg vekk hele greia med evaluering fra foreldre og elever, siden det tydeligvis er problematisk. Men evaluering fra voksne med kompetanse på det dere skal gjøre, så er det vel greit?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-03-10, 23:51   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Næsj, selvfølgelig må elevenes og foreldrenes meninger også være en del av evalueringen. De er tross alt kundegruppen.

:nøkkelord understreket:

Gammel 28-03-10, 23:52   #100
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poenget ditt er vel det samme som Lykkens, 007? (Og mitt, selvfølgelig. )

Håkkei. (Som noen sier. ) Nå måtte jeg lese meg oppover i tråden og jeg tror, etter å ha skumlest, at jaffal Lykken mener det samme som meg.

Jaffal er et kult ord. :miljøskadd:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.